Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
14/10-2008 10.17
14/10-2008

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - ITF-møde i London
Jannik N. Madsen - sygemeldt

FRA MEDIER

Billigere forsikring til skibe med bevæbnede vagter ved Afrikas Horn
Lloyd's of London tilbyder nu rabat på forsikringer til kunder som har bevæbnede vagter ombord ved sejlads i piratfarvandet. Lloyd's omtaler seneste FN-resolution som ligeså tandløs som den forrige, på grund af de begrænsninger krigsskibene er underlagt for magtanvendelse. Der er ubekræftede forlydender om at forsikringsselskabet også tilbyder hjælp til at få ansat ex-kommandosoldater til opgaverne.
Maritime Danmark/American Shipper, 13/10 12.54, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2788

Søfartens Ledere vil betale for søfolks hjemrejse
I tilknytning til striden med Danmarks Rederiforening om dækning i henhold til Sømandslovens § 18a ved sejlads i Aden Bugten (jvf. DAGEN 13/10), har Søfartens Ledere nu meldt ud, at hvis medlemmer af foreningen ønsker at rejse hjem før gennemsejling af området, og hvis det ikke lykkes at få rederiet til at betale, så vil Søfartens Ledere dække omkostningerne. "Ingen af vores medlemmer skal være usikre på, om de kan komme hjem, hvis ikke de vil sejle i de usikre områder", udtaler formanden Peer Bøje Brandenborg.
Business.dk/ritzau, http://www.business.dk/article/20081013/nyhedsoversigt/810130419/

Søfartens Ledere, 13/10, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=da376572-b9f4-4080-ae83-972b6b2cb4b3

NOL melder om stigning i containerrater
Singapore-baserede Neptune Orient Line oplyser at raterne i de sidste 4 uger før 23. september er steget med 8% til sammenligning med samme periode i 2007. NOL har haft en tilsvarende stigning i transporteret volumen.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 13/10 12.22, http://borsen.dk/transport/nyhed/142626/

Mærsk Tankers har købt flere aktier i Broström
Ejerandelen i det svenske produkttankskibsrederi er nu øget til over 65% af aktierne og 78% af stemmerne.
Euroinvestor/RB-Børsen, 13/10 15.03, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=9994786
Mærsk, 13/10, http://media.maersk.com/da/PressReleases/2008/Pages/tankers131008.aspx

Mærsk strømliner IT-sikkerheden
AP Møller-Mærsk har indgået en aftale med IBM som over de næste 5 år ensartet skal øge IT-sikkerheden hos 117.000 medarbejdere i 130 lande. Aftalen omfatter alt udstyr som er i kontakt med omverdenen og har en samlet værdi på 41 millioner kroner. Den nye samlede aftale erstatter ca. 200 aftaler de enkelte afdelinger selv havde tegnet. Det er afgørende at sikkerheden ikke samtidig blokerer eller genererer kontakten med kunder og forretningsforbindelser. Et element i systemet er, at en person som går i kontakt med Mærsk-systemet og som f.eks. har en virus-inficeret usb-nøgle, vil få sit system "renset og strøget" uden vedkommende selv opdager det.
Børsen, 14/10, digitalbørsen side 5

Ny topchef for Nordic Tankers
Det turbulente tankskibsrederi har ansat Geir Jensen til administrerende direktør og afløser for Claus Breitenbauch som fortsætter i bestyrelsen. Den nye topchef har 20 års erfaring med udvikling af shipping- og investeringsselskaber.
Business.dk/RB-Børsen, 13/11 14.58, http://www.business.dk/article/20081013/borsnyt/81013095/

Bryde har uændret ejerandel
Til nyhedsbureaet Direkt udtaler Steen Bryde at han uændret har lige under 33% af aktierne i rederiet, og det er der ingen planer om at ændre, så vidt Bryde selv er bekendt med. Bryde afviser dermed Jyllandspostens formodninger om at Brydes tab på aktierne er så store, at bankerne vil tvinge ham til at sælge ud.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 13/10 19.03, http://borsen.dk/invester/nyhed/142665/

Mange skibsordrer skrottes måske
Problemer med finansiering på grund af bankernes ringere lyst til risikovillige udlån, betyder måske at mange af de ordrer skibsværfternes bøger lige nu svulmer med, bliver annulleret, og vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening udtaler at vi fremover vil se langt færre nye skibe. Nordens direktør Carsten Mortensen tror at halvdelen af skibsordrerne vil blive skrottet, medens rederiet ikke selv har problemer med at finansiere nybygningsprogrammet.
Maritime Danmark/Erhvervsbladet, 14/10 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2793
 
Russerne vil have flere krigsskibe
I dag har russerne kun hangarskibet "Admiral Kuznetsov", men præsident Medvedev har i en tale bekendtgjort at der skal bygges flere. Rusland skal tilbage som en stor nation med en slagkraftig krigsflåde, lyder det fra præsidenten i forbindelse med et besøg på "Kuznetsov", hvor han har overværet et missil som fløj en rekorddistance fra Stillehavet til Barentshavet, en strækning på 11.574 kilometer. Udover nye hangarskibe skal der udbygges i hele den russiske krigsflåde.
Berlingske Tidende, 13/10 11.20, http://www.berlingske.dk/article/20081013/verden/81013056/

Træskib vendt hjem efter sejlads i Nordøstgrønland
Sejlskonnerten "Activ" som er det sidste træskib bygget til issejlads fra 1951, stævnede ud fra København i juni med destination Nordøstgrønland. I sin tid blev "Activ" bygget til rederiet A.S. Sørensen og sejlede på Grønland fra 1952 til 1958. Kaptajn Jonas Bergsøe og "Activ's" tyske ejer, arkitekten Volkwin Marg, valgte at fejre 50-året for den berømte "Grønlandsekspeditionen", med en ny sejlads til det nordøstlige med den gamle skonnert. "Activ" er vendt retur for få dage siden, en smule før beregnet, men nåede på ekspeditionen helt op til Danmarkshavn. Besætningen beretter om isbjerge så store som Sjælland og fortæller med begejstring om flere nætter uden søvn når sejladsen var i isen og kahytten forude.
Fyens Stiftstidende, 14/10 04.00, http://www.fyens.dk/article/1093922:Svendborg--Ingen-jul-i-Ishavet

Bornholmske eftertanker til en sort søndag
Formanden for passagerforeningen, Bjørn Carlsen, beretter i Synspunkt i Bornholms Tidende, om sine eftertanker til særlig søndag d. 5. oktober. Hele perioden var problematisk og den viste at BornholmsTrafikken ikke lærer af sine fejltagelser. Når det er dårligt vejr og der ikke kan sejles, er vejret i sig selv ikke trafikkens skyld, men at de er lige dårlige til at kommunikere med kunderne er katastrofalt. F.eks. kan det være direkte farligt for helbredet at sidde op til otte timer i sin bil og vente, hvis temperaturen bare havde været nogle få grader lavere. Det passer i øvrigt ikke når BHT siger de gør hvad de kan for at sikre sig kundernes mobil-telefonnummer, det har Carlsen konstateret ved selvsyn. Den tonnage der sejles med kan man imidlertid ikke klandre BHT for, det er politikerne som ikke har sørget for en passende tonnage af superfærger som i al slags vejr kan sejle ud og ind af Rønne Havn.
Bornholms Tidende, 13/10, side 2
 
Lys forude for LO-fagbevægelsen
Finanskrise og usikkerhed på fremtiden betyder tilsyneladende at flere for tiden melder sig ind i den klassiske fagbevægelse, og f.eks. 3F oplever nye toner fra lokalafdelingerne om et stigende antal indmeldelser. Arbejdsmarkedsforskere mener også at fagbevægelsen vil opleve fremgang i den kommende tid. De har sovet tornerosesøvn i mange år men vågner nu op af dvalen og studerer deres egne rekrutteringsstrategier, siger f.eks. Henning Jørgensen. Jørgen Steen Madsen en enig i lyset forude, men mener også hele fagbevægelsen må konfronteres med nye udfordringer, herunder de strukturelle hvor det gennemsnitlige uddannelsesniveau er blevet højere samtidig med at de store årgange forlader arbejdsmarkedet. Det kan kun give minus på LO's bundlinje, medmindre det vejes op af en højere organisationsprocent.
Information, 13/10, side 7
 
Henrettes efter 22 år på dødsgangen
I dag henrettes 41-årige Richard Cooey i Ohio USA, efter de sidste appeller er blevet afvist. Cooey har bl.a. argumenteret med dårlig adgang til blodårerne og at han er for tyk til at kunne henrettes med dødssprøjte. Årene på dødsgangen er bl.a. brugt til at sagsøge staten for grusom henrettelsesmetode. Cooey blev oprindeligt dømt for sammen med en kammerat at have voldtaget, mishandlet og banket to unge kvinder ihjel. Cooey fastholder at han ikke har deltaget i drabet på de to kvinder og mener han har været repræsenteret af elendige advokater.
Danmarks Radio, 14/10 06.28, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/10/14/061029.htm
 
Skoleskibet "Danmark"
"Subj: Middagsposition
Position 13. oktober 2008 1200 zt(0) 29 43 N 0 016 34 V
Efter en nat med maskinsejlads har vi igen fundet lidt vind og sejler
for sejl. Farten er ca. 4 knob, men det er ogsaa rigeligt til at naa
Las Palmas paa onsdag, som planlagt.
Alt vel om bord "
Martec, 13/10, http://www.martec.nu/default.asp?PageID=448
 
Valutakurser
100 USD = 561,17 DKK
100 Euro = 758,30 DKK
Danske Bank, 13/10, http://www.danskebank.dk/

Aktiekurser - slutkurser

D/S Torm: 84,50 (+5,50)
APM A-aktie: 41.200 (+4400)
APM B-aktie: 41.500 (+4800)
D/S Norden: 189,50 (+20,75)
DFDS: 330 (+47,50)
Mols-Linien: 78 (0)
Børsen, 14/10

THORA LUND
 

060



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1