Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 29/1-2010 10.00

CO-SØFART KALENDER

Faglig afdeling - 12.00 TR-møde DFDS, Metal Søfart
Ole Strandberg - arbejder hjemme

FRA MEDIER

Pirateri
Kapring
Det cambodjanske fragtskib "Layla-S" er kapret af somaliske pirater ud for Berbera hvor skibet havde udlosset i den nordlige enklave Somaliland. Besætningsmedlemmerne på færgen er ifølge organisationen Østafrikanske Søfolks Hjælpeprogram fra Pakistan, Indien, Sri Lanka, Somalia og Syrien.
Epn.dk/ritzau, 28/1 13.25, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1962062.ece

Somalia internt
Der er udbrudt voldsomme kampe i Mogadishus centrum mellem islamiske oprørere og soldater fra Den Afrikanske Unions fredsbevarende styrker. Skudvekslimgerne er koncemtreret i et trafikknudepunkt som ligger mellem havnen og lufthavnen.
Berlingske Tidende/ritzau, 29/1 06.07, http://www.berlingske.dk/verden/voldsomme-kampe-i-somalias-hovedstad-0

Issituationen
Færge stopper i Limfjorden
Hals-Egense færgen har torsdag formiddag indstillet sejladsen på grund af kraftig isdannelse i Limfjorden. Forudsætning for genoptagelse af sejladsen er en ændret strømretning.
Nordjyske.dk, 28/1 14.40, http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2c3483252%2c5%2c3

Begge isbrydere på 24-timers varsel
Efter "Danbjørn" onsdag overgik fra 48 timer til 24 timers varsel, sættes nu også "Thorbjørn" på 24 timers varsel fra i dag. Sidst statsisbryderne blev sendt til assistance i danske farvande var i 1996, og det bruges som definition for en isvinter.

For øjeblikket ligger flere småfarter stille, og det er udover Hals-Egense færgen Udbyhøjfærgen i Randers Fjord samt færgen mellem Hundested og Rørvig. Fortsætter frosten kan mange småfærger få problemer. Søren Adsersen fra Småøernes Færgeselskaber siger at flere ruter har iværksat nødfartplaner.
Nordjyske.dk, 28/1 16.52, http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2c3483264%2c5%2c3

Scandlines skal åbne sin Østersørute for konkurrenter
Efter klager fra to norske rederioer, har de tyske kartelmyndigheder nu beordret Scandlines til at åbne for konkurrence på ruten mellem Rødby og Puttgarden. Det er de norske rederier Bastø Fosen og Eidsiva som allerede for fire år siden indbragte klagen om misbrug af monopolsituation.

Scandlines udtaler at de principielt ikke har indvendinger mod konkurrence, men mener det vil få konsekvenser for den udbudte service på ruten. Scandlines vil nu blive tvunget til at forhandle med nordmændene om deling af havnefaciliteter. Lige nu studerer Scandlines den 50 sider lange kendelse og Scandlines har en måned til at svare før beslutningen bliver juridisk bindende.

Scandlines sejler med 15 minutters intervaller på ruten, og de to norske rederier planlægger timedrift med nye skibe som skal sejle på naturgas.
Business.dk, 29/1 08.25, http://www.business.dk/transport/scandlines-beordret-til-stoppe-oestersoe-monopol

Problemer med trafikken til og fra Århus Havn
Mols-Linien slår alarm over trafiksituationen til havneområdet hvor Nordhavnsgade er afspærret. Før Nordhavnsgade blev afspærret kunne den tunge trafik blive på havneområdet, men nu tvinges den ud på Skolebakken/Kystvejen med højresving ved Nørreport-krydset. Det giver stor nervøsitet for de mange cyklister som passerer Nørreport-krydset.
Jyllandsposten, 29/1 07.54, http://jp.dk/indland/aar/kriminalitet/article1962833.ece

Nordic Ferry Service og Samsø Linien i samarbejde
De to rederier forhandler nu sammen om at købe en erstatningsfærge for "Kanhave". Da NFS vandt udliciteringen på Samsø østrute, opgav Samsø Fonden at videreføre færgesejladsen til Sjælland i regi af Samsø Linien. Økonomien i denne rute alene var ikke tilstrækkelig til at drive rederi, og fonden valgte at overdrage ruten til NFS. Samsø-Fonden har imidlertid stadig mod på at drive færgesejlads, og det har nu resulteret i et samarbejde hvor NFS og fonden forhandler om sammen at investere i en ny færge til erstatning af "Kanhave".
Jyllandsposten, 28/1 09.06, http://jp.dk/indland/aar/erhverv/article1961627.ece

Nyt færgeleje til "Kyholm" i Kalundborg
Natten til torsdag blev rampen til "Kyholm's" gamle leje, flyttet over i nyt leje som ligger 200 meter østover, og færgen sejlede planmæssigt ind i det nye leje torsdag. Ved det nye leje mangler endnu billetautomater samt hegn og noget asfaltarbejde, og biler skal stadig tjekke ind ved det gamle leje.
SamsøTrafikken, 28/1, http://www.samsoetrafikken.dk/nyheder/76we.aspx?newsId=1737

Kyholm


Askø-beboere utilfredse med is-sejlplan
"Christines" havari onsdag var så alvorligt at færgen ikke kom i drift torsdag. Det betød at to små ø-færger skulle opretholde driften på både Fejø, Femø og Askø. Beboere er utilfredse med at en af færgerne har kunne sejle morgen- og natture, hvad den ellers ikke har kunnet af sikkerhedsmæssige grunde.
Folketidende.dk, 28/1 20.00, http://www.folketidende.dk/utilfredshed-pa-asko-over-sejlplan

Sæby-rederiet Express Shipping har negativ egenkapital
Sidste regnskabsår resulterede i et tab på 22,9 millioner kroner, og rederiets egenkapital er nu negativ med 18,6 millioner. Det er nedskrivinger på rederiets fire ro/ro-skibe som ligger bag regnskabsresultatet. Et af de fire skibe er solgt efter regnskabsårets afslutning.
Maritime Danmark/nordjyske.dk, 29/1 08.20, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6967

Mærsk-havn i Suez har haft rekordudvikling
Suez Canal Container Terminal, som APM Terminals ejer 55% af, har haft stigende gennemstrømning af containere med 11% i 2009, mens den globale havneaktivitet faldt med 10%. Den stigende gennemstrømning på Suez-terminalen skete på trods af at 20% færre skibe sejlede gennem kanalen. APM Terminals og partnere er i gang med udbygning af terminalen så den i 2014 vil få en kapacitet på 5,4 millioner TEU.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 28/1 10.58, http://borsen.dk/investor/nyhed/175351/

APM salg af havneaktiviteter i Taiwan
Salg af aktiviteter i Kaohsiung til sydkoreanske Hanjin har været på trapperne et stykke tid oplyser APM Terminals. Havnemyndighederne i Kaohsiung har planer om at sætte flere havneområder sammen, og Hanjin har nu tre terminalområder.
Euroinvestor/RB-Børsen, 28/1 10.37, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10855186

SOK opretter 24-timers tjeneste
For at sikre god service har SOK oprettet en pressevagt som kan træffes 24 timer i døgnet. Telefonnummeret er 70 20 40 33.
SOK, 28/1 19.35, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/oevrigenyheder/Pages/2010-01-28_pressevagt.aspx

Danmark er med til at spænde ben for EU-enighed om CO2-udledning
EU-kommissionen har appelleret om EU-enighed til et forestående IMO-møde om CO2-udledninger, men bl.a. Danmark, Storbritannien og Grækenland spænder ben for en sådan mulighed.
Maritime Danmark/Lloyds List, 29/1 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6966

Storordre til Karstensens Skibsværft har ligget i skuffen i to år
Værftets hidtil største nybygningskontrakt har ligget i skuffen på værftet i snart to år, og først nu fortælles om odren fra det norske rederi Sævik & Ervik, om levering af en kombineret trawler/notbåd på 80 meters længde.
Maritime Danmark/Karstensens Skibsværft, 28/1 15.11, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6963

Nyheder fra Søfartens Arbejdsmiljøråd
Sand- og ralsugere
Som en hjælp til APV'er ligger der nu skabeloner klar på Seahealth's hjemmeside.

Ny arbejdsmiljøkonsulent
Fra 1. februar er Seahealth tilbage på fuld styrke.

Kursusprogram for ledere
Nyrt kursusprogram for åbne kurser i 2010 er udsendt. Det første kursus er i Vejle 8.-9. februar.
Søfartens Arbejdsmiljøråd, 28/1, http://www.seahealth.dk/nyheder/

Strejkekasser er polstret til eventuel storkonflikt
3F har godt og vel to milliarder kroner i konfliktkassen og de vil kunne række til en strejke på mellem 6 og 8 uger. HK's strejkekasse er på 1,3 milliarder kroner. For HK-Privat vil det kunne række til mere end 4 uger. Hvis konflikt bliver en realitet går der imidlertid ikke lang tid før regeringen griber ind vurderes det. Seneste storkonflikt var i 1998 hvor politikerne greb ind efter 10 dage.
Business.dk/ritzau, 29/1 07.51, http://www.business.dk/arbejdsmarked/strejkekasser-polstret-til-storkonflikt

1 million offentligt ansatte i 2037
Antallet af offentligt ansatte er i det sidste år steget med 10.000 personer til næsten 830.000. En fremskrivning af dansk økonomi foretaget af Dansk Arbejdsgiverforening viser, at fortsat udbygning af velfærdsstaten vil medføre at der vil være mere end en million offentligt ansatte i 2037.

En fortsat udvikling af den offentlige sektor vil forværre rekrutteringsmuligheder for den private sektor fremover, samtidig med at 60.000 personer forsvinder fra arbejdsstyrken i de kommende år. Ifølge professor Jan Rose Skaksen fra Handelshøjskolen skal danskerne forberede sig på at reformpausen omkring efterløn mv snart er slut.
Dansk Arbejdsgiverforening, 28/1, http://agenda.da.dk/default.asp

Konjunkturbarometre
Serviceerhverv:
Den sammensatte konjunkturindikator er -1 i januar, mod -4 i december og -25 i marts 2009.
Industrien:
Den sammensatte konjunkturindikator er +1 i januar mod -2 i december.
Byggeri og anlæg:
Den sammensatte konjunkturindikator er -43 i januar mod -39 i december.
Danmarks Statistik, 28/1, http://www.dst.dk/Statistik/Nyt/Tidsopdelt.aspx

Nye regler om sygedagpenge på vej
Torsdag fremsatte beskæftigelsesministeren lovforslag som skal give mulighed for sygedagpenge i en længere periode og bedre vilkår for selvstændige. Sygedagpengeperioden kan efter forslaget forlænges når arbejdsevnen hos den sygemeldte skal afklares. I dag kan en sådan forlængelse gives i op til 26 uger, og den periode foreslås udvidet med 13 uger. De nye regler forventes at træde i kraft 1. april 2010.
Beskæftigelsesministeriet, 28/1, http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Nyt%20fra%20BEM/Arkiv/2010/01/Nye%20regler%20om%20sygedagpenge%20er%20paa%20vej.aspx

Arbejdsløsheden
Fra november til december steg den registrerede ledighed med 1.500 personer, svarende til en uændret ledighedsprocent på 4,3% af arbejdsstyrken. Hermed er ledigheden på 121.400 personer mod 45.800 i juni 2008, hvor ledigheden nåede sit laveste niveau i nyere tid.
Danmarks Statistik, 28/1, http://www.dst.dk/nytudg/12338

Retsagen om LO-millioner
Procedurernes dag
Torsdag var dagen til procedurer fra de to parters advokater, og den afsluttende dag for retssagen i byretten.

HK for Tine Aurvig-Huggenberger ved advokat Marianne Norrbom:
Det er egentlig en banal sag, hvor Huggenberger blot har optjent sin pensionsret i en tidligere alder end normalt. Hvorfor er sagen ikke løst forlængst? Der er kun en skurk i sagen og det er ex LO-formand Hans Jensen. Han havde pligt til at få undersøgt sagen juridisk eller få den indbragt for hovedbestyrelsen. Det er en dårlig forklaring at han spurgte Huggenberger selv.

LO for sig selv ved advokat Morten Ulrich:
Der hviler en kæmpetung bevisbyrde på Huggenberger, og den er ikke løftet. Hvis hun havde læst en smule indenad i de pensionsoversigter hun har modtaget fra Pension Danmark, ville hun forstå at der slet ikke var plads til sådan en pension. Kravene er eksorbitante, og der er tale om 5,4 millioner kroner mere end der er indbetalt.

Der afsiges dom 25. marts.

"Lortesag"
FOA-formanden Dennis Kristensen forbander den igangværende sag og kalder det direkte en lortesag for alle parter. Nu har en del i fagbevægelsen forsøgt at ruske op i historierne om forgyldte lønninger og håndtryk i fagbevægelsen, og sagen her banker os simpelthen tilbage til start, siger Dennis Kristensen. Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen er fuldstændig enig. På en skala fra 1 til 10 er dether en 10'er. Det er fagbevægelse når den er dårligst.

Uanset om Huggenberger får medhold i sit krav om mellem seks og otte millioner, så taber alle på sagen siger Dennis Kristensen. Får hun ret er der tale om et uhyrligt gyldent håndtryk. Og ligegyldig hvad, så er billedet tegnet af en fagbevægelse hvor man forgylder sig selv.  "Vi skal have udryddet enhver tvivl om, at vi bruger medlemmernes penge ordentligt - og ikke på sådan noget svineri", siger FOA-formanden.
Information, 28/1, side 3

SØFART nr. 4
Indhold:
Største skib hidtil til JD
Holstebro-virksomheden JD-Contractor, som har specialiseret sig i dykker- og kabellægningsarbejde, har købt sit hidtil største skib. JD-Contractor har således netop overtaget palleskibet »Mina« fra Nørresundby Rederi, som hidtil har benyttet skibet til linje- og trampfart på den norske kyst. Hos JD-Contractor bliver opgaverne noget anderledes, men »Mina« skal fortsat benyttes til transportopgaver og altså ikke ombygges til kabellægger, entreprenør-fartøj el.lign.

Rederiforeninger overvejer fusion
De to rederiforeninger for den mindre og mellemstore skibsfart, Rederiforeningen for Mindre Skibe og Rederiforeningen af 1895, vil se på mulighederne for at indlede et tættere organisatorisk samarbejde – med mulighed for evt. at slå de to foreninger sammen. -Den mindre skibsfart vil på sigt højst sandsynligt blive endnu mindre. Dermed vil det være fornuftigt at se på det organisatoriske, siger Michael Wengel-Nielsen, sekretariatsleder i Rederiforeningen for Mindre Skibe.

Samsø Linien med i ny NFS-færge
Samsø Linien A/S går nu ind som medinvestor på en af de færgenybygninger, som Nordic Ferry Services i september sidste år oplyste, at rederiet venter at kontrahere ved et nordeuropæisk værft. Konkret drejer det sig om en dobbeltender-færge til ruten mellem Sælvig og Hou til afløsning af den kritiserede og uheldsramte »Kanhave«, som blev leveret sidste år til ruten fra et græsk værft.

Fra Mærsk til Blue Star-blå
En knap 30 år gammel AHTS’er fra Frederikshavn Værft er nu godt på vej til at få et nyt liv i dansk ejerskab og under dansk flag. Rederiet Blue Star Line i Faaborg har således købt »Asso Quattordici« af italienske Augusta Offshore, som i 1993 overtog skibet fra A.P. Møller – Mærsk. Dengang hed skibet »Mærsk Detector«, mens det nye navn efter Blue Star Lines overtagelse bliver »Blue Alfa«. Skibet bliver det klart største i Blue Star Lines flåde, der benyttes til forskellige support-opgaver i offshore-branchen – heriblandt inden for kabellægning, forureningsbekæmpelse, inspektion mv.

Esvagt får ny kontrakt i Norge
Esvagt har via et letter-of-intent lagt an til at påtage sig endnu en stor opgave i det norske. Denne gang er det med selskabet ENI Norge, der ønsker, at Esvagt stiller med et ishavs-multipurpose standby-skib. Skibet skal designes og udstyres til brug i Barentshavet, og det skal ud over standby-rollen også kunne fungere som sikkerheds-, rednings- og miljøskib – alt efter behov.

Havforskningscenter etableret
Dansk havforskning, herunder feltbaserede uddannelsesaktiviteter og adgangen til havforskningsfartøjer, skal koordineres bedre. Derfor blev Dansk Center for Havforskning fra årsskiftet en realitet. En af de vigtigste opgaver for centeret bliver en fælles drift af de danske havforskningsfartøjer. I dag driver en række institutter i de danske forskningsmiljøer mindre fartøjer, der bruges til havforskning. Men driften af skibene samles nu i Dansk Center for Havforskning, der får base hos DTU Aqua under Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby.

Skibsføreren bestemmer
Spørgsmålet om skibsførerens autoritet om bord er et centralt punkt i en redegørelse fra Opklaringsenheden om en savnet matros på »Tor Anglia«. Og Opklaringsenheden slår fast, at beslutningen om at vende skibet for en eftersøgning er skibsførerens og ingen andens.

Markant vækst i STS-operationer
Antallet af STS-operationer i de danske farvande steg markant i 2009. Trafikken voksede især ud for Frederikshavn, fordi en voksende del af operationerne foregik med VLCC-tonnage. Der er flere årsager til den kraftige stigning, vurderer Maersk Broker, én af de største aktører på området.

Tilbage på vækst-sporet
Scanel International A/S melder, på trods af svære tider mange steder i den maritime branche, om et aktivitetsniveau på højde med 2007. Virksomheden har senest ansat 60 nye medarbejdere og forventer snart at runde 250 ansatte til at løse et bredt spekter af opgaver rundt om i verden.

Globalt overblik
Maersk Line har med oprettelsen af et nyt Situation Room givet sig selv og sine operatører de bedst tænkelige muligheder for at holde et samlende globalt overblik. Ikke kun over skibe, terminaler og ruter, men over alle de hundreder af detaljer, der skiller vandene mellem de gode og de rigtigt gode containeroperatører.
Søfart, 29/1

 BALTIC DRY INDEX

2963 (-155) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 28/1, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 545,10 DKK
100 Euro = 757,50 DKK
Danske Bank, 29/1, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 39.800 (+650)
APM B-aktie: 41.450 (+7100)
D/S Norden: 234 (-0,60)
D/S Torm: 59,50 (-0,50)
DFDS: 393 (+10)
Mols-Linien: 57,50 (+1,50)
Børsen, 29/1

(OleS)

THORA LUND

Image28549__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1