Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
17/9-2007 10:23
CO-SØFART KALENDER
 
Christian Petersen - ferie
 
FRA MEDIER
 
Brugte skibe flydende guldgruber
Høje fragtrater har givet et skævt marked hvor de brugte skibe er dyrere end nye som i øvrigt har lang leveringstid. Det præger situationen for D/S Norden som sejler på rekordkurs. Specielt kinesernes import af jernmalm presser fragtraterne i vejret for Nordens tørlastskibe. Også kapacitetsproblemer i de australske havne spiller deres rolle. Vurderinger antyder at raterne er ved at finde deres maksimum og nye skibe er på vej i markedet.
Børsen, 17/9, side 17
 
Tidligere skibsreder fra Mærsk ny adm. direktør for Clipper Wonsild Tankers
Tommy Thomsen har i forbindelse med den store ledelsesrokade i Mærsk skiftet sin stilling ud som delvis ansvarlig for containerforretningen hos Mærsk, til ny adm. direktør i Clipper Wonsild Tankers, og bliver også del af ledelsen i hele Wonsild-gruppen. Rederiet opererer 66 produkttankskibe, har 21 i ordre og er i de senere år vokset til at af Danmarks helt store rederier. Tommy Thomsen valgte selv at forlade Mærsk.
Børsen, 17/9, side 6
 
"Pride of Telemark" tager igen vand ind
Færgen som tidligere på ugen stødte ind i molen ved Hirtshals, tager nu igen vand ind. Det skyldes muligvis den stærke blæst i området. Dykkere fra Falck arbejder sammen med folk fra beredskabsstyrelsen på at vurdere skaderne.
 
Udbudsbekendtgørelse ringere end trafikforlig
I følge den nye udbudsbekendtgørelse stilles der krav om mindre kapacitet såvel på passager- som bilsiden, set i forhold til trafikforliget om Bornholm. Det har fået Venstres lokale kandidat til at spørge den nye trafikminister hvad meningen er. Embedsmænd skal ikke omgøre det som politikerne aftaler udtaler Joan Erlandsen. Hun har herudover stillet en lang række yderligere spørgsmål om udbudsmaterialet til ministeren.
Bornholms Tidende, 14/9, side 1
 
Åbent brev til transportministeren
Formanden for Bornholms Passagerforening, Bjørn Carlsen, skriver i åbent brev til transportministeren, at den almindelige bornholmer ikke føler sig repræsenteret af det nedsatte Kontaktråd. Foreningen lykønsker den nye minister og håber på frugtbart samarbejde og nye muligheder. Tavlen skal viskes ren og der skal lyttes til den bornholmske befolkning.
Bornholms Tidende, 15/9, side 2
 
Danmarks chancer som skibsfartscentrum væsentligt forøget
Flere udenlandske rederier står på spring for at anvende Dannebrog, og vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening, mener den danske handelsflåde kan vokse med 50% over de næste 5 år. Danske rederier transporterer allerede 10% af verdenshandlen til søs, og måltallet er nu 15%.
 
Pirater og maritim terrorisme til debat
Sikkerhedsfirmaet Protocol inviterer sikkerhedsofficerer, maritime ledere, rederier og shipmanagementfirmaer til et 1-dagsseminar/workshop om pirateri og maritim terrorisme. Det sker den 9. okt. på Hotel Steigenberger i Hamburg.
 
Håb til udfaldet af ny retssag
I 2005 blev 3F dømt til at betale 3 millioner kroner i erstatning for forbundets kampagne i 2003 om vilkår for udenlandske søfolk i DIS-flåden. Dommen måtte accepteres, men 3F fortsætter med at påpege at loven om DIS bør ændres og retten til at deltage i den offentlige debat er sikret i Grundloven. Et af midlerne er en retssag på vegne af polske søfolk der har fået ca. halv løn i forhold til danske kollegaer.
 
Virksomheder ansætter ombudsmænd
Medicinalgiganten Lundbeck har nu ansat egen ombudsmand som også har til opgave at repræsentere medarbejderne i forhold til ledelsen. En slags ekstra tillidsmand for dem som ellers vælger at klare sig selv uden fagforening, skriver Politiken. Lundbecks ombudsmand som har fungere siden 1. august siger, det kan være medarbejdere uden fagforening eller ansatte som ønsker et ekstra råd udover tillidsmandens. Fænomenet har indtil nu været ukendt i Danmark, men velkendt i USA. LO's næstformand Tine Aurvig-Huggenberger er ikke glad. Det er udtryk for moderne management-tænkning som breder sig og det kan underminere tillidsmandsinstitutionen siger hun.
 
Lav arbejdsløshed betyder stort sygefravær
Kommunerne skal sørge for at få kontanthjælpsmodtagerne i arbejde. Men det er dyrt i sygedagpengte viser en undersøgelse. Hvis udviklingen fortsætter kan der forventes en ekstra udgift på 1 milliard kroner siger Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Kommunerne oplever et pres fra regeringen for at fjerne kontanthjælpsmodtagerne fra arbejdsløshedskøen, men det koster altså i andre kasser, fordi mange er så uegnede til arbejdsmarkedet at de hurtigt sygemeldes i stedet. Arbejdsmarkedsordfører fra Venstre, Jens Vibjerg, mener dog kommunerne har udsigt til fantastiske resultater når de lægger sig i selen.
 
Kontingentet skal ned, siger Poul Erik Skov Christensen, på 3F's kongres
Prisen for fagforeningen skal ned, siger 3F's formand, for at stoppe medlemsflugten til billigere forbund. Op mod 20.000 har forladt 3F siden 2005, og hver 5. pønser på at melde sig ud. Med 360.000 medlemmer er forbundet stadig landets største, men det går alt for hurtigt tilbage. Det er ubetinget kontingentets størrelse som er problemet mener formanden, som samtidig siger at 3F aldrig skal blive discount, men der skal alligevel fokuseres på kontingentet i respekt for de lavtlønnede medlemmer.
 
Efter formandsberetningen var der hed debat, men mest om forslagene til et servicekatalog og billigere kontingent. Flere afdelingsformænd advarede mod at blande sig i afdelingernes suverænitet med f.eks. ens kontingent. F.eks. udtalte repræsentanten for Esbjerg afdeling "...Ens kontingenter. Gu' kan man da ej. Vi har suverænitet, og det er utroligt vigtigt". Han blev bakket op af en havnearbejder fra samme afdeling som meddelte han ville stemme mod beretningen.
 
Rygere suger ekstra hårdt når de må
Rygerne dækker tobaksbehovet på anden vis når de mødes af rygeforbud på arbejdsplads og i byen. Der findes blot andre steder og andre tidspunkter at ryge ekstra meget. Der kan kompenseres med nikotinindtaget, og det bliver der. Kræftens Bekæmpelse mener det er forfærdeligt hvis det f.eks. betyder at der nu ryges i de private biler, fordi det er små lukkede rum hvor også børn kommer, ogt det vil de foretage en konkret undersøgelse om. I England og Skotland har det vist sig at rygeforbud medfører øget rygning i private hjem.
Frederiksborg Amts Avis/Jyllandsposten, 17/9, http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1091386.ece
 
Valutakurser
100 USD = 552,43 DKK
100 Euro = 757,38 DKK
Danske Bank, 14/9, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 208,75 (-0,75)
APM A-aktie: 69.300 (-100)
APM B-aktie: 70.200 (-300)
D/S Norden: 511 (+7)
DFDS: 774 (+4)
Mols-Linien: 700 (-5)
Børsen, 17/9



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX