Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 22/10-2010 10.00

Dagen hedder "Cordula"
1701: Begrebet "politibetjent" nævnes første gang i en forordning, som organiserer politiet på landsplan.
Sol op 07.56 sol ned 17.51

CO-SØFART KALENDER

John Ibsen - feriedag
Kirsten Østergaard - ferie (retur 25/10)

FRA MEDIER

Hjemflagning ikke til gavn for Danmark
Når Mærsk flager skibe ind til Danmark giver det kun udgifter for landet og ingen indtægter, siger Henrik Berlau fra 3F-sømændene. De ansatte skal ikke betale skat i Danmark og danske overenskomster gælder ikke. Efter regeringen i 2001 indførte tonnageskatten er Danmark blevet et rent skattely for skibsfarten. Ifølge Henrik Berlau tør politikerne ikke gøre noget fordi Mærsk-familien enten rangerer lige under eller lige over den kongelige familie.
Danmarks Radio, 21/10 16.12, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/10/21/160737.htm

Underskud i Mols-Linien rammer Clipper
Der forventes et underskud for hele året på omkring 50 millioner kroner og aktierne i rederiet er i dag stort set usælgelige. Clipper overtog i november 2007 30% af aktierne i Mols-Linien, og i dag må Per Gullestrup erkende at det har været en dårlig investering. Værdien af aktieposten er faldet fra en halv milliard til 170 millioner kroner. Aktieposten blev erhvervet i forbindelse med en større handel mellem Scandlines og Clipper, hvor Clipper også overtog alle aktier i Sydfyenske.
Maritime Danmark/Jyllandsposten, 22/10 08.52, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9123

"Lisco Gloria" på vej til Lindø
Bugseringen startede torsdag efter problemer med ankerkæderne som forårsagede et par timers forsinkelse, og den udbrændte færge er nu på vej nordpå mod Lindø. Det brænder stadig på færgen. Ankomst til Lindø forventes i løbet af fredagen hvor de sidste brande skal slukkes, hvorefter man vil forsøge at finde årsagen til branden som brød ud 9. oktober.
Fyens.dk, 21/10 15.56, http://www.fyens.dk/article/1712615:Langeland--Lisco-Gloria-endelig-paa-vej-til-Lindoe

Mærsk har fået grønt lys i Den Mexicanske Golf
Statoil og Chevron har sagt god for udvikling af Jackfeltet, hvor Maersk Oil har en andel på 25%. Der forventes produktion fra feltet i 2014 og Maersk Oils forventede andel af feltet antages at udgøre 50 millioner tønder olie.
Borsen.dk, 21/10 16.00, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/193907/maersk_faar_groent_lys_til_udvikling_af_felt.html

Stor forskel på havneterminaler
Voksende intern handel og flere varer der transporteres via omlastningsruter, betyder mere container-håndtering i nye havneterminaler, til sammenligning med de "modne" havneterminaler. Visse steder er der ved at opstå flaskehalse som giver anledning til vækst samtidig med at der kan konstateres overkapacitet i Nordamerika og Europa, hvor mange havne konsekvensmæssigt presses af kunderne. Det vurderer APM Terminals Kim Fejfer i publikationen Port Strategy.
Epn.dk/RB-Børsen, 21/10 17.02, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2221335.ece

DFDS indgår strategisk havnesamarbejde i Göteborg
Göteborg er en strategisk vigtig havn for DFDS, og med overtagelse af havneoperationer styrker DFDS samarbejdet med industri- og transportvirksomheder i Norden. Der er indgået en 25-års aftale med C. Ports S.A. om operation af ro-ro terminaler. DFDS ejer 65% og C. Ports S.A. 35% i en nyetableret virksomhed med et samlet indskud på 48 millioner SEK. Ifølge aftalen med havnen vil vedligeholdelse af havnen og infrastruktur fortsat være havnens ansvar, mens vedligeholdelse af terminalerne vil være den nye virksomheds ansvar.
DFDS, 21/10 00.00, http://dfds.com/ENGLISH/PRESS/21102010

Der er betalt en tiendedel af årsomsætningen for havneterminalen og det vurderes umiddelbart til at være en underskudsforretning. DFDS forventer dog at driften i løbet af to-tre år bliver rentabel.
Epn.dk/RB-Børsen, 21/10 11.20, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2220877.ece

Maritimt center ved Aalborg opgivet
Planer om at etablere et maritimt center på havneområdet mellem Aalborg og Nørresundby er opgivet efter tre års forsøg på at skaffe midlerne. Limfjordens Maritime Fond har nu valgt at opløse sig selv, og skænke startkapitalen på 281.500 kroner til Utzon centret. Pengene skal bruges til restaurering af tre spidsgattere som er tegnet af Jørn Utzons far. Det oprindelige håb som nu er opgivet var at etablere "Limfjordens Levende Værft", til understøttelse af byens status som værtsby for The Tall Ship Races, og f.eks. at bygge nye vikingeskibe. Stifterne håber at projektet en dag kan genopstå.
Nordjyske.dk, 21/10 18.13, http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/28/3697420/3/maritime+planer+druknet

København forurenes af krydstogtsskibe
Flot ser det ud med de mange krydstogtsskibe som lægger til tæt ved Københavns centrum, men medaljen har en bagside i form af et stærkt stigende forureningsproblem. For sommeren 2011 er der allerede nu anmeldt 340 anløb med et enormt strømforbrug. Et enkelt skib 10 timer ved kaj udløser CO2 svarende til 10.000 biler som passerer strækningen København til Milano. En række lande i Europa er begyndt at se på muligheden af at levere strømforbruget fra land, og det vækker undren at man i København stadig lader skibene producere deres strøm fra dieselolien ombord. Problemet er de afgifter man pålægger strømmen fra land, som gør det helt umuligt at konkurrere med skibenes egen strøm.
Business.dk, 22/10 05.00, http://www.business.dk/raadgivning/krydstogtskibe-forurener-hovedstaden

Verdens hårdeste kapsejlads fik dramatisk start
Velux 5 Oceans løb tidligere på ugen af stablen i La Rochelle i Frankrig. Tre af otte tilmeldte både blev diskvalificeret i sidste øjeblik før den ni måneder lange sejlads omkring jorden, som indtil nu har kostet tre sejlere livet. Af de fem startende både er kun de fire med i selve kapsejladsen, fordi den ene kun deltager i en todages kvalifikations-sejlads. De fire resterende er imidlertid garvede kapsejlere. Turen er på 30.000 sømil og går fra La Rochelle til Cape Town, derefter Wellington i New Zealand, Salvador i Brasilien, Charleston i USA, for så til slut at ende i La Rochelle i Frankrig.
Børsen weekend, side 1, 14-15

Thomas Thune Andersen formand for Lloyd’s Register
Den tidligere Mærsk-reder overtager fra næste år en af de mest eftertragtede poster i den internationale shippingverden. Thomas Thune Andersen startede som shippingelev i 1977 og er nu 56 år.
Maritime Danmark/Tradewinds, 22/10 08.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9122

Kommunerne vil nu (også) stoppe aktiveringscirkus
Formanden for Kommunernes Landsforening, Jan Trøjborg, støtter udspil om en reform af aktiveringsindsatsen som der kræves fra mange sider, og som beskæftigelsesministeren Inger Støjberg (nu endelig) også støtter. Belønningen skal udmåles efter hvor mange der bringes i arbejde, og ikke efter hvor mange der bringes i aktivering lyder det fra Trøjborg. Ministerens forslag handler om at give højere refusion til virksomhedsrelateret aktivering (hvordan det end skal forstås), og forligspartnerne er indkaldt til møde efter efterårsferien.
Avisen.dk, 21/10 14.26, http://avisen.dk/kommuner-vil-stoppe-aktiveringscirkus_135727.aspx

Kommunernes spekulation i fleksjobordninger
Når en kommune i 18 måneder forgæves har forsøgt at finde et fleksjob til en person som er visiteret til fleksjob, mister kommunen den statslige refusion på 35% af udgiften til den ledige. Netop omkring det tidspunkt opretter kommunen så et fleksjob på f.eks. et plejehjem, hvorefter staten overtager 43% af fleksjobberens løn. Den resterende udgift svarer stort set til hvad kommunen ellers skulle betale til den ledige fleksjobber efter 18 måneder. Den kommunale begrundelse for oprettelse af fleksjob ses derfor også at være at undgå, at fleksjobberne ryger tilbage på ordinær ledighedsydelse som det værste økonomiske alternativ for kommunerne.
Dansk Arbejdsgiverforening/Agenda, 21/10, http://agenda.da.dk/default.asp

Forbrugerforventningerne
Den samlede indikator for forbrugertilliden var i oktober 0,6 mod 2,3 i september, og er dermed faldet lidt. Indikatoren belyser befolkningens syn på den aktuelle og den fremtidige økonomiske situation.
Danmarks Statistik, 21/10, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2010/NR468.pdf

Fortsat kæmpestrejker i Frankrig
De franske fagforeninger bebuder fortsatte kæmpestrejker mod pensionsreformen som er i færd med at blive vedtaget. Regeringen har bebudet at arbejdet med at færdiggøre reformen nu fremskyndes med udsigt til endelig vedtagelse i næste uge. I går truede den franske indenrigsminister med at sætte militæret ind mod urolighederne i landet, og præsidenten har bedt politiet fjerne blokaderne foran oliedepoter. 2.200 personer er anholdt i forbindelse med demonstrationer i den sidste uge.
Politiken,dk, 21/10 23.21, http://politiken.dk/udland/ECE1090399/franske-fagforeninger-bebuder-nye-kaempe-strejker/

SØFART

Har holdt efterårsferieuge.
 
BALTIC DRY INDEX
2720 (-9) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 21 /10, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS SALGSKURSER
100 USD = 545,44 DKK
100 Euro = 758,90 DKK
Danske Bank, 22/10, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 46.000 (+410)
APM B-aktie: 47.610 (+420)
D/S Norden: 212,50 (-0,60)
D/S Torm: 41,04 (-0,06)
DFDS: 384 (+5)
Mols-Linien: 38 (+0,80)
Børsen, 22/10

(OleS)

Thora Lund


018-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1