Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
18/2-2008 09.55
18.2-2008
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - 11.00 møde Danmarks Rederiforening vedr. Mærsk-fyringer.
Jannik - skibsbesøg "Ficaria" og "Magnolia"
 
FRA MEDIER
 
Dansk Metal og 3F til møde med Rederiforeningen om Mærsk-fyringer
De to hovedorganisationer har på vegne af Metal Søfart og Sømændenes Forbund indkaldt til fællesmøde med rederiforeningen, og mødet afvikles i dag mandag. Kravet er tilbagetrækning af varslet om at varsle opsigelser af de danske ansatte til erstatning af billigere udlændinge. Ellers vil spørgsmålet blive indbragt for Arbejdsretten med påstand om kollektivt kampskridt, eftersom Mærsk har underskrevet gældende overenskomster. Danmarks Rederiforening har ikke på forhånd kommentarer til sagen.
 
Håber at fagforeningerne vil "besinde sig" vedrørende DIS-aftale
Adm. direktør for Danmarks Rederiforening, Peter Bjerregaard, vil ikke udtale sig nærmere om eventuelle konsekvenser af 2 fagforeningers mulige opsigelse af DIS-Hovedaftalen, som en konsekvens af de kollektive fyrings-varsler i Mærsk. Bjerregaard henviser til at der er møde i DIS-Kontaktudvalget d. 28. februar hvor parterne må høre på hinandens argumenter. Rederiforeningen vil prøve at holde sammen på samarbejdet, fordi det også fremover kan være nyttigt. Advokat John Ibsen fra DSRF mener det danske flag fremover kan komme i uvejr med ITF-granskninger ombord, og at vi risikerer udflagning af DIS-flåden. En opsagt DIS-Hovedaftale vil endvidere lægge pres på den danske DIS-lov. Keld Bækkelund Hansen, formand for Metal Søfart, udtaler at han anser de varslede fyringer som overenskomststridige.
Erhverv, 15/2, side 3
 
Nye fusioner på container-markedet ikke godt nyt for branchen
Konsulentfirmaet Drewry Shipping Consultants mener det er dårligt nyt for Mærsk Line og resten af container-branchen hvis Neptune Orient Line og Hapag Lloyd fusionerer. Erfaringerne viser at da Mærsk opkøbte P&O Nedlloyd, blev hele markedet destabiliseret. Så store transaktioner ser ud til at virke destabiliserende på markedet, og hvis dette i forvejen er svagt kan det være rigtig dårligt nyt udtaler en repræsentant for konsulentfirmaet.
Børsen, 18/2, side 6
 
Fortsat problemer med Color Lines nye superfærge
For 2. gang afviste Color Line at overtage den første af 2 nye superfærger fra Akers værft i Rauma, denne gang på grund af problemer med bowtrusterne. Første afvisning var begrundet i problemer med det elektriske system ombord på "Color Superspeed 1". Champagneflaskerne lå ellers parat på køl, og nu haster det snart hvis rederiets fartplan fra 1. marts skal overholdes.
Maritime Danmark/Scandinavian Shipping Gazette, 18/2 07.59, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1306
 
Nordmændene sætter karakterer på færgerne til Danmark
Aftenpostens forbruger-side har gennemført en test af "danskebådene" og DFDS's "Pearl of Scandinavia" fik testens bedste karakter med et 5-tal. For danskerne er turen til Oslo lang og kedelig, men nødvendig for at komme på skiferie. For nordmændene derimod er der billig tobak, spiritus og fest, og så er det bedre at anløbe København end de to forblæste småbyer i Nordjylland, Hirtshals og Frederikshavn.
Jyllandsposten/epn, 15/2 14.22
 
Saddam Hussein's luksusyacht
Danskbyggede "Qadisiah Saddam" ankom til Nize i november 2007 under et nyt navn "Ocean Breeze" og sat til salg. Imidlertid er der ingen som kan finde ud af hvem der gemmer sig bag det sælgende firma som er indregistreret på Cayman Island. Den iraqiske stat har sat en advokat på sagen og han udtaler at han er overbevist om at det er familiemedlemmer til Saddam Hussein som står bag, og at skibet retteligt tilhører Iraq. Skibet blev bygget i 1981 af Helsingør Skibsværft, og efter det oplyste har det aldrig været brugt uden til sejlads til Piræus for eftersyn hvert andet år. I Nize er der en græsk besætning på 12 mand ombord, men ingen ved hvem de får deres løn af.
Børsen, 15/2, side 19
 
Sømandshjemmene forsvinder
Af de tidligere 42 sømandshjem i danske havne er der kun 8 tilbage. Sognepræst Per Rasmussen som er formand for Skagen Sømandshjem, mener at det muligvis er et stykke Danmarks-historie som er ved at forsvinde. Hjemmene er forholdsvist dyre i drift på grund af lange åbningstider og servering af mad 3 gange i døgnet. Samtidig forsvinder den typiske sømand fra den lille danske havn og dermed altså også det typiske sømandshjem.
 
Forlig for de statsansatte
Der er indgået forlig for 170.000 statsansatte og de nye 3-årige overenskomster er aftalt underskrevet kl. 11 i dag. Aftalen som vil være gældende for politiet, militæret, akademikere og andre statsansatte, ventes at danne ramme for forhandlingerne med de kommunalt ansatte. Der foreligger endnu ikke noget om beløbsrammer.
 
Lønstatistik for privat ansatte 2006-2007
Når alt tælles med steg lønnen for de privat ansatte med 4,6% i gennemsnit. Mest steg ansatte i bygge- og anlægssektoren hvor lønhoppet var på 5,4%. Regionalt steg nordjyderne mest.
 
LO har misforstået Claus Hjort - siger Claus Hjort
Det er i debatten om det nye beskæftigelsesminister-krav om at ledige skal søge mindst 4 jobs om ugen. Claus Hjort Frederiksen, har ikke, som påstået af LO bøjet af for kravet om de 4 ugentlige jobsøgninger og gjort kravet til en ren vejledning. Ledige skal søge mindst 4 job om ugen, for at være på den sikre side, fastslår ministeren. Basta.
 
Offentligt ansatte vil gerne arbejde over
Ugebrevet A4 har lavet en undersøgelse som viser at 44% af de offentligt ansatte gerne arbejder over, hvis de får en markant stigning af betalingen for arbejdet. FOA's formand Dennis Kristensen forestiller sig en stigning på f.eks. 50% for at få inddraget en fridag. Arbejdsgiverne på deres side mener ikke det batter ordentligt fordi skatten tager det meste af lønstigningen.
 
Valutakurser
100 USD = 521,72 DKK
100 Euro = 758,62 DKK
Danske Bank, 15/2, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 163 (-3)
APM A-aktie: 50.900 (-2000)
APM B-aktie: 51.100 (-2100)
D/S Norden: 550 (+6)
DFDS: 727 (-11)
Mols-Linien: 913 (-2)
Børsen, 18/2



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX