Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
11/8-2008 09.43
11/8-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 10.00 møde med APMM
John Ibsen - 10.00 møde med APMM
Ole Philipsen - eftermiddag møde med Dansk Metal
Ove Larsen – ferie til 18/8
 
FRA MEDIER
 
Rusland har sænket georgisk skib i Sortehavet
I krigstilstanden som netop nu eksisterer mellem Rusland og Georgien, melder russiske nyhedsbureaer at russiske flådeskibe har sænket et georgisk skib som forsøgte at angribe de russiske flådeskibe i Det Sorte Hav. Ifølge russerne forsøgte de georgiske skibe gentagne gange at angribe de russiske flådeskibe, som herefter besvarede ilden med et sænket georgisk skib til følge.
Jydske Vestkysten/ritzau, 10/8 21.00, http://www.jv.dk/artikel/475353
 
Bank forventer chokerende udvikling for Mærsk Line i 2008 og 2009
Børsen skriver og Kaupting Bank mener det vil være umuligt for containerrederiet at tjene penge i de næste par år. Der er milliardunderskud som truer i horisonten. Det er især situationen i USA og oliepriserne som er uløseligt forbundet med efterspørgslen på containere, som tynger i regnskabet.
 
Torm øger tankflåden
Torm har bestilt 4 MR-produkttankskibe fra Guangzhou Shipyard International i Kina. Skibene er på 52.000 t.dv. og til levering i 2011 og 2012.
Børsen, 11/8, side 6
 
Torm venter rekordoverskud
Rederiet forventer et resultat før skat for 2008 på mellem 355 og 370 millioner dollar, og det vil være det højeste nogensinde i rederiets historie. Det er produkttankskibene som bidrager med mere end tidligere forventet. Halvårsregnskabet offentliggøres onsdag i næste uge.
Maritime Danmark/Torm, 11/8 08.59, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2342
 
Mærsk på vej til udvidelse i Kenya
Der er massive ophobningsproblemer i Kenyas hovedhavn Mombasa som er fyldt med containere som venter på at komme videre. Det vil Mærsk hjælpe med udtaler Nils Smedegaard Andersen til Business Daily Africa. I følge avisen er der er tale om dårlig fragthåndtering i havnen.
 
"Havhingsten" vendte hjem lørdag som planlagt
Efter sejladser i nok så stormfyldte farvande, vendte vinkingeskibet "Havhingsten fra Glendalough, hjem til Roskilde og blev mødt af en orkan af hurraråb og klapsalver. Fjorden ved Roskilde var fyldt med småskibe som dannede ramme om festlighederne og på området ved havnen havde nutidige vikinger slået lejr. Den 60 mand store besætning blev efterfølgende budt velkommen med taler af bl.a. borgmester Poul Lindor Nielsen og den irske kulturminister dr. Martin Mansergh.
 
Scandlines øger omsætningen og er glade
På trods af konjunkturer og piverier fra alt og alle, går det godt i Scandlines som melder om flere passagerer og flere biler på overfarterne. Koncernchef Michael Hassing er tilfreds med situationen og mærker ikke mindsket købekraft og rejselyst.
 
Trimaran slået til vrag ved Skagen
Et tre-skroget lystfartøj blev søndag formiddag slået til vrag ved Skagen. Redningsstationen ved Skagen indledte lørdag aften en redningsaktion for båden som gennem to huller tog vand ind. Den norske lystsejler blev taget ombord i redningsfartøjet og efter 5 timers forsøg på at redde trimaranen blev den sat på land ved Sønderstrand. Efterfølgende har bølgerne skamferet fartøjet som redningsfolkene ikke turde slæbe ind i havnen af frygt for det ville synke og blokere trafikken.
 
Royal Arctic Line forhøjer olie- og valutakurstillæg 1. september
To gange årligt beregnes tillæg for oliepriser og valatakurser, og landsstyrerådet har godkendt en ny beregning som får tillægget til at stige fra 11% til 19% pr. 1. september.
 
Marinere skulle slå på mulig sømine med bådshage
Det har vakt røre i Søværnet at besætningen på "Peter Tordenskjold" måske blev bragt i livsfare, da de blev beordret til at slå hul på en tønde med en bådshage udfor Libanon, uagtet de forud havde fået at vide at tønder kunne være forklædte miner netop her. Chefen for skibet afviser klagen og forklarer at han var sikker på der ikke var tale om en mine på grund af tøndens placering i vandet.
Maritime Danmark/jv.dkm 9/8 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2336
 
Danmarks Rederiforening: Dispensationer med til at sikre dansk kvalitetsskibsfart
Det gælder om at sikre flest mulige aktiviteter styret fra Danmark, og substituering af danske kaptajner med udenlandske i danske skibe, er blot toppen af den lagkage rederierne modtager fra den danske stat, mener adm. direktør for Danmarks Rederiforening, Peter Bjerregaard. Rekruttering til hele det Blå Danmark er afgørende for at fastholde kompetencer og konkurrencedygtighed. "Der er mange gode afledte effekter af at drive et skib under dansk flag, og dem må vi alle regne med".
 
Lindø-ansatte klager over Arbejdstilsynet
Fire sikkerhedsrepræsentanter skriver i brev til Dansk Metal, at tilsynet var overfladisk og slet ikke levede op til de krav man må stille når det er en virksomhed af denne størrelse. I brevet opremses en række eksempler på problemer som tilsynet burde have noteret under deres besøg på skibsværftet.
 
Lindø-ansatte vrede fordi underleverandører arbejder i stedet for fyrede
Kort efter en større fyringsrunde havde værftet i mandags 50-100 arbejdere fra andre virksomheder i arbejde. Der er nu efter forhandlinger skåret ned på antallet, 26 opsigelser trækkes tilbage og 20 litauere fra et datterselskab skal arbejde i stedet for underleverandører. Selvom værftet skal betale løn både til afløsere og forsommerens opsagte som er fritstillede, er værftets direktør tilfreds. Den faste bemanding er skåret ned og ved spidsbelastninger må der bruges underleverandører. Han mener ikke at fyrede medarbejdere skal gå på værftet i månedsvis i en opsigelsesperiode.
 
Forsker anbefaler nyt dagpengesystem
Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Ålborg Universitet mener vores dagpengesystem er et levn fra industrisamfundet. I dag har vi brug for et meget mere fleksibelt system hvor højtuddannede f.eks. kan vælge at få en større ydelse. Den lange dagpengeperiode er kun interessant for de dårligst stillede, og han mener perioden skal nedsættes fra fire til to år med særlige forsikringsilbud til de højtlønnede.
 
Højere dagpenge men i kortere tid
Socialdemokratiet er parat til at revidere dagpengesystemet. Det skriver Berlingske Tidende som refererer partiets arbejdsmarkedsordfører, Thomas Adelskov, for at mene at S nu er parat til et historisk (igen) opgør med dagpengesystemet. Dermed er partiet imødekommende overfor statsministeren som mener manglen på arbejdskraft bør have topprioritet.
 
LO enige med statsministeren
Statsministeren vil have 3-partsdrøftelser med arbejdsmarkedets parter for at finde frem til reformer som kan øge arbejdsudbuddet. LO ser frem til drøftelserne og er enige i at arbejdsudbuddet skal øges. LO vil møde frem med en række forslag bl.a. til at øge indsatsen for de svageste, nedbringe sygefravær, få flere indvandrere i arbejde og forbedre uddannelsesmuligheder.
 
Valutakurser
100 USD = 508,26 DKK
100 Euro = 759,07 DKK
Danske Bank, 8/8, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 152,50 (+1,50)
APM A-aktie: 51.600 (+600)
APM B-aktie: 51.600 (+700)
D/S Norden: 394 (-8)
DFDS: 637 (0)
Mols-Linien: 198 (-1,50)
Børsen, 11/8
 
THORA LUND
016



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1