Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
23/8-2007 09:15 Løsladte gidsler "Danica White"
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - Maritim sikkerhed, sundhed og miljø
Christian Petersen - Maritim sikkerhed, sundhed og miljø
Ole Strandberg - Møde med tillidsrepræsentanter Bilfærgernes Rederiforening
Jannik Madsen - Møde med tillidsrepræsentanter Bilfærgernes Rederiforening
Ole Philipsen - Møde med tillidssrepræsentanter, derefter Ankenævnet.
 
FRA MEDIER
 
Løsladelsen af de 5 danske sømænd - "Danica White"
 
Efter næsten 3 måneders fangenskab blev de 5 danske søfolk på det kaprede skib "Danica White" ved Somalia, endelig frigivet onsdag eftermiddag kl. 16.25 (nogen tæller 81 dage, andre 83 dage fra 1. juni at regne). Det er med sikkerhed en enorm lettelse for alle i søfartskredse, selvom det næppe kan underkendes hvor alvorligt det har været for de 5 involverede. Bortset fra nogen små opsatser i BT, har hele historien stort set været mørklagt gennem det 83 dage lange forløb. Man har også frygtet at alle skriverier ville blive "læst over skulderen" af piraterne, som derigennem ville kunne bruge medieskriverier til indirekte forhandlinger. Nu kan vi så forvente at der vil blive lukket op for alle de indestængte sluser.
 
Fra Danmarks Radio, radioavisen 23/8 08.00
3F/Sømændenes forbund bebuder nu flere juridiske efterspil ved deres advokat for gidslerne, Knud Foldschack. Advokaten udtaler at der vil komme et sagsanlæg mod rederiet for ansvar overfor de enkelte søfarende som har været holdt som gidsler i 82 dage, ligesom der må være tale om et lovgivningsmæssigt hul når de søfarende ikke har mulighed for at sige fra overfor en risiko hvor forsikringsselskaber kun forsikrer skib og lasdning.
 
Fra Danmarks radio 23/8 06.49
Det som i sidste ende fik rederiet til at betale løsesummen, var sørøvernes trusler om at sælge gidslerne og deres skib til en somalisk al Qaeda-celle, udtaler formanden for Somalisk forening i Danmark, Abdisame Duali, som under gidseltagningen har været i kontakt med kaprerne. Formålet skulle være at bruge gidslerne til at presse den danske og amerikanske regering og få fanger frigivet i Afghanistan.
 
Fra Danmarks Radio og TV-nyheder onsdag aften.
Skibets reder (Jørgen Folmer) har ifølge sikkerhedsfirmaet Protocols vurderinger betalt en løsesum af en størrelsesorden som hverken rederi eller sikkerhedsfirma vil oplyse. Der har tidligere været tale om et krav på 8,3 millioner.
 
Udenrigsministeriet oplyser at søfolkene efter omstændighederne har det godt, men også at det uden for al tvivl har været alvorligt belastende. Et par gange undervejs har f.eks. kaptajn og et andet besætningsmedlem været sejlet i land til ukendt opholdssted. Både besætningsmedlemmer og skib var ribbet for værdier ved overleveringen til en fransk korvet, som har ligget parat siden 14. august uden for 12-milesgrænsen med repræsentanter fra Udenrigsministeriet og Søværnets Operative Kommando ombord.
 
Skibet lodses nu til Djibouti med ankomst om 2-3 dage, hvorfra de fem forventes fløjet hjem med ankomst til Danmark om 4-5 dage.
 
Chefen for Udenrigsministeriets borgerservice, Lars Thuesen, beklager det lange tidsforløb, men påpeger at det er en dårlig løsning blot at betale hvad der forlanges. Det fører blot til yderligere krav. I DR1 TV-avisen kl 21.00 udtaler en repræsentant for Protocol, at der netop nu er andre tilsvarende kapringssager som trækker endnu længere ud, og at forhandlingerne har været vanskeliggjort af forskellige komplicerende forviklinger og perioder hvor man intet har hørt fra piraterne.
 
Faglig sekretær Morten Bach fra Sømændenes Forbund har været interviewet til TV2, og i klip i DR1-nyhederne udtaler han sin forargelse over såvel udenrigsministerium som rederi. Sømændenes Forbund/3F har for længst tilbudt at betale løsesummen på et sølvfad, for at få deres 3 medlemmer hjem, men er blevet afvist. Efter hans mening har de involverede, herunder forsikringsselskab, været mere interesseret i skib og last end søfolkene.
-----
Børsen
"Det er en glædelig dag, jeg er en lettet mand" udtaler skibsreder Jørgen Folmer, som samtidig oplyser at piraterne ikke har været gode ved besætningen og ribbet dem for alt. Også skibet oplyses at se forfærdeligt ud. Jørgen Folmer opfordrer medierne til at lade søfolkene være i fred når de kommer hjem, "de har brug for fred og ro".
 
Politiken
I Politiken kritiserer Henrik Berlau fra 3F udenrigsministeriet for at have overladt ansvaret for forhandlingerne til private som ikke har taget hensyn til besætningen. Da 3F tilbød at betale løsesummen, fik de den besked at det stred mod forhandlernes anbefalinger. "Det har været håndteret katastrofalt. Forsikringsselskabet har kun været interesseret i skibet og lasten". Samtidig appellerer Berlau til rederne om at undlade at tage laster som skal gennem denne slags risikoområder, fordi det er uacceptabelt for de søfarende at påtage sig sådanne risici. "Det er et moralsk problem, men det sidder i tegnebogen hos dem" udtaler han.
 
Jyllandsposten
Jørgen Folmer udtaler "frigivelsen glæder os usigeligt. Jeg har brugt de seneste 3 måneder af mit liv udelukkende på det her. Så ja, jeg er glad og lettet". Folmer udtaler endvidere at den hårdeste belastning har været ikke at kunne tale frit og ikke at kunne svare på kritik af rederiet, af hensyn til gidslernes sikkerhed".
 
Henrik Berlau udtaler at fagforeningen føler sig truet til tavshed omkring hele sagen, og bebrejder Udenrigsministeriet for helt at overlade initiativet til rederi og forsikringsselskab, der kun langsomt har forhøjet løsesummen svarende til piraternes krav. "Dette har utvivlsomt forlænget søfolkenes ophold om bord som gidsler. Hensynet til fremtidige aktioner fra piraters side har været udslagsgivende, og hverken rederi eller Udenrigsministerium fandt hensynet til besætningen afgørende," siger Henrik Berlau.
Jyllandsposten, 22/8,
 
Søfartens Ledere
Dansk Folkepart tilslutter sig krav om international styrke som skal patruljere ud for lande med typiske pirat-problemer. Forslaget er stillet af Søfartens Ledere som påpeger at selv om Danmark er et lille land, er vi en stor søfartsnation. Der var i første halvdel af 2007 238 piratangreb til sammenligning med 48 i samme periode året før. Også økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen vil tænke i nye baner og der er nu nedsat en arbejdsgruppe som skal komme med bud på hvordan vi internationalt bekæmper pirateri.
23/8, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=9118dfd8-c7a9-417c-b4a0-48395a0a95fe
Søfartens Ledere har indgået samarbejde med sikkerhedsorganisationerne Protocol og Riskline, så foreningens medlemmer kan bruge organisationernes rapporter om sikkerhedsrisici rundt om i verden.
22/8, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=7a56740f-3667-460e-95e9-8fcd3fd296e3
 
Arbejdsretsdom af 21/8-2007
3F mod Hørkram Schultz Food Service A/S.
Sagen drejer sig om opgørelse af arbejdstagers efterbetalingskrav ved holddriftstillæg mv.
Dom: Hørkram Schultz Food Service A/S skal efterbetale kr. 8.843 samt betale bod til 3F på kr. 400.000.
Se hele dommen her: http://www.dsrf.dk/uploads/A2006.320_-_Arbejdsrettens_dom_af_21-08-2007.pdf

Valutakurser
100 USD = 566,51 DKK
100 Euro = 756,65 DKK
Den Danske Bank, 22/8, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 69.100 (+4.900)
APM B-aktie: 70.300 (+5.100)
DFDS: 745 (+12)
D/S Torm: 207,5 (+8,25)
D/S Norden: 436 (+34,5)
Mols-Linien: 660 (0)
Børsen, 23/8



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX