FRA MEDIER: 3F ville købe deres medlemmer fri 3F/sømændenes forbund truede med at købe deres egne tre medlemmer fri og lade de to sidste gidsler i stikken, da skibet "Danica White" lå kapret i Somalia i sommeren 2007. "Jeg ved ikke hvordan man skal forhandle sammen med sådanne mennesker. Det kunne vi simpelthen ikke. Vi var chokerede over, at der kunne komme sådan et forslag på bordet. Jeg mener det var ganske uanstændigt" siger Uffe Martin Jensen, en af skibsrederne bag "Danica White", i et interview med TV 2 / Nyhederne. Han anklager 3F for at have brugt revolvermetoder. TV 2 har fået rederens anklager bekræftet fra flere kilder. Truslen kom, fordi 3F's repræsentanter var utilfredse med, at forhandlingerne med piraterne trak i langdrag, og med at forbundet blev nægtet adgang til rederiet H. Folmer & Co's forhandlergruppe. Forhandlingssekretær Henrik Berlau fra 3F afviser skibsrederens anklager. Han siger at forbundet var den eneste aktør, som under kapringen tænkte mere på gidslerne end på penge: "Den nærighed som forhandlergruppen udviste for at få det billigst mulige resultat betød altså at folk skulle sidde dernede og være gidsel i tre måneder", siger Berlau til TV 2 / Nyhederne. Rederiet H. Folmer & Co. har 4. januar i år modtaget en stævning fra 3F med krav om million-erstatning til forbundets tre medlemmer - kokken Gert Jørgensen og de to matroser Jens Peter Skov Jensen og Kim Lassen fra "Danica White". Forbundet kræver godt 400.000 per mand, i alt godt 1,3 mio. kr. i erstatning fra rederiet. Kilde: nyhederne.tv2.dk http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-9940307.html
3F kræver bedre sikkerhed for søfolk
3F Sømændene kræver nu bedre sikkerhed for danske søfolk, der er på vej ind i farvande med store risiko for kapringer. Kravet rejses efter gidseltagningen af fem danske søfolk ombord på skibet "Danica White" ud for Somalias kyst. Blandt kravene er grundige risikovurderinger fra Søfartsstyrelsen, ligesom det også foreslås, at skibe i risikofyldte farvande skal have installeret elektriske hegn og vagthold ombord. Desuden bør sømandsloven ifølge 3F ændres, så søfolk får betalt hjemrejsen, hvis de siger nej til at sejle ind i risikofyldte farvande. Kilde: Nyhedsbrevet 3Fhttp://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/01/08/064720.htm
Hospitals-helikopter reddede fiskere En dansk helikopter, der transporterede en lungepatient fra Bornholm, fik på vejen mod Sjælland til opgave at redde to nødstedte svenske fiskere. - Vi var fem minutter fra positionen, da vi blev kontaktet om den svenske kutter, så det var naturligt at yde assistance, siger fartøjschef Thomas Wandahl ifølge en pressemeddelelse fra Flyvertaktisk Kommando. Kutteren havde af ukendte årsager fået slagside, og fiskerne var gået i redningsbåden. De blev hurtigt reddet, og så fik lungepatienten fornemt selskab af to fiskere på vejen til Hvidovre Hospital. Kilde: DR.dk http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/01/07/202619.htm
DONG klar til børsnotering Den danske energigigant Dong Energy bekræfter i dag tirsdag, at selskabet er klar til sin børsnotering på OMX. Børsnoteringen forventes at bestå af et salg af eksisterende aktier til institutionelle og private investorer i Danmark samt til institutionelle investorer uden for Danmark. DONG Energys aktionærer består forud for det planlagte udbud af aktier af den danske stat (73,0 %), SEAS-NVE Holding A/S (10,9 %) og tidligere aktionærer i Elsam A/S (16,1 %). Citi, Danske Markets og Morgan Stanley er Joint Global Co-ordinators og JointBookrunners i forbindelse med børsnoteringen af DONG Energy. Nordea er JointLead Manager og ABN AMRO, Carnegie og SEB Enskilda er Co-Lead Managers. Kilde: Business.dk http://www.business.dk/article/20080108/borsnyt/80108011/
Mærsk-aktien har tabt 105 mia. kr. i værdi På blot tre måneder er markedsværdien for A. P. Møller – Mærsk faldet med 105 milliarder kroner til 221 milliarder kroner. B-aktien faldt mandag næsten fire procent, og kursen er dermed under 50.000 kroner. A. P. Møller – Mærsk har måttet stå model til historisk store børssmæk de seneste tre måneder. Siden oktober er cirka en tredjedel af markedsværdien i Danmarks største virksomhed blev høvlet væk af et surt aktiemarked. Den 11. oktober kostede en B-aktie 74.900 kr., men i går kunne den samme aktie købes for blot 49.600 kr., og da A-aktien er faldende i nogenlunde samme omfang, har aktionærerne været vidne til en meget trist udvikling. Samlet er markedsværdien for A. P. Møller-Mærsk faldet med 105 milliarder kr. til 221 milliarder kr. Nils Smedegaard Andersen tiltrådte som ny topchef i begyndelsen af november, og han er dermed rykket ind i hjørnekontoret på et særdeles uheldigt tidspunkt. Udover et generelt surt aktiemarked, der de seneste seks måneder først og fremmest har ramt banker og andre finansielle aktier, har det danske rederi også været ramt af stigende oliepris. A. P. Møller – Mærsk tjener mere på grund af sine aktiviteter i olieindustrien, men det kan ikke opveje de stigende udgifter til brændstof til skibene. For at nedbringe udgiften til brændstof har rederiet sænket den såkaldte servicefart for mange af skibene. Den nuværende børskurs på under 50.000 kroner skræmmer næppe aktionærer, der har været medejere igennem flere år. Aktien har svinget en del, og den var såmænd helt nede i 42.400 i august 2006. Kilde: Business.dk http://www.business.dk/article/20080107/transport/701070049/
Mærsk offentliggør strategiplan i dag I dag, tirsdag den 8. januar, fremlægger Mærsk sin nye strategiplan der skal rette op på udviklingen i containerrederiet Maersk Line. Planen præsenteres af skibsreder Eivind Kolding på et møde der transmitteres direkte på Internettet. Mærsk inviterer alle interesserede til at være direkte med, når skibreder Eivind Kolding kl. 13.30 fremlægger den strategiplan der skal rette op på udviklingen i det kriseramte containerrederi Maersk Line. Transmissionen, der understreger den nye åbenhed i Danmarks største virksomhed, vil både indeholde en præsentation af planen og mulighed for, at presse og analytikere kan stille spørgsmål til Eivind Kolding. Transmissionen, der foregår på engelsk, kan ses HER: http://apmopenap.ms-serv.com/2008/start.html Kilde: MaritimeDanmark.dk http://www.maritimedanmark.dk/?Id=997
Endelig godt nyt for tørlastmarkedet For første gang i år steg det ledende indeks for tørlastskibe - Baltic Dry Index / BDI - 30 point til nu 8.732. Selv om indekset i dag omsider bevægede sig i den rigtige retning, er der stadig langt op til oktobers rekordniveau. Baltic Dry Indeex, der sækker de 22 vigtigste tørlastruter, steg for første gang i år til nu 8.732. Her hjemme er det især rederiet Norden der gør det i tørlastskibe, men blandt de store rederier har også Torm en del tørlastskibe. Rekorden for BDI blev sat i oktober 2007, da indekset nåede op i 11.033. Kilde: NetPosten.dk http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1000
Flest ulykker på danske boreplatforme Danmark har flere ulykker på boreplatforme end vores nabolande, og det er ikke godt nok, mener Energistyrelsen. Ifølge oliebranchen har de danske oliefelter det største antal ulykker i hele Europa. Tal fra Energistyrelsen viser, at ulykkesfrekvensen for de danske felter er højere end i både den norske og britiske del af Nordsøen og har været det i en årrække. Mens ulykkesfrekvensen på de danske platforme generelt lå under nabolandenes niveau i 90'erne, har den ligget højere siden 2001. For 2006 opgør Energistyrelsen, at der var 4,9 ulykker pr. million arbejdstime på oliefelterne. Det er generelt lavere end arbejde på land. Alligevel er tallet væsentligt højere end tilsvarende tal for andre Nordsølande. I 2005 havde Danmark en ulykkesfrekvens, der var omtrent dobbelt så høj som Storbritannien og Norge. Det er de nyeste sammenlignende tal fra Energistyrelsen. Kilde: Fagbladet 3F http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1001
Ombygning af Sælvig Havn på Samsø begynder nu |