Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
14/3-2008 11.45
14.3-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Strandberg – Skagen Skipperskole
Jannik N. Madsen - ferie
 
FRA MEDIER

Mærsk lover stærkere 2008
Sidste års overskud på 3,4 mia. dollar efter skat var på linie med Mærsk-ledelsens forventninger. For 2008 er forventningerne dog noget højere, nemlig 3,6-4 mia. dollar. Når man ser isoleret på Mærsk Line var overskuddet for 2007 på 1,2 mia dollar, mens man her ikke spår om resultatet for 2008. Man mener dog at den massive omlægning af Mærsk Line under kodeordet ”streamLINE” vil belaste overskuddet for 2008. Koncernchef Nils Smedegaard Andersen er ikke tilfreds med resultatet for Mærsk Line, men forventer altså trods vanskelige udsigter at gruppens samlede fremgang vil fortsætte i 2008.
Børsen, 14/3
 
Søfartens Ledere savner talsmænd i Mærsk
Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening og Danmarks Rederiforening har underskrevet en aftale om talsmandsordninger i Mærsk. Aftalen er dog nu strandet hos rederiet, som endnu ikke har skrevet under. Søfartens Ledere har forståelse for at man har travlt hos APM, men håber på snarlig accept fra rederiet.
Børsen, 14/3

Søfartsstyrelsen: Nyt forslag til ændring af Sømandsloven
Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen har den 12. marts 2008 fremsat et forslag til ændring af sømandsloven og lov om sikkerhed til søs.
Ændringen af sømandsloven indebærer, at det statslige tilskud til lægeundersøgelse af søfarende og fiskere bortfalder, idet det fremover vil være arbejdsgiveren, som skal betale for undersøgelsen.
Ændringen af lov om sikkerhed til søs er en opfølgning på handlingsplanen ”Danmark som Europas førende søfartsnation”, som regeringen udsendte i 2006. Forslaget indebærer en udvidelse af politiets adgang til at tilbageholde skibe til sikring af bødekrav og sagsomkostninger.
Loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2008, dog vil den statslige betaling for lægeundersøgelse af fiskere fortsætte frem til 1. januar 2011.
Lovforslaget – L 101 – kan ses på Folketingets hjemmeside på adressen www.ft.dk. Her kan du ligeledes se CO-Søfarts høringssvar til forslaget.
Søfartsstyrelsen, 13/3, http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw22054.asp
 
Unge strømmer til Metal
"De unge strømmer til Metal. De siger ikke nej til fagforeningen. De siger tværtimod ja, når vi besøger dem og fortæller dem, hvad de får ud af et Metal-medlemskab", oplyser organisationssekretær Keld Bækkelund Hansen, som også er næstformand i CO-Søfart. Organisationsprocenten i hovedstaden er nu oppe på 82 pct. og man forventer at nå endnu højere op.
Dansk Metal, 13/3, http://www.danskmetal.dk/sw50773.asp
 
Kokkemangel truer kvalitet og service
Den akutte kokkemangel får nu flere restauranter mv. til at droppe den hjemmelavede mad og ty til halvfabriata. Hotel og Restaurantskolen i København er bekymret over udviklingen, som man kalder en glidebane. Man er dog klar over at dette er et luksussynspunkt, da udviklingen simpelthen skyldes manglen på kokke. Alene i København står man pt. og mangler et trecifret antal kokke.
Børsen, 13/4
 
Paula Larrain skal lokke unge til søs
Tidligere journalist og folketingskandidat Paula Larrain er udnævnt til kampagnechef for Danmarks Rederiforenings rekrutteringskampagne. Paula Larrain, der tiltræder den 1. april, udtaler i forbindelse med udnævnelsen: "Der er noget romantisk og dragende ved havet, som de fleste kun når at drømme om, men når man bor i Europas førende søfartsnation, så kan man sandelig også gøre noget ved det. Det glæder jeg mig til at kunne fortælle mere om i den kommende tid"
 
Mols-Linien fik overskud
Mols-Linien er blevet bedre til at tjene penge. Omsætning i 2006 og 2007 var stort set ens, men alligevel steg overskuddet i 2007 til 63 mio. kroner.
 
Rekordoverskud i J. Lauritzen
J. Lauritzens overskud i 2007 overgår rederiets egne forventninger og betegnes af bestyrelsen som særdeles tilfredsstillende. Resultatet er det bedste i rederiets historie.
 
Det går godt i Torm
Torms regnskab for 2007 er bedre end forventet og aktierne stiger. Overskuddet før skat blev på 804 mio. kroner. Også for 2008 forventer Torm fremgang.
 
Fra SØFART fredag den 14. marts
 
Tema: Maritim innovation
Hvad gemmer der sig bag det gode ord ”innovation”? Den flygtige størrelse, de kloge hoveder siger, vi alle skal leve af - og som også Det Blå Danmark satser så meget på som drivkraft for sin kommercielle fremdrift. Det sker bl.a. gennem en markant indsats fra Den Maritime Fond, der nyder stor ros for sin støtte og indsats i forbindelse med promoveringen af innovative tiltag. Søfart ser i denne uges tema nærmere på nogle af de projekter, tanker og ideer, der former dansk maritim innovation.

TV-kendis ny kampagnechef
Journalist og forhenværende nyhedsvært på DR1, Paula Larrain, tiltræder 1. april som leder af Det Blå Danmarks rekrutterings-kampagne, Worldcareers. Paula Larrain er ansat af Danmarks Rederiforening, der forestår kampagnen. Her afløser hun chefkonsulent Dan Knudsen, der fratræder ved udgangen af marts måned. Dan Knudsen har søgt nye udfordringer udenfor Danmarks Rederiforenings kontor.
 
Brandsikring og udstyr svigtede på »Hercules«
Den fatale brand på den færøske fabrikstrawler »Hercules« kunne have været afværget. En advarsel om, at de nyligt monterede lysstofrør var brandfarlige, var sendt til skibets maskinchef i en e-mail samme dag, hvor branden brød ud om aftenen. Men mailen nåede aldrig frem. Og da maskinchefen senere på dagen talte med teknisk ansvarlig på rederikontoret hos P/F Thor Fisheries på Færøerne, misforstod de hinanden.
 
Maersk Tankers opruster
Maersk Tankers har taget levering af de tre første af de i alt 17 nybygninger, rederiet har taget på langtidscharter i MR-segmentet. Dermed har Maersk Tankers for alvor fået sat gang i et nyt forretningsområde, der reelt fungerer som en overbygning på aktiviteterne i Handytankers-poolen. Da Maersk Tankers for nogle år siden startede sin nye satsning på MR-området, var det ikke klart, hvordan skibene skulle opereres. Imidlertid er det nu besluttet, at også MR-forretningen skal håndteres i Handytankers-regi.
 
Stevns Shipping sælger event-skib
Stevns Shipping og skibsreder Niels Højlund har efter godt tre et halvt års flirten med passagerskibsbranchen besluttet at ende den romance. Det er sket med salget af skibet »Sikker Havn« til tyrkiske købere via et Monrovia-selskab. Køberne planlægger ifølge Niels Højlund at anvende »Sikker Havn« indenfor offshore-sektoren som base- og logiskib i Det kaspiske Hav.
 
Finanslov huskede havne og ø-færger
Udkommet af forhandlingerne om Finansloven for 2008 blev i sidste uge bl.a. i favør af havnene og de små færger i det danske øhav. Ekstra otte havne kommer således med i forsøget med modulvogntog på vejnettet. Finansloven blev også en håndsrækning til de små kommunalt drevne færgeruter. Det betyder, at der nu er afsat en pulje på 20 mio. kr. årligt fra og med i år til og med 2010, som kommunerne kan ansøge om i forbindelse med tonnage-fornyelse.
 
Ny serie på vej fra Lindøværftet
Det var måske ikke ligefrem indledningen til en ny æra, der tog sin start, da Odense Staalskibsværft i lørdags præsenterede »Margrethe Mærsk«, som det første skib i sin nye serie på seks containerskibe til Maersk Line / A.P. Møller – Mærsk. Men det er første gang i lange tider, at Lindø ikke har en serie skibe parat til A.P. Møller - Mærsk bag serien så at sige. Næste gang der præsenteres en ny skibstype fra værftet, bliver det til et rederi udenfor gruppen. »Margrethe Mærsk«-klassen lægger sig meget tæt op ad den serie såkaldte PS7500-skibe (»Gudrun Mærsk«-klassen), der blev afleveret, før »Emma Mærsk«-serien tog over.
 
Valutakurser
100 USD = 491,69 DKK
100 Euro = 758,81 DKK
Danske Bank, 14/2, http://www.danskebank.dk/

Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 137
APM A-aktie: 49.800
APM B-aktie: 49.800
D/S Norden: 474,50
DFDS:
Mols-Linien: 950
Børsen, 14/3
 



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX