Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
30/8-2006 11:05
CO-SØFART KALENDER
 
Christian Petersen - ferie
 
FRA MEDIER
 
Mærsk-regnskabet resulterede i kursstigning på 3,3%
Gigantunderskud fra Mærsk-Line og containertransporten blev opvejet af olie- og gasdelen som hentede 90% af overskuddet hjem, uagtet disse aktiviteter kun omfatter 20% af omsætningen. Det voldsomme milliardunderskud i rederidelen forklares med flere forhold, heraf, som det udtales fra rederiet, selvforskyldte. Således faldt integrationen af P&O Nedlloyd sammen med en vanskelig udskiftning af koncernens IT-system. Jess Søderberg lover ny fremgang og udtaler at rederiet bestemt er over det værste, hvilket dokumenteres ved betydelig fremgang fra 1. til 2. kvartal. En aktieanalytiker maner dog til fortsat bekymring fordi USA's økonomi viser tendenser i nedadgående retning.
Mærsk har helt usædvanligt lovet en opdatering om situationen den 30. november.
Alt lagt sammen fastholder Mærsk forventningerne til hele året, og det betød en kursstigning på 3,3%.
29-30/8, alle medier
 
Mærsk agter at fortsætte med havne-opkøb
Koncernen er klar til at investere 87 mia. i nye køb af havne verden over. Mere end 95% af alle varer bliver i dag fragtet med skib mellem kontinenterne og havnene er i dag blevet til flaskehalse. Sideløbende med kampene om at være verdens største containerrederi er der en tilsvarende kamp om at blive verdens største havneoperatør. Med planerne om fortsatte voldsomme opkøb, kan Mærsk forventes at blive den største om 5-6 år spår aktieanalytiker Henrik Lund.
Kampen om kajpladserne har fået priserne på havne til at eksplodere.
 
DFDS opjusterer i deres halvårsregnskab
Udviklingen i fragtmarkedet for Nordsøen har været til gunst for DFDS som har opjusteret forventninger til resultat før skat fra 250 mio. til 325. Stigende samhandel mellem Skandinavien og Østeuropa og overtagelsen af Norfolk Line Containers er hjørnestene i de positive takter, mens DFDS Seaways forsat er den ømme del med 10% færre passagerer og et forværret driftsunderskud med 10 mio. til 43 mio.
Det positive resultat uden for passagerdivisionen løftede aktiekursen med godt 3%
Børsen, 30/8, side 17
 
BP mistænkes for svindel med oliepriser
En amerikansk kommission er i gang med at undersøge om verdens 3. største olieselskab, det britiske BP, har svindlet med oliehandler i USA i 2003 og 2004. Mistanken handler om insiderviden om oliereserver.
Børsen, 30/8, side 26
 
BHT - Penderlerforeningen præsenterede oplæg på pressemøde
Bornholms Tidende kalder det et af de bedst gennemarbejdede oplæg om færgetrafikken som er set til dato. Der blev lagt op til at sejladsen ikke nødvendigvis skal i udbud med store ekstraomkostninger til følge. Ifølge foreningen ser EU med milde øjne på en ny samarbejdsform som hedder "Offentligt Privat Partnerskab" som skulle kunne kortslutte processen med de lovbestemte udbudsrunder. Hvis trafikken alligevel skal i udbud må der tales om en periode på minimum 10 år, hvilket kan betyde "60 procent mere skib" for de samme penge, baseret på rente- og afskrivningsberegninger. Der ønskes endvidere mere fleksibilitet i kontrakten, og satsning på udvikling af mere økonomiske motorer. Pendlerforeningen kritiserer den lukkede politiske proces om fremtid og trafikkøberrolle, og mener den er i strid med valgkampens løfter om at inddrage borgerne.
Bornholms Tidende, 29/8, side 4
 
Spådomme om lønfest 2007
Finansministeriet forventer en af de største reallønsstigninger i nyere tid til næste år. Lønstigningstakten forventes således at blive 4,2% mod de nuværende 3,6%, og i sammenhæng med en forventet faldende inflation vil det resultere i en reallønsfremgang på 2,5%, svarende til 9.000 kr. i ekstra købekraft for en familie på 2, hvor begge har faglært arbejde.
 
Ledighedsforsikringer forringes
De ekstra forsikringer med ledighedsydelser som kan tegnes hos forskellige forsikringsselskaber som tillæg til A-kassedækningen, forventes hos flere af selskaberne at blive forringede. Således har Topdanmark forlænget karensperioden til ni måneder, forhøjet præmien og indført regler som udelukker personer over 54 år. Forsikringsselskaberne forsvarer sig med at der tilsyneladende spekuleres i ordningerne. Det viser sig således at der er mistænkeligt mange som fyres netop som standard-karensperioden på 6 måneder udløber. Forbrugerrådet stiller spørgsmålstegn ved forsikringernes værdi og kritiserer at A-kasserne gennem provision har økonomisk interesse i at medlemmerne tegner disse forsikringer. I alt har ca. 90.000 danskere i dag tegnet disse ekstra forsikringer.



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX