Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
4/9-2008 10.07
4/9-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 10.00 møde med DFDS
Ole Strandberg - 14.00 møde med TJM-forsikring
John Ibsen - TR-konference i Svendborg sammen med Søfartens Ledere
Christian Petersen - TR-konference i Svendborg sammen med Søfartens Ledere
 
FRA MEDIER
 
Travl sæson for Copenhagen Malmö Port (CMP)
Der vil være ny rekord for krydstogtsskibes anløb af CMP når 2008 rundes af, med mere end 300 anløb. Normalt ligger et krydstogtsskib stille om dagen i den pågældende havn og sejler gennem natten til næste anløb. Anløb til den pågældende havn anmeldes meget lang tid i forvejen, gerne flere år før. CMP's hjemmeside har en beskrivelse af travlheden omkring skibet mens det ligger ved kaj.
 
Malaysia vil sende 2 krigsskibe til Aden Bugten
Efter et af verdens største tankskibsrederier, maylaysiske MISC, efterfølgende kapringen af to af deres skibe, har besluttet ikke at besejle Aden Bugten før alle sikkerhedsforanstaltninger er i orden, har den malaysiske regering besluttet at sende to krigsskibe til assistance for landets fragtskibe i Aden Bugten. Rederiet har ikke kommenteret den nye situation.
Maritime Danmark/Tradewinds, 3/9 16.31, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2510
 
"Absalon" har travlt
Det danske krigsskib som er i aktion i Aden Bugten som del af "Task Force 150", har allerede haft travlt. Som første opgave skulle skibet beskytte et større fragtskib som lå stille med motorproblemer. Efter skibet kunne sejle videre for egen kraft, har besætningen fra "Absalon" besøgt mindre fartøjer som på afstand har virket mistænkelige. Indtil videre har der dog været tale om venligtsindede fiskefartøjer. "Absalon" bruger besøgene på småskibe til at indhente oplysninger om pirateri, og hjælper ellers hvis der er problemer samt uddeler praktiske artikler som vandcontainere, førstehjælpskasser og lignende.
 
Scandlines vil sejle videre trods Femern-bro
Når broen står færdig i 2018, vil Scandlines formentlig sejle videre afhængigt af forskellige forhold og måske med færre færger. Færgerne på ruten Rødby-Puttgarden vil til den tid være 20 år gamle og kan sagtens sejle til de er 27-28 år. Hvis færgerne fortsætter med at sejle vil det være en trussel mod beregningerne for broen som har forudsat at al færgedrift indstilles.
 
Svensk fagforening begræder salget af Broström til Mærsk
Sjöbefälsförbundet mener det er godt for Mærsk men rigtig skidt for svensk søfart at Broström nu overgår til danske Mærsk. Det er også pinligt efter det svenske rederi nu gennem 5 år har fået massiv statsstøtte bl.a. med midlertidige tilladelser til ansættelse af billige udenlandske søfarende og en generøs skatteordning.
 
Søfarts-demonstration i Bruxelles aflyst
På grund af manglende tilladelse har den Europæiske Transport Arbejder organisation - ETF, valgt at aflyse en planlagt demonstration d.16. oktober i Bruxelles, hvor EU-parlamentet afvikler en debat om arbejdsvilkår og lønforhold på færgerne i EU. Der var ellers planlagt busafgange til Bruxelles fra en række europæiske hovedstæder, herunder også fra København.
 
Mærsk Drilling søger 1.000 nye medarbejdere
Mærsk Drilling og Mærsk FPSO (ex Mærsk Contractors) har tilsammen 3.700 ansatte på verdensplan. Direktør Claus Hemmingsen mener imidlertid at dette tal vil stige med mere end 1.000 over de næste 18 måneder. Der ansættes hele tiden nye medarbejdere, både på kontorer i København, ingeniørafdelingen og offshore.
 
Salgsplaner dykker igen Mols-Liniens aktiekurs
Nyheden om salg af rederiet (ved udbud af 60% af aktierne) sendte i går startkurserne for Mols-Linien ned med 14,3% til 111 kr pr. aktie. Clipper vil have kursen endnu længere ned før købsplaner kan blive reelle.
 
Næppe købere til aktiepost på 60% i Mols-Linien nu
De fire spekulative aktionærer som vil sælge, Carsten Berger (15,3%), Olav Damkjær-Classen (15%), Henrik Ørbækker (10,3%) og Hans Henrik Palm (8,0%), vil formentlig få svært ved at finde købere, også fordi handelen er annonceret til først at ske efter nytår. Clipper som den mest sandsynlige køber, har annonceret at de ønsker kursen ned på ca. 75, hvor også flere banker mener den hører hjemme, men det vil betyde betragtelige tab til sælgerne. Carsten Berger som også er bestyrelsesformand, udtaler at rederiet kun er ved at undersøge mulighederne og at flere interesserede har henvendt sig, uden han dog vil oplyse noget om navne. Mols-Linien driver 5 færger over Kattegat.
Børsen, 4/9, side 8-9
 
Billigere at sejle med Mols-Linien
I midten af orkanens øje fjerner Mols-Linien nu sit olietillæg og sænker prisen med 100 kroner for at sejle med rederiets hurtigfærger. Ifølge adm. direktør Preben Wolff sker prisfaldet fordi olieprisen gennem det seneste er faldet og han forventer fortsatte fald gennem efteråret.
 
BornholmsTrafikkens halvårsregnskab
Avancen ved salget af "Povl Anker" pyntede godt på regnskabet med ekstra 14,6 millioner som fik resultatet til at lande på minus 4 millioner mod 9,9 millioner i samme periode 2007. Reelt er resultatet altså dårligere i år end i fjor. "Povl Anker" er solgt til Nordic Ferry Service som BHT ejer halvdelen af, og "Povl Anker" er tilbagelejet til BHT selv. Engagementet i Nordic Ferry Service har indtil nu kostet 767.000 kroner og endnu ikke givet indtægter fordi sejladsen på Samsø ikke er indledt. Omsætningen i BHT blev på 235 millioner mod 221 i 2007 og personaleomkostningerne steg fra 67 millioner til 75,6 millioner (gennemsnitligt 371 ansatte i 2007 og 374 i 2008).
Bornholms Tidende, 3/9, side 1
 
Dansk eksportfremstød på den maritime front i Skt. Petersborg
Der er 17 maritime virksomheder som med støtte fra Udenrigsministeriets Eksportråd vil forsøge at charmere bl.a. de russiske værfter i Skt. Petersborg som forventer at der skal bygges 1.700 nye skibe til Rusland i de kommende år.
Maritime Danmark/Erhvervsbladet.dk, 3/9 13.15, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2509
 
Rapport om Ålborg Havn
* 6.331 beskæftigede
* 1.093 millioner i skatteprovenue
* 3.737 millioner i indkomstskabelse
* 8.450 millioner i produktionsværdi
 
Hver sjette på førtidspension før pensionsalderen
Viser nye tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Arbejdsmarkedsstyrelsens nyhedsbrev: http://www.samspil.info/forside/vis+artikel?id=152
 
40.000 går på efterløn i år
Viser en analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening, og det er både paradoksalt og katastrofalt, mener arbejdsgiverforeningen, fordi de er raske nok til at fortsætte deres arbejdsliv til gavn og glæde for arbejdsgiverne. Jørn Neergaard Larsen fra DA mener hele ordningen er ren katastrofe for samfundet.
 
Regningen til skatteborgerne for de 40.000 er 23 milliarder kroner som er mere end overførslerne til dagpenge, sygedagpenge og kontanthjælp tilsammen eller mere end ungdomsuddannelserne koster.
 
Ankestyrelsen offentliggør nye principafgørelser
Læs bl.a. om:
* En skade, som sker på vej til arbejde, kan anerkendes, hvis man forinden hjemmefra har udført arbejde for arbejdsgiveren.
* Om retten til en ny periode på sygedagpenge
* Dagpengelovens regler (nu barselloven) skal anvendes, når søfarende, der under orlov er i landet, anmoder om barseldagpenge.
* Ny principdatabase med Ankestyrelsens Principafgørelser er på vej.
 
Hold på hat og briller
Videnskabsfolk vil have bremset verdens dyreste eksperiment:
10. september har CERN (European Organization for Nuclear Research) en partikelaccelerator klar til 42 milliarder kroner som er placeret 90 meter under jordoverfladen ved grænsen mellem Frankrig og Schweiz. Acceleratoren er den stærkeste nogensinde bygget og en række fysikere og professorer forsøger at få eksperimentet standset ved hjælp af Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg (som har afvist sagen), fordi de mener acceleratoren i sidste ende kan producere såkaldt "sorte huller", som kan ende med at fortære hele jordkloden. Fysikerne fra CERN afviser det som vrøvl. Den nye accellerator kan når den når sin højeste ydelse accellere partikler 30 gange hurtigere end nogen tidligere accellerator og kan i splitsekunder generere temperaturer 100.000 gange højere end i solens kerne.
Jyllandsposten, 3/9 12.04, http://jp.dk/nyviden/article1427572.ece
 
Valutakurser
100 USD = 530,29 DKK
100 Euro = 758,71 DKK
Danske Bank, 3/9, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 166 (-4,50)
APM A-aktie: 55.200 (-1500)
APM B-aktie: 55.100 (-1500)
D/S Norden: 440 (-31)
DFDS: 505 (-6)
Mols-Linien: 120 (-9,50)
Børsen, 4/9
 
THORA LUND
034



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1