Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
7/8-2007 10:35
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - møder i Manila
Christian Petersen - ferie
John Ibsen - ferie
 
FRA MEDIER
 
Mere miljøvenlig skibsfart
Formand for Danmarks Rederiforening, Torben Janholt, skriver i "Debat" i Børsen, at selvom skibsfart er den transportform som belaster miljøet mindst muligt, skal der stadig arbejdes videre med nye motorer, skrogformer osv, som kan føre til endnu mindre udledning af miljøskadelige stoffer. Skibsfartens samlede andel af drivhusgasser skønnes at udgøre 1,8%, som må antages at være en begrænset mængde når det betænkes at 90% af verdenshandelen transporteres til søs. Der skal alligevel sættes massivt ind mod f.eks. svovludledning, og Danmarks Rederiforening støtter tanken om tvungen lods i danske farvande med henblik på at gøre skibsfarten mere sikker.
Børsen, 7/8, side 2
 
Rekruttering af nye søfarende
Skibsfører Søren Sparre Maagaard (Mærsk), skriver i "Kommentar" i Børsen, om problemerne med at rekruttere unge til søfartserhvervet. Han har 4 konkrete forslag:
1) Navigationsskolernes skal flyttes fra erhvervsministeriet til undervisningsministeriet så de unge ikke er bange for at havne i blindgyder, men føler uddannelserne hænger sammen med det almindelige uddannelsessystem.
2) Rederierne har deres eget store ansvar for udviklingen fordi de har afskaffet mulighederne for unge til at tage jobs som messedrenge og lignende. Der er ikke plads til "underskov", fordi disse stillinger er optaget af udenlandske søfarende.
3) Dårlig ide at lukke Maritimt Uddannelsescenter Vest. Bendt Bendtsen flyttede, godt hjulpet af Niels Sindal, uddannelserne til deres egen valgkreds. "De to herrer lukkede dermed for tilgangen af unge fra sydvestjylland, som har store og stolte traditioner for at stå til søs".
4) Fagforeningerne bør gøre sig synlige overfor unge og oplyse om søfarten.
Børsen, 7/8, side 2
 
Scandlines åbner ny Finlands-rute
Ruten løber mellem Rostock i Tyskland og Hanko i Finland og skal være med til at sikre rederiets position på Østersøen. Ruten skal supplere det eksisterende trafikknudepunkt i den lettiske havn Ventspils, og den åbnes til oktober.
Børsen, 7/8, side 6
 
Mærsk Line fortsætter nedturen i USA
Det kan koste milliarder på bundlinien at nedturen for Mærsk fortsætter i USA. Andelen er på en måned yderligere faldet fra 12,7% til 12% og den nye topchef Nils Smedegaard får nok at se til med denne udfordring, når han tiltræder til december. Udviklingen antages at have været en vigtig grund til forsommerens ledelsesrokade i Mærsk. Et procentpoint på det amerikanske marked antages at have en samlet effekt på årsregnskabet for hele koncernen på ca. 0,5 milliarder kr. Til gengæld er der forventninger om bedre udsigter for markedet mellem Europa og Fjernøsten.
Børsen, 7/8, side 8
 
Kattegatbro kan måske finansieres af private.
Transportminister Flemming Hansen udtaler til Berlingske Tidende at en Kattegatbro meget vel kan blive privat finansieret, og han har allerede opbakning fra den socialdemokratiske trafikordfører som kalder tanken både fornuftig og konstruktiv. Ministeren er åben over for at lukke f.eks. pensionskasser ind som begrænsede investorer i infrastrukturprojekter, og pensionskasser som Danica og PFA har allerede udtrykt interesse.
 
Retssag mod rygelov
En østjysk restauratørforening har besluttet at anlægge sag mod rygeloven, med begrundelse i at den er et indgreb mod ejendomsretten og den private mulighed for at drive forretning. Der er ingen tilslutning fra brancheforeningerne. Juristerne fra Danmarks Restauranter og Cafeer, mener ikke sagen kan vindes, og HORESTA mener det er en god lov hvorfor et søgsmål efter deres vurdering slet ikke kan komme på tale.
 
Politikerne rolige ved retssag mod rygeloven
Hvis en retssag skulle vindes, er f.eks. SF parat til at indføre totalt rygestop med det samme, men ser ellers frem til retssagen. Venstre mener ikke sagen har en kinamands chance på jorden. Hvis ikke politikerne må lovgive som de har gjort, så må de heller ikke blande sig i hvor meget nitrat landmændene må lægge ud i markerne, siger sundhedspolitisk ordfører Jørgen Winther.
Pengene til retssagen finansieres ved at restauratører kan købe et bevis til 1.000 kroner til ophængning med teksten "Jeg er også imod rygeloven".
 
Kræver svar om kontrol af rygelov
Dansk Folkeparti og socialdemokraterne protesterer mod at Arbejdstilsynet ikke agter at kontrollere om rygeloven bliver overholdt på restauranter og værtshuse i de næste 3 år. Når lov er vedtaget skal lov overholdes, og det skal selvfølgelig kontrolleres at loven overholdes, udtaler de to partier, som heller ikke er tilfredse med udmeldinger om at kvadratmetertal ikke kan kontrolleres.
Restauratører og arbejdsgivere kan straffes med bøder:
1. gang på 2.000 kr
2. gang på 5.000 kr
3. gang på 10.000 kr
 
Uanstændig tavshedspligt om besejlingen af Bornholm
Folketingsmedlem Joan Erlandsen fra Venstre, klager i åbent brev over den af trafikministeren pålagte tavshedspligt omkring oplæg som fremlægges i Kontaktrådet. Klagen er stilet til trafikministeren, som ellers har lovet at inddrage såvel bornholmere som politikere i den videre proces. Det er noget umuliggjort af at ingen af de involverede i Kontaktårdet må inddrage deres baglande i diskussionerne, og så meget desto mere som det kun er et begrænset antal partier som er repræsenterede i denne forsamling.
Bornholms Tidende, 6/8, side 2

Valutakurser
100 USD = 553,62 DKK
100 Euro = 756,76 DKK
Den Danske Bank, 6/8, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 69.400 (-900)
APM B-aktie: 70.100 (-1100)
DFDS: 735(-5)
D/S Torm: 211,5 (-1,5)
D/S Norden: 446 (-10)
Mols-Linien: 580 (-10)
Børsen, 7/8



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX