Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
11/3-2008 09.39
11.3-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 11.00 møde i Søfartsstyrelsen
Jannik N. Madsen - ferieuge
 
FRA MEDIER
 
Hårdt vejr i Vesteuropas kystregioner
Flere skibe i alvorlige vanskeligheder og både et svensk tankskib og et hollandsk fragtskib sejlede på grund på henholdsdvis Isle of Wight og den franske atlanterhavskyst (hvor det stolt placerede sig direkte på sandstranden). Mange færgesejladser er berørt og i England hvor det er værst har de britiske myndigheder advaret beboerne i kystområderne mod at gå uden døre. Flere steder er vindstyrken målt til mere end 130 kilometer i timen.
 
Rederiet Nordens regnskab og beretning
Årsregnskab for 2007 og forventninger til 2008. Link til fuld årsrapport for 2007 på 126 sider.
 
Norden forventer nyt milliardregnskab og aktien faldt
D/S Norden som er Danmarks næststørste rederi med 216 skibe, forventer et uændret resultat i 2008, men er mere forsigtige når det gælder de efterfølgende år, hvor der kommer mange nybygninger i markedet for tørlastskibe. Aktiemarkedet svarede igen på det rekordgode resultat med at lade aktien falde, og det skyldtes i følge analytikere de mere forsigtige forventninger for de kommende år. Det er særlig tankskibsafdelingen som ikke lever op til forventningerne. D/S Norden lever foreløbig højt på at tørlastraterne er mangedoblet i de seneste 6 år.
Børsen, 11/3, side 13
 
Forhandlinger mellem APM Terminals og Evergreen
Containerrederiet Evergreen forhandler med Mærsk om anvendelse af Mærsk's nye terminal i Virginia. En aftale vil være et gennembrud for APM Terminals som forsøger at blive en terminaloperatør som vil samarbejde til alle sider.
Maritime Danmark/Lloyds List, 11/3 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1479
 
Stadige spekulationer om Hapag-Lloyds fremtid
I dag ejes containerrederiet af transportgiganten TUI, men der arbejdes i mange andre retninger på en og samme tid. Forhandlinger om en fusion mellem rederiet og Neptune Orient Line er angiveligt strandet på uenighed om ledelse, medens den stenrige tyske Oetker-fasmilie arbejder på at forhindre rederiet ender på udenlandske hænder. Samtidig arbejder en kreds af aktionærer på at få solgt rederiet.
Maritime Danmark/Die Welt, 10/3 12.30, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1472
 
Bygdebesejling i Midtgrønland plaget af is
Der er forværring af isforhold fordi det fryser kraftigt i Midtgrønland og det betyder aflysninger af bygdesejladser. Uregelmæssighederne forventes at vedvare en periode fremover.
 
Royal Arctic Lines nye skibe skal bygges med erfaringer fra "Mary Arctica"
"Mary Arctica" som er bygget efter Royal Arctic Lines erfaringer med sejlads i arktiske områder, bruges nu af det tyske Aker-værft til at indhøste model-viden til de to skibe værftet skal levere til rederiet i 2010. Repræsentanter fra værftet har været ombord på "Mary Arctica" og også sejlet med fra Ålborg til Frederikshavn.
 
Læsø vil være trafikknudepunkt
Mandag indgik byrådet på Læsø en samarbejdsaftale med DONG, som betyder at begge parter afsætter 350.000 kroner til at afdække miljø- og økonomiforhold ved bygning af en 9 kilometer lang dæmning med en række vindmøller til hjælp for finansieringen. Kommunen håber at en realisering af projektet også kan bane vej for færgerute til Sverige.
Jyske Vestkysten, 11/3 08.35, http://www.jv.dk/artikel/359141
 
Forurening fra skibe koster mange menneskeliv
Der er nu kommet beregninger som angiveligt skulle kunne fortælle hvor mange menneskeliv der går tabt som følge af forureningen fra skibsfarten. Således skulle 100 personer alene i København hvert år dø for tidligt. En professor i folkesundhed, Kåre Press-Kristensen, anslår at tallet skulle lige mellem 100 og 1.000. En gruppe amerikanske forskere mener at der globalt set årligt dør 60.000 mennesker for tidligt på grund af skibsforureningen. Dødsfald der kunne være undgået hvis skibene var udstyret med katalysatorer, filtre og såkaldte scrubbere.
Maritime Danmark/Politiken m.fl., 9/3 23.26, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1471
 
Danmark vil bl.a. foreslå særbeskatning af skibenes olieforbrug
På et IMO-møde i april, vil Danmark bl.a. foreslå en særbeskatning af olieforbruget, hvor pengene skal bruges til at opkøbe CO2-kvoter på det internationale marked, som fjerner tilladelser til at udlede CO2 (helt andre steder fra). Vicedirektør i Søfartsstyrelsen Christian Breinholt udtaler til Ingeniøren, at Danmark vil prøve at stille op med afbalancerede forslag, fordi skibsfarten er en nødvendig forudsætning for verdens tilstand.
Maritime Danmark/Ingeniøren.dk, 10/3 16.42, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1477
 
Søulykkesrapport - "Hercules"
Den 20. april udbrændte det færøske fiskeskib "Hercules" under fiskeri i Det sydlige Stillehav. Der var 116 besætningsmedlemmer og teknikere ombord, og heraf omkom 11. Søfartsstyrelsens opklaringsenhed har nu udgivet deres søulykkesrapport som er på 92 sider. Rapportens konklusioner om årsagen til branden er:
"Brandens opståen er forårsaget af uegnet belysningsmateriel i et rum, hvor der blev opbevaret brændbart materiale. Røgens og brandens meget hastige spredning i skibet er blevet begunstiget af store mængder brændbart og letantændeligt materiale og gode trækforhold. Trækforholdene var bestemt af konstruktive forhold (kabelskakt) og driftsforhold (åbne døre og luger). Skibets konstruktive brandsikring har ikke været effektiv".
 
Skibet som tabte dækslasten i Øresund stadig tilbageholdt i Sverige
Tørlastskibet "Socol 3" som er indregistreret i St. Vincent & Grenadine, tilbageholdes i Halmstad indtil trælasten igen er lastet og denne gang forsvarligt sikret. Skibet tabte i sidste uge sin dækslast af tømmer i Øresund i hårdt vejr, og det gav en kort overgang glade tider for træsankerne langs den danske Øresunds-kyst. Skibet var lastet i Finland og rejsen bestemt for Ægypten.
Scandinavian Shipping Gazette, 10/3 14.13, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Ekstraordinært aktionærmøde i Aker Yards
En ny storaktionær i Aker Yards, norske familieejede Havyard Invest, kræver nu ekstraordinær generalforsamling med henblik på at vælge ny bestyrelse for værftet. Ordinær generalforsamling er 25. april. Havyard Invest ejer 5,56% af aktiekapitalen og kontrollerer yderligere 4,62%.
Scandinavian Shipping Gazette, 10/3 18.54, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Udsigt til konflikt og politisk indgreb
FOA, BUPL og Sundhedskartellet styrer nu mod en konflikt og et efterfølgende politisk indgreb som kan blive en speget affære. Kravet er 15% lønstigning over 3 år, hvor forligstilbuddet ligger på 12,8%. Særlig Dansk Folkeparti kan komme i klemme på et sandsynligt efterfølgende politisk indgreb af en konflikt, som følge af de tidligere udmeldinger om en statslig lønpose på 5 milliarder kroner. En særlig lønpulje som ingen rigtig har forstået betydningen af, og som i sig selv ville være i konflikt med forhandlingsretten. Bent Bøgsted fra Dansk Folkeparti siger nu at lønposen ikke har noget med en strejkesituation at gøre, og fagforeningerne vil konflikte fordi de har strejkekasserne fulde af penge og vil hævde sig.
Information, 10/3, side 6
 
Kun en times møde med forligsmanden
FOA's møde med Mette Christensen mandag varede kun en lille times tid, så blev FOA sendt på udredningsarbejde hvad der kan forhandles om i de godt og vel 80 overenskomster FOA har med regioner og kommuner. Arbejdet skal være klargjort til næste møde som er fastlagt til onsdag i næste uge. Dennis Kristensen mener at de mange udestående spørgsmål skyldtes at kommuner og regioner har valgt at pakke FOA nederst i bunken, fordi de regnedes for at være de mest besværlige. Til gengæld er der ingen grund til at diskutere penge med forligsmanden. De to parter har lagt sig fast på henholdsvis 15% og 12,8%.
 
Venstres Ungdom vil frigive hash
Ungdomsorganisationen vil nu gå aktivt ind i en kampagne for legalisering af cannabis opfølgende en resolution fra landsmødet i 2007. Venstres Ungdom nævner 3 gode grunde: 1) Forbudet forhindrer ikke forbruget, 2) Kriminaliseringens konsekvenser og 3) Sammenkædninen af cannabis og det som er værre.
 
Valutakurser
100 USD = 499,28 DKK
100 Euro = 758,81 DKK
Danske Bank, 10/3, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 140 (-3)
APM A-aktie: 47.700 (-1500)
APM B-aktie: 48.000 (-1400)
D/S Norden: 493,50 (-27,50)
DFDS: 700 (-6)
Mols-Linien: 917 (+7)
Børsen, 11/3



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX