Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 16/2
Tir 16/2-2010 10.00

CO-SØFART KALENDER

John Ibsen - 12.30 møde med medlem på Arbejdsformidlingen.

FRA MEDIER

Pirateri
Pirater politianmeldes
Rederiet Clipper har anmeldt de somaliske pirater som kaprede CEC "Futura" den 8. november 2009. Det er første gang en sådan anmeldelse har fundet sted, og der har været arbejdet længe på at finde den rigtige juridiske vinkel. Skibet var kapret 71 dage og der blev betalt 1,7 millioner dollar i løsesum. To af piraterne er genkendt på TV-optagelse fra havnebyen Eyl og bevismateriale med DNA m.v. er indhentet efter skibets frigivelse.
Transportmagasinet, 15/2 12.30, http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=100215003

Best Management Practices
Efter piratoverfald eksploderede i sommeren 2008, satte en række internationale søfartsorganisationer sig sammen om at udgive vejledningen "Best Management Practices to Deter Piracy in the Gulf of Aden and off the Coast of Somalia. Vejledningen blev udgivet februar 2009 og har vist sig at være et godt værktøj for rederier og skibe.
Danmarks Rederiforening, 15/2, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/27488.html

IMB Live Piracy Report update
14/2 0835 LT psn Vishakhapatnam red, Indien
En båd med tre røvere nærmede sig et tankskib på reden, og da kaptajnen ikke observerede at båden fortsatte forbi skibet slog han alarm. Da besætningen kom hen forskibs observerede de to røvere ombord og en tredie på vej til at entre. Røverne flygtede ved synet af besætningen. Havnekontrollen informeret.

14/2 02.15 UTC ps 17:37.7N 083:21.6E Vishakhapatnam red, Indien
Tre røvere bordede en LPG tanker fra agter ved hjælp af reb og kroge. Røverne blev observeret og der blev slået alarm mens vagthavende besætningsmedlemmer skyndte sig agter. Røverne forsvandt med stjålen skibsproviant. Havnekontrollen og den indiske flåde informeret.

13/2 22.30 UTC psn 09:11.38N 014:23.03W ud for Conakry, Guinea
Pirater bevæbnede med rifler entrede en kemikalietanker i fart. Kaptajnen slog alarm og besætningen aflåste apteringen, mønstrede på broen og gemte sig et sikkert sted. Piraterne forsøgte uden held at få adgang til apteringen. På grund af den vedvarende alarm flygtede piraterne fra skibet som slap uskadt.
ICC Commercial Crime Services, 15/2, http://www.icc-ccs.org/index.php?option=com_fabrik&view=table&tableid=534&calculations=0&Itemid=82

Fratrædelsesaftaler Mærsk
I oktober 2009 meldte APMM ud at de ønskede at udskifte 170 danske jumiorofficerer med billigere asiatisk arbejdskraft. Efter Søfartens Ledere nu har modtaget en oversigt fra Mærsk over fordeling af ansøgninger til fratrædelsesordninger, viser det sig at også mange seniorofficerer har søgt fratrædelsesaftale.

I alt oplyser rederiet at der er indgået aftale med 140 officerer om fratrædelse, og at 153 af de 387 som fik tilbudt en ordning, har søgt. Fordelingen af de 153 ansøgninger er som følger:
Overstyrmænd 41
1. mestre 45
1. styrmænd 6
2. styrmænd 7
2. mestre 20
Juniormestre 8
MO'ere 26

30. juni 2010 skal alle frivillige fratrædelser være gennemført, og Mærsk har meddelt at man stiller sig tilfreds med de 140 som har fået aftaler, og ikke søger yderligere fratrædelser.
Søfartens Ledere, 15/2, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=3d6f28e1-f43b-45e4-8c5d-7faf6a60207c

Kaptajn fra hvalaktivistskib har bordet hvalfangerskib
Kaptajnen fra "Ady Gil" som blev ramt af et japansk hvalfangerskib den 6. januar, har i ly af mørket og fra en vandscooter, borded hvalfangerskibet med henblik på at foretage en civil anholdelse af kaptajnen for at ødelægge en "state-of-the-art" trimaran samt drabsforsøg på seks besætningsmedlemmer. Samtidig vil der blive forelagt en regning på 3 millioner dollar for ødelæggelse af skibet som har sat hastighedsrekord i sejlads jorden rundt.
Maritime Danmark/Fyns Amts Avis, 15/2 10.04, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7133

Mærsk fyrer i Rotterdam
Mærsk Line oplyser at 40 medarbejdere fyres i Rotterdam som del af selskabets spareprogram. Det involverede arbejde flyttes til Singapore og Storbritannien.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 16/2 07.19, http://borsen.dk/investor/nyhed/176707/

Hapag-Lloyd kan måske undvære statsstøtte
Et bestyrelsesmedlem udtaler at rederiet måske kan undvære den søgte statsstøtte, hvis den positive trend på containermarkedet er holdbar.
Epn.dk, 15/2 12.16, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1980473.ece

Småfærge-problemer
Fejø-færgen måtte mandag indstille sejladsen fordi en kæmpe kunststof-dug havde sat sig fast i skruen. Først troede man der var tale om en isklods, men Falck-dykkere kunne konstatere der var tale om den store dug som en masse mennesker hjalp med at bjærge fra kajkanten, så færgen kunne genoptage sejladsen.

Også Askø-færgen har været sat ud af drift på grund af ødelagte koblinger. Den ventes i drift igen tirsdag morgen.
Folketiden.dk, 15/2 19.21, http://www.folketidende.dk/kaempe-dug-havde-sat-sig-fast-i-faergens-skrue

Mobilkraner i kamp mod is i havnen
Østvendte havne har nu istykkelser på mellem 30 og 40 centimeter. De fleste havne kan bruge deres bugserbåde til at holde havnene isfri, men i Køge Havn har man taget mobilkraner med meterstore køreplader som rambukke i brug, som anvendes til at bryde isen nær kajerne.
Ingeniøren.dk, 15/2 14.54, http://ing.dk/artikel/106415-mobilkraner-banker-isen-i-stykker-i-danske-havne

Danske skibe 1. januar 2010
Der har været markant tilgang af tankskibstonnage de seneste par år og bruttotonnagen er pr. 1/1-2010 på 3,6 millioner fordelt på 145 skibe, hvor der for et år siden var 0,7 millioner BT mindre fordelt på 123 skibe.

Containerskibenes tonnage er næsten uændret i forhold til året før, og det samme gælder for tørlastskibe.

Væksten i den samlede danske tonnage fortsatte i 2009 og var ved årsskiftet på 11,1 millioner BT, hvilket er 94% højere end for ti år siden og det højeste nogensinde.
Danmarks Statistik, 15/2, http://www.dst.dk/nytudg/12908

Forligsmanden
Efter samtaler mandag med formændene for LO og DA, afventer Asbjørn Jensen foreløbigt at CO-Industri og DI selv finder en afsluttende løsning på deres forhandlinger. Han betegnede det samtidig som "meget alvorligt" hvis OK-fornyelserne udløser storkonflikt.
Dansk Metal, 15/2, http://www.danskmetal.dk/Nyheder%20og%20presse/Nyheder/2010/02%20februar/Bolden%20ligger%20stadig%20hos%20industriens%20forhandlere.aspx

Nulløsning er ikke tema
Fra flere sider har muligheden for en regulær nulløsning, svarende til en etårig forlængelse af de nuværende aftaler, været nævnt, men det er ikke tema ifølge DI's direktør Hans Skov Christensen. Begge parter forsøger at få nogle mærkesager igennem og for DI synes det at være mindre betaling for overarbejde og på skæve tidspunkter, mens det for CO-Industri er højere betaling for skifteholdsarbejde.
3F nyheder, 1572 10.39, http://forsiden.3f.dk/article/20100213/NYHEDER/100219941/2140/NYHEDER

Intet dramatisk sammenbrud i OK-forhandlingerne
Der er ikke den store dramatik i pausesætningen af forhandlingerne lige nu, mener arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen. Pauser i denne situation er normale og forligsmanden kan fra 1. marts udskyde en konflikt i to gange 14 dage. Han vurderer at der er al mulig grund til at mene, at parterne vil nå et forhandlingsresultat.
Avisen.dk, 15/2 11.35, http://avisen.dk/lang-vej-til-storkonflikt_122740.aspx

Gær-fabrik klar til overarbejde
Belært af konflikten i 1998 hvor gær-hamstring var den store dille, har direktøren for De Danske Gærfabrikker allerede varslet overarbejde for arbejderne, hvis der ikke snart findes en konflikt-fri udvikling for overenskomstforhandlinger.
Avisen.dk, 15/2 14.20, http://avisen.dk/gaer-direktoer-varsler-overarbejde_122755.aspx

Lønudvikling faldet i 4. kvartal 2009
Lønomkostningerne alt incl, steg med 2,3% fra 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2009. Til sammenligning var årsudviklingen for tredje kvartal, 2,4%.
Dansk Arbejdsgiverforening, 15/2, http://www.da.dk/

Fagforeninger låner ud som aldrig før til konkursramte
Lønmodtagernes Garantifond har lange ventetider på udbetaling til konkursramte lønmodtagere, og det har givet pres på låneaktiviteten hos flere store fagforeninger.
Avisen.dk, 15/2 15.19, http://avisen.dk/konkurslaan-aeder-af-forbundskasser_122759.aspx

Ligeløn vigtigste krav på abejdsmarkedet for mange
Næsten hver tredje kvinde mener at kampen for ligeløn er det vigtigste krav som kan stilles. Kvinder får i gennemsnit 17,7% mindre i løn end mænd. For mændene er topprioriteterne: Højere løn, fleksible arbejdstider og miljørigtige arbejdspladser.
Avisen.dk, 15/2 07.57, http://avisen.dk/ligeloen-har-stadig-topprioritet-for-kvinder_122714.aspx

De radikale vil have billigere a-kasse og højere efterlønskontingent
Partiet ønsker at halvere prisen for at være forsikret mod arbejdsløshed, mens prisen for at være med i efterlønsordningen skal være 60% dyrere svarende til ca. 250 kr om måneden.  Hos LO ser man positivt på forslaget. I Folketinget er Venstre positive mens Socialdemokratiet siger nej fordi man hverken vil justere det ene eller det andet bidrag. Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen mener ikke forslaget vil få den store effelt, fordi de 300 kroner det koster at være medlem af en a-kasse er fradragsberettiget.
Politiken, 15/2 03.00, http://politiken.dk/indland/article901771.ece

BALTIC DRY INDEX
2571 (-4) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 12/2, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 560,73 DKK
100 Euro = 757,40 DKK
Danske Bank, 16/2, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 40.060 (-270)
APM B-aktie: 42.060 (-400)
D/S Norden: 217,70 (-2,50)
D/S Torm: 54,50 (-1,50)
DFDS: 405 (-13)
Mols-Linien: 51 (-1)
Børsen, 16/2

(OleS)

THORA LUND

Image28796__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1