Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
11/5-2007 10:25
CO-SØFART KALENDER
 
Christian Petersen - Møder i europæiske transportarbejder føderation - Klaipeda.
Jannik Madsen - formiddag i Søfartens Bibliotek
 
FRA MEDIER
 
Rederigiganter til Danmark
Regeringen håber at kunne skabe en slags "Maritime Valley" i Danmark hvor rederivirksomhed kan samles og opnå synenergi. Flere store rederier skulle allerede ifølge Bendt Bendtsen være på vej både med aktiviteter til Danmark og skibe under dansk flag. Det sker allerede, og som eksempel har udlandsdanskeren Torben Gulnar gennem den senere tid i stigende omfang flyttet aktiviteter til Danmark med gigantrederiet Clippers. Andre interesserede antages f.eks. at være det canadisk baserede tankskibsrederi Teekay og Danmarks Rederiforening oplyser at japanske rederier har vist stor interesse. Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen samarbejder med udenrigsminister Per Stig Møller om udviklingen af Danmark som Europas førende søfartsnation. Den maritime sektor beskæftiger i dag 100.000 mennesker og forventningen er vækst.
Børsen, 11/5, side 4-5
 
Fosen Trafikklag vil konkurere på Rødby-Puttgarden
De tyske konkurrencemyndigheder oplyser, at man er ved at behandle en klage fra rederiet, idet der modsat i Rødby, ikke er adgang for alle rederier i Puttgarden.
"Scandlines har eneret og tager priser som en monopolist. Vi vil gerne ind, fordi vi kan sejle ruten til en betydelig lavere pris", siger Olav Brein, adm. direktør i Fosen Trafikklag, der forventer, at sagen er afklaret om tidligst et og højst fem år.
 
Tavshed kostede Mærsk 3 pladser på imagelisten
At rederiet ikke, på generalforsamlingen i 2006, oplyste om de store problemer med containerforretningen, kostede et dyk på den prestigefyldte "Imagelisten" i Berlingskes Nyhedsmagasin. Rederiet har ikke haft så lav en placering siden 1996.
 
Galathea-ekspeditionen: Druk og besøg hos prostituerede.
Jyllands-Posten retter alvorlig kritik mod søværnets mandskab på Galathea-ekspeditionen. Beskyldningerne handler om ikke-vagtgåendes drikkeri under havneophold og messesnak om besøg hos prostituerede. Efter Jyllands-postens mening kan det virke voldsomt hos børn og nogle voksne, og der var både mange journalister og skoleelever med som sejlende gæster. Søværnets chef afviser kritikken og undrer sig over det ikke skulle have fundet vej til offentligheden noget før, når man betænker hvor mange journalister der var ombord.
 
Folmer holder skruen i vandet
Trods Ankenævnets stadfæstelse af Søfartsstyrelsens afgørelse, sejler flåden fortsat, blot under rederiet Eria. "Jeg mener, at det er en eklatant brøler fra Søfartsstyrelsens side, hvis skibene får lov til at sejle videre. Havde rederiet så bare fulgt op på ulykkerne. Men det har de ikke", udtaler Gert Christensen fra Sømændenes Forbund.
 
Årsrapport fra Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen har offentliggjort sin årsrapport for 2006 over årets væsentligste økonomiske og faglige resultater. Både fagligt og økonomisk betragter Søfartsstyrelsen 2006 som et tilfredsstillende år. I forhold til Søfartsstyrelsens resultatkontrakt 2006 blev 13 ud af 16 resultatmål opfyldt. De mål, der ikke blev fuldt ud nået, var alle karakteriseret ved, at styrelsen kun i begrænset omfang havde mulighed for at påvirke resultatet. Ud over de opgaver, som fremgår af resultatkontrakten, har Søfartsstyrelsens indsats i 2006 omfattet en række andre væsentlige opgaver. Her skal især fremhæves offentliggørelsen af regeringens handlingsplan "Danmark som Europas førende søfartsnation" og den efterfølgende implementering af indsatsområderne.
Søfartsstyrelsen, 10/5,
 
EU-søfarende i DIS og andre europæiske søfartsregistre
Aflønning af udenlandske søfolk på lokale vilkår er ikke noget specielt dansk fænomen. I Danmark er det DIS-lovgivningen af 1988 der adskiller overenskomstindgåelsen for skibe registreret i DIS, efter den søfarendes bopælsland, hvorved lønnen kan afspejle lokale levevilkår. Situationen kan for skibsfarten sammenlignes med virksomheder der af omkostningsbestemte grunde flytter produktionen til udlandet. Hvis udgangen af nogle retssager anlagt af Sømændenes Forbund og 3F er, at der ikke kan forskelsbehandles mellem borgere i EU-landene, vil polske og andre østeuropæiske søfarende formodentligt konsekvensmæssigt miste deres arbejde i de europæiske søfartsregistre. I alt drejer det sig om ca. 15.000 søfarende.
 
Skibsrederne truer
Storbritannien overvejer at ændre reglerne for søfarende fra andre EU-lande, således at disse ikke forskelsbehandles i strid med EU's regler. Hertil konkluderer Danmarks Rederiforening på deres hjemmeside, at hvis adgangen til lønforskel fjernes, vil dette ikke være en fordel for de europæiske søfolk, som formentlig blot vil opleve at 15.000 jobs flyttes til søfarende fra lande udenfor EU.
 
Nyhedsbrev fra Danmarks Rederiforening
Nye overenskomster for de menige søfarende
Høringer om fremtidig EU maritim politik
Kommissær Borg i Rederiforeningen
Folketingets Erhvervsudvalg og Trafikudvalg på rederibesøg
IMO's komite om væsker og gasser i bulk
Dansk-Chilensk møde
Dansk-polsk maritimt møde
Bunkersgruppe i Danmarks Rederiforening
Lægekontoret orienterer
 
Valutakurser
100 USD = 565,88 DKK
100 Euro = 757,68 DKK
Den Danske Bank,10/5, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 61.600 (-200)
APM B-aktie: 62.800 (0)
DFDS: 767 (-5)
D/S Torm: 397,5 (+0,5)
D/S Norden: 330 (+4,5)
Mols-Linien: 545 (0)
Børsen, 11/5



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX