Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
18/12-2006 11:10
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 13:00 Handelsflådens Velfærdsråd
 
FRA MEDIER
 
Danmark kræver Femern-bro som led i salg af Scandlines.
Avisen Ostsee-Zeitung skriver nu om et pokerspil i forbindelse med salget af Scandlines, som længe har været sat i standby-gear på grund af uenighed mellem de tyske og de danske ejere, om hvem af de to mulige købere der skal sælges til. Det forlyder nu, uden bekræftelse fra officiel side, at transportminister Flemming Hansen binder salget sammen med tysk deltagelse i en broforbindelse over Femern. Den tyske forbundskansler Angela Merkel kommer på officielt dansk besøg i denne uge, og det gør hele historien nok så penibel. Forbundskansleren har tidligere udtrykt skepsis over for en broforbindelse, medens EU-støttemidler i milliardklassen måske ikke vedblivende er opnåelige.
 
Kampklare og stopfulde strejkekasser
Løn, løn og atter løn er kravet fra lønmodtagerne til de kommende overenskomstforhandlinger. Hovedkasserer i 3F, Ulla Sørensen, udtaler at 3F fortsætter med at lægge penge tilside til en mulig storkonflikt i foråret. Medlemmerne forventer penge på bordet. Overordnet set har de fleste forbund allerede rigeligt med penge i strejkekasserne. 3F har således 2 milliarder og HK 1,3 milliarder. Dansk Metal har ikke konfliktfond men kan trække på en solid egenkapital og kreditværdighed. Seneste storkonflikt var i 1998 med 11 dage. Storkonflikter kommer ca. hvert 10ende år viser statistikker og der er i nyere tid tradition for at de lammer hele samfundet, samt at Folketinget har stoppet dem efter relativ kort tid. De fleste forbund varsler nu at de kan strejke en måneds tid uden problemer.
 
Asbest dryssede som julesne på færger
Togskandalerne om asbest kan direkte overføres til DSB-færgerne udtaler Henrik Berlau fra 3F. I DSB-færgerne vadede de ansatte formentlig i asbest. "De har arbejdet i det i maskinrummet og sovet og spist i asbestfyldte rum". På grund af den lange udviklingstid for lungehindekræft på op til 28-29 år, er det vanskeligt at afgøre den faktiske betydning udtaler overlæge Per Sabroe Nielsen, som dog samtidig kan bekræfte en overdødelighed af kræft forårsaget af asbest på skibene. Det hele er et spørgsmål om "dosering" og risikoen er relativt ringe, hvorfor Per Sabroe Nielsen opfordrer til at undgå voldsom opskræmthed. Scandlines (tidligere DSB-rederiet) ønsker at undersøge forholdene og det hilser Morten Bach fra Sømændenes Forbund velkomment.
 
Villy Larsen forventes nu hjem til jul
Skibsfører Villy Larsen som har siddet fængslet i Wilmington siden 5. september, forventes nu løsladt på et retsmøde som er berammet til i dag d. 18/12 kl. 12 lokal tid.
 
"Villum Clausen" nedlagde fyret på Rønne Havns ydermole.
Torsdag aften ankom "Villum Clausen" planmæssigt efter værftsophold i Fredericia. Ved indsejlingen til Rønne Havn kolliderede færgen med ydermolen kl. 19:37. Der var kun besætning ombord, og af disse kom 3 lettere til skade. Om "Villum Clausen" nu bliver klar til juletrafikken er et åbent spørgsmål, men den skal i hvert fald tilbage til et værft. Joan Erlandsen som er folketingsmedlem for Venstre kalder nu kontaktrådets forslag til den fremtidige færgebetjening for fuldstændig vanvittigt set i lyset af de seneste begivenheder, og mener at fremtiden skal baseres på mere solide færger, og ydermere at snakken om at sælge "Povl Anker" er tåbeligt. Påsejlingen af ydermolen betød i øvrigt at fyret på ydermolen blev aldeles nedlagt og regningen herfor sendes til BHT som forvoldte skaden.
Bornholms Tidende, 15/12 og 16/12
 
Bornholms kommunalbestyrelse har taget stilling - sådan da.
Et stort flertal afviste torsdag at genoptage natsejladsen til København. Der skal fortsat sejles Køge medens der langsigtet skal satses på en ny havn i Kastrup. Kommunalbestyrelsen bakkede herudover op om trafikkontaktrådets anbefalinger, herunder om udvidet kapacitet på Ystad-ruten.
Bornholms Tidende 15/12
 
Bilfærgerne klager til konkurrencestyrelsen
Bilfærgernes Rederiforening har på vegne af sit medlemsrederi Samsø Linien A/S, klaget til konkurrencestyrelsen. Baggrunden er teknisk i forhold til den igangværende udbudsrunde for sejladsen på Samsø. Samsø kommune er ansvarlig for udbudsbetingelserne, og har samtidig besluttet i samarbejde med Ærø Færgerne A/S at stifte et kommunalt ejet rederi som får navnet Samsø Færgerne A/S. Det er interessesammenblandingen mellem udbyder og tilbyder som Bilfærgernes Rederiforening nu klager over.
Søfart, 15/12 side 7
 
Nyheder fra Galathea 3
 
Galathea 3
"Vædderens" position: 18/12 kl 0600 UTC 16,7S 155,7E.
 
Valutakurser
100 USD = 583,79 DKK
100 Euro = 757,95 DKK
Den Danske Bank, 18/12, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser
APM A-aktie: 50.900 (-900)
APM B-aktie: 52.800 (-400)
DFDS: 648 (+3)
D/S Torm: 371 (+2)
D/S Norden: 4499 (-1)
Mols-Linien: 483 (-2)
Børsen, 18/12, side 21
 
 
VELUX 5 OCEANS
Tid forløbet 18/12 1005z 57 dage 00 timer 05 minutter
Omtale 27/10-2006
 
web(36)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX