Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 11/1-2010 10.00
11/1-2010
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – møde Danmarks Rederiforening (eftermiddag)
John Ibsen – møde Rødovre (formiddag)
 
FRA MEDIER
 
Skib med 2400 biler kapret
Ifølge det sydkoreanske Ministerium for Transport og Maritime Affærer, har somaliske pirater kapret det sydkoreanske transportskib "Asian Glory" med 25 besætningsmedlemmer. Kapringen skete ca. 1.000 kilometer ud for den somaliske kyst, hvor skibet var på vej mod Saudi-Arabien. Skibets last består bl.a. af 2.400 køretøjer, hovedsageligt af mærkerne Hyundai og Kia. Den sydkoreanske bilproducent Hyundai meddeler, at bilerne allerede var forsikrede og betalt, og den bekymrer sig mere for besætningsmedlemmerne. De har ifølge de foreløbige meldinger ikke lidt fysisk overlast.
EPN.dk, 10/1, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1942373.ece
 
Skib tvunget på grund af is
Tæt drivis ud for havn på Lolland fik fragtskib til at gå på grund. Det lykkedes dog skibet, som har hjemme i Caribien, selv at komme fri. Skibet er hjemmehørende i østaten St Vincent Grenadines. Hos Søværnets Operative Kommando oplyser man, at skibet var på vej ud fra Bandholm, da det på grund af isen tilsyneladende havde svært ved at dreje. Derfor løb det med stævnen på en sandbanke lige nord for havnen. Men da et andet skib senere kom forbi, fik bølgerne revet grundstøderen løs igen.
Fyens.dk, 9/1, http://www.fyens.dk/article/1399597:Indland-Fyn--Is-tvinger-fragtskib-paa-grund
 
Krydstogtskib i havari ved Antarktis
Antallet af krydstogtskibe der besøger de arktiske egne stiger fortsat. Og dermed også antallet af større og mindre ulykker, i de vanskeligt fremkommelige egne. Det sidste uheld indtraf mellem jul og nytår, hvor det 4.100 GT store krydstogtskib Clelia II var i gang med at forberede landsætning af passagerer ved Petermann Island, da en stærk strøm greb skibet og skubbede det ind mod øen, hvor styrbord skrue ramte en sten. Skibet mistede al strøm i halvanden time efter påsejlingen, men der var på intet tidspunkt fare for de 65 passagerer og 65 besætningsmedlemmer. Og landsætningen af passagerer blev også gennemført som planlagt, mens besætningen om bord arbejdede på at genoprette strømmen. Skibet er nu sendt på værft, og skibets operatør har været nød til at aflyse flere krydstogter, indtil reparationerne er gennemført.
Supertankere i kamp om laster
Kampen om at finde laster bliver stadig hårdere for supertankerne. Lige nu er der omkring 18 procent flere ledige supertankere på end antallet af laster der ventes i løbet af de kommende 30 dage. Dermed er overkapaciteten blandt supertankerne vokset siden årsskiftet, hvor den tilsvarende overkapacitet lå på 11 procent. Svarende til en stigning i den ledige kapacitet på mere end 50 procent.
 
Fortsat udsigt til tab i containerbranchen
Problemerne for containerrederierne er langt fra overståede med starten af det nye år, for ligesom i 2009 er der udsigt til, at branchen som helhed vil mangle fiansiering. Et problem, som selv store rederier som tyske Hapag-Lloyd og franske CMA CGM blev ramt af sidste år. Det er shippingkonsulenten Drewry, der ifølge Lloyd's List spår, at containerrederierne som helhed vil opleve, at finansieringsunderskuddet i 2010 vil fortsætte med 1,4 mia. dollar, mens det sidste år var på 10,7 mia. dollar. Udsigten til stigende fragtrater er altså ikke nok for at imødegå sektorens underskud de næste 12 måneder. Bankernes villighed til at låne ud til shippingsektoren er fortsat på et lavpunkt, og containersektoren står traditionelt ringere end andre shippingsegmenter, når der skal lånes i banken, skriver Lloyd’s List.
 
Regninger på vej til skibskommanditister
Der venter en barsk opvågning til virkeligheden for de tusindvis af kommanditister, som de seneste år har tjent store penge på at tage aktivt del i rederibranchen. Mange af de skibe, kommanditisterne har investeret i, er hårdt ramt af nedgangen i verdenshandlen, og såvel charterpriser som værdien af skibene er raslet ned. Manglende indtjening kan betyde, at kommanditisterne må til lommerne. To af de store udbydere af skibsanparter, Investeringsgruppen og Difko, har sendt efterregninger ud til investorerne, som typisk kan komme til at slippe en million kroner eller halvanden.
Business.dk, 11/1, http://www.business.dk/transport/store-regninger-paa-vej-til-skibskommanditister
 
Baltic Dry Index
3140 (-9)
Dryships.com, 8/1,http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 534,37 DKK
100 Euro = 757,13 DKK
Danske Bank, 11/1, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 67 (+3,50)
APM A-aktie: 39.520 (+910)
APM B-aktie: 40.900 (+1120)
D/S Norden: 237,50 (+10,30)
DFDS: 375 (+4)
Mols-Linien: 54,50 (+0,50)
Børsen, 11/1
 
(Christian P)
 
Thora Lund
010 brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1