Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
07/01-2008 10:30
CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – Ikke til stede.
Ole Strandberg – Ferie.

FRA MEDIER:
Plan om militært angreb på pirater
Danmark overvejede at bruge militær magt for at befri de fem danske søfolk om bord på det kaprede skib "Danica White", som i 83 dage var i kløerne på en gruppe somaliske pirater.
En fiktiv "Hr. Hansen" tilbød at betale løsesum. Det fremgår af det materiale, som TV 2 mandag offentliggør i forbindelse med dokumentaren "Pirater om bord", der sendes på TV 2 mandag aften. Ifølge materialet overvejede de danske myndigheder i samråd med den forhandlergruppe, som skibets ejer, rederiet H. Folmer & Co, nedsatte, at sætte danske soldater ind i en befrielsesaktion. Planen blev dog hurtigt opgivet, ifølge TV 2 af hensyn til de danske søfolks sikkerhed.
I stedet forfulgte rederiet en forhandlingskurs, hvor planen var at trække tiden ud og samtidig foregive, at rederiet ikke kunne rejse mere end 400.000 dollars eller godt to mio. kr. i løsepenge, hvilket var langt fra de otte mio. kr., som piraterne forlangte. Men samtidig opfandt det britiske sikkerhedsfirma Control Risks, som rederiet hyrede som rådgiver, en ikke-eksisterende figur, der var villig til at lægge yderligere 300.000 dollars oven i rederiets løsesum.
Tilbuddet fra »hr. Hansen«, som den ikke-eksisterende velgører blev døbt, gjaldt en uge, så ville det blive taget af bordet og pengene i stedet doneret til de sultende i Darfur-provinsen.
Piraterne bed på krogen og accepterede tilbuddet om løsesummen på de 723.000 dollars eller knap fire mio. kr., som i to mørke sportstasker blev fragtet til Dubai, hvor en repræsentant for piraterne fik pengene overdraget.
Kilde: Jyllands-Posten
http://www.business.dk/article/20080107/transport/80107020/

Minister strammer krav til handelsflåden efter skibskapring
Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) vi have strammet sikkerhedskravene til skibe i piratfyldte farvande. Det sker efter kapringen af "Danica White". Kaptajnerne på danske handelsskibe skal fremover tænke sig grundigt om, inden de sejler ind i piratfyldte farvande. Overtrædelse af et sæt nye og stramme sikkerhedsregler vil kunne straffes med fængsel eller bøde.
De nye regler kommer efter kapringen af det danske fragtskib "Danica White" i 2007, der med sin danske besætning var sørøveres gidsler i 83 dage ud for Somalias kyst. Reglerne lukker de store huller i sikkerheden, som Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed påpegede i sin rapport over, hvad der skete forud og under kapringen af "Danica White". Sørøverne gik lige om bord uden at  blive set.
Kilde: Ritzau
http://www.business.dk/article/20080105/transport/801050316/

Ny forhandling om bornholmerfærger i næste uge
Efter de udsatte forhandlinger kort før jul om det næste færgeudbud mødes forligsparterne igen i næste uge i et forsøg på at nå til enighed. Flere af partierne er uenige om den fortolkning, som Trafikstyrelsen og ministeren har af forligsaftalen, og tilsyneladende handler sagen i sin substans om uenighed om en forhøjet bevilling til trafikbetjeningen.
Da kan man blandt andet få indtryk af ved, at der fra bornholmsk side presses på politisk også ud over oppositionspartierne. Dét forligspartierne konkret har drøftet ved de seneste forhandlingsmøder, er blandt andet færgetyper samt indhold og antal af sæsoner. Med hensyn til sidstnævnte har Trafikstyrelsen spillet ud med fire sæsoner, mens forligspartierne oprindeligt blev enige om tre sæsoner. Uenigheden knytter sig ikke specielt til antallet af sæsoner, men til de kapacitetstal, som styrelsen har sat som ramme for sæsonerne.
Kilde: Bornholms Tidende

Smyril Line overvejer Frederikshavn
Det færøske rederi Smyril Line har kontaktet Frederikshavn Havn med henblik på at benytte havnen som alternativ til Hanstholm i de kommende to vintermåneder. Færgerne vil i så fald skulle lægge til i det hidtidige Color Line-færgeleje. Med sine 161 meter er Smyril Lines færge "Norröna" næsten lige så stor som "Color Festival", og kan derfor uden problemer lægge til i det hidtidige Color Line-færgeleje i Frederikshavn. "Norröna" sejler i rute mellem Færøerne, Island, Shetlandsøerne, Bergen i Norge og Hanstholm. Color Line er på vej til at lukke og slukke i Frederikshavn. Det sker i dag mandag, når den frasolgte færge "Color Festival" har sin sidste afgang fra Frederikshavn kl. 18.30.
Alternativ som vejrligshavn i rederiets markedsføring er også Esbjerg Havn.
Kilde: nordjyske.dk
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=992

Sydkorea fortsat størst på nybygninger

Sydkorea er stadig verdens ubestridt største skibsbyggenation. Det viser en ny opgørelse over skibsværfternes ordrebøger fordelt på lande. Men Kina haler ind på sydkoreanerne.
Fire ud af ti skibe der bygges de næste år, vil være Made in Korea. Med en markedsandel på 40,54 procent er Sydkorea stadig verdens suverænt største skibsbyggenation, når værfternes ordrebøger fordeles nationalt. På andenpladsen følger Kina med 30,20 procent, med god afstand til Japan på tredjepladsen med 17,67 procent. På fjerdepladsen kommer Indien ind med 1,2 procent og Vietnam er med 1,17 procent nr. 5. Det viser nye tal fra The World Yards database.
Opgjort på enkeltværfter har koreanske Hyundai Heavy Industries verdens tykkeste ordrebog, der alene ligger beslag på 12,17 procent af verdensmarkedet. Største ikke-koreanske værft et kinesiske Dalian Shipbuilding med en andel på 2,38 procent af verdensmarkedet.
Kilde: LloydsList
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=994

Kampen i Maersk Line hårdere end ventet
I denne uge ventes A. P. Møller-Mærsk at fremlægge en strategiplan for Maersk Line, der skal bringe rederiet tilbage på sporet, men aktionærerne er forberedt på, at meldingerne fra Esplanaden ikke vil være positive nok til at kunne løfte selskabets aktiekurs op.
Der er ikke synderlig stor optimisme blandt aktionærer og analytikere, når talen falder på en kur for A. P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, der ventes at præsentere et »beskedent positivt nettoresultat« i 2007 efter et underskud på 3,4 mia. kr. i 2006. Problemerne internt i rederiet er større end antaget, og brændstofpriserne er eksploderet. Samtidig varsler kredit- og boligkriser samt de rekordhøje oliepriser begyndelsen på lavere væksttakter i den internationale økonomi, hvilket vil slå direkte igennem på fragtrateudviklingen.
Kilde: Dagbladet Børsen
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=995

DONG finder olie i Nordsøen
Det statsejede danske energiselskab DONG har gjort et opmuntrende fund af olie og naturgas i Nordsøen. Fundet er gjort i den sydlige del af Nordsøen, og prøveboringen gav et resultat på 530 kubikmeter pr. dag, svarende til en produktionsrate på 3.333 tønder olie pr. dag og gas svarende til 1.587 tønder olie-ækvivalenter, oplyser det norske oliedirektorat. DONG har en ejerandel på 40 % i feltet, hvor boringen blev udført af "Mærsk Guardian" på 72 meters vanddybde.
Formålet med boringen var at indsamle data omkring feltets leverings- og gennemstrømningsevne samt at foretage væskeprøver af olien. Brønden blev boret ned i 3.228 meter. Planen er nu, at der skal bores en ny brønd, der skal måle tryk og tage vandprøver.
Kilde: Børsen

Claus Hjort Frederiksen - "Man skal kunne arbejde efter de 70"
Sygeplejersker, lærere og lokoførere skal ikke længere have en fyreseddel i hånden, når de fylder 70 år. Ifølge beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) fremsætter regeringen senere i år et lovforslag, der fjerner 70-års-grænsen for tjenestemænd.
- Det er helt urimeligt, at faste aldersgrænser skal afgøre, hvornår den enkelte skal holde op med at arbejde. Vi lever længere og er længere raske, og det må være op til folk selv at afgøre, hvornår de stopper, siger ministeren. Han forventer, at de offentlige arbejdsgivere ved forårets overenskomstforhandlinger vil stille krav om at ophæve 70-års-grænsen for funktionærer. Claus Hjort Frederiksen gør sig dog ingen forhåbninger om, at ændringerne vil løse manglen på arbejdskraft. Siden årsskiftet har det været forbudt at aldersdiskriminere medarbejdere under 70 år, og dermed er alle overenskomster, der fastslår en pensionsalder på 65 eller 67 år, ulovlige. Men regeringen vil altså gå endnu videre.
Kilde: Kristeligt Dagblad
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/01/06/234108.htm

Danskerne ser positivt på storkonflikt
Et flertal af danskerne ser positivt på en konflikt i den offentlige sektor til foråret. En meningsmåling, som Vilstrup har foretaget for ugebrevet, viser, at 54 pct. af befolkningen er parat til at leve med konsekvenserne af en storkonflikt i tre uger.
35 pct. er endda parat til at fortsætte en storkonflikt endnu længere eller ønsker slet ikke noget indgreb fra Folketingets side. Generelt er der stor forståelse for storkonflikter i den offentlige sektor. 68 pct. mener, at de offentlige lønmodtagere er i deres gode ret til at strejke for at opnå deres krav. Sygeplejersker og de kommunale HK'ere går mest drastisk til værks og er klar til en totalkonflikt.
I alt kan konflikten komme til at omfatte op imod 200.000 ansatte.
Befolkningens støtte til de offentligt ansatte lægger pres på regeringen, som i tilfælde af en storkonflikt skal overveje om og hvordan, den vil samle flertal for et politisk indgreb. Både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti vil sandsynligvis gøre livet sværere for regeringen ved at kæmpe for flere lønkroner til de offentligt ansatte, før de vil gå med til at politisk indgreb, mener arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet, Flemming Ibsen.
Kilde: Mandag Morgen.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/01/07/012835.htm

