Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
16/10-2006 11:00
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - boligfonden
 
FRA MEDIER
 
Strid om hvorvidt regeringsmidler i Los Angeles uberettiget favoriserede Mærsk
En havneaktivist i Los Angeles har siden 2002 kæmpet for at få rejst en sag ved domstolene, om hvorvidt syv milliarder skattekroner uberettiget er brugt til at favorisere Mærsk ved bygning af en containerhavn, hvor midlerne oprindeligt var bevilget til anlæggelse af en kunstig ø som skulle tage imod olieleverancer og skibe med giftige og farlige laster. Foreløbig er havneaktivisten mislykkedes på grund af procedurefejl, men det amerikanske justitsministerium har nu sat spørgsmålstegn ved afvisningens saglighed.
 
Scandlines chef forventes ikke fremtid i ny rederikonstruktion
Administrerende direktør Peter Grønlund har ifølge analytikere ikke store chancer for at fortsætte i rederiet efter nye ejere er kommet til. Det anslås i øvrigt at den årelange strid mellem de to ejere har kostet rederiet 1 milliard i mistede forretningsmuligheder, og striden har artige detaljer med aftaler om båndoptagelser af samtaler med samme Peter Grønlund. Der er ikke noget nyt om Mols-Liniens ønsker vedrørende køb af indenlandske ruter, fordi rederiet ønskes solgt samlet.
Børsen, 16/10, side 4
 
Mærsk sejr i EU-strid om containerstørrelser
45-fods containere får lov at færdes på de europæiske landeveje, og kommissionen har besluttet at trække et forslag om planlagt forbud fra nytår. 45 fod er på vej til at blive international standard, og APM har flere hundrede tusinde af slagsen i stalden. Begrundelse for forslag om forbud skyldtes at denne containerstørrelse er 8 cm længere end den maksimale længde på en personbil med anhænger.
Børsen, 16/10, side 6
 
Nyt havneselskab i Mærsk
APM Terminals A/S er et nystiftet og dansk indregistreret selskab for havneaktiviteter med en ansvarlig aktiekapital på 100 mio. kr. Ellers er havneaktiviteterne samlet i det hollandsk indregistrerede selskab APM Terminals International B.V.
Børsen, 16/10, side 6
 
Mærsk House i London slår portene op
Den engelske shippingverden var samlet da Mærsk åbnede sit nye hovedkontor i London. Der er plads til 600 ansatte og bygningsværket set indefra får karakter som en kopi af Esplanaden i København. Rene og effektive linier "nærmest som er de en fysisk påmindelse om rettidig omhu".
Børsen, 16/10, side 6
 
To norske boreplatforme indstiller på grund af sikkerhed
Produktionen på to platforme er stoppet med øjeblikkelig virkning efter krav fra Petroleumstilsynet. Baggrunden er defekte redningsbåde. Lukningen berører 280.000 tønder olie om dagen.
Børsen, 16/10, side 18
 
Kontrol af kontrollen af ledige
Rigsrevisionen er i de første faser af en undersøgelse om hvorvidt AF og a-kasserne lever op til deres ansvar når det gælder ledighedskontrol og rådighedsregler. Dansk Arbejdsgiverforenings direktør udtaler, at hvis undersøgelsen viser at reglerne bliver fulgt, må reglerne laves om, og ellers må "systemet" få besked på at leve op til reglerne.
Børsen, 16/10, side 20
 
Henrik Berlaus beskidte tacklinger
Formanden for Søfartens Ledere, Jens Fage-Pedersen, tager nu voldsomt til genmæle over Berlaus seneste udgydelser om at Dansk Internationalt Skibsregister er skyld i al ondt på vandet, herunder også at danske officerer skulle være særligt racistisk orienterede. "Man kan vel ikke påstå, at Henrik Berlau taler imod bedre vidende. Det skulle jo i givet fald indebære, at Henrik Berlau er klar over, hvordan de faktiske forhold er om bord i skibene. Og det tror jeg ikke er tilfældet….".
 
Bedre hviletidsbestemmelser
Ifølge Ekstrabladet kræver danske søfarende bedre hviletidsbestemmelser og særlig bestemmelserne om 2-skiftet vagt kritiseres som baggrund for ulykker. Henrik Berlau fra 3F refereres for at mene at "hviletidsbestemmelserne inden for søfarten er fuldstændig til grin…." (de fælles europæiske regler)
Ekstrabladet, 14/10
 
IMO-møde
IMO-møde om farligt gods, tørlast og containere.



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX