Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 13/1-2010 10.00
13/1-2010
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
Søren V. Nielsen - domsmand
 
FRA MEDIER
 
Danske Havne vil ud af aftale om isbrydningstjeneste
Organisationen for Danske Havne oplyser at det koster havnene 20 millioner om året uanset om der er is eller ej, og at havnene sagtens kan klare isbrydningen selv. Dermed mener havnene at grundlaget for aftalen med statens istjeneste er bortfaldet.
 
Hovedopgaven for statens isbrydere er i dag at sikre gennemsejling i de internationale sejlruter som går under de tre store broer. Og det betaler de danske havne altså for, hvilket havnene ikke finder rimeligt.
 
Hemmelighedskræmmeri om Nordic Tankers værdier
En aktionær er blevet mødt med krav om underskrivelse af en fortrolighedserklæring før han kan få oplysninger om værdisætningen af de enkelte skibe i handelen mellem Nordic Tankers og Clippers. Det er en skibsmægler, tidligere bestyrelsesmedlem og tæt samarbejdspartner til Steen Bryde, Jesper Bo Nielsen, som er blevet mødt med kravet.
Maritime Danmark/business.dk, 12/1 09.48, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6786
 
Solide kursstigninger for de største rederier
Hård vinter og en stigende kinesisk handel har betydet markante kursstigninger for aktierne i Mærsk, Torm og Norden. Bedst er det gået Torm hvor aktien er steget med 40% siden nytår. Kina vil fortsat være den store vækstmotor mens den fortsatte usikkerhed for 2010 er forbundet med betydelig overkapacitet på grund af nye skibe.
 
Extra slow steaming breder sig
Ifølge Alphaliner er farten nu sat så meget ned på 20 lange ruter, at der er tale om ESS (extra slow steaming). Det svarer til at et skib som kan sejle 25 knob blot sejler 18 knob. På lange ruter anslås det at ESS kan give en brændstofbesparelse på mellem 5 og 7%. Alphaliner skriver at Mærsk Line på en af stillehavsruterne netop er overgået til ESS.
 
Havn i USA lukket på grund af højeksplosivt materiale
En stor havn på østkysten er lukket efter der er gået hul på ni containere med højeksplosivt materiale. Myndighederne overvejer samtidig at evakuere dele af byen Morehead City i North Carolina. Stoffet kan ikke eksplodere af sig selv, men kan nemt antændes hvis det blandes med andre stoffer.
Folketidende.dk/ritzau/AFP, 12/1 19.14, http://www.folketidende.dk/fare-eksplosion-lukker-havn-i-usa
 
Hjerteanfald på Scandlines-færge
En passager på Gedser-Rostock færgen fik mandag morgen hjerteanfald og færgen måtte returnere til dansk havn som var den hurtigste vej til hjælp. Ifølge Falck har manden fået stabiliseret sit hjerte og er kørt til sygehuset i Nykøbing.
 
Samsø - en weekend med færgekaos
"Kanhave" måtte opgive sejladserne i weekenden og "Vesborg" som blev anbefalet til en rute rundt om Fyn forlod havnen inden en ny udmeldt afgangstid. På næste tur fik "Vesborg" motorproblemer og måtte returnere til Kalundborg. Så blev en afgang aflyst og senere gennemført med ankomst Samsø kl 2 om natten. Reservefærge var der ikke noget syn af, men "Ternen" blev chartret til en enkelt tur frem og tilbage Hou-Sælvig.
 
Den nye borgmester var selv en tur i Jylland i weekenden og fulgte anbefalingen om at anvende ruten over Fyn og Kalundborg. Dagen efter havde han flere spørgsmål til SamsøTrafikken, men den nye informationschef var ikke at træffe mandag morgen.
SamsøPosten, 12/1
 
"Villum Clausen" ud af sejlplanen tirsdag-fredag
Efter skader hurtigfærgen pådrog sig mandag aften tages færgen ud af sejlplanen fra den 12. januar til og med fredag den 15. januar for udbedringer. I dagene er der ny sejlplan mellem Rønne og Ystad med "Povl Anker" og "Hammerodde".
 
5-6 kvæstet
I alt blev fem eller seks passagerer kvæstet da "Villum Clausen" lidt før kl. 20 mandag brat blev standset ved mødet med to uventet store bølger på vej til Rønne. Fire fik lettere skader og en ældre dame fik brækket hoften og skal opereres. På selve færgen er en håndfuld spanter beskadiget og der ses mindre buler i de udvendige plader. Også en redningsbåd blev slået ud af sin position uden dog at gå over bord.
 
BHT mener det var forsvarligt at sejle ud fra bølgeprognoserne og at det hører til naturens luner at bølger kan være voldsommere end forudset. Opklaringsenheden fra Søfartsstyrelsen vil imidlertid undersøge forløbet nærmere med baggrund i passagerskader og hårdtvejrsskader på færgen.
 
Bornholms Passagerforening sætter spørgsmålstegn ved det forsvarlige i sejladsen og har søgt aktindsigt i BHT's indberetning til Søfartsstyrelsen.
Bornholms Tidende, 12/1, side 1 og 3
 
Byggeri af ny hurtigfærge til Bornholm er nu indledt
Færgen bliver bygget på Austalværftet i Australien og selve byggeprocessen blev skudt i gang den 14. december med udskæring af de første aluminiumsplader. Den fortsatte udvikling kan følges på hjemmesiden hvor der lægges informationer og billeder ud som processen skrider frem.
 
DFDS-tilbud om bil gratis med
DFDS Seaways lancerer tilbud til passagerer på pakke-selv-skiferie, som giver mulighed for at tage bilen gratis med mellem København og Oslo frem til den 28. april.
Maritime Danmark/DFDS, 12/1 15.55, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6792
 
Kaptajn erkender at have smidt anker ved bornholmer-kabel
Tirsdag var Bornholms Politi ombord på det maltetiske fragtskib "Timberland" som mistænkes for at have smidt et anker ned som har revet et strømkabel mellem Sverige og Bornholm over. Kaptajnen har erkendt at have smidt ankeret på en position som sandsynliggør sammenhængen mellem "Timberlands" anker og den bornholmnske strømafbrydelse. "Timberland" kan nu frit sejle videre til destination i Sverige.
Frederiksborg Amts Avis/ritzau, 12/1 17.07, http://www.sn.dk/artikel/39417:Danmark--Kaptajn-erkender-kabelbrud
 
Royal Arctic Line sejler smutture til Sydpolen
Rederiet har tilsyneladende succes med niche-sejlads til Sydpolen hvortil der fragtes forsyninger til videnskabsmænd. Foreløbig har containerskibet "Mary Arctica" to gange været på en sådan sejlads og rederiet har konstateret at der åbenbart er et nyt marked.
 
Udenlandske søfolk som strandgods i danske havne
I 2009 blev over 40 udenlandske søfarende efterladt på skibe i danske havne som konsekvens af konkurser og andre problemer. Der er som oftest tale om skibe som sejler under bekvemmelighedsflag. De otte skibe som strandede i danske havne i 2009 var registreret i Panama, Malta og østaten St. Vincent & Grenadine.
 
Det er lykkedes ITF at hente mere end 2 millioner danske kroner hjem til de udenlandske søfolk i form af manglende løn og betaling til hjemrejsen.
For øjeblikket ligger coasteren "Cormorant" til kaj i Frederiksværk med tre efterladte søfolk som ikke har fået løn de seneste tre måneder. Søfartsstyrelsen har udstedt sejlforbud til skibet.
 
Også de danske havne er generede af skibe som ligger efterladt, og ligesom ITF og søfolkene må havnene ofte søge af få udgifter dækket ved at tage pant i skibene.
 
Genudsendelse af DR-serie om sejlads på de syv have
Udsendelsesrækken som består af seks dokumentarprogrammer om dansk skibsfart fra vikingetiden til i dag, genudsendes i januar-februar med indledning 24. januar.
Maritime Danmark/DR, 12/1 15.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6789
 
Mange ansatte i forsvaret har fået for lidt i pension
Forsvarets Personeltjeneste og Offentligt Ansattes Organisationer er i gang med en kulegravning af 2600 sager hvor der er mistanke om for lidt indbetaling til pension siden januar 1999. Forsvarsarbejdernes Landsorganisation oplyser at der indtil videre er udbetalt 2,3 millioner til 140 ansatte. Forsvaret har påtaget sig ansvaret for miseren som ikke skyldes ond vilje men en administrativ "kage" som de kalder det.
 
OK-forhandlinger transportområdet
Topforhandler Jan Villadsen fra 3F har afsløret arbejdstagernes krav til forhandlingerne som er:
 
* Fastholdelse og gerne udbygning af reallønnen
* Bedre uddannelse. Krav om at ufaglærte får betalt 6-10 ugers uddannelse ved fyringer. Retten til selvvalgt uddannelse udvides til flere uger.
* Danske firmaer skal hæfte for lønsnyd ved brug af udenlandske fupfirmaer.
* Timelønnen til lærlinge skal hæves.
* Mere pension.
 
Flere udskyder efterlønnen
Den forkætrede efterlønsreform fra 1998 ser ud til at virke. I 2006 gik mere end 20% af de 60-årige på efterløn, mens tallet i 2009 var faldet til 14%. Der er lige nu 130.000 personer på efterløn. Efterlønnen koster hvert år staten 18 milliarder kroner og der er fortsat politiske diskussioner om yderligere reformer eller helt afskaffelse af efterlønnen. I seneste forlig fra 2006 besluttede et bredt flertal i Folketinget gradvist at hæve efterlønsalderen fra 60 til 62 år i perioden 2019 til 2022.
 
Industriproduktionen steget for første gang i en række måneder
Fra oktober til november steg industriproduktionen med 1,4%. Produktionen er dog fortsat på et meget lavt niveau og der er usikkerhed ved den sæsonkorrigerede udvikling.
Danmarks Statistik, 12/1, http://www.dst.dk/nytudg/12214
 
Baltic Dry Index
3160 (+12) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 12/1, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 526,66 DKK
100 Euro = 757,08 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
APM A-aktie: 40.140 (+120)
APM B-aktie: 41.670 (+80)
D/S Norden: 236,20 (-4,30)
D/S Torm: 67 (-3)
DFDS: 380 (0)
Mols-Linien: 58 (+0,50)
Børsen, 13/1
 
(OleS)
 
Thora Lund
 
 
008 brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1