Gæld til private skal kunne trækkes i lønnen
En arbejdsgruppe under Retsplejerådet er ved at finpudse et oplæg til, hvordan gæld til private skal kunne inddrives via løntræk, ligesom det allerede er tilfældet med gæld til det offentlige. Privat lønindeholdelse har i mange år været et stort ønske fra især inkassobranchen.
Det har imidlertid hidtil mødt stor modstand hos erhvervsorganisationerne, der bl.a. har frygtet, at det vil kunne påføre arbejdsgiverne betydeligt administrativt bøvl at skulle håndtere gældsposter til private hos deres ansatte. Justitsministeriet oplyser, at der på nuværende tidspunkt ikke er taget stilling til forslaget.
Kilde: Jyllands-Posten
http://www.business.dk/article/20080107/dinepenge/80107008/

Ligeløn giver bedre virksomheder
Ifølge et nyt forskningsprojekt, lavet af Handelshøjskolen i Årshus, så er det en rigtig god ide at arbejde for lige vilkår indenfor en virksomhed.
For når et firma giver ligeløn og samme muligheder for avancement for mænd og kvinder, tiltrækker det flere kvalificerede kvinder og øger sandsynligheden for, at kvinderne bliver i virksomheden. Forskningsprojekt har for første gang dokumenteret at en virksomhed, der fokuserer på ligestilling og ligeløn, tiltrækker og fastholder flere højt uddannede kvinder end andre virksomheder . Når man forbedrer ligheden på arbejdspladsen, bliver arbejdsmiljøet og kulturen bedre. Det er på sigt vigtigt for virksomheden og dens ry blandt andet, når der skal rekrutteres inden for den højt uddannede arbejdsstyrke, som kvinderne udgør en stadig større del af.
Derudover har ligelønspolitikken faktisk også en stor betydning for firmaets effektivitet, da politikken fremmer, at det er de bedst kvalificerede personer, der besidder stillingerne. 
Kilde: DR.dk
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/Jobliv/2008/01/04/164317.htm

Pensionspenge skal skydes i veje og broer
De store danske pensionsselskaber melder sig alle klar til at samarbejde med ATP om at købe danske broer og veje. Pensionsselskaberne er villige til at finde den helt store tegnebog frem, hvis den politiske vilje er til stede. De største danske pensionsselskaber står klar med bunkevis af milliarder til at købe danske broer, veje og tunneller. Selskaberne er både interesserede i at købe eksisterende infrastruktur og i at investere i helt nye projekter.
Det fortæller tre af de største danske pensionsselskaber, der nu afventer den politiske reaktion på Infrastrukturkommissionens rapport. Rapporten, som Berlingske Tidende kunne løfte sløret for i lørdags, lægger op til, at private aktører i langt højere grad skal sidde med ved bordet, når fremtidens infrastruktur skal finansieres.
Den konklusion falder i god jord hos de danske pensionsselskaber. Udmeldingerne kommer, efter at pensionshuset ATP forleden i Berlingske Business fortalte, at man er klar til at investere op mod 60 mia. kr. i dansk infrastruktur. De 12 mia. kr. vil pensionshuset selv lægge på bordet, og derudover skal projekterne indeholde lånefinansiering, så den samlede investeringsramme alene fra ATP lander på 60 mia. kr. De store kommercielle pensionsselskaber og arbejdsmarkedskasser melder sig nu klar til at samarbejde med ATP om den danske infrastruktur.
Også Danica og Pension-Danmark melder sig klar til at gå sammen med ATP om milliardinvesteringer i danske broer og veje. Som konkrete eksempler på projekter, som ATP kunne være interesserede i at overtage fra staten er bl.a. broerne omkring Fyn og Øresundsbroen.
Det vil de andre store spillere i pensionsbranchen også gerne kigge nærmere på.
Allerede sidste sommer kunne Berlingske Business fortælle, at de største danske pensionsselskaber planlagde at investere store milliardbeløb i infrastruktur de næste par år. Pensionsselskaberne viste bl.a. interesse for at sætte penge i f.eks. en Kattegat-bro, en Femernbro og i de nedslidte danske kloakker, der kom i fokus under sommerens kraftige oversvømmelser. Nu er håbet, at Infrastrukturkommissionens rapport sparker nyt liv i debatten.
Kilde: Business.dk
http://www.business.dk/article/20080106/finans/701060022/

Valutakurser
100 USD = 505,93 DKK (+0,73)
100 Euro = 745,09 DKK (-0,23)
Valutakurser.dk, 07/01 2008
http://www.valutakurser.dk/

Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 178 (-5)
APM A-aktie: 51.400 (-1.300)
APM B-aktie: 51.600 (-1.300)
D/S Norden: 543 (-7)
DFDS: 761 (-11)
Mols-Linien: 934 (-11)
Børsen, 07/01 2008



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX