Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
1/6-2007 10:30
CO-SØFART KALENDER
 
Christian Petersen - syg
 
FRA MEDIER
 
Kæmpe erstatninger fra Mærsk til chauffører
Et datterselskab til Mærsk, Bridge Terminal Transport, har accepteret at betale en erstatning på 6,25 millioner dollars til 6.000 chauffører. Baggrunden var ulovlige leasingkontrakter som kostede chaufførerne ekstra dyrt i brændstof og til gebyrer, og andre forhold. Mærsk indrømmer nu at have begået fejl.
 
Ledigheden stadig faldende
Fra marts til april i år faldt ledigheden igen med 3.900 personer, og kom ned på 102.100 fuldtidsledige, svarende til 3,7%. Fra 2003 og frem til 1. marts 2007 er faldet på 85.000 personer svarende til 45%.

NYHEDSUDDRAG "SØFART" fredag d. 1. juni
Århus på det maritime landkort
Rekrutteringen vil få endnu et løft og et bredere bagland at profilere sig i med etableringen af en HF-Søfart i Århus. Sådan lyder et af argumenterne fra Århus Maskinmesterskole, der har ansøgt Søfartsstyrelsen om godkendelse til at etablere den maritimt rettede HF-uddannelse i samarbejde med det lokale Langkær Gymnasium.
Nordana Line øger Kina-ordre
Nordana Line har løftet optioner på yderligere fire nybygninger fra Taizhou Sanfu-værftet i Kina. Dermed har rederiet i alt seks søsterskibe i ordre. Nybygningerne er multipurpose-skibe på 12.000 t.dv. med to stk. 150 ton kraner og en nominel containerkapacitet på 665 TEU.
Thor Rederi udvider
Thor Rederi i Svendborg har købt multipurpose skibet »BBC Argentina«, som overtages fra den nuværende ejer i midten af juni. Umiddelbart inden overtagelsen skal skibet gennemgå sin 10 års dokning på et værft i Singapore. Skibet er på 4.900 t.dv. og er bygget på Stocznia Polnocna-værftet i Gdansk i Polen i 1997.
Virtuelle bøjer skal styrke sikkerheden
Farvandsvæsenet tager en ny type bøjer i anvendelse. Det drejer sig om virtuelle bøjer, der kun kan ses på AIS-systemet. Farvandsvæsenet har gennem længere tid testet systemet og ifølge Jakob Bang, der er skibsinspektør i Farvandsvæsenet, skal de nye bøjer ses som et supplement til det nuværende system.
Portræt af et flagskifte
Norske Buksér og Bergings nye bugserbåd »BB Ocean«, overgik i sidste uge fra italiensk til dansk flag. Det skete i forbindelse med, at det norske rederi overtog skibet på en længere bareboat aftale. Søfart var om bord på skibet i Hirtshals og fulgte omflagningen, der i forberedelse og effektuering rækker langt videre end bare at skifte flaget på flagspillet.
På vej mod nyt rekordår
Danmarks Rederiforening kunne ved generalforsamlingen gøre status over et rekordår, hvor rekorderne omfatter valutaindsejlingen, antallet af nybygningsordrer og antallet af medlemmer af foreningen. Og udsigterne forude - ja, de tegner mod flere rekorder.
En museumsdirektør går fra borde
-Nutidens søfart er ikke særligt godt kendt af andre end dem, der er i det. Derfor skal et moderne søfartsmuseum ikke bare fortælle om den gang, men også fortælle om det, der er virkeligheden i dag, siger Hans Jeppesen, direktør for Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg. Med udgangen af juli fratræder han for at gå på efterløn.
 
SMÅKLIP FRA RESUME NETOP UDKOMMET VISMANDSRAPPORT
Væksten i BNP i Danmark var over 3 pct. i 2005 og 2006, men ventes at aftage til ca. 1½ pct. i de kommende år.
 
Ledigheden nåede ved udgangen af 2006 ned på knap 110.000 personer, hvilket vurderes at være ca. 30.000 personer under det strukturelle niveau
Lønstigningstakten ventes at tiltage til ca. 4½ pct. i de kommende år.
 
Den kraftige stigning i beskæftigelsen har været mulig, fordi arbejdsstyrken er vokset kraftigt i de seneste år, og det er bl.a. sket ved tilgang af udenlandsk arbejdskraft. Samtidig er den gennemsnitlige arbejdstid steget.
 
Stigningen i efterspørgslen har været større end stigningen i produktionen.
 
Det vurderes, at dansk økonomi befinder sig tæt på kapacitetsgrænsen.
 
På kort sigt indebærer den fortsatte mangel på arbejdskraft en betydelig risikofaktor i dansk økonomi. Der er derfor brug for tiltag, der hurtigt kan øge arbejdsudbuddet eller reducere strukturledigheden.
 
Befolkningens sammensætning vil i de kommende år gradvis blive ændret, således at der bliver flere pensionister og færre i den erhvervsaktive alder. Denne befolkningsudvikling fører til en gradvis, men systematisk tendens til forværring af den offentlige sektors saldo i de kommende årtier
 
En væsentlig udfordring i de kommende år vil dog under alle omstændigheder være at begrænse væksten i de offentlige udgifter. Længden af dagpengeperioden er siden 1994 blevet nedsat fra syv til fire år med virkning fra 1. januar 2001. Dette er stadig betydeligt længere end den maksimale dagpengeperiode i de øvrige nordiske lande, hvor dagpengeperioden er mellem et og to år. Da 4-årsgrænsen blev indført, var ledigheden med 145.000 ledige væsentligt højere end i dag.
Formandskabet foreslår at nedsætte dagpengeperioden fra 4 til 2½ år.
 
Formandskabet foreslår et forhøjet beskæftigelsesfradrag til ældre. Forslaget indebærer, at alle 64-årige i beskæftigelse, der har været beskæftigede i de foregående fire år, får et "skattefrit år" svarende til en skattelettelse på maksimalt 100.000 kr.
 
Østaftale bør bortfalde hurtigst muligt
 
 
FRA FOLKETINGETS DAGSORDEN
16) 3. behandling af lovforslag nr. L 211:
Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven. (Justering af tonnageskatteordningen).
Af skatteministeren (Kristian Jensen).
(Fremsættelse 12.04.2007. 1. behandling 02.05.2007. Betænkning 23.05.2007. 2. behandling 30.05.2007. Lovforslaget optrykt efter 2. behandling).

Valutakurser
100 USD = 568,69 DKK
100 Euro = 757,38 DKK
Den Danske Bank, 31/5, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 65.900 (+1100)
APM B-aktie: 67.800 (+1300)
DFDS: 752 (+17)
D/S Torm: 219 (+3,5)
D/S Norden: 334 (+2)
Mols-Linien: 545 (+5)
Børsen, 1/6



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX