Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 20/1-2010 10.00

CO-SØFART KALENDER

Ole Strandberg - hjemmeside hjemme

FRA MEDIER

Søfolk fortsat strandet i Frederiksværk
Tre besætningsmedlemmer sidder stadig tilbage på coasteren Cormorant, der siden midten af december har ligget i Frederiksværk, efter at den tyske kaptajn og reder stak af fra ubetalte lønninger og et skib i forfald. Den 11. januar lovede han i en telefonsamtale med ITFs skibsinspektør Morten Bach, at vende tilbage til skibet medbringende fire måneders skyldig løn til besætningen. Men siden har ingen hverken set eller hørt noget til kaptajnen, og han er nu meldt til politiet af ITF. Herudover har Søfartsstyrelsen ved en kontrol om bord på coasteren konstateret, at skibet mangler en række vigtige certifikater. Styrelsen har derfor udstedt sejlforbud. Cormorant er i øjeblikket ikke optaget i noget skibsregister, efter at det i efteråret blev slettet af skibsregisteret på Cook Island, og senere nægtet optagelse i St. Vincent & Grenadine's register.
3F.dk, 19/1, http://forsiden.3f.dk/article/20100119/NYHEDER/100119909/2140

Opbrud i Limfjordens is
Indstrømning af vand fra Nordsøen har betydet, at isen er blevet mindre kompakt mange steder i den vestlige del af Limfjorden. Og selv om temperaturen næsten konstant har ligget under nul, så har det meget at sige, at frosten ikke er ligeså hård som først på måneden."Isen har været brudt op, og vandstanden er steget fra omkring 50 centimeter til 10 centimeter under normal", siger Lars Klemme, havnemester i Thisted Havn. Havnemesteren vurderer, at isen i Thisted Havn er 5 - 10 centimeter tyk. Hvilket er nok til, at de skibe, der ligger i havnen, må blive hvor de er. Andre steder i Limfjorden sejler færgerne mellem Thy og Mors som normalt, mens coastertrafikken i den vestlige Limfjord fortsat ikke kan klare sig uden isbryderassistance.
Nordjyske.dk, 19/1, http://nordjyske.dk/thisted/forside.aspx?ctrl=10&data=144%2c3476009%2c5%2c3

Forsyningsskib i kollision med boreplatform
Et blackout om bord på det norske forsyningsskib Far Grimshader, var sent mandag årsag til, at forsyningsskibet kolliderede med riggen Songa Dee, omkring 130 sømil vest-nordvest for Stavanger. Ingen om bord på hverken forsyningsskibet eller riggen kom til skade ved kollisionen. Men et af riggens otte ben er beskadiget, mens der blev slået hul på skibets skrog. To Sea King redningshelikoptere har evakueret halvdelen af Songa Dees besætningen. 34 er bragt i land, mens andre 15 er bragt til platforme i nærheden. 

Om bord på Far Grimshader befinder hele den 14 mand store besætning sig fortsat. Forsyningsskibet lå i over en time og huggede mod platformen, inden det lykkedes at få det bugseret væk. Men undervejs i forløbet blev Far Grimshader viklet ind i kæden til et af de ankre, der holder boreplatformen på plads. Da forsyningsskibet blev trukket væk fra platformen, trak det også ankeret med sig. Og der skulle to, i hast tilkaldte skibe, til at holde forsyningsskibet fra at drive tilbage mod platformen. Først tirsdag eftermiddag lykkedes det en ubemandet ubåd, der blev fjernstyret fra platformen, at kappe ankerkæden, så Far Grimshader kunne trækkes på sikker afstand af Songa Dee. Forsyningsskibet er nu på vej til Stavanger, hvor det vil blive undersøgt af de norske myndigheder.
Maritime Danmark, 20/1, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6869

Smarte sælger snød folk ind i gul fagforening
Provisionsaflønnede sælgere fra Det Faglige Hus har i storcentre og ved trafikknudepunkter spurgt folk, om de måtte sende dem information om fagforeningen. Har folk accepteret, er de i stedet blevet meldt ind i fagforeningen og har fået tilsendt kontingentopkrævning og rykkere. Og når de ufrivillige medlemmer har henvendt sig til Det Faglige Hus, er de blevet bedt om skriftligt at forklare deres ærinde. De har altså ikke kunnet slippe fri af medlemskabet ved bare at ringe til fagforeningen.

Det faglige Hus beklager fremgangsmåden, men fortsætter samarbejdet med bureauet. Men man har dog sørget for, at de medarbejdere, der snød folk til medlemskab er blevet fyret, oplyser kommunikationschef Mette Jul. »Det er ikke vores interesse, at folk mod deres vilje bliver meldt ind. Vores sagbehandlere er trætte af det«, siger kommunikationschefen.
Politiken.dk, 19/1, http://politiken.dk/erhverv/article882635.ece

HK splittet omkring ultimativt OK-krav
HK/Privat har sat alt ind på at få fjernet den omstridte 50 procent-regel ved de igangværende overenskomstforhandlinger. Men kollegerne i HK/Handel er anderledes afdæmpede. "Der er den forskel, at den ikke betyder så meget for os, som den gør for HK/Privat«, siger Jørgen Hoppe, der er formand for HK/Handel. Den omstridte regel betyder, at en medarbejder, der arbejder på HK-området, kun har ret til en overenskomst, hvis halvdelen af de ansatte på en virksomhed under DA er medlem af HK. 

HK/Privats formand Karin Retvig har flere gange slået fast, at hun vil anbefale medlemmerne at stemme nej til det endelige mæglingsforslag med nye overenskomster for omkring 600.000 privatansatte lønmodtagere, hvis forslaget ikke indeholder en afskaffelse af 50 procent-reglen. Men det krav står HK/Privat altså noget alene med. Selv kollegerne i HK/Handel har problemer med kravet. "Jeg bryder mig ikke om at bruge ordet ultimativt. Vi ser på helheden, når vi er færdige", siger formand Jørgen Hoppe, med henvisning til, om han i sidste ende vil anbefale sine medlemmer at stemme ja eller nej. 
Politiken.dk, 19/1, http://politiken.dk/erhverv/article882670.ece

Statskassen mærket af udgifter til dagpenge
Da ledigheden i sommeren 2008 var lavest med cirka 44.000 arbejdsløse, kostede dagpengene cirka 1,8 milliarder kroner i kvartalet. To år efter er det tal steget til 3,7 milliarder, og i 2010 forventer regeringen at bruge hele 24 milliarder på at udbetale dagpenge til de arbejdsløse – mere end en tredobling på to år. "Det er klart, at det er en post, som trækker vældig meget på statskassen. Derfor skal vi også gøre, hvad vi kan for at få alle tilbage i arbejde så hurtigt som muligt. Både fordi det er bedre for den arbejdsløse, men også fordi det gavner statskassen", siger finansminister Claus Hjort Frederiksen

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg er enig med Hjort Frederiksen i, at regeringen skal gøre alt, hvad den kan, for at begrænse ledigheden. Men hun peger samtidig på, at den danske arbejdsmarkedsmodel er indrettet sådan, at der er taget højde for, at udgifterne stiger, når landet rammes af en nedgang i økonomien. "Andre lande skal først ud og finde finansieringen. Det behøver vi ikke, fordi vi har afsat pengene, så de, der bliver arbejdsløse, kan opretholde et rimeligt liv, når de mister deres job", siger Inger Støjberg. Den økonomiske belastning er dog så stor, at Michael Rosholm, der er professor i økonomi ved Handelshøjskolen og økonomisk vismand, advarer mod, at ledigheden får lov at bide sig fast. For gør den det, vil ekstraudgiften blive en permanent belastning for statskassen.
Politiken.dk, 20/1, http://politiken.dk/erhverv/article883374.ece

Baltic Dry Index
3208 (-87) 

Dryships.com, 19/1,http://www.dryships.com/pages/report.asp

Bankens salgskurser 
100 USD = 534,22 DKK 
100 Euro = 757,24 DKK 
Danske Bank, 20/1, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 65 (-2,50)

APM A-aktie: 41.800 (+150) 
APM B-aktie: 43.450 (+220) 
D/S Norden: 251 (-0,40) 
DFDS: 382 (+2)
Mols-Linien: 60,50 (+0,50)
Børsen, 20/1 

(Christian P)

Thora Lund

oæ



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1