Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

DAGEN
9/6-2008 09.35
9.6-2008
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - 10.30 møde i rederiforeningen vedr. Esvagt
 
FRA MEDIER
 
Mærsk vil sænke farten
Medens der i den ene ende af virksomheden tjenes gode penge på olien, er den dyr i den anden. TradeWinds citerer nu direktør Jørgen Harling for at sige at ruterne mellem Europa og Asien også kan fungere med en hastighed på 11 knob, og pressechef Peter Beck-Bang bekræfter at der spekuleres i fartændringer for at spare brændstof.
 
Chauffør hos Hr. Møller
Så er der udkommet en imtim-bog om Mærsk Mc-Kinney, af en tidligere chauffør. På Epn.dk, kan der læses en lang omtale/citater. Forlaget er "Ekstrabladet"(!).
 
Cheferne forgyldt personligt af tonnageskatteordningen
F.eks. har APM's nuværende og tidligere ledelse tjent millioner på skatteændringen som trådte i kraft i 2007. Straks efter lovændringen flyttede cheferne deres anparter over i et privatejet shippingselskab hvor der kunne lukreres på ordningen. Det har for Knud Pontoppidan betydet at han kunne fratrække 6,5 millioner i sin personlige topskat siden 2001. For Jess Søderberg har det været muligt at trylle 3,4 millioner i udskudt skat om til en indtægt.
Borsen.dk/Jyllandsposten, 6/6 07.06, http://borsen.dk/executive/nyhed/133388/
 
Medens 12 nuværende og tidligere chefer har fundet den personlige fidus på tonnageskatteordningen, med noget som ligner et hul i loven, har seniorreder Mærsk Mc-Kinney Møller selv sagt nej og holdt sig på lang afstand af skattetænkningen. Det har ikke været muligt at få oplyst, om skibsrederen ikke ville risikere at blive beskyldt for skattespekulation, eller hvad motivet har været. Skattetænkningen kan udskyde skattebetalinger, men ikke undgå dem på længere sigt.
 
SF vil have undersøgt rederistøtte til partierne
Både Mærsk og Danmarks Rederiforening har støttet de fire partier som i 2007 stemte for tonnageskatteordningen, og det forarger SF at cheferne har fået regerings-hjælp til milliongevinster.
 
Mærsk havne-aftale i orden for EU
EU-kommissionen har taget stilling til en joint-venture aftale mellem Mærsk og Eurogates om et havneprojekt i Wilhelmshaven til 2,2 milliarder kroner. APM's Terminals ejerandel er 30%. Kommissionen mener ikke havneprojektet vil være utilstedeligt konkurrenceforvridende.
Maritime Danmark/euroinvestor.dk, 6/6 12.58, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2089
 
Clipper kan købe stort ind
Rederiet Clipper kan nemt finde 5 milliarder til opkøb, men har ikke travlt fordi mange emner til opkøb lige nu er for dyre. Clippers finansdirektør mener der går 1½ til 3 år før priserne har fundet et mere interessant leje. Udover at eje flere små færgeselskaber i Danmark, har Clipper 10% af aktierne i DFDS og 30% i Mols-Linien.
Maritime Danmark/Bø'rse, 8/6 13.23, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2095
 
Steen Bryde mener ikke eksotiske lande tæller med
Finansmanden som pt undersøges af Erhvervs- og Selskabsgruppen mener ikke han bør oplyse noget om investeringer i udlandet når det berører virksomheder i lande med en helt anden kultur. Sådanne oplysninger vil bare blive misbrugt af "skrupelløse journalister" skriver Bryde til styrelsen. Steen Bryde og de øvrige bestyrelsesmedlemmer i hans selskab må for tiden betale 5.000 kr. om ugen indtil Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har fået de oplysninger de efterlyser.
Børsen, 9/6, side 10-11
 
SIMAC-magasin
Magasinet "Currents" vil fremover udkomme 4 gange om året for at udbrede kendskabet til den maritime sektor i sin helhed og om SIMAC's lederuddannelser i særdeleshed. Det er gratis at abonnere på magasinet og det kan rekvireres fra current@simac.dk ved at skrive "Abonnement Currents" i emnefeltet.
 
Efter lovændring, lex-SAS, vil SAS nu også bruge indiske stewardesser
Efter SAS i marts fik en bøde på 900.000 kroner for at bruge kinesiske stewardesser, er regeringen og de radikale kommet SAS til undsætning så de fremover kan bruge stewardesser uden dansk arbejdstilladelse til billigere løn. Det får SAS til allerede nu at spekulere i indiske stewardesser til indisk løn. Formanden for kabinepersonalets fagforening, Verner Lundtoft, siger imidlertid det bliver over hans personlige lig.
 
Mange svenskere nye medlemmer i danske A-kasser
For tiden arbejder 26.000 svenskere i Danmark og der ventes yderligere 6.000 i 2009. Det skyldes at nettolønnen er højere i Danmark, arbejdsugen 3 timer kortere, og selvfølgelig Øresundsbroen. Tilgangen af svenskere kan mærkes i A-kasserne, fordi man skal være arbejdsløshedsforsikret i det land man arbejder i, efter EU-reglerne. Den (billigste) tværfaglige a-kasse, STA, har således oplevet et boom på tilgangen af svenskere med en 70% stigning hvert af årene efter 2000, oplyser direktør i STA Lars Christensen til 24timer.
 
Konflikten på det offentlige område
Sygeplejerskerne optrapper
Fra mandag indskrænkes nyhedsberedskabet på Hvidovre Hospital, således at det kun er det kirurgiske nødberedskab som fungerer. En repræsentant fra Dansk Sygeplejeråd udtaler at sygeplejerskerne har været for flinke indtil nu. Mandag forhandles om mulig tilsvarende optrapning af konflikten på Herlev Sygehus.
 
FOA har sagt ja til forlig i regionerne
Det blev fredag et ja fra FOA's 23.000 regionsmedlemmer som arbejder på sygehusene. Ja-procenten var 61,3. FOA's regionsmedlemmer har fået lidt mere i procent end de magiske 12,8, men ikke så meget som de kommunale FOA-medlemmer. Dermed mener arbejdsmarkedsforsker Jesper Due at der er lagt låg på mulighederne for BUPL og Sundhedskartellet og vurderingen er, at de ikke vil opnå mere end de 12,8 uanset om de strejker hele sommeren med.
 
BUPL håber stadig
Hovedbestyrelsen har lørdag sagt nej til tilbud fra kommunerne om 12,8%, og håber stadig det vil være muligt at finde flere penge. Mads Lebech fra kommunerne mener nu det er udelukket at forhandle videre og afventer konsekvenserne af den kommunale lockout som er varslet til d. 17. juni.
 
Konjunktur og arbejdsmarked uge 23
Indhold:
* Lille stigning i antal modtagere af økonomisk hjælp til forsørgelse i kommunerne.
* Løn var årsag til 60% af de overenskomststridige konflikter i 1. kvt. 2008.
* Detailsalget steg lidt i april
* Størst vækst i beskæftigelsen for indvandrere - især for kvinder.
* Størst vækst i offentlig forskning og udvikling.
* Lønstigningstakten generelt højere i Danmark end i udlandet.
* Nøgletalstabel
 
Valutakurser
100 USD = 491,16 DKK
100 Euro = 758,97 DKK
Danske Bank, 6/6, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 157,50 (-3)
APM A-aktie: 58.000 (0)
APM B-aktie: 58.000 (0)
D/S Norden: 564 (-28)
DFDS: 750 (-14)
Mols-Linien: 220,50 (-3,50)
Børsen, 9/6



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hovmester om ækvatordåb i TV2-artikel

Da Hans Sønderborg i 1962 på sin første udmønstring var messelærl ...

Pirateri: Dansk indsats i Guineabugten

Regeringen har i dag offentliggjort sit "Prioritetspapir for Danm ...
bottom banner1