Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
23/10-2008 10.20
23/10-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen- 13.00 Handelsflådens Velfærdsråd
Jannik N. Madsen - sygemeldt
 
FRA MEDIER
 
"Hardship"-tillæg for sejlads i Aden Bugten
(Jvf vores CO-Søfart-nyhed 21/10)
Tilføjende oplysningerne om det af Danmarks Rederiforening indførte tillæg ved besejling af Aden Bugten, oplyser Søfartens Ledere:
at, Rederiforeningen for Mindre Skibe og Rederiforeningen af 1895 endnu ikke har meldt ud at de følger indførte praksis fra Danmarks Rederiforening.
at, Søfartens Ledere primært vejer frivillighed og retten til ikke at følge med skib ind i området, tungere end penge.
at, foreningen mener Sømandslovens § 18a dækker sejlads i området
at, foreningen fortsat vil hjælpe medlemmer til afmønstring og hjemrejse hvis deres skib skal gennem bugten.
at, foreningen også mener Niger-deltaet opfylder betingelserne i Sømandslovens § 18a.
 
Mols-Linien vil garantere langt færre aflysninger på Bornholms-sejladsen
Omkring årsskiftet skal Trafikstyrelsen vælge mellem Nordic Ferry Service (BornholmsTrafikken) og Mols-Linien, til sejladsen til og fra Bornholm fra 2011. Mols-Liniens direktør Preben Wolff mener rederiet har stærke kort på hånden fordi de byder ind med den rigtige pris og den rigtige tonnage af hurtigfærger, som kan garantere det bornholmske samfund langt færre afllysninger end de oplever nu. For øjeblikket leder rederiet efter en hurtigfærge som kan øge kapaciteten mellem Sjælland og Jylland og direktøren mener bornholmerne roligt kan begynde at glæde sig. Det er synergieffekter i en flåde af hurtigfærger som skal gøre udslaget. Mols-Linien satser på planen om en flydende Kattegat-bro til opstart senest i 2013, hvor der kommer endnu flere hurtigfærger i spil. Som en særlig krølle på hele historien er de stadige spekulationer om hvorvidt Clipper, som ejer 30% af aktierne i Mols-Linien, kunne tænkes at overtage rederiet. Clipper og BHT er nemlig sammen om Nordic Ferry Service.
Bornholms Tidende, 22/10 side 1 og 3
 
Færre men langt større containerskibe
Alphaliner har beregnet at i 2011 vil 60% af alle containere mellem Østen og Europa blive fragtet på skibe over 12.500 TEU, fordi økonomien i de store skibe er så meget bedre. Formentlig vil alle skibe under 6.000 TEU blive fortrængt fra markedet.
Maritime Danmark/AXS-Alphaliner, 234/10 09.23, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2859
 
Malaysia trækker flådefartøjer hjem fra Aden Bugten
To maylaysiske tankskibe, "Bunga Melati" og "Melati Lima", er frigivet med tilsammen 80 mand i besætningerne, og samtidig trækker Malaysia to af tre krigsskibe hjem fra området, med henvisning til at det er for dyrt at opretholde flådeberedskab så langt fra hjemlandet. En viceadmiral fra flåden udtaler at rederierne selv må investere i deres beskyttelse.
Maritime Danmark, 22/10 09.29, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2852
 
A2SEA presses af finanskrisen
Fremtiden vil kræve skibe som kan håndtere meget større havvindmøller på fem til seks megawatt, til sammenligning med nutidens mindre. Men på trods af fyldte ordrebøger, vil A2SEA få svært ved at finde finansiering til passende nye skibe som koster omkring 1 milliard kroner, fordi bankerne nu er tilbageholdende med deres udlån.
Maritime Danmark/Børsen, 22/10 08.51, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2851
 
Fjord Line stopper sejlads på Kristianssand
Rederiet fyrer 26 ansatte, heraf 14 administrativt ansatte og 12 søfolk, og annullerer planlagt sejlads mellem Hirtshals og Kristianssand næste år. Det skyldes at Kristianssand har fastholdt beslutningen om at kun rederier som besejler byen på helårsplan må anløbe havnen, og at denne beslutning er definitiv.
Maritime Danmark/boarding.no, 22/10 12.29, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2855
 
Strid og kaos om fuldmagter i Nordic Tankers
Showtime fortsætter. Der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling d. 31. oktober hvor Bryde vil forsøge at ændre bestyrelsens mandat gennem vedtægtsændringer. Sammen med indkaldelse til generalforsamlingen er vedlagt en fuldmagtserklæring, men tilsyneladende giver den samtidig udsendte fuldmagtserklæring kun mulighed for at give fuldmagt til den siddende bestyrelse, og ikke til tredjepart som f.eks. de tidligere bestyrelsesmedlemmer som ønsker at bremse Brydes forslag. Når aktionærerne kontakter værdipapircentralen får de modstridende oplysninger, på trods af en lovgivning som siger det skal være muligt at udstede disse fuldmagter til tredjepart. Senest har centralen henvist til Brydegruppen som oplyser at en håndpåtegning om hvem fuldmagten er udstedt til, vil gøre fuldmagten ugyldig, hvilket er lodret forkert oplyser en advokat. En lektor ved Københavns Universitet oplyser at loven ikke begrænser nogen i at udstede en fuldmagt til hvemsomhelst, det skal man ikke spørge andre om. Tilsyneladende forsøger Bryde blot, på "ulovlig" vis at forvirre og komplicere situationen med henblik på at begrænse fuldmagtsafgivelser blandt småaktionærerne.
 
Kursnedtur til NOL efter spareplan
Efter Singapore rederiet Neptune Orient Line annoncerede en større spareplan med reducering af omkostninger og indskrænkning af ruter, sendte markedet rederiaktien ned med 6,9%.
 
BornholmTrafikken hovedsponsor for Bornholms kulturuge
Med virkning fra 1. januar 2009 og to år frem, har BHT påtaget sig hovedsponsoraret for "et grundlæggende godt projekt", som var ved at kuldsejle. Kuldsejlingen var forårsaget af et interregionalt projekt med Polen er gået i stykker, og en bevilling fra Bornholms Regionskommune er faldet væk. Marketing & Indkøbsleder Kim Caspersen indtræder i bestyrelsen for kulturugen. Direktør Mads Kofod lover at hvis BHT vinder den kommende licitation om besejling af Bornholm, vil sponsoratet også blive forlænget.
 
APM Terminals på vej til at blive verdens største
I de kommende år vil APM Terminals investere 37 milliarder kroner i udvikling og udbygning af containerhavne, og meget tyder på at Mærsk-firmaet kan rykke frem som nummer et blandt verdens operatører af havneterminaler. Det skriver Søren Ellemose i bogen "Hr. Møller" som udkommer 27. oktober. Terminal-delen af Mærsk er også den del af selskabet som giver størst overskud, det har bare været skjult af de store investeringer gennem årene. I dag er APM Terminals nummer fire blandt verdens havneoperatører og selskabet er skilt ud som en hel selvstændig del af Mærsk-gruppen.
Maritime Danmark/Børsen, 22/10 13.20, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2856
 
Sikkerhedsmeddelelse fra APM Terminals
APM Terminals meddeler i pressemeddelelse, at de markerer deres 2. "Global Safety Plan" ved at introducere en verdensomspændende skitse for sikkerhedskultur for alle terminal-arbejdere. APM Terminals opererer 50 terminaler i 31 lande og der ønskes en nul-tolerance kultur i relation til ulykker. Operationen af 500 millioner TEU årligt, involverende skibe med en kapacitet på 12.000 TEU og kraner med størrelser som 5-etagers huse, stiller krav om ekstreme sikkerheds-standarder.
 
Danmarks Rederiforening søger analyseassistent
Til rederiforeningens erhvervspolitiske afdeling søges assistent til:
at, vedligeholde og udvikle statistikker
at, indsamle og bearbejde lønstatistikker fra medlemsrederier
at, medvirke til diverse ad hoc arbejder til analyser og publikationer
at, udarbejde en daglig presseoversigt
Ansøgningsfrist senest 7. november.
 
El-forbundet vil kræve fordobling af opsigelsesvarsler hvis halvering af dagpengeperiode
Hvis det lykkes regeringen at komme igennem med Arbejdsmarkedskommissionens forslag om nedsættelse af dagpengeperioden fra 4 til 2 år, så vil El-forbundets svar være som et hovedkrav til overenskomstforhandlingerne i 2010, at kræve dobbelt så lange opsigelsesvarsler. Noget for noget meddeler forbundets i en udtalelse fra hovedbestyrelsen.
 
EU-direktiv ændrer på ansættelsesretten for vikarer
Freomover skal vikarer have ret til løn under sygdom og fri på barns første sygedag. Det sker efter vedtagelse af et EU-direktiv som principielt har været undervejs i EU-parlamentet siden 2002. Det socialdemokratiske medlem af EU's beskæftigelsesudvalg, Ole Christensen, mener det er et vigtigt skridt til at sikre vikarer mod at blive et nyt proletariat. I Danmark er der 24.000 fuldtidsvikarer svarende til at det dobbelte antal mennesker arbejder som vikarer, og det antages at omkring halvdelen bliver berørt af det nye direktiv.
 
Også stenaldermennesket røg sig skæve i stoffer
Nye fund i Caribien viser at vores forfædre uomtvisteligt røg og sniffede sig skæve i euforiserende stoffer. Man kan ikke med sikkerhed sige hvilke stoffer der var tale om, men antager at det f.eks. kan have været Cohoba udvundet af mimoseblade som har euforiserende effekt. De opfandt også særlige rør og skåle til brug for eufori-seancerne. Columbus beretter også at han stødte på Cohoba-sniffere i Caribien. Caribiske stenalder er kort vores tidsregning.
 
Sjovere at være tolder
I kampen mod narko, terror og hvad der ellers skulle være, har EU-kommissionen fremlagt forslag til at alle flyrejsende skal igennem en scanner hvor tolderne kan se nøgenbilleder af de rejsende inklusive de intime dele af kroppen. Scannere af den art bruges allerede i USA. Der er imidlertid skepsis i Europa-parlamentet og kommissionen er blevet bedt om at redegøre nærmere for forslaget. Københavns Lufthavne har ikke planer om at investere i de smarte scannere fordi teknologien indtil videre er besværlig og tidskrævende.
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 596,02 DKK
100 Euro = 758,38 DKK
Danske Bank, 22/10, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 89 (-3)
APM A-aktie: 34.000 (-2500)
APM B-aktie: 34.100 (-2400)
D/S Norden: 193 (-3,50)
DFDS: 415 (-11)
Mols-Linien: 80 (+6)
Børsen, 22/10
 
THORA LUND
067



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1