Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
11/10-2007 10:30
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 10.00 forhandling med Scandlines
Jannik Madsen - 10.00 forhandling med Scandlines
 
FRA MEDIER
 
Mærsk kæmper mod aggressive konkurrenter
Verdens største containerrederi, Mærsk Line, må se konkurrenter med forholdsvis større ordrebøger og flere skibe i ordre. Blandt verdens 10 største, er der kun to rederier som har en mindre ordrebog set i forhold til den eksisterende flåde. Konkurrenterne har tilsyneladende udnyttet en situation hvor Mærsk Line kæmpede med integreringen af P&O Neddloyd, men Mærsk Line selv mener at situationen er den samme som for 10 år siden.
Børsen, 11/10, side 4
 
Måske vendepunkt i USA for Mærsk
I august 2005 havde Mærsk alene 13,2% af markedet i USA. Efter købet af P&O Neddloyd er tallet faldet fra ca. 17% til 10,8% som det laveste, men tallet for juli måned i år er for første gang længe steget til 11,3%. Der er fortsat lav vækst på USA-markedet i modsætning til det øvrige verdensmarked, hvorfor Mærsk har flyttet kapacitet for at optimere resultaterne. Efter et underskud på 3,4 milliarder i fjor på containermarkedet, venter rederiet for hele 2007 et beskedent overskud.
Børsen, 11/10, side 4
 
Mere miljøvenlig skibsfart efterlyses
EU-kommissionen mener skibsfarten skal deltage mere aktivt i bekæmpelsen af klimaforandringer. Selvom skibsfart er mere miljøvenligt end transport med bil eller fly, er udledningen fra hver enkelt skib stadig stor. Sekretariatsleder Peter Olsen udtaler fra rederiforeningens kontor i Bruxelles, at dansk skibsfart meget gerne yder sit, men det skal være på ens vilkår for alle og altså med baggrund i en global aftale gennem IMO og ikke en regional EU-aftale.
Børsen, 11/10, side 21
 
Scandlines fortsætter kampen for monopolet på Rødby-Puttgarden
Norske Fossen Trafikklag har længe forsøgt at få adgang til den givtige rute mellem Danmark og Tyskland som Scandlines har monopol på, bl.a. gennem ejerskabet af havnen i Rødby. Havneklagenævnet gav sidste år Fosen Trafikklag medhold i krav om adgang til havnen i Rødby. Scandlines ønsker nu rettens ord for at Havneklagenævnet handlede ulovligt med sin afgørelse. Sagen ligger netop nu hos Højesteret som skal afgøre om sagen skal behandles ved landsretten eller byretten. Fra den tyske side kommer der afgørelse til næste forår om Puttgarden skal åbnes for det norske rederi.
Business Danmark/Maritime Danmark, 10/10, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=433
 
Store værdier på spil efter kollisionen ved Gibraltar med Torm-skib
Alle stævner nu alle efter kollisionen mellem "Torm Gertrud" og græske "New Flame" i august. Skotlasten på "New Flame" som går tabt, antages at have en værdi på ca. 10 millioner dollar, "New Flame" anslås til en værdi af 25-30 millioner dollar, hvortil kommer skader på "Torm Gertrud", omkostninger ved at undgå forurening, fjernelse af vrag m.v. Det er ejeren af skrotladningen som nu har stævnet Torm, medens Torm har stævnet rederiet bag "New Flame" for skaderne på "Torm Gertrud". I følge Helle Lehmann fra Torm er der intet usædvanligt i hænderlsforløbet hvor de involverede forsikringsselskaber kæmper for deres dækninger.
Maritime Danmark, 10/10, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=432
 
Større hurtigfærge - tak.
Det bornholmske folketingsmedlem Joan Erlandsen kommenterer BornholmTrafikkens planer om indsættelse af en ekstra nat-afgang for hurtigfærgen næste sommer med, at det er helt fint og hun ønsker trafikken held og lykke med den planlagte udvidelse, men nu må trafikstyrelse og trafikminister tage sig sammen og skaffe Bornholm den større hurtigfærge som der i virkeligheden er brug for. Den omtalte ekstra natafgang planlægges til afgang Rønne 03.15 og retur fra Ystad 05.00.
Bornholms Tidende, 10/10, side 4
 
Danmarks Rederiforenings nyhedsbrev nr. 10
Rekrutteringskampagnen
Globalt IMO-møde i København
Intet indgreb mod A/B-aktier
Den danske maritime fond
Vigtig IMO konvention træder i kraft nu
Dansk formandsskab for CSG
Præsident Lula møder dansk skibsfart
Dansk-Kinesisk Blandede Komite
Seminar om pirateri
Lægekontoret orienterer
Kalender for oktober
Danmarks Rederiforening, 10/10, http://www.shipowners.dk/nyheder/nyhed_537.html
 
Ekstraordinært medlemsmøde om mulig konflikt hos navigatørerne
Søfartens Ledere har inviteret til ekstraordinært medlemsmøde primært med baggrund i en mulig kommende konflikt med rederierne A2SEA og Esvagt og øvrige rederier i Rederiforeningen for Mindre Skibe. Mødet afholdes 12. oktober. Situationen med rederiforeningen er kort at der ikke er enighed om fornyelse af overenskomsterne.
 
Strejkende dagplejere i Hjørring mod rygeregler
Onsdag nedlagde 360 dagplejere i Hjørring arbejdet i protest mod regler som forbyder røg i eget hjem for dagplejerne. Konflikten fortsætter torsdag hvor der er møde hos FOA. Forældrebestyrelsen har ikke sympati for strejken, men støtter alligevel medarbejderne, og formanden for bestyrelsen udtaler, at det altid har været muligt at finde et røgfrit hjem til dem som ønsker det. Kommunens hovedsamarbejdsudvalg deler ikke holdningen og udtaler at som garanti for sundheden må der nødvendigvis kræves røgfri hjem.
 
Regeringen og Dansk Folkeparti vil stoppe 3F's blokade mod Nørrebro Bryghus
Nørrebro Bryghus har i en periode været i konflikt med 3F som kræver overenskomst, medens bryghuset har indgået overenskomst med de kristelige. Regeringspartierne og Dansk Folkeparti kræver nu at 3F stopper aktionen, og truer ellers med ny lovgivning som kan sikre en virksomhed mod "denne form for chikane".
P4 København, 11/10
 
Valutakurser
100 USD = 540,99 DKK
100 Euro = 758,21 DKK
Danske Bank, 10/10, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 232,5 (-2,5)
APM A-aktie: 72.600 (+1400)
APM B-aktie: 73.600 (+1500)
D/S Norden: 664 (+18)
DFDS: 840 (+41)
Mols-Linien: 800 (0)
Børsen, 11/10



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX