Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
4/3-2008 09.47
4.3-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Hele faglig afdeling i Rødovre
 
FRA MEDIER
 
M etal Søfart og Sømændenes Forbund/3F har modtaget forslag til forlig med Mærsk
De to organisationer har i dag (iht forliget med DSRF) modtaget forslag til forlig vedrørende de varslede fyringer af skibsassistenter. I forliget tilbydes bl.a. frivillige tilbagetrækninger med gunstige fratrædelsesordninger. Formanden for Metal Søfart, Keld Bækkelund Hansen, udtaler til Ritzau, at: "Det er en kæmpe indrømmelse fra A.P. Møller-Mærsk. På den her måde har de sagt, at det var forkert det de gjorde".
Børsen/borsen.dk/ritzau, 3/3 17.56, http://borsen.dk/finans/nyhed/127156/
 
Mærsk nærmere kontrakt med Bahrain
Bahrain har valgt Mærsk Olie og Gas som en af tre mulige kontrakthavere til at stå for udvidelse af oliejagten. De to øvrige selskaber er Exxon og Occidental. De tre var blandt otte selskaber som havde lagt billet ind. Endelig afgørelse vil komme senere i marts. Bahrains mål er at fordoble olieproduktionen til 70.000 daglige tønder olie.
Børsen/borsen.dk/Direct, 3/3 12.23, http://borsen.dk/finans/nyhed/127131/
 
Mærsk fyrer to skibsførere på grund af illoyalitet
Med baggrund i en mail-korrespondance om overenskomstforhandlingerne er to kaptajner i supply-flåden blevet fyret i Mærsk. I følge Søfartens Ledere var mail-korrespondancen i et internt lukket mail-netværk, og Fritz Ganzhorn fra foreningen udtaler at "Fyringen er udtryk for dårlig ledelse. Der udvises ikke rettidig omhu, når der slås ned på en gammeldags måde med hård hånd". I følge Mærsk var der ikke tale om et lukket netværk for de ansatte, men et supply-netværk som blev brugt. De to skibsførere ønsker ikke at gå videre med sagen, de er på vej i nye jobs.
Maritime Danmark/politiken.dk/finanstv2.dk, 4/3 08.04, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1431
 
Mærsk-terminal i Tacoma i USA lagt stille af aktivister
Forskellige borgergrupper har blokeret havnen i flere timer i pritest mod undertrykkelse af faglige rettigheder i havnen. Sikkerhedsvagterne i havnen arbejder til ekstrem lav løn og har ikke mulighed for at organisere sig. Der er ingen overenskomst og lønnen er 11,5 dollar i timen som er under halvdelen af det organiserede vagter tjener. En sikkerhedsvagt er fyret fordi han var faglig aktiv fortaler for organisering. Mærsk afviser at have part i konflikten som er mellem Securitas og fagforbundene.
 
Fregatfærger fremfor "Villum Clausen"
I synspunkt i BornholmsTidende gør lektor Henrik Kofoed sig til talsmand for hurtiggående fregatfærger fremfor hurtigfærger som "Villum Clausen". De hyppige aflysninger er stærkt generende for dem som skal planlægge rejser løbende. Man skal holde nøje øje med vejr og andet før man tør tro på at man med en given afgang når frem til tiden.
BornholmsTidende, 3/3, side 2
 
Sejlads via Nordpolen
Den norske klima- og polarforsker Olav Orheim har væddet en god flaske rødvin på at der allerede til sommer kan sejles omkring Nordpolen ved sejlads mellem Asien og Europa. Der er 3 tænkelige ruter: "Nordvestpassagen" (langs det nordamerikanske kontinent), "Nordøstpassagen" (langs den russiske kyst) eller en direkte rute via selve Nordpolen. Den sidste rute vil være den mest attraktive for skibsfarten fordi den er kortere, mere enkel og uden lav vanddybde og småøer. At sejle direkte over Nordpolen var slet ikke i nogens tanker i 2004, hvor Orheim var med til at skrive en stor rapport om Arktis, men nu forsvinder isen midt inde i Polarbassinet og det er tænkeligt man nogle uger i august kan sejle direkte igennem.
 
Clipper bestiller 4 nye ro-ro færger
Det er nyt design med fire trailerdæk ovenpå hinanden og ordren fordobler Clippers nybygningsprogram for godsrederiet Seatruck Ferries. Det er endnu ikke besluttet hvor færgerne skal indsættes.
Maritime Danmark/Seatruck Ferries, 3/3 18.54, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1428
 
7,5 tons stål fra tvillingetårnene ind i nyt krigsskib
Ikke bare symbolsk, men helt bogstaveligt, er 7,5 tons stål fra World Trade Center genopstået i et 25.000 tons stort amfibietransportskib "USS New York". De 7,5 tons stål er smeltet ind i stævnen på krigsskibet. To senere skibe i klassen vil blive opkaldt efter henholdsvis Arlington og Sommerset, hvor de sidste 2 af de fire terror-fly foretog deres uvelkomne landing i 2001.
Maritime Danmark/Defence.Tech.org, 3/32 12.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1423
 
To norske platforme evakueret søndag nat
Et gasudslip fik 288 mand til at forlade platformene Sleipner A og Sleipner T i redningsbådene. Gasproduktionen blev automatisk lukket ned. Efter 1½ time kunne mandskabet returnere. Undersøgelser mandag har ikke klargjort hvad der udløste alarmen og produktionen startes op igen så snart det er forsvarligt. De to platforme producerer 39 millioner kubikmeter gas om dagen.
Maritime Danmark/offshore.no, 3/3 21.43, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1430
 
Værftsdirektøren for Aker Yards fyret
På grund af et voldsomt driftsunderskud i sidste kvartal af 2007, kom værftet ud af 2007 med et samlet driftsunderskud på 16 millioner norske kroner. Det skal ses i sammenligning med et driftsoverskud på 1,4 milliarder året før og det kom til at koste værftsdirektøren stillingen.
Maritime Danmark/Aker Yards, 3/3 08.57, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1421
 
Skibsværft fra lukningstruet til god forretning
Assens skibsværft har ændret sig de sidste to år. Manden bag en skrap kur hedder Erling Pedersen som har integreret værftet i sin gamle kerneforretning E.P. Skibsreperation. Sidste år blev overskuddet på 24,2 millioner før skat. Primærforretning er reparation og vedligeholdelse. Værftet har ikke selv ansatte, men lejer de ansatte fra søsterselskabet E.P. Skibsreparation.
Børsen, 4/3 
 
Navnene på de kristelige arbejdsgivere
Kan nu findes på LO's hjemmeside og der er tale om ca. 1.000 mindre virksomheder. Direktøren i Kristelig Arbejdsgiverforening mener ikke LO's handlemåde er fair forud for et egentligt konfliktvarsel, men sådan er der så meget i dette forløb, mener direktøren. Politiken har talt med "en håndfuld" af de berørte arbejdsgivere og nogle tager det iskoldt, medens andre i smug overvejer at trække sig fra arbejdsgiverforeningen hvis det bliver alvor. Indtil denne weekend havde Kristelig Arbejdsgiverforening selv en medlemsliste liggende på sin hjemmeside, men efter truslerne om konflikt blev den fjernet. Dommen om de 3 frisørkæder som har sat gang i historien, afventes fra Arbejdsretten d. 13. marts. Får LO medhold her afblæses konflikten, ellers vil den bryde løs. LO sender det første konfliktvarsel i dag.
 
Industriens Pension dropper klyngebomber
Formandsskabet i pensionsselskabet som omfatter CO-Industri og Dansk Industri, har besluttet at afvikle investeringer i selskaber som producerer klyngebomber. Danmark forventes senere i 2008 at tiltræde et forbud mod produktion af klyngebomber.
 
Den danske kunstudstilling i Berlin genåbnes
Den danske kunstnergruppe Surrend som fik lukket en udstilling i Berlin på grund af voldelige trusler fra muslimer, kan nu se frem til en genåbning under skærpet politiopsyn. Det har Berlins kulturforvaltning meddelt i dag uden at give dato for genåbningen. Udstillingen indeholdt et billede af den hellige sten i Mekka (kabaen), med overskriftren "dumme sten". På fredag er det meningen Surrend åbner en anden udstilling i Wien med titlen "intet er helligt". Også denne udstilling kan forventes at give ballade.
 
Valutakurser
100 USD = 503,30 DKK
100 Euro = 758,09 DKK
Danske Bank, 3/3, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 145,50 (-4)
APM A-aktie: 49.600 (-1500)
APM B-aktie: 49.700 (-1200)
D/S Norden: 523 (-20)
DFDS: 697 (-13)
Mols-Linien: 919 (+19)
Børsen, 4/3



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX