Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
21/12-2007 10:20

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – Sygeorlov.
Ole Strandberg – Manila Fillipinerne.

FRA MEDIER:
Hastemøde skal bilægge Lindø-strid
Malernes Fagforbund og Dansk Industri sætter sig i dag til forhandlingsbordet ved et fællesmøde i København. Her vil man gøre et forsøg på at bilægge striden mellem ledelsen og medarbejderne på Lindøværftet. Sexchikanesagen, der skulle have været behandlet igen på et mæglingsmøde på værftet i starten af januar, fremskyndes nu til et fællesmøde i København i dag fredag.
Ifølge Fyens Stiftstidende skal årsagen til striden findes om bord på Lindøværftets seneste nybygning under prøvesejladsen. Her arbejdede en kvindelige maler, som følte sig krænket af den mandlige arbejdsleders opførsel. Siden hen har hun anklaget ham for chikane og har efterfølgende været sygemeldt. Avisen skriver også at, at når sagen har fået medarbejderne til at reagere så kraftigt, skyldes det ifølge sikkerhedsrepræsentant Bent Hansen ikke alene, at mange ansatte føler, at ledelsen har taget parti mod den krænkede maler, og parti for arbejdslederen.
Kilde: fyens.dk
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=932

Svitzer bugserbåd - Tre besætningsmedlemmer frygtes omkommet.
Under en bugseropgave i floden Clyde i Skotland kæntrede en Svitzer bugserbåden "Flying Phantom.
Bugserbåden var sammen med to andre Svitzer bugserbåde i gang med at bugsere det 39.738 tons store bulk carrier "Red Jasmine", da ulykken indtraf sent i går eftermiddag i tyk tåge. "Flying Phantom" ledende operationen og sejlede forrest, da den gik på grund og kæntrede.
Et af besætningsmedlemmerne reddede sig i sikkerhed, mens tre besætningsmedlemmer fortsat er meldt savnet. "Flying Phantom" sejlede under engelsk flag, og besætningen er ifølge Maritime Danmarks oplysninger alle engelske statsborgere. De engelske myndigheder går nu i gang med at undersøge de omstændigheder der førte til ulykken.
Sideløbende hermed vil Svitzer gennemføre sin egen undersøgelse.
Kilde: Maritimedanmark.dk
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=930

Ny stævning i Scandinavian Star sagen
Den tragiske dødsbrand ombord på færgen "Scandinavian Star" får måske endnu en tur i retsmaskineriet. 17 år efter katastrofebranden, har en af de overlevende besluttet at stævne blandt andre justitsminister Lene Espersen.
Det er Mike Axdal, hvis bror og far var blandt de 159 omkomne, der nu kræver justitsministeren dømt til at genoptage sagen, mens den anden hovedstævning indeholder en påstand om, at et selskab skal anerkende ejerskabet til færgen. Stævningerne er netop afleveret i Københavns Byret og der er søgt om fri proces. Tilsvarende stævninger indleveres ved Oslo Tingsrett fredag.
Kilde: politiken.dk
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=923

Færgebetjening af Bornholm giver minister julekvaler
Et forlig om færgetrafik til Bornholm slår revner. Bornholmerne føler, at forliget ikke bliver overholdt.
Transportministeren arbejder på at løse problemet. Bornholm får ikke det antal færgeafgange, som øen blev lovet i en aftale, der blev indgået tidligere på året. Det mener Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm, som forsøger at ændre på situationen. Transportminister Carina Christensen (K) arbejder i disse dage på at finde en løsning, der tilfredsstiller alle parter i sagen. Alle Folketingets partier minus Enhedslisten indgik i august et forlig om færgebetjening af Bornholm, hvorefter Trafikstyrelsen blev bedt om at udarbejde et udbudsmateriale på baggrund af forliget, så færgeselskaber kunne melde deres interesse i de udbudte ruter. Men udbuddet hænger ikke sammen med det aftalte forlig. - Vi ser et problem i kapaciteten i det kommende udbud.
Det handler om hvor mange færger, der skal sejle, og hvor ofte, siger Bjarne Kristiansen, regionsborgmester på Bornholm og formand for øens kontaktråd. Bornholmere har ifølge Ritzaus oplysninger fundet sympati for synspunkterne hos oppositionen i Folketinget, der arbejder for, at udbuddet lever op til aftalen fra august.
Kilde: Ritzau
http://www.epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1209296.ece

"Povl Anker" overtræder svenske regler
BorholmsTrafikkens færge "Povl Anker", der sejler mellem Rønne og Ystad, har fået anmærkninger af den svenske Sjöfartsinspektion, oplyser P4 Bornholm. Det skyldes, at dørene til de vandtætte skotter ikke opfylder kravene om sikkerhed til søs, skriver det svenske blad Ny Teknik. BornholmsTrafikken A/S har fået dispensation af de danske søfarts-myndigheder til at holde seks af mindst ti døre åbne under sejlads.
Kilde: Bornholms Tidende.

Storkonflikt skal skaffe medlemmer
Dele af fagbevægelsen ser tilsyneladende en truende storkonflikt som en oplagt mulighed for, at gøre noget ved de faldende medlemstal. Flere tillidsfolk i gang med at advare uorganiserede medarbejdere om, at man er bedst sikret under en eventuel konflikt, hvis man er medlem af en fagforening, det skriver Nordjyske Stiftstidende.
- Det er en oplagt mulighed for at få flere medlemmer, at der er en truende konflikt. Det er jo vores vilkår og vores formål. Fagbevægelsen er ikke nogen hyggeklub, og det skal vi gøre opmærksom på, siger Ellen Lykkegaard, der er formand for den offentlige gruppe i 3F. Hos FOA, der er den største fagforening med offentligt ansatte, blev lokalforeningerne allerede i september instrueret i, at en kommende konflikt skulle bruges til at få flere medlemmer i fagforeningen.
Kilde: DR.dk
http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/index.htm#news29
 
Nils Smedegaard varsler nye tider
I sin første leder i det interne medarbejderblad Mærsk Posten sender A.P. Møller - Mærsk gruppens nye topchef, skibsreder Nils Smedegaard Andersen et kraftigt signal til medarbejderne om behov for forandring. "Med de ressourcer vi har i A.P. Møller - Mærsk Gruppen, er der ingen undskyldning for ikke at blive de bedste på vore markeder." Sådan lyder et af de centrale budskaber i Nils Smedegaard Andersen første leder i medarbejderbladet Mærsk Posten. En leder der under den joviale overskrift 'Kære Kolleger' nok varsler friere former, men ikke lavere krav til medarbejderne. Tværtimod.
"..det (er) vor pligt at hæve standarden hver dag, hvis vi skal beholde vort ry som en virksomhed i verdensklasse", skriver Smedegaard. De mere 110.000 medarbejdere i A. P. Møller-Mærsk kan godt smide jakker og tage skeen i den anden hånd. "Resultatet (regnskabet, red.) understreger også behovet for forandring i og med, at indtjeningen stadig ikke er tilfredsstillende - hverken for containerforretningen eller for Gruppen", slår Smedegaard fast i sin leder.
Kilde: business.dk
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=927

Regeringen nedsætter udvalg til at bekæmpe sygefravær
20 % færre sygedage på danske arbejdspladser i 2015. Sådan lyder målet for regeringen, som nedsætter et udvalg til at granske årsager til sygefravær. Sygefraværet på de danske arbejdspladser skal bekæmpes. Regeringen nedsætter derfor et arbejde i gang, som skal ende med at skære hver femte sygedag væk på danske arbejdspladser i 2015. Et tværministerielt udvalg skal i første omgang se på, hvad der får medarbejdere til at blive under dynen. Arbejdet i udvalget skal munde ud i en handlingsplan i maj/juni. De ansatte i landets kommuner blev hjemme under dynen i gennemsnitligt 12,5 dage sidste år, statsansatte havde gennemsnitligt 8,3 dage på langs, mens de privatansatte tilsyneladende har de stærkeste helbred med 8,1 dage, viser tal fra Danmarks Statistik.
Kilde: Ritzau
http://www.epn.dk/erhverv_samfund/arbejdsmarked/article1209133.ece

Mand fik knust ben på kongeskibet
En 33-årig mand fik knust benet, da en stor kran væltede under arbejde på kongeskibet Dannebrog.
Uheldet skete under arbejdet med at rejse kranen op, efter at den allerede en gang var væltet.
Da kranen skulle rejses, knækkede en kontravægt på ca. et ton af og faldt ned over den 33-åriges ben. Manden fik knust hele underbenet og er indlagt på Aalborg Sygehus. En mobilkran væltede torsdag omkring middagstid, ned over kongeskibet Dannebrog på Flådestation Frederikshavn. En person er kommet alvorlig til skade. Kongeskibet fik kun mindre skader.
Ulykken skete på Søværnets Operative Logistiske Støttecenter i Frederikshavn, tidligere bedre kendt under navnet Flådestation Frederikshavn, hvor Dannebrog ligger i vinterhi.
Der er sket kun minimale materielle skader på kongeskibet. Mobilkranen har trykket list af skibets søgelænder og dækkets stålkant ned.
Kilde: DR.dk

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2007/12/20/190753.htm

Valutakurser
100 USD = 520,04 DKK (+1,35)
100 Euro = 746,20 DKK (+0,06)
Valutakurser.dk, 21/12
http://www.valutakurser.dk/
 
Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 182,25 (-0,25)
APM A-aktie: 53.500 (+1.100)

APM B-aktie: 53.400 (+900)
D/S Norden: 547 (+9)
DFDS: 794 (+20)
Mols-Linien: 930 (-5)
Børsen, 21/12



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX