Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
18/3-2008 09.43
18.3-2008
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - feriedage
Jannik Madsen - feriedage
 
FRA MEDIER
 
Danske rederier i opkøbsbølge
De danske rederier er godt finansielt polstrede, og flere har udtrykt ønske om opkøb i den nære fremtid. Af rederier som forventeligt kan tænkes at handle ind er: Torm, Clipper, J. Lauritzen, Norden og selv A.P. Møller trods dette rederis store problemer med integrationen af P&O Nedlloyd. Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, mener den nuværende finansuro gavner rederiernes muligheder for indkøb.
Børsen, 18/3, side 4
 
Købere flokkes om Norfolkline
Der bejles til køb af det Mærsk-ejede færgerederi Norfolkline, efter rygtet er lanceret at det er til salg. I køen kan man finde svenske Stena Line, italienske Finn Lines og danske Clipper, men formentlig ikke som tidligere oplyst DFDS. De forskellige rederier afviser mere eller mindre energisk at de er interesserede.
Børsen, 18/3, side 5
 
Mærsk er dollarfølsom og kursfaldet rammer hårdt
Et fald i dollarkursen på 10% betyder et fald på rederiets bundlinje i størrelsesordenen 2 milliarder kroner. Det skal ses i forhold til det samlede forventede overskud for 2008 på 18-20 milliarder. Lige nu er dollarkursen ca. 5% lavere end den var på tidspunktet hvor det forventede overskud for 2008 blev beregnet, og det kan altså allerede nu nedskrives med 1 milliard.
Børsen, 18/3, side 6
 
Dyrt for Mærsk med produktionsstoppet i Janice-feltet
Administrerende direktør i Mærsk Olie og Gas siger at vi selv kan regne på tallene når det gælder de tab Mærsk har fra Janice-feltet, fordi de britiske myndigheder har lukket feltet på grund af sikkerhedsproblemer. Feltet producerer, når det altså producerer, mellem 5.000 og 10.000 tønder daglig olie til en værdi før skat af 100 dollar tønden.
 
Så kan Hapag-Lloyd sælges
Efter lang tids maseri er det tilsyneladende lykkedes for en række storaktionærer at få sat et af verdens største og mest veldrevne containerrederier til salg. I en bestyrelsesbeslutning fra transportgiganten TUI hedder det: "det er besluttet at forberede en afskillelse af rederiet fra resten af gruppen". Hvad der egentlig skal ske er usikkert, men der kan blive tale om en budkrig hvis rederiet officielt sættes til salg. Hapag-Lloyd omsætter for 35 milliarder kroner og ejer 140 containerskibe samt fire store krydstogtsskibe.
Maritime Danmark/TradeWinds, 17/3 16.16, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1533
 
Verdens første fragt-drageskib har været på rundrejse
MS "Belugas" som ejes af Beluga Shipping har været en rundtur fra Europa via Syd- og Nordamerika på en 12.000 sømil lang rejse. Dragesejlet på 160m2 har været sat i op til 8 daglige timer på vej over Atlanten, og den samlede brændstofbesparelse har alt efter vindforholdene været mellem 10 og 35%. Rederiet vil nu udstyre flere af sine skibe med dragesejl som er produceret af firmaet Skysails.
Maritime Danmark/Sustainable Shippingt, 17/3 17.07, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1534
 
Fundet af australsk krigsskib kan løse gammelt krigsmysterium
I 66 år har der været spekuleret i hvad der skete ud for den australske kyst i 1941, da både et tysk og et australsk krigsskib sank efter en voldsom kamp på havet, og 645 australske soldater mistede livet. Hvad der vides er at et tysk krigsskib, "forklædt" som handelsskib, åbnede ild mod et australsk krigsskib, og at begge skibe sank. Af de 397 ombord på det tyske skib "DKM Kormoran" overlevede de 317 ved at svømme ind til land. Men positionen for det australske krigsskib har været ukendt indtil i søndags. Skibet er nu fundet og det ventes at det kan føre til opklaring af den resterende del af mysteriet.
Jyllandsposten, 17/3 10.56, http://jp.dk/nyviden/article1297568.ece
 
DFDS køber ind
Rederiet har indgået aftale om køb af 2 ro-ro fragtskibe til overtagelse næste nytår, hvormed den samlede tonnageudvidelse frem til udgangen af 2009 er på i alt ca. 0,9 milliarder kroner. Der er ikke yderligere planer for udvidelser erklærer DFDS.
Berlingske Tidende/business.dk/RB-Børsen, 17/3 14.30, http://www.business.dk/article/20080317/transport/80317088/
 
"Villum Clausen" aflysning(er)
Hurtigfærgen er aflyst til morgen på grund af tekniske problemer.
 
FOA inddrager privat ansatte i forventet konflikt
Forbundet har nu sendt første varsel om sympatikonflikt der omfatter private virksomheder som arbejder i fritvalgsordninger i ældreplejen. Formålet er at forhindre private virksomheder i at gå på strandhugst efter nye ordrer, hvis den offentlige sektor bliver ramt af konflikt.
Politiken/ritzau, 17/3 13.25, http://politiken.dk/erhverv/article484433.ece
 
Helikopterassistance til kinesisk sømand som var skvattet på dækket
Et kinesisk fragtskib sendte mandag nødmelding fordi en sømand tilsyneladende var forsvundet. Både flyvevåbnet og søværnet rykkede massivt ud, men det viste sig at sømanden blot var skvattet og havde slået sit ben i faldet. Alarmen blev afsendt fordi sømanden pludselig forsvandt og ikke besvarede opkald.
 
Dom udsat i sag om kineser-stewardesser i SAS
Mandag var der afsluttende procedurer i sagen om SAS's anvendelse af kinesiske stewardesser. 3F fører sagen på vegne af kabinepersonalets forening mod SAS. Under afhøring af vidner kom det frem at SAS har haft 2 kinesiske stewardesser på afgange mellem Beijing og Shanghai til og fra København, og at de befandt sig i dansk luftrum i 1 time og 47 minutter. Dommeren vil ikke afgive kendelse før efter påske på grund af sagens kompleksitet.
 
Gratis computerprogram klarer CV-opdatering og 4 jobsøgninger om ugen
Dr.scient Søren W. Rasmussen har nu videreudviklet et program han for nogen tid siden lancerede under navnet "Checkjobnet", som automatisk opfylder kravene for den ledige til at tjekke og opdatere sit CV en gang ugentligt. Programmet har nu fået en ny dimension. Det kan automatisk sende 4 jobsøgninger om ugen med en vedhæftet kopi af CV'et. Der er ikke tale om snyd og den ledige er naturligvis forpligtet til at komme til samtale hvis jobsøgningerne giver respons. HK's forbundsformand Kim Sørensen er positiv og udtaler at den ledige både sparer tid og penge til frimærker, og kan bruge tiden til at lede efter de egentlige ønskejobs.
 
Programmet udvælger fra såkaldte "hotjobs" på jobnet, hvilket vil sige jobs der ikke kræver særlige forudsætninger. Der søges på job over hele landet, fordi der anslået kun er 450-500 hotjobs i hele landet hvoraf ret mange er deltidsjob. Hvert job har en levetid på jobnet på ca. 1 måned. Hvis søgningen blev indskrænket til et defineret nærområde ville der simpelthen ikke være job nok.
DAGEN/SWR, 18/3
 
Hjemmeside hvorfra programmet kan downloades: http://www.checkjobnet.dk/
 
Hængerøve strengt forbudt i Florida
Senatet i Florida har vedtaget en lov, hvorefter skoleelever kan suspenderes hvis deres bukser hænger nede om ballerne. Flere byer har allerede den slags love, men det er første gang en hel stat vedtager noget sådant. Repræsentanternes Hus skal dog stemme for loven før den er vedtaget. En senator fra Florida fortæller at forslaget har bagtanker. Moden med de hængende bukser stammer nemlig fra fængslerne hvor den signalerer interesse for sex. Det er ikke nogen sund oprindelse mener senatoren. I byen Riviera Beach risikerer unge allerede nu op til 60 dages fængsel for at være iklædt de hængende bukser.
 
Valutakurser
100 USD = 485,78 DKK
100 Euro = 758,99 DKK
Danske Bank, 17/3, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 134 (-6)
APM A-aktie: 47.200 (-2400)
APM B-aktie: 47.000 (-2300)
D/S Norden: 474,50 (-2,50)
DFDS: 695 (-10)
Mols-Linien: 1030 (+30)
Børsen, 18/3



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX