Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
27/10-2008 10.00
27/10-2008
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - 10.30 møder resten af dagen
Jannik N. Madsen - sygemeldt
 
FRA MEDIER
 
Dramaet om kaprede "Faina"
Missilkrydseren "Neustrasjimyj" har passeret Suez-kanalen og er på vej mod den somaliske position hvor det ukrainske skib ligger kapret omringet af krigsskibe. Det russiske udenrigsministerium har samtidig officielt anmodet den somaliske regering om tilladelse til at bruge magt i somalisk territorialfarvand. Det russiske nyhedsbureau RIA Novosti meddeler at hvis tilladelsen gives, vil flådefartøjet slå til mod piraterne. Der er i forvejen seks amerikanske og seks NATO-flådefartøjer i området.
Jyllandsposten, 24/10 13.57, http://jp.dk/udland/article1494380.ece
 
En helikopter på "Absalon" havareret
"Absalon" må midlertidigt forlade sit arbejde i Aden Bugten, fordi den bevæbnede helikopter har fået havari på den ene motor. En tilsvarende motor skal tages ud af en helikopter i Danmark og sendes ned til området så udskiftning kan ske.
 
Besætningsskift på "Absalon"
Der vil være kommandoskifte på "Absalon" 9. november. Det er besætningen fra "Esbern Snare" som sendes ned til afløsning, medens besætningen fra "Absalon" returnerer til Danmark og overtager rorpinden på "Esbern Snare". Skiftet anses ikke for at være problematisk fordi de to skibe er næsten ens. og "Esbern Snares" besætning har trænet mod opgaven det seneste år.
 
Torm bestiller ny tonnage i Kina
Rederiet har afgivet ordre på 4 nye produkttankskibe ved Guangzhou-værftet i Kina. Skibene er på 53.000 TDW hver og er til levering i 2012. Prisen skønnes at være ca. 200 millioner dollar.
Euroinvestor/RB-Børsen/Tradewinds, 24/10 12.07, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10010210
 
Mærsk Line annoncerer nedskæringer på Asiens-ruter
Fra midten af november trækkes 9 containerskibe ud af ruterne på Asien. Vicedirektør for Mærsk Line, Robert Kledal, siger at markedet er karakteriseret af uholdbare priser og nedskæringer skyldes hensyn til holdbarhed på langt sigt.
Pressemeddelelse fra Mærsk Line med detaljer om ruteændringer, 24/10, http://www.maerskline.com/link/?page=news&path=/news/news20081024
 
Novo Nordisk mere værd end Mærsk
For et år siden kostede en Mærsk-aktie ca. 70.000 kroner. Fredag nåede den ned på 28.500. Dermed har Mærsk ikke længere Danmarks største markedsværdi. Hele Mærsk-herligheden kan nu handles for 131 milliarder kroner, medens Novo Nordisk ville koste 143,2 milliarder.
 
Mærsk vælger Accenture og L&T Infotech
IBM som opkøbte Mærsk Data i 2005, er nu blevet vraget til opgaven om at opbygge et helt nyt IT system hos Mærsk. Accenture og indiske L&T Infotech er valgt til over 4 år at etablere et nyt system for Mærsk Olie & Gas. Det er et tysk system kaldet SAP som skal implementeres. Det formodes at projektet runder et trecifret millionbeløb. Det formodes ikke så meget at være prisen som gør at IBM er blevet fravalgt, som det er de vindende selskabers evne til at stille tilstrækkelig manpower til rådighed her og nu, som har gjort udslaget. IBM tager det roligt og udtaler at de har mange tilfredsstillende IT-projekter kørende med Mærsk.
Børsen, 27/10, side 6-7
 
Tørlastmarkedet er finanskrisens største boble
Nyhedsbureaet Bloomberg kalder tørlastmarkedet for verdens hidtil største økonomiske boble. Siden maj er raterne faldet med 90% og det overgår depressionen i 30'erne hvor Dow Jones indekset faldt med 89%. I dotcom-sammenbruddet i perioden 2000-2002 faldt Nasdaq-indekset med 78%. I sidste uge alene faldt tørlast-indekset med 23,3%.
Maritime Danmark/Bloomberg, 25/10 11.20, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2877
 
Skibsfarten sætter fokus på miljøvenlighed
27. og 28. oktober afholder Skibsteknisk Selskab konference i København om tekniske løsninger for reducering af CO2-udledning. Herunder bl.a.
* Genanvendelse af varme
* Brug af naturgas og biobrændsel
* Støttesejl
* Luftbobler under skibene m.v.
(hertil kommer forslag om at man kan erstatte den 5. ferieuge med arbejde)
Det er afgørende for Danmarks Rederiforening at der gennem politiske tiltag opnås enighed om internationale og flagneutrale løsninger.
 
Opklaringsenheden
"Redegørelse om en arbejdsulykke på Ann Rousing
Opklaringsenheden har udarbejdet en redegørelse om en arbejdsulykke i ANN ROUSING den 28. august 2008, hvor en ubefaren matros fik beskadiget en hånd alvorligt. Ulykken vurderes at være forårsaget af et øjebliks uopmærksomhed kombineret med en uhensigtsmæssig placering af betjeningshåndtagene til luger."
 
BornholmsTrafikken - nærige og elendig service
Dawn Petersen beskriver i Synspunkt i Bornholms Tidende hvor elendig en rejse kan blive, når der ingen oplysninger gives om forsinkelserne og når der end ikke gives en kop kaffe eller en taxa til få passagerers alt for sene ankomst til Rønne, som plaster på såret for en urimelig lang ventetid uden ordentlige informationer. Det kostede Dawn Petersen en sygemelding næste arbejdsdag, en uoplagt uge, og det kostede BHT at han på næste rejse til København valgte en anden rejseform.
Bornholms Tidende, 24/10, side 2
 
Forringelse af dagpengeloven er løftebrud
I følge Dansk Metal kom så det tidspunkt hvor regeringen brød med sit løfte for syv år siden om ikke at gennemføre forringelser af dagpengeloven. I den pakke regeringen nu fremlægger indeholdes:
* Halvering af dagpengeperiode (nu 4 år)
* Fordobling af genoptjeningsperiode (nu et års arbejde)
* skærpede krav til optagelse som dimittend
* Halve dagpenge til alle under 30 år (nu 25 år)
* Forringelse af uddannelses- og opkvalificeringselementer
 
Forhandlinger om dagpengereform fortsætter
Socialdemokratiet forhandler videre
På trods af modstand mod forslag som de er fremlagt fra regeringen, fra såvel socialdemokratisk side som fra Dansk Folkeparti, fortsætter forhandlingerne. Regeringen ønsker blandt meget andet dagpengeperioden halveret fra 4 til 2 år, og fastholder at den vigtigste arbejdsmarkedsreform er hensyn til flere fødder og hænder på arbejdsmarkedet. S vil gerne gøre det valgfrit at vælge kortere dagpengeperiode mod højere ydelser i perioden, og mener en halvering af dagpengeperioden er "for voldsomt". Finansministeren noterer dog med tilfredshed at S ikke har afvist videre forhandlinger. Fredag fortsatte forhandlinger med SF, de radikale og Dansk Folkeparti.
 
SF forhandler videre
Er enige i udfordringerne i dagpengesystemet og ser som S gerne på muligheden for at forkorte dagpengeperioden hvis højere satser.
 
Radikale støtter halvering af dagpengeperioden
Forhøjelse af dagpengesatserne i sammenhæng, mener de radikale skal afhænge af om flere rent faktisk kommer i arbejde. Hvis S ikke vil være med, er de radikale parat til at indgå aftale.
 
Dansk Folkeparti forhandler videre
Er imod forkortelse af dagpengeperioden og tror at S og SF forsøger at opnå gevinst med mere tilslutning til a-kasserne hvis dagpengesatser øges. Vil bruge weekenden til at finde på modkrav.
 
BUPL fyrer det "grå guld"
Efter forårets konfliktudgifter er BUPL blevet økonomisk presset og har nu besluttet at nedlægge 18 stillinger på hovedkontoret i København. Fem personer har indtil videre fået en fratrædelsesordning og 5 er blevet fyret. Alle 10 er over 58 år og har været ansat rigtig mange år i fagforeningen. BUPL's formand Henning Petersen mener det er helt tilfældigt de alle er i alderen 58-66 år.
 
LO-Ugebrevet A4 27/10
Indhold:
* Velstillede vælter sig i fryns
* Dagpengene er små i Danmark
* Forbund skal holde fingrene fra politik
* Store reformer kan være på vej i USA
* Vikarer får en håndsrækning fra EU
* Unge vil have frynsegoder
* Arbejdsgiverne skal holde os raske
* Fælles program for oppositionen er utopi
* Hurtig hjælp til stressramte er en god investering
* Familiepolitik kom aldrig op at flyve
* SF vil have adgangskrav til erhvervsskoler
Ugebrevet A4, 27/10, http://www.ugebreveta4.dk/
 
Konjunktur og arbejdsmarked - uge 43
Indhold:
* Uændret beskæftigelse i byggeriet
* Bilsalget falder
* Laveste forbrugertillid i 19 år
* Dansk jobskabelse i europæisk topklasse - ofte til høje lønninger
* Stigende international ulighed de sidste 20 år
* Svagt fald i EU's inflation i september
* Nøgletalstabel
 
Det er vi sikkert mange som gerne vil teste for en sag eller to
Forskerne har fundet ud af hvordan man sletter minder i hjernen - både gamle og nye. Det er som så ofte mus som har stået model med forsøgene som har afsløret hvilke molekulære mekanismer som ligger bag det at huske. Forskerne har tidligere fundet ud af at fjerne visse receptorer i hjernen så mus slet ikke kunne etablere hukommelse. Med videre forskning antages det at forsøgene kan overføres til mennesker og f.eks. bruges til at slette minderne fra en krig. "Vi står ved foden af et stort bjerg" (måske af affalds minder) udtaler Dr. Tsien som har stået bag forsøgene i USA.
Jyllandsposten, 24/10 13.09, http://jp.dk/nyviden/article1494329.ece
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 607,95 DKK
100 Euro = 758,70 DKK
Danske Bank, 24/10, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 75,50 (-8)
APM A-aktie: 29.800 (-2400)
APM B-aktie: 29.800 (-2400)
D/S Norden: 163 (-21)
DFDS: 400 (-22,50)
Mols-Linien: 73 (-1)
Børsen, 27/10
 
THORA LUND
069



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1