Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
22/7-2008 09.25
22/7-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - eftermiddag, møde i Helsingør vedr. Søfarts-museet.
John Ibsen - ferie til 10/8
Christian Petersen - ferie til 4/8
 
FRA MEDIER
 
Mærsk udvider i Vietnam
APM Terminal går ind i driften af containerterminal i Nordvietnams Dinh Vu Industrial Zone, sammen med en vietnamesisk partner. Terminalen vil være klar i 2010.
 
Mærsk-fremgang for køletransport
Sydafrikanske Safmarine som er en del af Mærsk-gruppen oplever fremgang i efterspørgslen på køleskibstransporter noterer Lloyds List. Det er både de europæiske ruter og ruter til Indien som oplever stigningen, særlig på frugt fra Sydamerika.
Børsen, 22/7 side 6
 
15 oldebørn arver 6 milliarder
Mærsk-familiefonden som år efter år uddeler en større buket af millioner kroner til familien efter A.P. Møller, skal nu opløses i følge en bestemmelse hvorefter opløsning skal ske, når arveandele tilfalder børn som endnu ikke var født da A.P. Møller døde. BT har fået aktindsigt i fondens regnskaber for 2007, og de viser at fire arvinger i 2007 fik udbetalt 243 millioner og året før 263 millioner. Men nu skal hele fondsformuen altså deles.
 
Græsk rederi redningsplanke for Steen Bryde
I dramaet om hvorvidt finansbuldozeren kan blive afkrævet et indløsningstilbud til 6.000 aktionærer i Nordic Tankers, kommer det græske rederi National Energy Transportation S.A., nu uventet finansmanden til hjælp. I følge kritikere af Steen Bryde, forhandlede denne op til den omvæltende generalforsamling om salg af aktier til en værdi af over 30%. Imidlertid fastslår grækerne nu i et brev til Finanstilsynet at handlen drejede sig om ca. 30% som hævdet af Bryde. Mere end 30% er forudsætning for at krav om indløsningstilbud kan retshåndhæves.
 
"Fjord Cat" sejler igen
Efter nærkontaktoplevelsen med en mole søndag formiddag, er Fjord Lines færge efter reparationer hele natten til mandag, igen godkent og på farten med forsinkelser fra mandag formiddag. Færgens sorte box skal nu finstuderes i samarbejde med myndighederne for at finde årsagen til ulykken som skete i roligt vejr.
Nordjyske.dk, 21/7 11.13,
 
"Havhingsten" nu klar til turen over Nordsøen
Efter en barsk tur fra Dublin til Lands Ends, er vikingeskibet nu meldt klar til den 400 sømil lange tur over Nordsøen til Thyborøn. Efter Thyborøn vil skibet lægge til i Glyngøre og Ebeltoft før turen går over Kattegat.
Maritime Danmark/stiften.dk, 21/7 11.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2281
 
Konsortie i Hamburg byder på Hapag Lloyd
Neptune Orient Line er storfavoritter til at købe det tyske rederi, men bystyret i Hamburg har samlet en række investorer i et forsøg på at bevare rederiet på tyske hænder. Klaus-Michael Kuehne, bestyrelsesformand for den schweiziske transportgigant Kühne & Nagel, som er med i konsortiet, mener det vil være en katastrofe hvis rederiet sælges ud af Tyskland til Asien. Salgsprisen forventes at blive mellem 3,5 og 6 milliarder euro.
 
"Arina Arctica" sejler igen
De tekniske problemer er løst, og skibet forventer ankomst Ittoqqortoormiit, i dag tirsdag kl. 20.00.
 
Prøvesejlads gik helt galt
Mandag eftermiddag sejlede en 43-årig ud på prøvesejlads ud for Rødvig. Han kom til at vælte en 40 liter dunk med benzin som løb ned i motorrummet hvor der udbrød eksplositionsagtig brand. Manden måtte springe for livet og blev samlet op af sin søn som sejlede efter i en anden båd. Det var ikke blot forskrækkelse det kostede manden. Båden var sat til salg for 140.000 kroner og ikke forsikret, og turen skulle ellers blot sikre at alt virkede som det skulle. Nu udbrændte båden totalt.
Jydske Vestkysten/ritzau, 21/7 22.57, http://www.jv.dk/artikel/460974
 
Tjenerne bærer vest og butterfly
Den altid BHT-kritiske Bornholms Tidende, svømmer helt over i ros og nostalgi over Polferries "Wavel", som for tiden er indsat til aflastning af skadesramte "Villum Clausen". "Der er rent og lyst ombord - personalet er venligt og taler mere eller mindre engelsk". "Hvis man ikke kunne forstå hans polske engelsk, så kunne man i hvert fald aflæse hans kropssprog". "Velkomsten på dansk i færgens højttalere kunne både høres og forstås". "Der er rene, hvide stofduge på bordene, stofservietter, rigtige blomster og tjenere med vest og butterfly". "Det kunne ikke mærkes på personalet, at de netop havde sagt farvel til nattens gæster - ". "Overalt på færgen var der rent". "Præcis på det planlagte ankomsttidspunkt….". ……………..
Bornholms Tidende, 21/7 side 4
 
Møde i IMO’s underkomité for stabilitet, lasteliner og fiskeskibe (SLF)
"Fra 14. til 19. juli 2008 blev det 51. møde i IMO’s underkomité for stabilitet, lastelinie og fiskeskibes sikkerhed (SLF) afholdt.
Blandt hovedemnerne på det 51. møde var:
Færdiggørelse af vejledning til de nye harmoniserede lækstabilitetsregler
Det nye SOLAS, kapitel II-1 om lækstabilitet træder i kraft 1. januar 2009. For at sikre en ensartet anvendelse af de nye regler, havde søsikkerhedskomitéen (MSC) bedt SLF om at udvikle forklarende noter til ændringerne. En færdig version er nu blevet udarbejdet og vil blive godkendt af næste MSC (i november 2008). Dog må det forventes, at der herudover vil blive udarbejdet yderligere en række opdateringer af noterne som følge af erfaringerne med det nye kapitel.
Endvidere blev følgende drøftet:
"flooding detection systems"
"identification of further improvements of SOLAS chapter II-1"
"requirements for pipes piercing the collision bulkheads"
"trim range used for calculation of limiting GM curves""
 
De fleste virksomheder ønsker ikke "svage ledige" - så hellere polakker
Projektet "fra udsat til ansat" som er iværksat af Velfærdsministeriet med 28 millioner i kassen til at motivere virksomheder for ansættelse af eksnarkomaner, kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister, må konstatere at virksomhederne er mere end skeptiske. Målsætningen har bl.a. været at 10.000 virksomhedsrepræsentanter skal igennem et kursus, men i de første 10 måneder af kampagnen, har kun 400 været på kursus. Mellem halvdelen og en tredjedel af virksomhederne som spørges om de vil deltage, takker med det samme nej. Mange foretrækker at ansætte en udlænding som kræver oplæring, fremfor en eksnarkoman.
 
Valutakurser
100 USD = 483,21 DKK
100 Euro = 759,20 DKK
Danske Bank, 21/7, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 154,50 (+1,50)
APM A-aktie: 53.300 (+1400)
APM B-aktie: 53.300 (+1400)
D/S Norden: 473 (+3)
DFDS: 585 (-5)
Mols-Linien: 200 (+3,50)
Børsen, 22/7
 
THORA LUND
02(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1