Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
25/5-2007 10:50
CO-SØFART KALENDER
 
Jannik N. Madsen - fri
Christian Petersen – fri eftermiddag
 
FRA MEDIER
 
Søfarten har kurs mod rekord
De danske rederiers optimisme er svær at holde nede i disse år. På trods af den faldende dollarkurs, ventes 2007 at ende med en rekordindsejling på 180 mia. kroner mod 160 mia. i 2006. Nettobidraget fra søfarten til dansk økonomi vil dermed komme op på omkring 50 mia. kroner.
 
EU: Alle må arbejde til de bliver 70
Ifølge et nyt EU-direktiv, der træder i kraft ved årsskiftet, bliver det en ret for alle, at arbejde til de bliver 70. Det gælder også selvom den officielle grænse for at gå på folkepension i Danmark i dag er 65 år, som gradvist løftes til 67 år. Retten gælder uanset hvilken type job man har. Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) jubler over de nye regler, der forbyder diskrimination på grund af alder: ”Samfundet har brug for, at vi alle sammen arbejder længere. Vi lever længere, og vi bliver sundere og sundere. Derfor er der god mening i at sende det signal.”
 
Falck-forhandlinger brudt sammen
Torsdag eftermiddag måtte forligsmand Mette Christensen kaste håndklædet i ringen og erklære Falck-forhandlingerne for afsluttede uden resultat. Dermed er konflikten på området en kendsgerning fra tirsdag den 29. maj. Som tidligere nævnt vil der være nødberedskab til livstruende og andre akutte situationer.

Årsberetning fra Danmarks Rederiforening
Danmarks Rederiforening har netop afholdt årets generalforsamling. I den forbindelse har man offentliggjort årsberetningen for dansk søfart 2007. Beretningen ligger i pdf-format på Rederiforeningens hjemmeside (se link herunder).
Danmarks Rederiforening, 24/5, http://www.danmarksrederiforening.dk/
 
Herunder nyheder fra dagens udgave af  "Søfart"
 
Mærsk rigger til for milliarder
Den første af en række på ni rigge til Maersk Contractors / A.P. Møller – Mærsk er navngivet »Maersk Completer« ved Jurong Shipyard i Singapore. Den samlede riginvestering er på 12 mia. kr. Hertil kommer investeringerne i to FSPO-ombygninger, der lægger yderligere hundreder af millioner kroner oven i puljen.
Clipper investerer igen i krydstogt
Clipper udvider krydstogts-aktiviteterne med yderligere to skibe. Som tidligere har rederiet valgt at investere i mindre skibe af "ekspeditionstypen". De to senest indkøbte skibe er »Clipper Adventurer« og »Clipper Odyssey«.
Containerleasing køber flere skibe
Med købet af endnu et containerskib fortsætter Container Leasing i Lyngby arbejdet med at udvikle aktiviteterne i t/c-markedet. Selskabet har tidligere primært fokuseret på finansiering af containere og skibe, men har i de seneste par år valgt at tage en større operationel risiko på flere af de skibe, der er købt ind. Således også på »CS Gitte« (ex »Roerborg«), der er seneste tilføjelse til flåden.
Ny rekord på Karstensens Skibsværft
Med en ordre i hus til en værdi af 230 mio. kr. har Karstensens Skibsværft igen markeret sig positivt i en trængt dansk værftsverden på nybygningssiden. Det gælder den hidtil største ordre til værftet – på fiskerisiden forstås. Skibet skal leveres til norsk reder.
»Bourbon Dolphin«-effekt i Norge og Danmark
»Bourbon Dolphin«-kæntringen nord for Shetland har ført til skærpede procedurer på norske AHTS’ere. Tiltagene, der i Norge er indført med dags varsel, omhandler stabilitetsberegning, planlægning af ankerhåndteringsopgaver samt klarlægning af nødudløsningernes funktion. Herhjemme drøfter Søfartsstyrelsen blandt andet nødudløsningen og de danske regelsæt med de danske ankerhåndteringsaktører på et møde i denne uge.
Dansk deltagelse i brandopklaring
Opklaringsenheden er under lidt usædvanlige vilkår rejst til Chile for at undersøge omstædighederne omkring branden på det færøske fabriksskib »Hercules«, der udbrændte i april. Vraget er nu bjærget og opklaringsenheden skal på vegne af den færøske Søfartsstyrelse finde årsag og sammenhæng – i øvrigt i samarbejde med dansk politi.
Tema: Shipping i Østersøen
12 sider i det trykte blad med følgende overskrifter:
Transportens veje ligger mest på land
Havnesamarbejde i Østersøen på vej mod ny mission
Echoship tjener på coastertrafik
Østersøen brolagt med muligheder
DFDS' baltiske broer
SOK overvåger trafikken ind og ud af Østersøen
Målrettet overvågning
Scandlines snart størst på Østersøen
Fra Fjernøsten via Østersøen
Østersøshipping via Kolding
 
Valutakurser
100 USD = 569,09 DKK
100 Euro = 757,64 DKK
Danske Bank, 24/5, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 65.500 (0)
APM B-aktie: 66.900 (+200)
DFDS: 747 (+5)
D/S Torm: 209,50 (-1,75)
D/S Norden: 330,50 (-2,50)
Mols-Linien: 549 (+3)
Børsen, 25/5
 



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1