Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
18/1-2008 10.06
18.1-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
 
FRA MEDIER
 
Olieudslip i Øresund
Defekt udpumpningsslange fra olieterminalen på Prøvestenen i København har medført et stort olieudslip i Øresund. I værste fald drejer det sig om ca. 200.000 liter olie. Tre miljøskibe bekæmoer et forureningsområde på ca. 4 x 500 meter.
 
Color Line færge forsinket en måneds tid
Ny hurtigfærge til ruten Hirtshals-Kristianssand som skulle være sat i fart 8. februar er forsinket fra værft i Finland på grund af mangel på arbejdskraft.
Maritime Danmark/Nordjyske.dk, 18/1 08.55, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1100
 
Græsk kaptajn idømt bøde i forbindelse med kollisionen med "Torm Gertrud"
Kaptajnen erkendte sig skyldig i at have forladt Gibraltar uden at informere de lokale myndigheder og har fået en bøde på 500 pund. Ansvaret for kollisionen placeres senere i år. Omkostningerne efter kollisionen løber op i mere end 100 millioner kroner, og dommen over kaptajnen kan få stor betydning for selve erstatningssagen.
Maritime Danmark/gibfocus.gl, 17/1 21.48, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1096
 
Verdens første skibstunnel
Nordmændene har planer om at bygge en 1800 meter lang tunnel gennem Stad halvøen nord for Bergen, så skibsfarten kan undslippe vanskelig og farlig passage i stormfyldt farvand ud for halvøen. Projektet vil koste 1,7 milliader kroner, men beregninger viser at projektet kan hænge sammen økonomisk.
Maritime Danmark/NRK.no, 17/1 23.31, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1097
 
Efterlønsreformen i 1999 har fejlet mener Dansk Arbejdsgiverforening
Efterlønsreformen som introducerede 62-års-reglerne og som skulle motivere til en senere tilbagetrækningsalder har ikke haft den ønskede effekt. I dag er der 10.000 flere på efterløn end hvis adfærden havde været uændret fra 1999, skriver DA i en rapport om efterlønnen. Indgrebet var for svagt og i dag er der et stigende antal efterlønnere. Professor ved Århus Universitet Torben M. Andersen mener DA overfortolker tallene, og at man ikke kan vide hvor mange der i dag ville være på efterløn uden 1999-reformen. Claus Hjort Frederiksen udtaler at der ikke er planer om at ændre på efterlønsreglerne.
Børsen, 18/1, side 18-19
 
Hellere sundhedsforsikring end fryns
Offentligt ansatte ønsker i højere grad end privat ansatte sundhedsforsikring i deres ansættelsesforhold. Det viser en undersøgelse omfattende 2008 personer.Kun 10% af de udspurgte mener arbejdsgiveren kun har ringe eller ingen ansvar for medarbejdernes sundhedstilstand. Kommunerne tilbyder gerne sundhedsforsikringer og mener de er med til at give arbejdspladsen et godt rygte. Det vides ikke om ordningerne formindsker sygefraværet.
 
HK's nye formand vil ændre regler om gyldne håndtryk
Foreningen kan ikke holde til at blive trukket igennem et mediecirkus igen og igen på grund af gyldne håndtryk som det moralsk og etisk er vanskeligt at forsvare over for medlemmerne, og "medlemmerne vil ganske enkelt ikke acceptere det" udtaler HK's nyvalgte formand Kim Simonsen som på HK's næste forretningsudvalgsmøde vil foreslå ændringer i reglerne.
 
Uddrag fra Søfart nr. 3
18. januar 2008
 
2007 blev rekordernes rekordår
Nybygningsmarkedet kan se tilbage på 2007 som et rekordernes rekordår. En konklusion, der gælder såvel de internationale tal som de, der står danske interesser bag. Målt over de seneste fem år er der afgivet ordre på 13.350 skibe, hvoraf mindst 500 ordrer er med danske interesser i baghånden - svarende til 3,75 pct. Hertil kommer, at danske shippinginteresser står parate i baggrunden til at fungere som operatører for et ukendt antal af de skibe, som andre kontrahenter har i ordre.
 
Monjasa køber bunkers-tankere
Partnerne bag bunkervirksomheden Monjasa i Fredericia har købt de to bunkerstankere »Haahr Bridge« og »Haahr Trumf« af næsten-naboerne, Uni-Tankers i Middelfart. De to skibe er i øjeblikket ved at gennemgå flagskifte og en mindre opgradering i Fredericia. Under navnene »Challenge« og »Venture« skal de benyttes til leverance af bunkers i området mellem Elfenbenskysten og Gabon, Vestafrika.
 
Maritime danske fremstød i USA
Danmark kunne ved en overtagelse af formandskabet og sekretariatet i Consultative Shipping Group, CSG, i september begynde et nyt kapitel i processen med at etablere sig som ledende søfartsnation. I denne uge blev der i Washington sat konkret fart på den nye rolle via en række møder. Blandt de nye tiltag er indsættelsen af Danmarks første egentlige søfartsattaché i Washington.
 
Visum-labyrint
Besætnings-skift i dansk havn er efter politireformen blevet en labyrintisk øvelse, der i flere havne har givet grå hår hos agenter og mæglere i jagten på indhentelse af et Schengen-visum til udenlandske søfarende. Rigspolitiet ser nu på problemstillingerne og har stillet en konstruktiv løsning i udsigt.
 
Nordisk mestermangel
Ifølge samarbejdsorganisationen Nordisk Maskinbefäl Federation, NMF, er der behov for ca. 13.000 flere maskinmestre, end der pt. er registreret i arbejde eller på vej gennem uddannelsessystemet. Det vil organisationen nu gøre noget ved, fortæller Per Jørgensen, formand for Maskinmestrenes Forening og nytiltrådt formand for NMF.
 
Infrastruktur-rapport modtaget positivt i havnene
De danske havnes bagvedliggende infrastruktur i form af veje og jernbaner er med som et af seks overordnede fokusområder for de trafikale investeringer frem til 2030 i Infrastrukturkommissionens rapport. Brancheorganisationen Danske Havne er generelt tilfreds med rapporten.
 
Forsvaret overvejer OSIS
OSIS er klar med en rapport om vellykket test af deres oliesensor. Nu håber firmaet på, at Forsvaret vil investere i udstyret til de aldrende miljøskibe. Ifølge direktør Peter Møller-Nielsen, OSIS, har DTU bekræftet de resultater, som virksomheden selv har nået ved tests.
 
Valutakurser
100 USD = 520,90 DKK
100 Euro = 758,18 DKK
Danske Bank, 17/1, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
APM A-aktie: 46.800 (0)
APM B-aktie: 47.000 (+300)
DFDS: 685 (-25)
D/S Torm: 147,50 (-2,50)
D/S Norden: 408 (+1,50)
Mols-Linien: 910 (-5)
Børsen, 18/1



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX