Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
5/10-2006 11:10
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
Martin V. Nielsen - Martec, Frederikshavn
Christian Petersen - webkursus
Jannik Madsen - kontoret i Rødovre
Ole Strandberg - fagblad mv hjemme
 
FRA MEDIER
 
Mærsk har 10 milliarder dollar til opkøb
Lloyds List skriver at Mærsk udover et investeringsprogram på 30 milliarder dollar, yderligere har 10 milliarder dollar til nye opkøb. Med Danske Equities som kilde, vurderes det at nogle af midlerne meget vel kan blive investeret i det tyske containerrederi Hapag-Lloyd. Antageligt arbejder Mærsk hen mod at besidde 25% af det samlede verdensmarked for containere, og et opkøb af Hapag-Lloyd vil med dette firmas 4,4% bringe Mærsk op på samlede 22%. Af investeringsprogrammet er der skibsordrer for 14,7 milliarder dollar.
 
Søfarten buldrer stadig frem
Underdirektør for Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, oplyser at der forventes fortsat stigende vækst i valutaindtjeningen fra dansk skibsfart i 2. halvår af 2006. En mængde ting peger fremad og opad, mestendels baseret på de generelt gode konjunkturer og globaliseringen i al almindelighed. Dansk skibsfart stortrives og storinvesterer. Valutaindtjeningen ventes i år at runde 150 milliarder efter en stigning på 15% i første halvår. De danske rederier opkøber udenlandske selskaber som aldrig før, og der er et nybygningsprogram til 75 milliarder på 250 skibe over de næste år, svarende til 130% af den nuværende flåde.
Børsen, 5/10
 
Clipper Group fortsætter aggressiv vækst
Rederivirksomheden som kontrollerer en af landets største flåder, har afgivet ordre på 12 tørlastskibe hver på 30.000 ton dødvægt. I juli bestiltes tilsvarende 12 skibe. Rederiet ekspanderer også i supertankere med 2 nybygninger på hver 300.000 ton dødvægt som overtages fra norske Frontline. Samlet nybygningsportefølje er på 72 skibe.
Børsen, 5/10, side 6
 
Bekvemmelighedsflag
I et læserbrev med overskriften "Den flyvende hollænder", advarer Niels Stubkjær mod skibe under bekvemmelighedsflag, efter et hollandsk ejet Panama-registreret skib er tilbageholdt i Tallin, mistænkt for at sejle gifttransporter fra Estland til Elfenbenskysten, og med henvisning i øvrigt til Scandinavian Star katastrofen, hvis ejer og massemorder er forblevet u-dømt. Forbrugerministeren må kræve varedeklaration så der med store typer bekendtgøres at her er der tale om et bekvemmelighedsflag-skib.
Bornholms Tidende, 4/10
 
Rusland aktionerer mod piratfiskeri
På foranledning af Greenpeace skrider de russiske myndigheder nu ind over for 5 fiskefartøjer som for tiden er i Kaliningrad. De fem fartøjer sejler under georgisk flag (der er pt udenrigspolitisk krise mellem Rusland og Georgien!!!) og er alle sortlistet af EU, Island og Den Nordøstatlantiske Fiskerikommission. Alligevel har det været muligt for skibene at få forsyninger i Tyskland, Polen og Norge. Skibene anklages af Greenpeace for piratfiskeri og de russiske myndigheder har lovet at man vil tage de nødvendige skridt overfor de fem fartøjer.
Bornholms Tidende, 4/10
 
Arbejdsulykke fiskeskib
Bedstemand fik arm i klemme under reparation af kædetransportør i istårn 2/1-2006. Det var hurtigt klart at skaden var alvorlig og bedstemanden blev landsat i Liepaja 3½ time efter ulykken.
Opklaringsenheden konkluderer:
Kraftforsyningen til kædetransportøren ikke afbrudt i ulykkesøjeblikket
Betjeningshåndtag aktiveret utilsigtet
Planlægning og udførelse af arbejdet utilstrækkelig
Manglende instruks
 
Fiskeskibs forlis 1. februar 2006
"R1 123 MARY-LIS" fik slagside i forbindelse med ombordtagning af fangst 1. februar 2006. Forsøg på at rette skibet op var uden resultat og skibet lagde sig helt på styrbord side og sank. Ingen af de ombordværende nåede at få redningsvest på. Redningsflåde udløst ved fælles hjælp. Kontakt til den ene fisker mistet og han blev senere fundet i livløs tilstand. To øvrige reddet af helikopter. Søværnets Operative Kommando alarmeret af skibets EPIRB som blev udløst automatisk da skibet sank.
 
FOLKETINGET
 
4) 1. behandling af lovforslag nr. L 1:
Forslag til finanslov for finansåret 2007.
Af finansministeren (Thor Pedersen).



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX