Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...
DAGEN
5/5-2006 12:40
CO-SØFART KALENDER

Jannik Madsen - afslutter medsejlads med "Atlantic Traveller" i Hanstholm.
Martin Nielsen - afslutter kursus.

FRA MEDIER

Piratangreb igen i stigning
Ifølge International Maritime Bureau i London, har der i første kvartal 2006 været 9% flere piratangreb, hvor der i 2005 samlet blev registreret det laveste antal i seks år med 276 angreb. De værste farvande er omkring Indonesien, Somalia og Nigeria.
Børsen, 5/5, side 6

HH-Ferries forventer lukning eller samsejlads
HH-Ferries som i dag sejler i strid konkurrence med Scandlines på Helsingør-Helsingborg overfarten, forventer ikke at der stadig vil blive opretholdt to færgeruter over det smalle stræde, når Scandlines nye ejerforhold er blevet afklarede. Ejerforholdene er i dag mixede på noget speciel vis, fordi svenske Stena Line i dag ejer HH-Ferries, men også har halvdelen af aktierne i Scandlines rute mellem Helsingør og Helsingborg. Det er jo, som adm. direktør i HH-Ferries Thorkild Damgaard udtrykker det "hul i hovedet" og "… ikke set før i verdenshistorien".
Der har i 10-15 år været kamp om ruten, som nu mærker stigende konkurrence fra Øresundsbroen.
Børsen, 5/5, side 6

Spekulation i Mols-linjen
En livlig spekulation er begrundet i det forestående salg af Scandlines som sidder på 40% af aktierne i Mols-Linien. Aktiekursen har nået rekordhøjder og er fordoblet inden for det seneste år.
Børsen, 5/5, side 6

Først den ene vej, så den anden….
Bornholmerstriden om rejseprioriteringer fortsætter. Formanden for Bornholms Passagerforening tager nu, stort opsat i Bornholms Tidende, til genmæle mod radioens rejseråds analyser og anbefalinger, som er sendt til Trafikudvalget. Passagerforeningen mener det er gennemdokumenteret, at bornholmerne prioriterer natfærge til København, og ikke som rejserådet har udbasuneret, flere afgange mellem Rønne og Ystad. Overskriften er "Tre ud af fire vil til København". På det mere pittoreske plan bemærkes det at de fleste i dag rejser over Sverige illegalt, fordi de ikke medbringer et lovbefalet "pillepas", som skal bruges ved transit selv for ganske almindelige hovedpillemidler som kodimagnyl.
Bornholms Passagerforening har 1. maj klaget til Folketingets Trafikudvalg over radioens rejseråd.
I et læserbrev tager et medlem af det 9 mand store rejseråd til genmæle. Rejserådet har fokuseret på mere klare spørgsmål om prioritering udfra en forudsætning om at de samlede bevillinger ikke bliver større. De har endvidere frasorteret de sædvanlige stemmer i debatten, og forsøgt at give "det store tavse flertal" stemme.
Bornholms Tidende, 4/5, side 18

Dansk krydstogtsrederi i fjernøsten måtte opgive
C&C Marine A/S som har forsøgt sig med krydstogtssejlads ved Thailand med "Coco Explorer 2" har måtte dreje nøglen og sætte skibet til salg. Både "Muhammed-krisen" og oliepriser i kombination med kapital-baggrund angives som årsager.
Søfart, 5/5, side 3

Dom i Arbejdsretten 4. maj 2006
LO for 3F, havde indklaget STS-Distribution for brud på overenskomst.
Sagen drejer sig om distribution af blade, hvor STS blandt andet i underentreprise havde indgået aftale med 3 selvstændige vognmænd, som ikke var omfattet af gældende overenskomst med 3F.
3F tabte sagen og det hedder i Arbejdsrettens begrundelse:
at overenskomsten ikke indeholder bestemmelser som forbyder eller begrænser en distributør i at indgå aftaler med selvstændige vognmænd,
at der er tale om reelle underentrepriseforhold
at der ikke var tale om aftaler med den hensigt at omgå overenskomsterne
at det ikke var sandsynliggjort at der lå andet end driftsmæssige motiver bag STS's aftaler med vognmændene (bl.a. vanskelighed ved at skaffe bude i visse distrikter).
www.arbejdsretten.dk (afgørelser / arbejdsretten)

Søfartens Ledere inviterer til åbne møder
For både medlemmer og ikke-medlemmer, hvor navigatørerne opfordres til at invitere maskinmester-kollega eller uorganiserede med.
23/5 i Esbjerg, 24/5 i København og 8/6 i Svendborg.
www.soefartensledere.dk (få input til hjernen og til maven)

Mistænkeliggørelse af ledige
Hovedkasserer i Dansk Metal konkluderer at beskæftigelsesministeren og Dansk Arbejdsgiverforening endnu engang misbruger en undersøgelse til at mistænkeliggøre de ledige med en påstand om, at kun hver anden ønsker job. Konsulenten bag undersøgelsen udtaler at "Det kan man simpelthen ikke udlede af undersøgelsen".

Flere anlægger sag mod Ankestyrelsen
I 2005 valgte 315 personer at gå videre til domstolene på baggrund af manglende medhold i klagerne ved Ankestyrelsen. Hermed er tendensen til nedgang i antal anlagte retssager brudt. Afsagte domme viser at Ankestyrelsen får medhold i langt de fleste tilfælde. Antallet af anlagte sager skal ses i forhold til antallet af afsluttede sager, som i 2005 var 19.224 (der er altså anlagt sag i 1,64% af alle tilfælde). Af 218 sager som i 2005 blev afsluttede ved landsretterne, blev Ankestyrelsen kun underkendt i 8 tilfælde. Ved Højesteret blev der behandlet 10 sager, hvor Ankestyrelsen fik medhold i de 7 og ikke-medhold i 3.
Nyt fra Ankestyrelsen, 4/5



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hjemmesiden opdateret med OK23 nyt

Det er nu mere end et år siden, at Transportforliget, der danner ...

Bekendtgørelsen om færgenavigatøruddannelsen er sendt i høring

Som der kan læses mere om i den netop udgivet udgave af fagbladet ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX