Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
18/6-2008 10.18
18/6-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ITF-møder i Stockholm
John Ibsen - ITF-møder i Stockholm
Ole Strandberg - 14.00 arbejdsudvalgsmøde STA
Jannik N. Madsen - sygemeldt, retur d. 23/6
 
FRA MEDIER
 
Mærsk-toppens skattespekulationer
Det er lykkedes 12 nuværende og tidligere topchefer i selskabet at udnytte tonnageskatteordningen til egen personlig vinding, ved at flytte investeringer i Mærsk over til egne selskaber. Skatten reduceres dermed til tonnageskat som ikke påvirkes af indtjeningen i selskabet. De 12 selskaber er alle stiftet af samme revisionsfirma.
Resultaterne for de 12 i 2007 er:
 
Mærsk-reder Eivind Kolding: tilbageført skat 0,3 mil, udskudt skat 4,1 mil
Mærsk-reder Thomas Thune Andersen: tilbageført skat 35.000, udskudt skat 1,7 mil
Mærsk-reder Søren Skou: tilbageført skat 0,3 mil, udskudt skat 1,9 mil
Mærsk-reder Claus Hemmingsen: tilbageført skat 0,1 mil, udskudt skat 1,1 mil
Direktør Jep Brink: tilbageført skat 0,4 mil, udskudt skat 3,4 mil
Direktør Knud Pontoppidan: tilbageført skat 0,4 mil, udskudt skat 3,3 mil
Direktør Per Møller: tilbageført skat 0,4 mil, udskudt skat 3,3 mil
Direktør Jørgen A. Engell: tilbageført skat 0,3 mil, udskudt skat 3,3 mil
Eks-reder Jess Søderberg: tilbageført skat 3,4 mil, udskudt skat 20,5 mil
Eks-reder Knud E. Stubkjær: tilbageført skat 1,2 mil, udskudt skat 9,3 mil
Eks-reder Tommy Thomsen: tilbageført skat 0,8 mil, udskudt skat 5,6 mil
Eks-direktør Bent Erik Carlsen: tilbageført skat 0,3 mil, udskudt skat 2,6 mil
Kilde: Børsen
 
Skattegælden på sammenlagt 60 mil blev grundlagt før revisionsfirmaet overførte værdierne til de nye selskaber. Om skattegælden nu skal betales tilbage eller ej er et åbent spørgsmål afhængigt af om der sælges andele, samtidig med at gevinster ved salg af skibe er skattefri efter tonnageskatteordningen. Den tilbageførte skat, overskuddet på i alt 7,9 mil, skyldes også tonnageskatteordningen som har muliggjort indtægtsføring af en del af skatten. Medlem af Skatterådet, Christian Amby, har tidligere karakteriseret denne udnyttelse af ordningen som "vanvid"
 
Udrensninger i Mærsk-toppen fortsætter en tid endnu
Henrik Ramskov og Gaurav Bansal er netop fratrådt efter en kæde af direktører har forladt Mærsk de seneste år. Henrik Ramskov, chef for Mærsk Logistik, afløses af hollænderen Rolf Habben-Jansen. Ramskov har fået tilbud om anden ansættelse i Mærsk, men ved endnu ikke hvad han vil og udtaler at han er skuffet. Mærsk Logistik har en årsomsætning på 15 milliarder, men har været plaget af problemer og er nu adskilt fra Mærsk Line. Mærsk Logistik skal være en central aktør siger Nils Smedegaard Andersen. Gaurav Bansal stopper som adm. Direktør for Mærsk-Singapore, som er Singapores største rederi med omkring 80 skibe.
Børsen, 18/6, side 8-9
 
Der mangler skibe til nødhjælpsbeskyttelse ved Somalia
Den humanitære bistand til Somalia er i fare fordi der om en uge mangler skibe til beskyttelse. Ironisk nok er det situationen kort tid efter en FN-resolution har tilladt internationale flådeaktioner ind i somalisk farvand. Danske "Thetis" forlod farvandet i april og nu er det en hollandsk fregat som planmæssigt trækkes hjem, hvorefter der ingen bud er på nye skibe til opgaven. I de sidste syv måneder er 112.500 tons nødhjælp sejlet ind under flådebeskyttelse, men frem til december har FN's program planer om at sejle 220.000 tons ind.
Maritime Danmark/Lloyds List, 17/6 16.16, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2165
 
Lov om færgefart er ændret
Lovændringen betyder bl.a. at de enkelte kommuner fremover bedre selv kan vurdere, hvordan færgebetjeningen skal sikres og tilrettelægges. Også grænsen for hvornår "samfundsbegrundede færgeruter" skal sendes i udbud er hævet efter accept fra Kommissionen. Før var grænsen 100.000 pax/år og den er nu hævet til 300.000 pax/år. På færgeruter hvor der ydes offentlig betaling bliver det nu muligt at opnå eneret til besejlingen, så konkurrenter ikke kan sætte ind i højsæsonen og "skumme fløden". Endelig vil kommunerne i særlige tilfælde få mulighed for at drive færgefarten som egenproduktion hvor det er vanskeligt at tiltrække kvalificerede ansøgere. Lovændringen gælder også ruterne: Rønne-Ystad, Rønne-Køge, Bøjden-Fynshav og Samsø-Kalundborg, som alle varetages af Trafikstyrelsen.
Maritime Danmark/Transportministeriet, 17/6 15.42, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2164
 
Skibe som har været i Iran krydsundersøges ved anløb af USA
Den amerikanske Coast Guard border nu skibe til søs på vej til US-havn, hvis de i de seneste 5 havneanløb har haft en iransk havn på programmet, skriver New York Sun. Baggrunden er at Iran i følge de amerikanske myndigheder ikke opfylder krav om anti-terror kontrol.
Scandinavian Shipping Gazette, 17/6 17.06, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Storisen fortsat til besvær i Sydgrønland
De svære forekomster af storis i Sydgrønland giver vedvarende problemer for Royal Arctic Line med at nå frem til Narsaq. På rederiets hjemmeside kan man finde et satellitfoto fra 16/6 som viser issituationen.
 
Rederiet Norden - en rigtig profitabel forretning
I år placerer Marine Money International rederiet Norden på en andenplads for 2007 over verdens rederiers evne til at at skabe økonomiske resultatater. Også de foregående år har placeringen været i toppen: 2006, nummer 2, 2005, nummer 5 og i 2004, nummer 3. Magasinet har analyseret regnskaberne fra de 99 største rederier og shippingselskaber. Norden opererer 200 tørlastskibe og 30 tankskibe og har 70 tørlastskibe og 15 tankskibe i ordre.
Maritime Danmark/Norden, 18/6 08.17, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2167
 
Paula Lorrain taler officererne velkomne
Kampagneleder for World Careers, Danmarks Rederiforenings rekrutteringskampagne, holder festtale den 27. juni for de nyuddannede på SIMAC i Svendborg. Det drejer sig om 42 juniorofficerer, 18 seniorofficerer maskinchefer og 3 seniorofficerer skibschefer som dimitterer.
 
Fagforeningerne vil nu hjælpe SAS med besparelser
Efter et år præget af strejker og samarbejdsproblemer, vil piloterne nu give selskabet en ekstra arbejdsdag om måneden, medens kabinepersonalet vil gå endnu længere i besparelser end SAS selv har foreslået. Begge foreninger har afleveret et oplæg til SAS om hvordan de mener passende besparelser kan iværksættes til modvægt mod stigende brændstofpriser og frygt for recession. For piloternes vedkommende drejer forslaget sig om at bløde op på overenskomsten så arbejdstiden kan effektiviseres på en sådan måde, at det betyder en ekstra månedlig arbejdsdag. Kabinepersonalet vil vente med at offentliggøre deres forslag til effektiviseringer indtil medlemmerne er orienterede. Luftfartsfunktionærerne arbejder også med et ide-katalog, og ifølge dem er det den nye koncernshefs skyld at fagforeningerne er blevet mere positive. Nicolas Fischer fra funktionærerne udtaler at personalet nu føler der er tale om en fælles overlevelseskamp.
 
Konflikten på det offentlige område
Sygeplerådets kongres stemte ja
Tirsdag vedtog sygeplejerskernes kongres næsten enstemmigt at anbefale et ja til det indgåede forlig. Kun en stemte imod og 6 stemte blankt. Urafstemningen begynder d. 18/6 og slutter d. 24/6.
 
12 år til strejkeomkostningerne er betalt
Hvis den enkelte sygeplejerske skal anvende de ekstra 1,5% som er givet, så skal hun arbejde i 12 år og 4 måneder før strejkeudgiften er betalt. For pædagogerne bliver det 8 år og 3 måneder skriver Jyllands-Posten. BUPL-formanden Henning Pedersen afviser at man kan gøre den økonomiske effekt af strejken op på denne tekniske måde.
Danmarks Radio/Jyllands Posten, 18/6 05.53, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/06/18/054735.htm
 
Makabert vraggods
I den canadiske provins British Columbia er der inden for et års tid skyllet fem fødder op på stranden. De fire første har alle været højrefødder med strømper og sko, men den seneste er en delvist opløst venstrefod, som politiet nu vil undersøge for om den matcher en af de første fire.
 
Valutakurser
100 USD = 494,91 DKK
100 Euro = 758,89 DKK
Danske Bank, 17/6, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 170,50 (+10)
APM A-aktie: 60.000 (++2200)
APM B-aktie: 60.100 (+2400)
D/S Norden: 547 (+30)
DFDS: 711 (-2)
Mols-Linien: 217,62 (+2,62)
Børsen, 18/6



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1