Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
19/3-2008 10.13
19.3-2008
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - feriedage
Jannik Madsen - feriedage
 
FRA MEDIER
 
"Svitzer Korsakov" frigivet ved Somalia
Den Mærsk-ejede slæbebåd som har været holdt kapret ved Somalia siden 3. februar (47 dage), er nu frigivet og under militæreskorte på vej til Golfen. Besætningen, britisk kaptajn, irsk maskinchef og fire russere, meldes at have det godt. En talsmand bag de somaliske pirater som kalder sig "Ocean Salvation Corps" har tidligere beskyldt slæbebåden for at være en del af en miljøødelæggelse som fremmede skibe påfører den mere end 3.000 kilometer lange somaliske kyst.
 
Løsesummen for "Svitzer Korsakov" er af en regional embedsmand oplyst til at være 3,3 millioner kroner. En lokal fiskeri- og havneminister har samtidig oplyst til nyhedsbureaet AP, at de danske ejere har forhandlet med de kriminelle og betalt hundredtusinder af dollar i løsesum. Havneministeren er ikke tilfreds fordi det kan "opfordre til endnu mere pirateri". Slæbebåden blev sat fri 7.27 tirsdag morgen.
 
En isfri rute ved Nordpolen kan betyde kæmpebesparelser for skibsfarten
Rederiet Torm investerer allerede nu milliarder i ni skibe med henblik på sejlads via Nordpolen, når det forventeligt ganske snart bliver muligt på grund af afsmeltningen af isen i området. Torm har beregnet at ved sejlads mellem Europa og Asien kan der spares 1 million kroner og 12 dage pr. tur. Konsekvensmæssigt vil der blive brug for færre skibe og færre søfolk. Forsker i maritim transport Jacok Kronbak nævner blandt ulemperne, at Nordøstpassagen kræver sejlads gennem russisk farvand, og russerne derfor i princippet selv kan bestemme hvor store afgifter de vil kræve. Der er også få havne på ruten hvilket vil gøre sejladsen mindre fleksibel. I Danmarks Rederiforening nævner underdirektør Jan Fritz Hansen andre ulemper. Så snart man kommer et stykke syd for Japan bliver distancebesparelsen hurtigt mindre eller forsvinder, ligesom sejlhastigheden vil være begrænset i de arktiske områder. Jan Fritz Hansen ser generelt ikke det store alternativ i ruten.
Børsen, 19/3, Klima side 4-5
 
Danmark opruster bevogtningen af Grønland
I takt med at isen forsvinder er der stigende interesse for farvandene omkring Grønland, og Danmarks to aldrende inspektionsskibe er for lidt til bevogtningsopgaverne. Derfor afsatte Danmark i 1999 en halv milliard til to nye skibe, hvoraf det første "Knud Rasmussen" netop er afsejlet på sin jomfrurejse til Grønland. Skibet kan klare sig til søs i en måned i næsten alt slags vejr. Skibet har en 18-mands besætning. "Knud Rasmussens" første chef, kaptajnløjtnant Per Skov Madsen, mener kun der er et problem. Der mangler to skibe mere hvis Grønland skal bevogtes ordentligt.
 
Mærsk som mulig køber af Hapaq Lloyd
En af storaktionærerne fra det salgsklare rederi udpeger nu specifikt Mærsk som en interessant mulig køber. Analytikere tvivler dog stærkt på interessen hos Mærsk, som formentlig har mindst et år igen før problemerne i rederiet antages at være under kontrol. Geografisk passer de to rederier heller ikke godt sammen, fordi de rutemæssigt ligner hinanden for meget.
Liste over verdens største containerrederier og deres markedsandele:
APM - Mærsk - 16,3%
Mediterranean Shg Co. - 10,3%
CMA CGM Group - 7,6%
Evergreen Line - 5,2%
Hapaq-Lloyd - 4,1%
Børsen, 19/3, side 8
 
Mærsk omstrukturerer ruter
Fra maj ændrer Mærsk i rutestrukturen fra Australien til Nord- og Sydamerika. Ændringerne er en direkte konsekvens af den negative udvikling for rederiet. Vicedirektør i Mærsk Line, Jørgen Harling, skriver i pressemeddelelse at målet stadig er at tilbyde det bedste og mest fleksible produktdesign.
Børsen/borsen.dk/Nyhedsbureaet Direct, 18/3 08.14, http://borsen.dk/finans/nyhed/128360/
 
Møde om Hurtigrutens problemer
Fire af de store aktionærer i Hurtigruten har holdt møde med banken DNB Nor, som også er stor aktiehaver og långiver. For nylig er det oplyst at rutens resultat i 2007 var et tab på 224 millioner NOK mod 2 millioner i 2006. Værdien af selskabet er faldet med 40% det sidste år til 990 millioner NOK.
Scandinavian Shipping Gazette, 18/3 14.31, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Det Norske Veritas har aldrig været større
Ved slutningen af 2007 havde DNV klasset 5.400 skibe med en samlet tonnage på 121 millioner brutto tons. Omsætningen steg med 829 millioner fra 2006 til 8.126 millioner i 2007. DNV klassificerer 19% af den totale verdenstonnage.
Scandinavian Shipping Gazette, 18/3 14.31, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
"Villum Clausens" tekniske uheld
En kombination af havnemanøvre og vind betød at hurtigfærgen mandag eftermiddag mistede et gelænder efter at en trosse enten sprang eller ikke fik fat. Efterfølgende har der været problemer med at få læ til svejsning af gelænderet som skal være godkendt af Søfartsstyrelsen før skibet kan genoptage sejladsen. I mellemtiden har Ystad-ruten været betjent af "Povl Anker" og "Dueodde".
Bornholms Tidende, 18/3, side 4
 
Onsdag morgen fremgår det af BHT's hjemmeside at der sejles planmæssigt.
 
"Arina Arctica" måtte opgive
Mandag forsøgte "Arina Arctica" at sejle fra Aasiaat til Ilulissat og Qasigiannguit, men måtte opgive på grund af isens tykkelse og dårlig sigtbarhed til at finde en passage. Hvis vejret tillader, vil der onsdag blive foretaget en is-recognoscering med helikopter for at finde en mulig passage.
 
Skib på vedvarende energi
Japaneren Kenichi Horie som var den første person der sejlede alene over Stillehavet i 1962, vil nu sejle 7.000 kilometer udelukkende med bølgerne som energikilde. Japaneren er nu 69 år, og hans båd har to vinger som laver bevægelser tilsvarende dem delfiner laver når de bevæger sig frem i vandet. Han regner med at rejsen fra Hawai til Japan vil tage ca. 2½ måned. Kenichi Horie har senest i 2002 sejlet jorden rundt alene i en yacht lavet af genbrugte øldåser, og han regner med at vedvarende energi med tiden kan dække hele verdens energibehov.
Jyllandsposten, 19/3 08.01, http://jp.dk/timeout/article1299238.ece
 
Konference for martime iværksættere
8. april afholder EMUC en konference for maritime iværksættere hvor bl.a. formanden for maskinmestrenes forening, Per Jørgensen, holder foredrag om maskinmestre og ingeniører som iværksættere.
 
Stor erstatning efter fyring begrundet i porno på nettet
En tidligere sikkerhedsrepræsentant hos Abena Logistik har fået tilkendt 120.000 kroner i erstatning for fyring, som var begrundet i at han brugte firmaets IT-system til at se porno. Dansk Metal havde stævnet virksomheden for byretten i Sønderborg, og her tilkendegav dommeren, at man ikke kunne fyres for noget der ikke fandtes regler for. Firmaet havde i forvejen detaljerede regler om brug af computer og e-mails, men reglerne nævnte ingensteds noget om pornografi. Der var i praksis tale om 4 mails med pornografisk indhold som efter de var åbnet og set blev slettet. Den tidligere sikkerhedsrepræsentant mener at fyringen handlede om generelle uoverensstemmelser.
 
Sagsøger flyselskab for ikke-indgriben efter mand onanerede ved siden af hende
En 21-årig kvinde kræver 200.000 USD i erstatning, efter en mand havde onaneret ved siden af hende mens hun sov. Da hun vågnede havde hun klæbrig substans i håret, men personalet nægtede at gribe ind og flytte ham på hendes anmodning. Han blev arresteret ved ankomst i Los Angeles.
 
Valutakurser
100 USD = 485,76 DKK
100 Euro = 759,00 DKK
Danske Bank, 18/3, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 135,50 (+1,50)
APM A-aktie: 48.400 (+1200)
APM B-aktie: 48.500 (+1500)
D/S Norden: 472 (-2,50)
DFDS: 688 (-7)
Mols-Linien: 1000 (-30)
Børsen, 19/3



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX