Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
7/12-2007 09:58
CO-SØFART KALENDER
 
FRA MEDIER
 
Norsk bilskib i vanskeligheder i nat
"Figaro" som ejes af Wallenius og sejler under Singapore-flag, var i nat i alvorlige vanskeligheder ud for Land's End og på vej til at drive ind i klipperne. Skibet blev ramt af motorstop i dårligt vejr tosdag aften og på grund af vejret og skibets størrelse, var det vanskeligt at få under kontrol af den tililende coast guard. Da det så værst ud, fik besætningen startet motoren op igen og skibet søgte til nødhavn i Falmouth.
Maritime Danmark, 7/12 08.23, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=831
 
Lauritzen får i år nytårschampagne for at fortjene det
J. Lauritzen, et af Danmarks største rederier, styrer i år mod rekordår. Adm. direktør Torben Janholt siger i et interview i Børsen, at man altid får nytårschampagne i rederiet, men tidligere var det fordi personalet trængte det, medens det er i år er fordi man fortjener det. Siden 2002 har rederiet arbejdet ud fra nye strategier som har givet gevinst. Den ellers centrale køleskibsforretning er således i år helt afviklet, fordi konventionelle køleskibe ikke længere kan konkurrere med containerskibe. Til gengæld har rederiet udviklet i produktskibsmarkedet hvor 12 nybygninger er på vej.
Børsen, Executive, 7/12, side 6-7
 
Strid om beregning vedrørende Kattegat-bro
110 milliarder kroner siger et notat fra Transportministeriet. Det medfører at en enkeltbillet vil komme til at koste 1.500 kr, medens en lastbil må betale 7.900 kr. Århus-borgmesteren Nicolai Wammen kræver notatet fjernet og henviser til andre beregninger som angiver at broen kan være betalt på 15-20 år med en billetpris på 500 kroner.
Børsen, 7/12, side 16
 
Nu må passagererne heller ikke være berusede
Bevillingen er fjernet for to måneder for to af Color Lines færger, efter at de norske myndigheder har konstateret at besætningen har skænket spiritus for berusede passagerer. Det er på "Bohus" og "Color Viking" at passagererne har fået lov at være for lystige.
 
Spekulationer om Mærsk-aktiens værdi
Jyske Bank har opjusteret forventningerne til den mulige tilbagegang i amerikansk økonomi. Banken mener imidlertid at Mærsk-aktierne bør kunne holde en pris på 70-71.000 pr. aktie, men at den i værste fald vil kunne falde til 40-45.000.
 
Clipper vil strømline navne-mangfoldigheden i selskabet
Fra nytår vil en række navne i rederi-virksomheden blive ændrede til mere strømlinede Clipper-navne. Clipper Wonsild Tankers vil således ændre navn til Clipper Tankers og Clipper Elite Carriers vil blive ændret til Clipper Projects.
Scandinavian Shipping Gazette, 6/12 13.48, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Dårlige flagstater
Den internationale rederiorganisation BIMCO, og andre internationale shipping-associationer, har opdateret den årlige internationale standard oversigt. Lande som er nævnt med "bad smilings" er:
Thailand, Syrien, Surioname, Sao Tome og Principe, Nord Korea, Mongoliet, Madagascar, Kenya, Honduras, Costa Rica, Congo, Cambodia, Bolivia og Albanien.
Scandinavian Shipping Gazette, 6/12 13.46, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Velpolstrede strejkekasser på det offentlige område
Politiken har foretaget en rundspørge blandt de fagforeninger som kunne blive involveret i en forårskonflikt hvis de allerede længe diskuterede overenskomstfornyelser på de offentlige område skulle bryde sammen. Dansk Sygeplejeråd kan oplyse at deres særlige strejkekasse indeholder 700-800 millioner kroner. Hverken BUPL eller dansk lærerforening vil sætte præcise tal på, men lægger ikke skjul på at kasserne er "velpolstrede". BUPL har besluttet at deres konfliktunderstøttelse vil blive 1.145 kroner om dagen. Hvis medlemmerne derimod bliver lockoutede vil satsen blive nedsat til maximale dagpenge som i 2007 er 703 kroner om dagen.
 
Arbejdsdirektoratets 2007 benchmarking af a-kasserne
Den årlige detaljerede sammenlignings-undersøgelse mellem a-kasserne - hvor de enkelte kasser næsten altid kan finde et eller andet at fremhæve sig selv på, er nu udkommet for 2007. Overordnet set kan det noteres at det samlede medlemstal er faldet fra 80,2% i 2000 til 78,4% i 2006. Selvom rigtig mange siger de er tilfredse med deres a-kasse, så kan det noteres at 4-5% er helt på vej ud af a-kasseforsikringen. Det fordeler sig med 3½% i LO-kasserne og 6-7% i akademiker og FTF kasser. Begrundelsen for at overveje udmeldelse er at det er for dyrt og risikoen for arbejdsløshed lille. Mere end halvdelen af dem som skifter a-kasse begrunder det med prisen, fordelt med 41% på besparelse af samlet medlemsskab af a-kasse og fagforening, og 10% alene på a-kassekontingentet.
Hele rapporten kan findes her: Arbejdsdirektoratet, 6/12, http://www.adir.dk/sw26965.asp
 
A-kasser i administrativt samarbejde
Akademikernes a-kasse og Ingeniørernes a-kasse har planlagt et administrativt samarbejde for at spare ansatte og dermed penge. A-kasserne vil fortsætte som selvstændige kasser og formel godkendelse af planerne vil ske i begyndelsen af 2008.
 
Ankestyrelsens praksisundersøgelse
Styrelsen har foretaget en undersøgelse om kommunernes praksis vedrørende hjælp til handicappede. I følge den nye undersøgelse vurderes en standard-computer nu til at være almindeligt inventar i ethvert hjem, hvorfor der ikke længere kan gives tilskud til handicappede for at anskaffe en computer (mon ikke man så kan konkludere at Kongens Foged heller ikke kan røre computeren i en fogedforretning?).
Ankestyrelsens stikprøve-undersøgelse omfatter 17 kommuners afgørelser i 167 sager. Konklusionen var at afgørelserne var rigtige i 84% af sagerne, medens de resterende 16% enten var forkerte eller truffet på mangelfuldt grundlag.
 
Forvirring om rygeloven
Der er så mange hvis'er i rygeloven, at Arbejdstilsynet som skal administrere loven, ikke kan finde ud af den. Vicedirektøren i tilsynet, Lis Gamborg, erkender derfor at Arbejdstilsynet løbende må kontakte Sundhedsministeriet for at få hjælp til tolkninger. Særlig enkeltmands-kontorer hvor der må ryges kan der være store diskussioner omkring. Må der således holdes faste møder på sådanne kontorer, eller "tilfældige" møder? (og man kan vel fortsætte: skal der være advarselsskilte.......?)
 
Søfart nr. 49, 7. december, indeholder bl.a.:
CEC udvider og fornyer flåden
Clipper Elite Carriers har nu for alvor sat gang i den fornyelse og udbygning af flåden, der har været på trapperne i længere tid. Senest er 12 nybygninger på 17-18.000 t.dv. kontraheret på to forskellige kinesiske værfter. Rederiet har planer om at udvide flåden fra de nuværende knap 60 enheder (inkl. management- og t/c-skibe) til omkring 80-100 skibe.
 
Ældre ro/ro-skibe til CS & Partnere
CS & Partnere har i et noget utraditionelt, nyt skibsprojekt for første gang bevæget sig ind på ro/ro-markedet. Det nye projekt betyder samtidig, at tre ældre ro/ro-skibe, der drives kommercielt af henholdsvis DFDS og Scandlines, nu får dansk ejer. De tre skibe er »Tor Minerva«, »Tor Humbria« og »Sea Corona«, der alle er købt fra samme ejer.
 
Clipper klar til mere cruise
Clipper har købt sit femte krydstogtskib i indeværende år. Det drejer sig om »Dream«, som ejet i Clippers selskab Pearl Owner Ltd., kommer til at hedde »Clipper Dream«. Sælgeren er græske Danielle Ship Management Ltd., der i den seneste sommersæson har haft skibet i charter til et israelsk rejseselskab.
 
Endnu et skib fra APM til Othello
Othello Shipping i København har sikret sig endnu et af Maersk Tankers’ LPG-tankskibe. Dermed ejer selskaber under Othello nu i alt tre af Maersk Tankers’ tidligere semiref LPG-tankskibe på 20.700 kbm. Det senest overtagne skib er »Canaima« (ex »Henning Mærsk«), der i første omgang er fortsat på en bareboat charter til Maersk Tankers.
 
Færgerederier går sammen
Med en fusion mellem Master Ferries og Fjord Line er færgetrafikken fra Hanstholm til Vestnorge blevet styrket. Forud for, at de to rederier har samlet kræfterne, er Fjord Line blevet grundigt refinansieret og er nu sammen med Master Ferries klar til at investere i ekstra tonnage. At Color Line samtidig trækker sig fra Bergen/Stavanger-ruten betragtes af de fusionerede rederier som en appelsin i turbanen.
 
To nybygninger leveret til Erria
Erria har taget levering af den tredje ud af fire nybygninger fra Celiktrans-værftet i Tyrkiet. Skibet, »Erria Julie«, er som planlagt straks solgt videre til et K/S-selskab, hvori Erria ejer 30 pct. af anparterne. Datterselskabet Erria Tankers ejer reelt 40 pct., men Erria A/S sidder kun på 75 pct. af aktierne i Erria Tankers.
 
Tema: Maritim sikkerhed
Årets sidste tema-udgivelse sætter fokus på maritim sikkerhed. Søfart har blandt andet besøgt Grenå Redningsstation og Viking Life-Saving Equipment i Esbjerg. Artiklerne fortæller også om globaliserede aktiviteter på det, der en gang hed "Brandskolen i Uglvig" - og beskriver, hvordan kursister på Maersk Training Centre får det mentale beredskab på plads for at kunne håndtere et piratoverfald. Skibsfarten og emissioner er emnet for temasidernes sidste, omfattende artikel.
I alt 9 sider i det trykte blad med følgende overskrifter:
Lysten driver værket
Psykologisk førstehjælp del af piratberedskab
Mobilt træningscenter på jomfru-sejlads til Tunesien
Globalisering med solidt afsæt i Uglvig
Stordrift udfordrer leverandør i sikkerhed
Med klimaet i kølvandet
 
Valutakurser
100 USD = 526,32 DKK
100 Euro = 758,92 DKK
Danske Bank, 6/12, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
APM A-aktie: 58.200 (+300)
APM B-aktie: 58.900 (+400)
DFDS: 780 (+5)
D/S Torm: 185,75 (-0,25)
D/S Norden: 525 (-8)
Mols-Linien: 945 (+5)
Børsen, 7/12



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX