Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 16/12-2009 10.00
16/12-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
John Ibsen - medsejlads Fjordline og DFDS
Christian Petersen - medsejlads Fjordline og DFDS
Henrik Mikkelsen - medsejlads "Pearl of Scandinavia"
 
FRA MEDIER
 
Maskinmestrenes Forening holder møde om skattespørgsmålet
Brancherådet for Søfart og talsmandsgruppen for søfart i Maskinmestrenes Forening er indkaldt til møde den 18. december, for at diskutere skattestriden med Danmarks Rederiforening. Søfartsorganisationerne mener at forhandlinger om kompensation for skattelettelser 2010 skal forhandles særskilt, mens Danmarks Rederiforening mener det er en del af de kommende overenskomstforhandlinger.
Maskinmestrenes Forening, 14/12, 
 
Fjord Line i fremgang
Rederiet har haft vækst i passagertallet på 8% i de første 10 måneder af 2009 på strækningen mellem Vestnorge og Danmark. Andre færgeruter fra Norge har samtidig haft underskud. Rederiet har ændret på anløbshavnene i Norge og lagt de to største byer på Vestkysten til passagergrundlaget, og rederiet tror at væksten fortsætter i 2010. Næste sommer genoptagers en hurtigrute mellem Kristiansand og Danmark.
Maritime Danmark/Fjord Line, 15/12 14.18,
 
Norge vil have skibstrafik væk fra kysten
Norske Kystverket foreslår at flytte risikobetonet skibstrafik væk fra de kystnære områder og ud i internationalt farvand. Forslaget skal dog først i høring og efterfølgende godkendes af IMO hvor det ventes forelagt i foråret 2010.
Maritime Danmark/Teknisk IUgebrev, 15/12 06.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6582
 
Hapag-Lloyd kan notere stort underskud
I årets første ni måneder havde det tyske containerrederi et tab på 675 millioner euro. Omsætningen faldt med 28,9% til sammenligning med samme periode sidste år.
Maritime Danmark/sydinvest.dk, 16/12 07.51, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6596
 
Nødafgift på containere mellem Asien og USA
Medlemmerne af Transpacific Stabilization Agreement, herunder Mærsk Line, har besluttet at indføre en nødafgift på 320 dollar pr TEU og 400 dollar pr. FEU i 2010. Nødafgifterne er oveni allerede annoncerede prisforhøjelser.
 
Kinesiske værfter får markant færre ordrer
I de første 11 måneder af 2009 er ordretilgangen faldet med 61% til 22,94 millioner ton dødvægt, oplyser det kinesiske ministerium for industri og information. Samtidig er de kinesiske værfters markedsandel faktisk steget til 61,1%, hvilket er en stigning på 23,4 procentpoint i forhold til de første elleve måneder af 2008.
Maritime Danmark/nordnet.se, 15/12 16.14,
 
Mærsk indflager supertanker i Frankrig
Supertankskibet "Mærsk Newton" på 307.000 DWT som blev leveret til Singapore-flag i februar, vil blive omflaget til Frankrig uden nogen særlig begrundelse fra rederiets side. Mærsk har tidligere annonceret at en række skibe vil blive omflaget med det formål at forenkle strukturen i rederiet.
Maritime Danmark/shipgaz.se, 16/12 06.30,
 
Mærsk vil gemme 1,2 millioner tons CO2
Rederiet skal medvirke i verdens hidtil største projekt på at fjerne CO2 fra jordens overflade. Der er tale om 1,2 millioner ton CO2 om året som skal opfanges i røgen fra et finsk kulkraftværk ved kystbyen Pori. Udover at pumpe CO2'en ned i undergrunden i halvtomme oliebrønde, skal den også hjælpe til at bringe den resterende olie op til overfladen. Planen kræver særlige CO2-tankskibe og deponeringen skal påbegyndes i 2015.
 
Mærsk-projekt om lagring af CO2 afhænger af EU-støtte
Direktør for projektet om lagring af CO2 i Nordsøens undergrund, Lars Hende, udtaler at hele projektet står og falder med en beslutning om EU-støtte. Midlerne fra en større pakke på 20 milliarder kroner uddeles i 2011, og Lars Hende forventer at Mærsk-projektet vil være attraktivt fordi det udvikles i samarbejde med energiselskaber. Teknologien med at udskille CO2 og lagre den i undergrunden kaldes CCS, og den amerikanske regering har netop afsat 20 milliarder kroner til teknologien mens private investorer har indskudt 35 milliarder.
Børsen, 16/12, side 10
 
Brændt kalk skal sejles til Faxe
Prisen for at brænde kalk i Faxe er nu blevet så høj, at det bedre kan svare sig at sejle den brændte kalk til Danmark fra andre lande. Fremover vil 60% af den brændte kalk blive sejlet til Faxe hvor den færdigbearbejdes før den sendes ud på det danske marked.
 
U-landene blokerer for skibsfartsaftale om forurening
Kina, Indien, Saudi Arabien og Bahamas har valgt at sætte en effektiv stopper for al videre snak om en klimaaftale for skibsfarten som del af COP15. Budskabet er, at hvis de rige lande vil have specifikke klimakrav for skibsfarten, så kan de gøre det for egen regning.
 
En talsmand for en amerikansk-britisk miljøorganisation "Seas at Risk", John Maggs, siger at særlig Bahamas spiller en destruktiv rolle i forhandlingerne. U-landene håber at opnå konkurrencefordele, og yderligere udflagninger fra i-landene, hvis der stilles særlig strenge krav til nationale handelsflåder.
 
Skibsfarten skal være cash-flow for klimaaftale
Ifølge John Maggs fra "Seas at Risk" er det ikke sandsynligt der opnås betydende aftaler på COP15 vedrørende skibsfartens forurening generelt set. Derimod kan skibsfarten blive en slags kassebagland for en fond som vil blive opbygget af afgifter på fuelolie, og som ventes at kunne generere ca. 30 milliarder dollar om året til klimaprojekter. En sådan aftale ventes at vinde lydhørhed hos u-landene, fordi pengene vil blive dedikeret til klimaprojekter i netop ulandene.
 
OK2010
Danmark har retning mod lønstigninger som er dobbelt så store som i udlandet, fremgår det af rapport skrevet af LO, DA og regeringen. Lønstigningerne i udlandet forventes at blive 1,5% i 2010 mens økonomer spår en vækst på 2,7% i Danmark. Udviklingen vil i givet fald medføre at danske virksomheder mister konkurrenceevne. Professor og arbejdsmarkedsforsker Jesper Due mener at rapporten kan påvirke overenskomstforhandlingerne i 2010, og at selve indholdet i rapporten ikke er til diskussion.
 
Så forsvinder endnu en farve fra fagforeningslandskabet
Efter lang tids løbende dialog mellem TIB (Træ-Industri-Byg) og 3F, har de to forbund nu besluttet at arbejde for en hurtig fusion. Der er udarbejdet et dokument med de overordnede rammer for en sammenlægning som vil danne grundlag for de videre diskussioner og beslutninger.
 
TIB var i 2004, da 3F blev dannet ved fusion mellem KAD og SID, tæt ved at blive en del af den større fusion, men valgte at stå udenfor. TIB organiserer især tømrere og træindustriarbejdere.
 
Brandfolk vil skifte fra FOA til Chaufførernes Fagforening (CF)
På en generalforsamling tirsdag har FOA-organisationen Brandfolkenes Organisation (BO) besluttet at søge optagelse i CF. Formanden for BO udtaler at der nu vil blive optaget forhandlinger med CF om optagelse. Det kan betyde genåbning af en grænsestrid mellem FOA og 3F, fordi CF er medlem af 3F, der ligesom FOA er medlem af LO. Formanden for BO har svært ved at se problemet, når FOA og brandfolkene ikke kan enes, og dermed ikke kan have et produktivt samarbejde. Så burde det være i orden at skifte fagforening.
 
Tørklædeønske kan koste ret til understøttelse
Beskæftigelsesminister Inger Støjberg har i et svar til Folketingets arbejdsmarkedsudvalg oplyst, at hvis en jobaftale ikke kan realiseres fordi en arbejdsgiver ønsker ansatte som ikke bærer hovedbeklædning, og en person ikke vil leve op til kravet, så er det ensbetydende med at den pågældende ikke står til rådighed for det ordinære arbejdsmarked, og konsekvensmæssigt f.eks. ikke er berettiget til kontanthjælp.

Baltic Dry Index
3518 (-12) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 524,57 DKK
100 Euro = 757,19 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 52 (+1,50)
APM A-aktie: 35.200 (+100)
APM B-aktie: 36.300 (0)
D/S Norden: 210 (+4,25)
DFDS: 342,50 (+2)
Mols-Linien: 47,80 (-2,20)
Børsen, 16/12
 
(OleS)
 
 



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1