Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
19/12-2006 10:55 Villy Larsen løsladt
CO-SØFART KALENDER
 
11:00 OK-møde i Rødovre, DSRF
 
FRA MEDIER
 
Skibsfører Villy Larsen er nu løsladt
Efter at have været fængslet i USA siden 5. september for påstået manglende samarbejde og chikane af den amerikanske coast guard, er Villy Larsen nu løsladt og hjemsendt til Danmark. Løsladelsen skete på betingelse af at Villy Larsen underskrev en erklæring om, at han havde opført sig forkert overfor kystvagten. Søfartens Ledere har rejst spørgsmålet om amerikanske myndigheders behandling af udenlandske søfarende i ITF, kontaktudvalget for rederiforeninger og søfartsorganisationer, samt overfor danske politikere. For øjeblikket sidder bl.a. en tysk kaptajn fængslet på baggrund af et uheld under en havnemanøvre. Den pågældende kaptajn er anklaget for en forseelse som i USA kan give op til 10 års fængsel.
 
Lodskonflikt truer
Søfartens Ledere har uden held forhandlet overenskomst for de danske lodser siden juni i år hvor en overenskomstaftale lå klar. Bureaukratisk kludder mellem Farvandsvæsen og Personalestyrelse har imidlertid forhindret afslutning af aftalen og der er nu udsigt til at konflikt kan komme på tale. Varsel forventes udsendt omkring nytår hvorefter en strejke kan iværksættes efter 3 måneder.
 
København satser som krydstogtshavn
Der ventes investeringer på 160 mio. kr. i nyt havneafsnit for store krydstogtsskibe som skal være klar i 2009. Havneafsnittet anlægges i den nordlige del af havnen og skal også frigøre plads fra Frihavnen til anløb af større containerskibe, med uddybnming fra nuværende 9,5 til 10,5 meter. Der er herudover projekteringer med nye havneaktiviteter og rekreative områder med offentlig strand. I 2006 havde Københavns Havn anløb af 283 krydstogtsskibe med 400.000 passagerer. Tallene forventes at være stigende. Fremover bliver skibe med 5.000 pax almindelige og hver gæst lægger i gennemsnit 1.000 kroner i København.
Børsen, 19/12, side 6
 
Statoil køber Norsk Hydro for 175 mia. kroner.
Det nye selskab bliver verdens største offshore-operatør med en markedsværdi på 525 mia. kr. og vil være blandt verdens 50 største selskaber. Den norske stat kommer til at eje 62,5% af det nye selskab og andelen ventes at stige til 67%. Statoil bliver med fusionen nordens mest værdifulde selskab, men der er langt til verdens top-ti. Således er til sammenligning amerikanske Exxon Mobile vurderet til en markedsværdi på 2500 mia. kr og Saudi Aramco til 4400 mia.
Børsen, 19/12, side 8
 
Norsk oliefusion berører Mærsk og kan tvinge til opkøb
Kæmpefusionen mellem Hydro og Statoil kan ikke undgå at få konsekvenser for Mærsk-strategien i olieaktiviteter, således at Mærsk må øge opkøbsaktiviteterne i oliebranchen. Det skyldes at det norske storselskab med en værdi på 500 mia. kr. får så stor finansiel kraft, at Mærsk formentlig kommer til at betale mere for nye olielicenser. Til sammenligning vurderes Mærsk til at have en olieforretning til en værdi på 100 mia. kr. Mærsk-ansvarlige er imidlertid tilbageholdende med at vurdere betydningen af fusionen og udtaler at det vil fremtiden vise.
Børsen, 19/12, side 8
 
Strid om rederibranchens betydning for betalingsbalancen
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) fremlægger i dag en analyse som tilbageviser hidtidige antagelser om at rederibranchen har været betydende for at fastholde et plus på betalingsbalancen. Analysen vækker stor interesse blandt ledende økonomer og har vidtrækkende konsekvenser for vurdering af dansk økonomi i det hele taget. I analysen behandles særligt spørgsmålet om at medregne rederibranchens udgifter til bunkering, reparationer og proviantering. Talmæssigt betyder det at indtægter på 36 mia. kr. skal fratrækkes udgifter på 25 mia. kr, med et nettoresultat på kun 11 mia. kr i følge AE's analyse. Dansk Industris cheføkonom Klaus Rasmussen udtaler, at dansk økonomi efter hans opfattelse vokser langt mindre end nationalregnskabet peger på. Han bygger sit skøn på momsstatistikken med søfart fratrukket, som viser langt mindre vækst end nationalregnskabet inkl. skibsfart.
Børsen, 19/12, side 17
 
Nyheder fra Galathea 3
 
Galathea 3
"Vædderens" position: 19/12 kl 0600 UTC 13,7S 156,6E.
 
Valutakurser
100 USD = 584,20 DKK
100 Euro = 757,87 DKK
Den Danske Bank, 18/12, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser
APM A-aktie: 50.700 (-200)
APM B-aktie: 52.600 (-200)
DFDS: 648 (0)
D/S Torm: 370 (-1)
D/S Norden: 4460 (-39)
Mols-Linien: 481 (-2)
Børsen, 19/12, side 31
 
 
VELUX 5 OCEANS
Tid forløbet 19/12 0945z 57 dage 23 timer 45 minutter
Omtale 27/10-2006
 
web(37)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX