Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
2/5-2008 09.57
2/5-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Kontoret lukket i dag fredag d. 2. maj.
 
FRA MEDIER
 
Herning Shipping på indkøb i Kina
Rederiet har bestilt to nye tankskibe til en pris af 20 millioner USD stykket og til levering i 2010. Skibene efterfølger et tilsvarende par som er under bygning på samme skibsværft. Tanskskibene er på 8.000 DWT og leveres af Nantong Mengde Shipyard.
Scandinavian Shipping Gazette, 30/4 12.58, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Øvelse og aktion mod oliesvineri i Skagerrak
Flyvestation Ålborg har gennem 10 dage været vært for en koordineret indsats med flyenheder fra 9 lande og en samlet indsatstid på 185 timer. På den sidste dag afsløredes et skib som var ved at udlede olie ved Skagen. Der blev i alt registreret 17 oliepletter over de 10 dage, og forsvaret mener det er tegn på at olieudledninger i danske farvande er faldende.
Politiken/ritzau, 30/4 14.24, http://politiken.dk/indland/article501928.ece
 
Krydstogt København
Cruise Copenhagen ønsker at udvide ambitionsniveauet fra "good" til "great". Siden 2002 er pax-tallet steget med 143% og industrien er en succes for København. Der er imidlertid behov for at tilpasse tilbud og investeringer med de nye ambitioner og den voksende konkurrence om anløb af de pengetunge skibe.
Maritime Danmark/Cruise Copenhagen, 30/4 16.35, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1837
 
Lauritzen vil sejle med CO2
Erfaringerne med gassejlads kan bane vejen for et nyt forretningsområde for rederiet, med transport af CO2 til lagringssteder i Nordsøens oliefelter. Når teknikken muliggør det, vil rederiet være klar med et skib. De første skitser er under udarbejdelse og skibet forventes at være klar om 4-5 år
Maritime Danmark/Børsen, 30/4 15.36, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1836
 
Royal Arctic Line prøver stadig at få gods til Narsaq
"Naja Arctica" har (igen) måtte opgive at anløbe Narsaq i Sydgrønland på grund af storis i området. Nu fortsætter skibet til Nuuk hvor godset til Narsaq omlades til feederskibet "Arina Arctica" som derefter vil forsøge at anløbe de sydgrønlandske byer.
 
Verdens største privatbyggede ubåd
Ingeniør og kunstner Peter Madsen, med øgenavnet Peter Ubåd, søsætter lørdag "UC3 Nautilus" ved det gamle B&W skibsværft. Båden vejer 32,5 tons og er hans tredje ubåd. Der er plads til 3-8 personer. Flere har været sponsorer og prisen er derigennem holdt nede på 1,5 millioner kroner. Peter Madsen har arbejdet på båden i et års tid sammen med 24 andre. Han er ikke egentlig uddannet ingeniør, men laver i perioder maskiner for Teknologisk Institut.
Maritime Danmark/ing.dk, 30/4 17.05, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1838
 
500 år gammelt skibsvrag
Er fundet ud for Namibias kyst af et mineselskab, og er fyldt med guldmønter og bronzekanoner. Formentlig ældste skib fundet omkring Afrika. Udover guldmønter og bronzekanoner er der fundet flere ton kobber, 50 elefantstød-tænder, tintøj og våben.
 
Konflikten på det offentlige område
Forhandlinger genoptages
FOA og kommunerne genoptager i dag forhandlingerne. Foreløbig er det kun teknikerne fra de to parter som mødes og topforhandlerne selv deltager endnu ikke.
 
Institut for menneskerettigheder
Mener konflikten kan have konsekvenser for forpligtelsen til at beskytte borgernes rettigheder, og at staten kan blive tvunget til at skride ind og sikre behandling og pleje.
 
Splid i jordemoderforeningen
En udtalelse fra formanden Lillian Bondo søndag aften i TV-prime-time, om at jordemødrene trak sig fra konflikten, har skabt splid i foreningen og bølgerne går højt på foreningens hjemmeside. Lillian Bondo siger hun ikke trækker sig fra posten og hvis nogen ønsker hende væk må de starte processen selv.
 
Arbejdsretsdom A2008.132
En polsk arbejdsgiver havde i forbindelse med arbejder i Danmark været medlem af Dansk Byggeri, og været omfattet af overenskomsten mellem Dansk Byggeri og Malerforbundet i Danmark. På vegne af 3 medarbejdere havde Malerforbundet indgået forlig om efterbetaling af betydelige beløb til de 3. Efterfølgende havde den polske arbejdsgiver ved domstol i Polen opnået dom for, at den ene af de tre, skulle tilbagebatale det i Danmark ved forlig erhvervede beløb, og truede samtidig de to øvrige med tilsvarende sager såfremt de ikke tilbagebetalte frivilligt.
Arbejdsretten i Danmark har ved dommen som er afsagt 30. april, statueret skærpende omstændigheder, og idømt den polske virksomhed en bod på 250.000 kroner og bemærker afslutningsvis: "... at det vil udgøre et selvstændigt - og særligt alvorligt - brud på overenskomsten hvis indklagede ikke blot fremsætter krav om tilbagebetaling, men faktisk opnår hel eller delvis tilbagebetaling. Et sådant brud kan ydløse yderligere bod."
Arbejdsretten, 30/4, hele dommen:
 
