Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
DAGEN
2/8-2006 10:45
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ITF møder Durban, Sydafrika.
Christian Petersen - ferie
Jannik Madsen - fri
 
FRA MEDIER
 
Vismændene angriber igen erhvervsstøtte til skibsfarten
Overvismand Peter Birch Sørensen reagerer på gårsdagens nyhed i Børsen om teoretisk fordobling af den danske handelsflåde ved tilvækst udefra. Ifølge overvismanden er det ligegyldigt hvis ikke særlige forhold gør sig gældende eller der skabes særlig høj værditilvækst i erhvervet. Vismændene har set på kapitalafkastet i erhvervet og det har i lange perioder ligget lavt. Der er konsekvensmæssig ingen gode grunde til at støtte søfart fremfor andre erhverv.
I perioden 1990-2004 leverede danske rederier et kapitalafkast på 0,9% om året mod industriens 9,4% i samme periode, hvilket forhold dog har ændret sig på det seneste. Overvismanden bekræfter at det ikke kan betale sig at kaste penge i skibsfart. De kunne bruges bedre på anden vis. Det er ikke nok at henvise til hjemtagning af valuta og beskæftigelse i erhvervet. De ansatte kunne være beskæftiget andre steder hvor de ville betale skat, og udflagning betyder ikke at investeringerne ikke kommer hjem igen, sålænge de investerende er bosatte i Danmark. Peter Birch Sørensen mener det er en politisk fejlvurdering at satse så stærkt på søfart.
Overvismanden medgiver at det er en politisk beslutning, men efterlyser en mere ærbar argumentation. Man kan f.eks. være villige til at betale prisen, fordi man synes det er specielt vigtigt vi har et søfartserhverv fremfor så mange andre erhverv.
Rederiforeningens underdirektør Jan Fritz Hansen imødegår argumentationen og mener vismændene er på vildspor.
Børsen, 2/8, side 6
 
Mærsk-nyt
APM Terminals fortsætter havneoffensiv med et joint venture i Vietnams Ho Chi Minh City, hvor der skal etableres en havn med to kajanlæg til i alt 1,1 mia. kr. Saigon Port har 51% af aktierne i projektet.
Maersk Lines position som verdens største containerrederi udfordres nu af et rederisamarbejde mellem Grand Alliance og New World Alliance som går fælles om linjefart mellem USA's østkyst og Asien.
Mærsk flytter for tiden rundt på direktører i udland og hjemme.
Børsen, 2/8, side 7
 
Kæmpevækst i dansk handel med bunkerolie
Den danske handel med bunkerolie er steget til næsten 40 mia. i omsætning hos de 3 selskaber som opererer i markedet. Samlet overskud før skat er på 388 mio. kr. De 3 selskaber er 1) Wrist Group A/S, 2) A/S Trumf Bunker og 3) United Shipping & Trading Company A/S. Wrist Group hører til blandt verdens største leverandører af bunkerolie til skibsfarten og beskæftiger 618 medarbejdere.
Børsen, 2/8, side 4-5



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX