Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
15/8-2008 09.53
15/8-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - træf i Scandlines
Jannik N. Madsen - ferie
Ove Larsen – ferie til 18/8
 
FRA MEDIER
 
Kapring ved Somalia
"Thor Star", thailandsk skib med 28 mand thailandsk besætning, blev kapret i Aden Bugten tirsdag. Skibet som er på 16.300 DTW, var under kraftig beskydning da det udsendte nødsignaler 100 sømil fra Yemens kyst. Der er ingen meldinger om tilskadekomne.
Maritime Danmark/Tradewinds, 14/8 16.33, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2373
 
Hapag-Lloyd stadig til salg trods skuffende prisniveau
Rederiet antages nu at være markant mindre værd end for blot få måneder siden, hvorfor flere har spekuleret i at salget ville blive opgivet af TUI-koncernen. Men det afvises af TUI's finansdirektør som vil bruge pengene fra salget til udbetaling til aktionærerne, formindske gælden og investere i turisme-forretningen. De foreløbige bud menes at ligge mellem 3 og 4 milliarder, medens gætterier på prisen tidligere lå på mellem 5 og 7 milliarder.
 
"Esvagt Beta" grundstødte ved Horns Rev onsdag aften.
Der er 38 mennesker på skibet, som torsdag morgen stod godt fast i sandbunden. Både et skib fra Marinehjemmeværnet og et miljøskib blev sendt til området som forventes til Esbjerg for nærmere undersøgelse.
Jydske Vestkysten, 14/8 09.39, http://www.jv.dk/artikel/478233
 
Forsøg på at trække "Esvagt Beta" fri i nat mislykkedes, og fredag morgen sidder skibet stadig fast i Slugen ved Horns Rev. SOK oplyser at de vil forsøge igen ved næste højvande kl. 14.00.
Jydske Vestkysten, 15/8 09.12, http://www.jv.dk/artikel/479080
 
Pressemeddelelse fra Danmarks Rederiforening om "Absalon"
Rederiforeningen udtrykker sin store tilfredshed med at "Absalon" nu stævner ud for at overtage kommandoen for "Task Force 150" i Det Indiske Ocean. Der har været en beklagelig stigning i piratoverfald særlig ved Afrikas Horn, som er en vigtig position for Europas handel med Fjernøsten. Det er lykkedes at dæmpe uvæsenet flere steder i verden, og det er afgørende for skibsfarten at den kan sejle uhindret. Rederiforeningen finder det glædeligt at Folketinget har givet dette mandat til indsats, og udtrykker stor tak til skib og besætning.
Danmarks Rederiforening, 14/8, http://www.shipowners.dk/pdf/PMAbsalon0808.pdf
 
Vigtigste problem for DFDS er passagerdelen
Analytiker Finn Bjarke Petersen fra Nordea, peger på passagertrafikken som det ømmeste punkt hos DFDS, efter de seneste nedjusteringer til årets forventninger er blevet offentliggjort af DFDS. Hverken nedjusteringen eller problemstillingen kommer bag på analytikeren. Der findes en coctail af problemer i fragtdelen hvor der på det seneste er kommet vanskeligheder med den øst-vestgående trafik til som yderligere element. Men langt overvejende er den samlede situation udsprunget af passagerdivisionen hvor problemerne er massive.
 
DFDS - køb eller salg
I forbindelse med den resultatmæssige krise i DFDS udtaler topchef Niels Smedegaard i interview i Børsen, at rederiet det seneste år har set sig omkring for opkøbsemner, men tidspunktet er dårligt. Smedegaard forventer at handelssituationen bliver bedre i 2009 og rederiet ser for tiden situationen an.
Børsen, 15/8, side 12
 
Hapag-Lloyd øger overskud
Mærsk-konkurrenten Hapag-Lloyd har øget sit overskud i andet kvartal 2008 til 89 millioner euro til sammenligning med 13 millioner i samme kvartal sidste år. Volumen i transporterne mellem Europa og Asien er faldet, medens fragtraterne på deres side er steget med 28%, primært drevet af brændstoftillæg, skriver Hapag-Lloyd i deres kvartalsrapport.
 
Lønstatistik
Fra 2. kvartal 2007 til 2. kvartal 2008, er lønomkostningerne inden for DA-området steget med 4,9%. Lønomkostningerne inkluderer stigninger i fritvalgsordninger, pensionsindbetalinger fra arbejdsgiveren m.v.
 
Voldsomt behov for arbejdsmarkedsreformer
Dansk Industri og Dansk Erhverv peger samstemmende på at arbejdsmarkedet er i akut nød for store reformer. De ønsker bl.a. skærpede dagpengeregler, efterlønsreform og længere arbejdstid.
 
Søfart nr. 33 bringer bl.a. følgende artikler fredag d. 15. august
 
Medhold til H. Folmer i sag mod Søfartsstyrelsen
Rederiet H. Folmer & Co. har ved byretten i København fået medhold i, at Søfartsstyrelsens inddragelse af rederiets Document of Compliance (overensstemmelsesdokument) sidste år skete på et ugyldigt grundlag. Med inddragelsen og efterfølgende tilbagekaldelse af certifikaterne for sikker skibsdrift blev rederiet frataget muligheden for selv at være ansvarlig for sikkerhedsledelsen i sine skibe. Retssagen, der er af teknisk karakter og ikke umiddelbart tilfører rederiet et fornyet certifikat, står overfor endnu en prøvelse ved en domstol, idet både Søfartsstyrelsen og rederiet har anket den til Landsretten.
 
Mægler med i stort tankprojekt
Et samarbejde med et relativt nyetableret spansk rederi har fået den danske mæglervirksomhed Danchem Shipping Consultants involveret i et efterhånden meget omfattende nybygningprogram på to koreanske værfter. Op til 12 MR-produkttankskibe er nu kontraheret på værfterne Hyundai Mipo Dockyard og Dong Bang Shipbuilding. Danchem har været direkte involveret i kontraheringen og kommer også til at stå for kommercielt management af skibene, efterhånden som de bliver leveret fra 2011 og frem.
 
Flot regnskab og shuttle tanker til J. Lauritzen
Lauritzen Tankers er godt på vej med endnu et shuttle tanker-projekt. Rederiet har således et tankskib under ombygning på Remontowa-værftet i Polen med forventet levering i løbet af efteråret i år. De nærmere detaljer i projektet ønsker Lauritzen Tankers dog ikke at løfte sløret for endnu. Det nye shuttle tank-projekt er kun en lille del af det, der har været et ualmindeligt travlt halvår for J. Lauritzen. Travlheden har resulteret i det bedste halvårsresultat i rederiets historie.
 
Ekstra fart på Mærsk-flådens netforbindelser
A.P. Møller – Mærsk har over en kam sat turbo på velfærden for sine sejlende ansatte. Rederiet har valgt at lade alle skibe og rigge i flåden opgradere betydeligt på kommunikationssiden, så de nu udstyres med Thrane & Thranes nyeste generation af high-speed satellitudstyr udstyr i form af Sailor 500 Fleet Broad-band-terminaler. istributøren Polaris Electronics står for effektueringen af ordren, men præcist hvor mange anlæg, der skal leveres, ønskes ikke oplyst.
 
Danmark tager kommandoen ved Afrikas Horn
15. september indledes en ny æra for Søværnet. Hverken mere eller mindre. Det sker når Danmark overtager rollen som leder af Taskforce 150 ved Afrikas Horn. Det sker med støtteskibet »Absalon« som kommandoskib for den internationalt sammensatte flåde af krigsskibe og med en øget repræsentation af danske søofficerer ved koalitionshovedkvarteret i Bahrain. -Det er en milepæl i Søværnets historie, vi er på vej mod, understreger chefen for SOK, kontreadmiral Nils Christian Wang i et interview med Søfart.
 
Hurtig arbejdsbåd - med ret til ændringer
Hurtigt afsted, hurtigt fremme, jobbet hurtigt udført. Det er filosofien bag CT Offshores succes med rederiets største skib »Nico«, en 37 meters katamaran med en kapacitet på i alt op til 24 ombordværende og fleksibilitet til såvel kabelarbejde som geofysiske undersøgelser, dykning og crew-change. På ca. 10 år er CT Offshore vokset til et være en virksomhed med omkring 35 medarbejdere og kernekompenter inden for en række offshore serviceopgaver.
Læs portræt af en ombygning i det trykte blad
 
Valutakurser
100 USD = 513,89 DKK
100 Euro = 758,96 DKK
Danske Bank, 14/8, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 164,50 (0)
APM A-aktie: 51.500 (+900)
APM B-aktie: 51.700 (+1100)
D/S Norden: 479 (+30)
DFDS: 585 (-42)
Mols-Linien: 205 (0)
Børsen, 15/8
 
THORA LUND
020



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1