Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
28/4-2008 09.48
28/4-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – 14.00 bestyrelsesmøde
Jannik Madsen - 14.00 bestyrelsesmøde
Ole Strandberg - 14.00 bestyrelsesmøde
John Ibsen – fri
Christian Petersen - ferie
 
FRA MEDIER
 
Besætningen fra kapret spansk fiskeskib frigivet
Efter samarbejde mellem den spanske regering og rederiet er der fundet en forhandlingsløsning med piraterne som betyder at skibsbesætningen nu er på vej hjem i den frigivne trawler. Et spansk krigsskib er i sidste uge sendt til området. De 26 besætningsmedlemmer, som er halvt spaniere og halvt afrikanere, meldes at være "ved fuldkomment godt helbred".
Politiken/ritzau, 26/4 19.03, http://politiken.dk/udland/article500595.ece
 
Storbritannien har fungeret som mellemled i forhandlingerne og Reuter citerer lokale embedsmænd for at der er betalt en løsesum på 1,2 millioner dollar.
 
Færge tvunget retur på grund af druk
Kaptajnen på "Superspeed", Color Lines færge fra Kristianssand til Hirtshals, besluttede hurtigt efter en afgang at returnere på grund af et meget voldsomt og beruset ungdommeligt selskab. I alt 11 personer blev sat i land, hvorefter færgen kunne fortsætte med en times forsinkelse mod Hirtshals.
 
Norsk prinsesse skal læse eventyr på DFDS-færge
Det forlyder at den norske prinsesse Märtha Louise, i juni skal læse eventyr på DFDS-færgen "Pearl of Scandinavia". Prinsessen har dyrket en del eventyroplæsninger i Norge under megen mediebevågenhed.
 
Torm har stor fortjeneste på skibssalg
Salget af bulkcarrieren "Torm Marlene" er sket til en pris af 70 millioner dollar mod de 20 millioner dollar Torm overtog skibet for i 2003. Som konsekvens er årets resultatforventninger hævet med 40 millioner dollar.
Maritime Danmark/Søfart/euroinvestor.dk, 25/4 11.18, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1802
 
Ny udfordring for Mærsk i USA
Grundet den støt stigende dollarkurs, er der i en del stater i USA sket et boom i eksporten som kræver mange containere ud af områder hvor der traditionelt kommer relativt få containere ind. Det betyder logistikproblemer som kræver transport af tomme containere over lange afstande, hvilket selvfølgelig er en dårlig forretning. Mærsk har tidligere omlagt og beskåret sit transportnetværk i USA.
Børsen, 28/4, side 12
 
Mærsk skal svare på forureningsspørgsmål på generalforsamling
Kritiske aktionærer ved Frank Aaen, har forud for generakforsamlingen i Mærsk på tirsdag, indsendt spørgsmål om hvordan rederiet vil forholde sig til forureningsproblemerne, taget i betragtning at rederiets skibe CO2-forurener lige så meget som hele Danmark tilsammen.
Berlingske Tidende/Business.dk/ritzau, 27/4 15.28, http://www.business.dk/article/20080427/transport/80427016/
 
Åben ild mod formodede iranske både
Et skib som sejler for den amerikanske hær affyrede fredag en række varselsskud mod to mindre formodede iranske både som nærmede sig lastskibet i golfen, uagtet lastskibet advarede på forskellig vis. Efter en række varselsskud fjernede de to både sig. Iran afviser der var tale om iranske både. Oplysningerne om sammenstødet skulle angiveligt have været medvirkende årsag til prisstigning for en tønde olie på mere end 3 dollar.
Børsen/borsen.dk, 25/4 20.35, http://borsen.dk/nyhed/130808/
 
Pirateri-uvæsenet
Danmarks Rederiforening har i sidste uge haft møde med en førende ekspert i kapringer og pirateri. Det er engelske Suzanne Williams fra forsikringsselskabet Willis of London, som også har fungeret som leder af Scotland Yards gidsel-enhed. Suzanne Williams understreger behovet for en streng overholdelse af 200 sømils-området og brug af dækslys til alle tider når skibe overhovedet befinder sig i området.
Scandinavian Shipping Gazette, 25/4 13.54, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Mere mystik om aktier i Nordic Tankers
Tidligere hotelkonge og stolefabrikant Lorentz Jørgensen har tidligere oplyst til business.dk at han ikke ejede aktier i Nordic Tankers, men nu viser det sig at han spillede en nøglerolle i Steen Brydes kup ved at købe 5% af Brydes aktier, så Bryde selv fik frigjort likviditet til yderligere opkøb. Jørgensens aktier blev solgt tilbage til Steen Bryde inden generalforsamlingen og Jørgensen selv ejede knap 5% i Nordic Tankers på generalforsamlingen via sit selskab Sorana (det er vist talmagi på et højere plan).
Berlingske Tidende/business.dk, 25/4 18.02, http://www.business.dk/article/20080425/transport/80425110/
 
Nyt pres på Steen Bryde
Et brev fra Steen Bryde selv kan tvinge finansmanden til at give indløsningstilbud til alle de 6.000 småaktionærer i Nordic Tankers. Brevet som er fra november sidste år, kan muligvis overbevise Finanstilsynet om at Bryde reelt har været ejer af mere end de famøse 30% i rederiet. Brevet som er fremlagt af tidligere bestyrelsesformand i Nordic Tankers, Mogens Buschard,. viser med tydelighed at Steen Bryde og partneren Torben Andreasen, hele tiden har arbejdet sammen for at kuppe rederiet. Brevet er fremsendt til Finanstilsynet og er underskrevet med fire firmanavne hvoraf det ene ikke er Steen Brydes eget selskab. Partneren Torben Andreasen udstedte en fuldmagt som bekræftede hans accept af Brydes rådighedsrettigheder. Hvis Bryde nu tvinges til at give indløsningstilbud vil det komme til at koste 700 millioner kroner.
Berlingse Tidende/business.dk, 27/4 21.00, http://www.business.dk/article/20080427/borsnyt/704270028/
 
Ny bydel i Århus havn består af små øer
En ny bydel er ved at tage form i Nordhavnen i Århus, bl.a. indeholdende Danmarks hidtil højeste hus. Der er tale om en slags kanalby hvor kanalerne skærer sig igennem bydelen. Det højeste hus er kaldt Light House og vil rejse sig i 142 meters højde. Det er foreløbig Århus Kommune som er bygherre og indflytning i bl.a. Light House ventes at kunne ske i 2010-11.
 
Konflikten på det offentlige område
Som ventet et nej til lockout
Som forventet besluttede et flertal på bestyrelsesmøde i Kommunernes Landsforening fredag, at vende tommelen nedaf til venstre-forslaget om at lockoute FOA’s medlemmer. Formanden for KL, venstremanden Erik Fabrin, havde ellers tidligere meddelt at han antog der var flertal for forslaget. Socialdemokraterne udtaler at situationen ikke er moden, men udviklingen følges nøje.
 
6000 dagplejere ind i konflikten
Mandag er konflikten udvidet med yderligere 6.000 dagplejere og det vil kunne mærkes blandt småbørnsfamilier. Særlig i yderdistrikter rammer denne nye del af konflikten hårdt og bedsteforældre er kommet i høj kurs.
 
Onani-maraton for en god sag
31. maj kan man deltage i onani-maraton i København. Hver deltager skal skaffe sponsorer for minimum 300 kr, ligesom der er en række yderligere sponsorater hvor alle pengene går til velgørenhed. Eventen er tidligere blevet afviklet i San Francisco. Norske miljøforkæmpergruppe Fuck For Forest er æresgæster. Der er 3 discipliner i maratonet: langtidsonani, antal orgasmer og sprøjtelængder. Indtil videre er der anmeldt 50-60 deltagere.
 
Valutakurser
100 USD = 491,42 DKK
100 Euro = 759,33 DKK
Danske Bank, 25/4, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 160 (+5)
APM A-aktie: 51.900 (+1200)
APM B-aktie: 52.000 (+1200)
D/S Norden: 514 (+5)
DFDS: 705 (+1)
Mols-Linien: 1030 (-36)
Børsen, 28/4



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1