Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tor 7/1-2010 10.00
7/1-2010
CO-SØFART KALENDER
 
Bjarne M. Olsen – SK-medlemsmøde i Korsør
John Ibsen – ferie
Ole Strandberg - ferie
 
FRA MEDIER
 
Overenskomstforhandlinger i krisens tegn
CO-industri og Dansk Industri indledte i går forhandlingerne til de nye overnskomster på industri-området. Chefforhandler for arbejdsgiversiden, administrerende direktør i Dansk Industri Hans Skov Christensen, sagde på det fælles pressemøde om forhandlingerne, at den økonomiske situation er helt anderledes, end ved forhandlingerne i 2007. ”Klimaet er slet ikke det samme i dag med faldende produktion og beskæftigelse. Det er i det lys, vi indleder forhandlingerne med en forventning om, at overenskomstfornyelsen kan bidrage til den økonomiske genopretning af virksomhedernes situation”, siger Hans Skov Christensen. Chefforhandler for CO-industri og formand for Dansk Metal Thorkild E. Jensen anerkender, at de danske virksomheder er pressede som følge af den økonomiske krise. Men han kender det taktiske forhandlingsspil, hvor udmeldingerne ikke altid skal tages for pålydende. Derfor har Metal-formanden både flere penge, bedre forhold for skifteholdsarbejdere, mere fokus på ligeløn og andre krav med i tasken. ”Vi synes, at det er rimelige krav, når man tænker på den indsats, som medlemmerne yder hver eneste dag”, siger Thorkild E. Jensen. Han peger i den forbindelse på, at danske virksomheder allligevel aldrig kan konkurrere med eksempelvis kinesiske virksomheder på lønnen. I stedet skal danske virksomheder konkurrere på at have veluddannede og motiverede arbejdere, hvilket kan sikres ved bedre overenskomster. Med hensyn til tidshorisonten for forhandlingerne stiles der ifølge Hans Skov Christensen efter en afklaring på industriområdet i begyndelsen af februar, hvorefter man kan forhandle de andre overenskomster indenfor blandt andet handelssektoren, i byggeriet og på transportområdet. Ved den seneste overenskomstfornyelse i 2007 endte det med en treårig overenskomst, men det er langtfra sikkert, at det også bliver tilfældet denne gang. ”Det er umuligt at sige noget om på forhånd, når vi ikke kender indholdet”, siger Thorkild E. Jensen. Hans Skov Chritensen er enig, men understreger, at det som udgangspunkt er bedst for virksomhederne at kende deres udgiftsniveau flere år frem i tiden. ”Jo længere en tidshorisont, jo bedre. Omvendt kan guld også købes for dyrt”, siger Hans Skov Christensen.
Politiken.dk, 6/1, http://politiken.dk/erhverv/article873873.ece
 
CO-industri underkender ultimativt krav fra HK
Allerede på førstedagen af forhandlingerne om nye overenskomster for 600.000 danskere er der uenighed i fagbevægelsens rækker. HK's ultimative krav om at få afskaffet den såkaldte 50-procentsregel underkendes af topforhandlerne i CO-industri. ”Jeg vil gerne slå fast, at CO-industri ikke møder op med ultimative krav. Det har vi aldrig gjort, og det gør vi heller ikke denne gang”, siger Thorkild E. Jensen, formand for Dansk Metal og forhandlingsleder for CO-industri. Den omstridte regel betyder, at en medarbejder på HK-området, kun har ret til en overenskomst, hvis halvdelen af de ansatte på en viksomhed under DA er medlem af HK. HK er det eneste fagforbund i Danmark, der er underlagt reglen, og ifølge HK betyder den, at 100.000 danskere er forhindret i at få en overenskomst. »Det er en diskriminerende regel, og derfor skal den væk«, siger formand for HK/Privat, Karin Retvig, der ikke er bange for at sætte hårdt mod hårdt. ”For os er det ultimativt, at reglen afvikles. Hvis ikke det er med i resultatet, stemmer vi nej”, siger Karin Retvig. Dansk Industris chefforhandler, administrerende direktør Hans Skov Christensen, mener, at HK selv må sørge for at gøre sig tilstrækkelig attraktiv: ”Det er sådan set ret enkelt for HK. De må bare få medarbejderne på virksomheden til at synes, at de skal være medlem af HK”, siger Hans Skov Christensen.
Politiken.dk, 6/1, http://politiken.dk/erhverv/article874238.ece
 
Fjordline aflyser alle afgange i uge 1
Det norske rederi Fjordlines færge MS Bergensfjord, der sejler på ruten Hirtshals, Stavanger, Bergen, har aflyst samtlige afgange med færgen i denne uge. Det sker efter at færgen i weekenden fik problemer med sin gearkasse. "Problemet med gearet opstod lørdag på vej til Danmark, og weekendens sejladser mellem Hirtshals og Stavanger måtte derfor aflyses. Også afgangene til Hirtshals søndag den 3. januar og fra Bergen mandag den 4. januar blev aflyst. Ved nærmere eftersyn viste det sig, at vi mangler flere af de dele vi skal bruge til at reparere gearkassen, og derfor har vi været nødt til nu at aflyse samtlige afgange resten af ugen", siger administrerende direktør Ingvald Fardal i en meddelelse. Efter reparationen skal færgen på planlagt værftsbesøg, og vil derfor ikke være tilbage i normal drift før den 19. januar.
Maritime Danmark, 6/1, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6725
 
Danske havne klarer selv isvinteren
Selv hvis vi får isvinter i Danmark, er Danske Havne ikke interesserede i at få hjælp fra statens isbrydere. Havnenes isbrydere kan sagtens klare at bryde isen helt ud til sejlrenden, og det gør de også allerede. "Det ændrer ikke noget, hvis vi får isvinter. Vi vil stadig gerne være fri for at betale for statens forpligtelser", siger sekretariatschef i Danske Havne, Tom Elmer Christensen til ingeniøren.dk. Havnene betaler ifølge ham for en service, som de aldrig nogensinde har modtaget, nemlig isbrydning mellem sejlrenderne og de såkaldte anduvningsbøjer. Selve havnene og stykket ud til anduvningsbøjen skal havnene selv stå for at holde ryddet vha. deres egne isbrydere. Men faktisk kan havnenes isbrydere sagtens klare at bryde isen helt ud til sejlrenden, og det gør de også allerede, fortæller Tom Elmer Christensen.
 
Flere piratangreb på tankskibe
Antallet af piratangreb på tankskibe steg markant i 2009. Ifølge IMB blev 42 tankskibe angrebet af pirater sidste år, hvilket er en stigning på 40 procent i forhold til 2008. De fleste angreb fandt sted langt fra den somaliske kyst. "Vi har ikke set så mange angreb, siden vi begyndte at registrere overfaldene tilbage i 1992", siger direktøren for IMB, Cyrus Mody. Langt de fleste angreb mislykkedes dog. Kun i to tilfælde lykkedes det pirater at overtage kontrollen med tankskibe i 2009.
Maritime Danmark, 7/1, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6730
 
Baltic Dry Index
3270 (+130)
Dryships.com, 6/1,http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 531,49 DKK
100 Euro = 757,10 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 58 (+2)
APM A-aktie: 37.200 (+400)
APM B-aktie: 38.730 (+650)
D/S Norden: 222,40 (-1,60)
DFDS: 371 (+3)
Mols-Linien: 54,50 (+1)
Børsen, 7/1
 
(Christian P)
 
Thora Lund
012 brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1