Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
13/2-2008 10.03
13/2-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 14.00 møde Handelsflådens Velfærdsråd
John Ibsen - møde med medlem og derefter 12.00 møde Søfartens Ledere
Jannik N. Madsen - "Crown of Scandinavia"
 
FRA MEDIER
 
Ny internetsatsning fra Mærsk Line
Youship.com er en ny Mærsk-hjemmeside som skal tiltrække små kunder til virksomheden som ellers kun har fokuseret på storkunderne. På siden kan dem med det lille transportbehov selv gå ind og sørge for deres containertransport på indtil videre visse ruter, hvor de ellers er gået til andre speditører eller rederier. Mærsk Line er det første rederi som handler container-transport via nettet. Der bestilles og betales med det samme, på samme måde som man f.eks. køber flybilletter på nettet.
Børsen, 13/2, side 7
 
Området ved Nigerias Niger-delta bør erklæres for krigszone
Det mener ITF som repræsenterer 800.000 søfarende, efter at angreb på olieskibe i området er blevet hyppige. I mandags angreb oprørere flere skibe på floden mellem Port Harcourt og olie- og gasudskibningsøen Bonny Island. Ved angrebene blev to marinesoldater dræbt. Oprørsbevægelsen MEND mistænkes for at stå bag angrebene (MEND = bevægelsen for befrielsen af Niger-deltaet).
 
Samsø Linien og Samsøtrafikken
Fredag eftermiddag udsendte Samsø Linien en pressemeddelelse med skitsering af den kommende udvikling. Det understreges dog at aftalerne ikke er endeligt konfirmerede. Landpersonalet er opsagt til fratrædelse pr. 1. oktober i år, fra hvilken dato begge ruter vil blive administreret fra Bornholm, såvel Samsø Liniens fortsatte rute til Sjælland som Samsøtrafikkens rute til Jylland. De to rederier (Nordic Ferry Services på den ene side og Samsø Linien på den anden), har indgået aftaler om færgebetjeningen i overgangsperioden frem til 31. december 2009.
MF "Kyholm" vil i overgangsperioden betjene Sjællands-ruten i Samsø Liniens regi, hvorefter ruten overdrages til Samsøtrafikken. Samsøtrafikken vil herefter besejle ruten med et søsterskib til den nybygning som fra 1. oktober i år indsættes på jyllandsruten.
MF "Kyholm" afhændes efter 31/12-2009.
MF "Samsine" og MF "Vesborg" afhændes efter 30. september 2008, og MF "Ane Læsø" indsættes herefter som reservefærge for begge ruter.
Samsø Posten, 11/2 10.15
 
Konkurrenter i frontal-angreb på Mærsk Line.
Hvis tyske Hapaq-Lloyd og Singapore-baserede Neptune Orient Lines sammenlægges, vil det på sigt kunne være en alvorlig konkurrent til Mærsk Line. Til gengæld kan det være med til at stabilisere verdensraterne. To banker er nu sat på fusionsplanerne og hvis fusionen lykkes vil det samlede selskab være en vigtigere konkurrent for Mærsk end de to selskaber er hver for sig i dag. I sidste ende bliver det afgørende hvem som har de laveste enhedsomkostninger. Få store rederier kan imidlertid også føre til at der fokuseres mere på indtjeningen end på konkurrencen om markedsandele. Mærsk Line har i dag en markedsandel på lidt mere end 16%, Meditterean Shipping lidt over 10% og et fusioneret Hapaq-Lloyd og Neptune Orient Lines vil få 7,6%.
Berlingske Tidende/business.dk, 12/2 18.04, http://www.business.dk/article/20080212/transport/702120015/
 
Mærsk aktionærer blev rigere i går
Både a- og b-aktier lukkede tirsdag med mere en 7% optur og den samlede markedsværdi af selskabet steg til 231 milliarder kroner.
Børsen/borsen.dk, 12/2 18.27, http://borsen.dk/finans/nyhed/125836/
 
Mærsk har fået to nye olielicenser i Norge
Mærsk Olie har netop sikret sig henholdsvis 35% og 30% af to norske efterforskningslicencer. Olieselskabet Wintershall er operatør på liocenserne og har 40% på begge.
Børsen/borsen.dk, 12/2 11.27, http://borsen.dk/finans/nyhed/125783/
 
Søofficers-akademi i Angola
Svenske Stena Bulk vil udvide sit samarbejde med det angolanske statsejede olieselskab Sonangol og vil starte et maritimt akademi i Sumbe, ca. 270 kilometer fra hovedstaden Luanda. Målet er en 3-års uddannelse med ca. 100 færdiguddannede skibsofficerer om året. I Angola er der planer om at udvide olieproduktionen til ca. 1,9 millioner tønder om dagen, hvilket vil gøre Angola til Vestafrikas største olieproducent.
Scandinavian Shipping Gazette, 12/2 17.37, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
4-jobsøgninger om ugen for ledige
Både LO og FTF protesterer nu mod den praksis beskæftigelsesministeren har bebudet, hvorefter de ledige skal søge mindst 4 jobs om ugen. Forordningen er udstedt i strid med gældende regler og normer. Arbejdsmarkedets parter er således ikke blevet hørt.
Børsen, 13/2, side 14
 
Bod på 340.000 kroner for at presse ansatte ud af fagforbund
Arbejdsretten har afgjort at 3 frisørkæder systematisk har presset deres ansatte til at melde sig ud af Frisørforbundet og takseret forteelsen til 340.000 kroner. En af kæderne alene fik en dom på 250.000. I marts 2007 fik de samme kæder en bod på næsten 1 million kroner for ulovlig opsigelse af overenskomst og overenskomststridig lockout. De ansatte har fåët et vink med en vognstang om at melde sig ind i de kristelige, og de er jævnligt blevet spurgt om de nu har meldt sig ud af Frisørforbundet. Formanden for frisørforbundet, Poul Monggaard, udtaler at der bag dommene tegnes et kynisk billede af hvor langt kæderne var parat til at gå, og at mange ansatte har været under voldsomt psykisk pres, ligesom mange har givet op.
 
Pensionskasse overvejer situationen med investeringer i klyngebomber
Industriens Pension som ejes i fælleskab af CO-industri (LO-medlemmer) og arbejdsgiverne i Dansk Industri, har for tiden hovedpine over det etiske dilemma om selskabets investeringer i våbenfabrikation som inkluderer klyngebomber. Reelt vil diskussionen gå på om klyngebomber kan sidestilles med landminer udtaler selskabets direktør Børge Frederiksen. Hele bestyrelsen mødes næste gang i slutningen af marts.
 
Lidt billigere at være medlem af a-kasser
Arbejdsdirektoratets opgørelse over administrationsbidraget i de enkelte a-kasser (den del af kontingentet som er forskelligt fra a-kasse til a-kasse), viser at det er blevet lidt billigere i gennemsnit i 2008 set i forhold til 2007. Bidraget er således faldet fra 1.363 til 1.337 i gennemsnit. 18 af 29 a-kasser har holdt bidraget uændret, 5 har nedsat bidraget og 6 har hævet det.
Arbejdsdirekatoratets nyhedsbrev, 12/2 15.55, http://www.adir.dk/sw28141.asp
 
Nu jagtes rygestederne
Arbejdstilsynet har siden 1. januar 2008 besøgt 6.000 virksomheder for at se hvordan det går med rygepolitiken. 150 serveringssteder har fået et såkaldt strakspåbud for overtrædelse af rygeloven og mere end 600 virksomheder manglede en skriftlig rygepolitik. Ulydige serveringssteder er ikke politianmeldt i denne omgang men de kan se frem til nye kontrolbesøg. Arbejdstilsynets vurdering er at loven bliver fulgt i vid udstrækning.
 
Valutakurser
100 USD = 526,57 DKK
100 Euro = 758,44 DKK
Danske Bank, 12/2, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
APM A-aktie: 52.600 (+3600)
APM B-aktie: 52.900 (+3700)
DFDS: 745 (+75)
D/S Torm: 158 (+5,50)
D/S Norden: 515 (+16)
Mols-Linien: 917 (-3)
Børsen, 13/2



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1