1. maj 2008
Blev fejret overalt
Nogle steder med gynger og karuseller og andre steder med vandkanoner. I Hongkong, Indonesien, Nepal og Filippinerne blev der bedt om minimumslønninger, fast arbejdstid og overtidsbetaling. I Iraq blev der bedt om international solidaritet. I Rusland var alle på gaderne og i Tyskland gik det roligt og fornøjeligt til. I Tyrkiet kom det til sammenstød med talstærkt politi og mere end 400 anholdte. I Kosovo bar sortklædte folk masker og hætter og krævede arbejde i det nye land og ud med korruptionen.
Danmarks Radio/radioavisen, 1/5 17.27, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/05/01/171712.htm
 
Flytning på grund af fodbold
LO-Esbjerg flyttede arrangementet til Fælledparken i København, medens LO-Brøndby valgte at flytte 1. maj til 3. maj (hvordan det så kan lade sig gøre).
 
40 anholdt
Der var stenkasteri og smadrede butiksvinduer på Nørrebro i nat og flere blev anholdt efter omkring 200 autonome holdt fest i Stengade med bål og musik. Flest blev dog anholdt efter fodboldkampen som afstedkom 29 anholdelser. I alt blev 40 anholdt 1. maj og en enkelt er fortsat tilbageholdt.
 
SØFART FREDAG D. 2. MAJ
Blåt bliver gråt i miljødebatten
Succes er et tveægget sværd. Det må Det Blå Danmark nærmest pr. automatik konstatere i kølvandet på diverse rapporter, udregninger og deraf afledte artikler om CO2-udledning og ansvarsfordeling. A.P. Møller - Mærsk bruger alene 30 mia. kr. om året på bunker med deraf afledt partikeludslip, men vil fra i år af fremlægge et miljøregnskab.
 
Konflikten truer lille færgefarts eksistens
Den igangværende strejke på det offentlige område kan komme til at koste den lille sønderjyske færgeoverfart Ballebro-Hardeshøj så dyrt, at den risikerer at måtte lukke. Færgeoverfarten er således udset af fagforeningen FOA, Fag Og Arbejde, til at indgå som en del af konflikten. Færgeoverfarten, der skal klare sig på kommercielle vilkår, taber under konflikten mellem 100.000 og 120.000 kr.
 
Express Shipping køber ro/ro
Express Shipping i Frederikshavn har atter været på second hand-markedet for at udvide flåden af ro/ro-skibe. Denne gang har det nordjyske rederi købt det 1.272 lanemeter store ro/ro-skib »Merchant Bravery«. Sælgeren er Bravery International Shipping Ltd., og overtagelsesforretningen finder sted i starten af maj i Algeciras.
 
Erria overtager tankskibsrederi
Med købet af det lille vietnamesiske tankskibsrederi Pacific Ocean Shipping har rederiet Erria sikret sig en platform til at øge aktiviteterne i tankskibsmarkedet i Vietnam. Med i handelen er to mindre og ældre tankskibe, men det mest interessante for Erria har været at overtage en eksisterende organisation, kontrakter og ikke mindst de nødvendige licenser til at beskæftige sig med cabotage-fart med tankskibe mellem vietnamesiske havne.
 
Clipper’s miljøplan
»Clipper Legacy« er i øjeblikket ved at få installeret nyt overvågningsudstyr, som forhåbentligt sikrer mod utilsigtede udledninger af olieholdigt vand. Det nye udstyr er ét af mange led i Clipper Marine Services’ Environmental Management Plan, som skal medvirke til at give Clipper et mere grønt image.
 
Sønæringsbevis på ny
Flere og flere vælger at generhverve sønæringsbeviset efter nogle år i land. Tinna Bisbo og Søren Staun har begge været igennem processen, og de er enige om, at det er en overkommelig opgave. Samtidig mener de, at deres nye job - som hhv. færgestyrmand og Offshore Installation Manager - giver flere muligheder for et bedre familieliv.
 
Containerbranchen accelererer
Over de næste to til tre år vil containermarkedet blive tilført skibe og kapacitet i enormt omfang. Hvordan tegner situationen sig blandt de fremmeste aktører og hvem af dem bruger deres ressourcer hvordan. Søfart tegner et situationsbillede.
 
Valutakurser
100 USD = 493,14 DKK
100 Euro = 759,26 DKK
Danske Bank, 30/4, http://www.danskebank.dk/



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1