Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 8/1-2010 10.00
8/1-2010
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen – ferie
Ole Strandberg - ferie
 
FRA MEDIER
 
Isbryder-ordning under pres
Her midt i kulden med en mulig mulig isvinter om hjørnet, er flere politiske partier klar til at ændre ordningen med isbryderne. Det skyldes, at Danske Havne er utilfredse med, at de skal betale 20 millioner kroner om året til Danbjørn, Thorbjørn og Isbjørn, der har ligget stille siden 1996. Det har overrasket Venstres forsvarsordfører, Karsten Nonbo, der troede, at ordningen netop eksisterede af hensyn til havnene: ”Hvis ikke de vil have isbryderne, og staten også har udgifter på dem, så lad os se på en aftrapningsordning, en skrotningsordning eller en privatisering, eller hvad havnene nu vil,” siger han. ”Det er helt urimeligt, at man betaler omkring 20 millioner om året til en ordning, man ikke får noget for,” siger Dansk Folkepartis forsvarsordfører, Ib Poulsen, der ligesom havnene har svært ved at se, hvordan isbryderne er til hjælp: ”Siden vi sidst har haft en isvinter, har vi jo fået forbundet landsdelene med Storebæltsbro og Øresundsbro. Så på tværs af bælterne er der ikke behov for, at man holder isfrit. Havnene kan jo selv løse opgaven, fordi man har slæbebåde,” siger han.
Politiken.dk, 6/1, http://politiken.dk/erhverv/article873873.ece
 
Havne beder forsvaret om hjælp
Samtidig med at Danske Havne beklager sig over betalingen til statens isbrydere, og siger at man ikke ønsker assistance af dem, så beder de nu forsvaret om at være klar med hjælp, hvis havnene fryser til. "Frosten kan selvfølgelig blive så hård og langvarig, at skibstrafikken til mindre havne bliver meget vanskelig," siger Danske Havnes formand, Uffe Steiner Jensen i en pressemeddelelse. Heri konstaterer han endnu engang, at statens isbrydere ikke er til nogen hjælp, for de stikker for dybt til at nærme sig de mindre havne. I stedet er det mindre både med stærke motorer, der er brug for.
EPN.dk, 7/1, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1939282.ece
 
Scandlines åbner rute i Østersøen
Scandlines udbygger nu sit rutenetværk til de baltiske lande. Den 20. januar åbner rederiet en ny kombineret passager- og fragtrute mellem Travemünde i Tyskland og Ventspils i Letland. Ruten lægger ud med to ugentlige afgange i hver retning. "Travemünde er geografisk meget velplaceret med henblik på at komme til og fra det vesteuropæiske marked. Endvidere er Travemünde et interessant internationalt knudepunkt med flere intermodale muligheder for vores kunder. For Scandlines er ruten en styrkelse af vores baltiske rutenetværk med et stærkt andet ben", siger Søren Poulsgaard Jensen, der er COO for Scandlines fragtbaserede netværk. For mange danskere bliver det en gammel kending der indsættes på ruten - nemlig kombifærgen Urd, som har en kapacitet på 186 passagerer samt 1.598 lastemeter til fragt. Scandlines oplyser, at den nye rute vil blive udbygget med yderligere en færge, når der er fundet et passende skib.
Søfolk strandet på coaster i Frederiksværk
Tre søfolk fra Rusland og Ghana blev efterladt om bord, da coasteren Cormorants tyske kaptajn og reder den 15. december forlod skibet ved stålværket i Frederiksværk. De tre har hverken fået løn eller ordentlig forplejning. Det lykkedes onsdag Det Internationale Transportforbund ITF's danske skibsinspektør Morten Bach at få telefonisk kontakt med skibets kaptajn og ejer Klaus Juuls. Han siger, at der har været problemer med banken. Men han lover at komme til Danmark mandag, og at søfolkene da vil få deres løn udbetalt i kontanter. Hvis kaptajnen holder ord og kommer til Danmark, kommer han også til at stå skoleret for den danske Søfarststyrelse. Styrelsen var onsdag på kontrolbesøg på Cormorant, hvor en række mangler straks udløste forbud mod at sejle.
3F, 7/1, http://forsiden.3f.dk/article/20100106/NYHEDER/100109978/2140
 
Clipper ny storaktionær i Nordic Tankers
Nordic Tankers oplyser i en meddelelse til Fondsbørsen, at Clipper Group efter en aktieudvidelse nu direkte og indirekte besidder ejer 30,94 procent af aktiekapitalen og stemmerettighederne i selskabet. Nordic Tankers er med Clipper-aftalen blevet en betydende operatør af kemikalietankskibe med en flåde af 15 ejede skibe samt Clipper Groups 55 kemikalie- og produkttankskibe. Ny topchef i rederiet er Tommy Thomsen, der siden januar 2008 har været administrerende direktør hos Clipper Tankers.
 
Ledigheden stiger fortsat
122.700 personer var ledige i november, oplyser Danmarks Statistik. Dermed er ledigheden steget til 4.4 procent. Ledigheden nåede det laveste i nyere tid i juni 2008, hvor 45.800 danskere stod uden job. Siden har 76.900 flere meldt sig i arbejdsløshedskøen, hvilket svarer til en stigning på 168 procent. Det er især Vestjylland, som er ramt af stigningen i arbejdsløsheden. Her er ledigheden steget med 25 procent siden august. Bornholmerne er sluppet billigst med en stigning på blot to procent. Tallene fra Danmarks Statistik er ifølge beskæftigelsesminister Inger Støjberg ”forventelige”. Hun forudser flere ledige i år, og giver den internationale krise skylden.
Politiken.dk, 7/1, http://politiken.dk/erhverv/article874647.ece
 
Ledigheden dyr for det offentlige
De mange ledige koster de offentlige kasser milliarder af kroner. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, har regnet på tallene og er kommet frem til, at den stigende arbejdsløshed og den kraftigt faldende beskæftigelse alene i 2009 kostede de offentlige kasser omkring 20 milliarder kroner. Og i AE lyder forudsigelsen, som hos mange andre eksperter, at køen af ledige fortsat vil vokse. ”Vi forudser desværre, at ledigheden vil fortsætte med at stige langt ind i 2011. Til den tid risikerer vi at stå med op mod 180.000 personer i arbejdsløshedskøen. Det vil være mere end en tredobling, når man sammenligner med niveauet inden krisen satte ind”, siger Lars Andersen fra AE.
Politiken.dk, 7/1, http://politiken.dk/erhverv/article874957.ece
 
Danmarks Rederiforenings nyhedsbrev
Årets første nyhedsbrev fra Rederiforeninger er nu udkommet. Nyhedsbrevet indeholder bl.a. følgende artikler:
Formandens nytårsudtalelse
Rekrutteringskampagnen
Søfarten og klimaet
Rederiernes nybygningsprogram
 
Søfart fredag den 8. januar 2010
 
Det ruller for Combi Lift
Det er godt to år siden, at Combi Lift (J. Poulsen Shippings jointventure med tyske Harren & Partner) sendte »Combi Dock I« i fart, og i løbet af de to år har den og dens to søsterskibe flere gange vist, at der virkeligt var noget at komme efter. Ikke mindst for operatørerne, der har forstået at udnytte skibenes unikke lasteegenskaber til at skabe omsætning i et ellers slemt trægt marked.
 
Vinden vender for Erria med tanker-kontrakt
Godt gennemført benarbejde sikrede lige før årsskiftet selskabet Erria Consulting en ny stor konsulentkontrakt. Denne gang for det nationale olieselskab Petróleos de Venezuela, hvor selskabet skal stå for tilsyn og inspektion i forbindelse med bygningen af fire aframax-tankskibe.
 
Første af ti nybygninger til frugtbart tysk-dansk samarbejde
Med leveringen af nybygningen »Palmerton« er Combi Lift-samarbejdet mellem danske J. Poulsen Shipping og tyske Harren & Partner vendt tilbage til den mere traditionelle projektlast-tonnage. Der er tale om det første af en serie på 10 nye 10.000-tonnere med stor krankapacitet. Skibene bygges af kinesiske Taizhou Kouan Shipbuilding med levering frem mod 2012.
 
Nørresundby Rederi udvider med egne shippingaktiviteter
Nørresundby Rederi har udvidet aktiviteterne ved at etablere eget shippingselskab, Nørresundby Shipping A/S. Shippingdelen har tidligere ligget hos Nørresundby Rederis nære samarbejdspartner Janus Andersen & Co. Med etableringen af eget shippingselskab ophører Nørresundby Rederis mangeårige samarbejde med Janus Andersen & Co.
 
Norden sikrer nye handysize- og handymax-aftaler
Kort før jul præsenterede D/S Norden markedet for endnu en opsigtsvækkende langtidskontrakt. Det gælder to kontrakter indenfor handysize/handymax-segmenterne, hvoraf den ene betegnes som den største nogensinde af sin art. Det gælder en 15-årig aftale med unavngiven klient om transatlantisk transport af 12 mio. ton last, svarende til godt 30 afskibninger årligt eller tilsammen 8.000 skibsdage.
 
DFDS/Norfolkline – shortsea-gigant med øst-vest korridor
DFDS understreger med købet af Norfolkline fra A. P. Møller - Mærsk sin position forrest i det globale ro/ro-felt målt i kontrollerede antal lanemeter, og skaber nu yderligere afstand til konkurrenterne. Et er dog en global betragtning, mere relevant for en shortsea-operatør er den regionale status – her kommer DFDS/Norfolkline til at udgøre en imponerende øst-vest korridor fra Baltikum til Irland.
 
Canadisk nybygningsstrøm til Nordane fortsætter
Mandag ankom nybygningen »Stevns Iceflower« til Svendborg efter 17 dages sejlads fra byggeværftet på den canadiske atlanterhavskyst. Den følger i kølvandet på »Stevns Icequeen« fra september sidste år, og dermed er Nordane Shipping i Svendborg nu halvt gennem anden runde af en serie på foreløbig syv bugserbådsnybygninger fra Canada. Nordane Shipping kommer op på at have fået leveret i alt ni skibe fra Canada siden 2003, når serien afsluttes i sensommeren.
 
»Absalon« på vej til ny pirat-indsats
Somaliske pirater har ved indgangen til det nye år været yderst aktive med fire kapringer på kun fem dage. Aktiviten satte således »Absalon«s afgang i tirsdags fra Flådestation Frederikshavn mod Afrikas Horn i et lidet ønsket aktuelt lys. Danmark overtager 25. januar kommandoen for NATO-flådestyrken i området ud for Somalias kyster, og »Absalon« indgår som kommandoskib.
 
Brændselscelle-test i stor skala
Platform supply skibet »Viking Lady« er det første store kommercielt drevne skib, der interagerer brændselsceller i strømproduktionen om bord. »Viking Lady« er samtidigt det seneste af i alt kun fire eksisterende LNG-elektriske offshore-fartøjer. Skibet er hen over vinteren og foråret rammen om et intensivt testprogram, hvor ingeniører fra Wärtsilä og DNV skal samle konkret driftserfaring med et stort brændselscelleanlæg om bord på et offshore-fartøj i almindelig daglig drift.
 
Baltic Dry Index
3149 (-110)
Dryships.com, 7/1,http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 533,22 DKK
100 Euro = 757,14 DKK
Danske Bank, 8/1, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 63,50 (+7,50)
APM A-aktie: 38.400 (+1600)
APM B-aktie: 39.990 (+1910)
D/S Norden: 227,20 (+3,20)
DFDS: 371 (+3)
Mols-Linien: 54 (+0,50)
Børsen, 8/1
 
(Christian P)
 
Thora Lund
(Udgår i dag)

 

 
No Image



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1