Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 5/2-2010 10.00

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – møde Søfartsstyrelsen
Christian Petersen, Kirsten Østergaard – møde DSRF-TR i Fjordline
Ole Strandberg – fagblade hjemme
John Ibsen – arbejder hjemme

FRA MEDIER

Ingen isproblemer i ydre danske farvande
De tre statsisbryderne ligger stadig til kajs i Frederikshavn. Selvom kulden har bidt sig fast, tyder intet pt. på, at isbryderne kommer i aktion foreløbigt. Det vurderer Søværnets Operative Kommando. På grund af saltholdigheden i de danske farvande skal der længere tid til med lavere temperaturer, før det bliver aktuelt for Danbjørn, Thorbjørn og Isbjørn at rykke ud. I denne uge er der kommet lunere vand ind i de danske farvande fra vest, hvilket gør forekomsten af is stadigt mindre udpræget. "I de åbne farvande er der områder med is i tykkelser på op til 30 centimeter, men skibsfarten er ikke generet af det, hvorfor der endnu ikke er behov for assistance fra statsisbryderne", siger orlogskaptajn Kim Møller Petersen fra SOK. I indre farvande som havne og fjorde er der dog behov for assistance. Bugserbåden Stevns hjælper skibsfarten i Limfjorden, bugserbåden Stevns Icebird assisterer ved Hals Barre, mens Sontinja og Susanne Saj tager sig af Smålandsfarvandet.
Maritime Danmark, 4/2, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7032

Color Vikings problemer skyldtes ikke isen
Det var ikke isdannelse som sådan, der var skyld i, at en Color Line færge forrige søndag blev fanget i isen. Færgen kunne sagtens bryde gennem isen, men motorerne var ved at brænde sammen. "Vi var nødt til at standse motorerne da kølevandsindtaget var blokeret af is. Hvis ikke vi havde gjort det, var motorerne brændt sammen", siger administrerende direktør Svein Sørensen fra Color Line Marine. En fejl på damptilførslen til kølevandsdyserne på Color Viking betød, at kølevandsindtaget, der befinder sig under skibet, blev sat til af grødis. "Fejlen blev repareret og Color Line kunne sejle i normal fart tilbage fra Strømstad", siger Svein Sørensen. Alle Color Lines færger har isklasse. Isen i Oslofjorden er derfor ikke noget problem. "Tværtimod bryder vi is for mindre fartøjer, når vi ser at de ligger indefrosset, siger direktøren.
Maritime Danmark, 4/2, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7034

DFDS-skrotning godkendt
Ophugningen af det udtjente DFDS-skib Tor Anglia er ifølge Miljøministeriet helt efter bogen. Miljøstyrelsen har netop vurderet, at Tor Anglia, som er på vej til ophugningen i Kina, er klassificeret som grønlistet affald. Dermed er der tale om en lovlig eksport. ”Min første prioritet har været at sikre, at Danmark ikke ulovligt eksporterer farligt affald til Kina. Med Miljøstyrelsens grønlistning af skibet er der nu kommet en vurdering af, at alle unødvendige farlige stoffer er fjernet, inden skibet ophugges i Kina,” siger miljøminister Troels Lund Poulsen i en kommentar. SF's miljøordfører og formand for Folketingets Miljøudvalg, Steen Gade, har tidligere kaldt miljøministeren i hastesamråd for at få stoppet eksporten af Tor Anglia. DFDS har hele tiden fastholdt, at ophugningen af det utidssvarende skib vil foregå miljømæssigt forsvarligt.
Dansk Metal, 3/2, http://www.danskmetal.dk/Nyheder%20og%20presse.aspx

Store kontrakter til A2Sea
Det DONG-ejede specialrederi A2SEA har vundet to store kontrakter i Storbritannien. Rederiets jack-up pram Sea Worker, skal fra marts 2011 være med til at sætte møller op på London Array ved Themsens udmunding, mens Sea Jack allerede i år skal montere møller på Greater Gabbard på den engelske østkyst.
Maritime Danmark, 5/2, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7036

Svitzer-bjærgning i Algeciras
Det lykkedes i weekenden bjærgningsmandskab fra Svitzer at trække det 4.000 tons stort græskejede tankskib Rhea fri af grunden i Algeciras Bugten. Skibet var fem dage tidligere løbet på grund i hårdt vejr, fordi skibets ankre ikke var i stand til at holde det tomme skib.
Maritime Danmark, 5/2, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7037

7 ud af 10 3F’ere klar til strejke
Mere end 70 % af 3F's medlemmer er klar til konflikt, hvis det ikke lykkes at bremse op for snyd og for østarbejdere, der arbejder på ringere vilkår end danskere. Det viser en ny måling fra Analyse Danmark. Og den viser også, at hver fjerde 3F'er føler sit eget job truet af konkurrence fra østarbejdere. Formand for 3F's Transportgruppe Jan Villadsen, der er en af 3F's topforhandlere, er glad for de klare svar: ”Det viser, at vores medlemmer kræver styr på forholdene på arbejdsmarkedet. Og så er det en klar støtte til, at velfærden skal bevares i Danmark,” siger han. Også arbejdsgiverne er klar til en konflikt, når det gælder deres topkrav. Det fremgår af en måling, der blev bragt i Berlingske Tidende i forrige uge. Her meldte 77 procent ud af 285 topchefer klart ud: De er klar til en storkonflikt for at hindre en stigning i lønnen.
3F Fagbladet, 4/2, http://fagbladet.dk/article/20100204/XL_FAGBLAD/100209971/3025

Fyret for en skive ost
En kvindelig medarbejder ved McDonald’s i Holland blev fyret i marts 2009. Fyringen var den direkte konsekvens af, at kvinden forærede en skive ost til en kollega, som mødte op i butikken og her bestilte en hamburger uden ost. Da hamburgeren var leveret og betalt, ombestemte kollegaen sig imidlertid og bad om en skive ost. Kvinden bag disken tilføjede den ønskede skive ost og opgraderede dermed hamburgeren til en cheeseburger. Så langt så godt. Men medarbejderen undlod at opkræve ekstrabetaling for den udleverede skive ost. Og på grund af denne uregelmæssighed blev hun altså fyret. Hun svarede imidlertid igen ved at slæbe McDonald’s i retten, og her har hun netop vundet over giganten. En domstol i Leeuwarden har fastslået, at en skriftlig advarsel havde været mere passende. I dommen hedder det, at ”afskedigelse var en for voldsom reaktion. Det drejede sig kun om en skive ost”. Ifølge dommen skal McDonald’s betale kvinden en erstatning på 31.000 kr.
EPN.dk, 2/2, http://epn.dk/job/article1966974.ece

Uddrag fra Søfart, nr. 5, 5. februar 2010

Is, sne og salt(vand) i mediebilledet
Is, sne og salt har i flere uger fyldt mediebilledet. Endnu er der ikke tale om en reel maritim isvinter, selvom det er tæt på. De store isbryderne ligger dog fortsat ”kun” på 24-timers varsel og afventer, om vandet skal ændre struktur i de danske farvande. Flere færgeoverfarter har dog indstillet driften - helt eller delvist. Videre er der godt med fast arbejde i fjorde og havne til både de lokale slæbebåde og indchartrede enheder.

»Nordsøen«s afløser aflyst
Det er næsten færdigt, det nye fiskerinspektionsskib, der skulle have afløst det godt 40 år gamle »Nordsøen«. Men nu er Fiskeridirektoratets langmodighed med det spanske værft ophørt, og direktoratet har opsagt kontrakten på skibet, der skulle have været leveret i foråret sidste år. Siden september er der ikke blevet arbejdet på nybygningen på grund af strejker og betalingsstandsning.

Skagen Skipperskole må vente - igen

Regeringens hjælpende hånd til byggeplanerne på Skagen Skipperskole i form af et lån på knap 25 mio. kr. fandt ikke umiddelbart opbakning i Folketingets Finansudvalg i sidste uge. Skagen Skipperskole må derfor – igen – væbne sig med tålmodighed og afvente, at økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen får besvaret udvalgets spørgsmål om blandt andet det helt principielle i, at staten agerer bank. Finansudvalget afventer ministerens svar på i alt seks spørgsmål, inden punktet igen kommer på dagsordenen.

Arbejdsulykke på bunkerbåd

Opklaringsenheden har indledt undersøgelsen af den tragiske arbejdsulykke mandag aften, hvor maskinchefen fra bunkerskibet »OW Copenhagen« omkom under entringen af skibet. Han var på vej op ad lejderen fra en lille båd, da han ifølge forklaringer til Opklaringsenheden stoppede på lejderen og faldt i havet. Bådføreren havde fat i ham, men kunne ikke holde ham. Den 50-årige maskinchef blev fundet tre kvarter senere, men var død ved ankomsten til Rigshospitalet. 

TP Offshore køber i Norge
Det lille Grenaa-rederi TP Offshore har netop indkøbt et forhenværende norsk flådefartøj. Nyindkøbet, der bliver rederiets hidtil største skib, skal bl.a. bruges til havundersøgelsesopgaver ved den norske vestkyst. -Vi har gennem flere år haft faste havundersøgelsesopgaver for DMU med vores eksisterende skibe. Baggrunden for købet af det nye skib er, at vi skal til at udføre lignende opgaver for NIVA i Norge (Norsk institutt for vannforskning, red.), siger direktør i TP Offshore Tom Poulsen.

Stor krydstogsvækst i Århus
Århus Havn bryder alle tidligere krydstogtpassagerrekorder næste år. Foreløbigt har havnen registreret 11 planlagte anløb fra Princess Cruises i 2011, og ifølge den lokale turistorganisation VisitAarhus er der mindst yderligere fire anløb på vej fra samme rederi. Når de øvrige planlagte anløb regnes med tegner 2011 dermed til at blive rekordår for havnen med indtil videre 23 anløb. Målt i antallet af passagerer forventes næste år mere end det dobbelte af rekordtallet fra 2005 på godt 30.000.

South Maritime i konkurs
K/S South Maritime I, som ejer coasteren »South Michelle«, er seneste offer for de dårlige tider, som har ramt store dele af shipping-branchen. Selskabet blev i forrige uge taget under konkursbehandling af skifteretten i Odense, og »South Michelle« forsøges nu solgt. Ifølge kurator Jørgen Flodgaard, partner i advokatfirmaet Lett i Århus, har skibet været oplagt i Salacgriva i Letland i længere tid og er i øjeblikket mere eller mindre indefrosset. Skib og maskineri har dog løbende været i gang og vedligeholdt, oplyser Jørgen Flodgaard.

Forsigtig optimisme i box-farten
I kølvandet på juletravlheden plejer januar ikke at præsentere sig specielt godt for containeroperatørerne. Men stik imod statistikken og den generelle tristesse i markedet er der alligevel tegn på – nogen – bedring. Antallet af oplagte skibe er i januar faldet med 50 enheder til 532, og det betegnes som det første seriøse tegn på en forbedring af markedet i over et år. Samtidigt er fragtraterne for visse segmenter gået den anden – positive – vej.

Dansk model bærer frugt i Manila
Kulturen er på flere niveauer i centrum for de 15 medarbejdere hos Green-Jakobsens filippinske datterselskab, Green-Jakobsen Philippines Inc. Omgangstonen og ledelsesformen på kontoret er langt hen ad vejen "the Danish way" med nøgleord som ansvar og lighed. Og det er ifølge General Manager, Jay Babera, direkte årsag til, at nye medarbejdere får et kulturchok.

BALTIC DRY INDEX
2685 (+12) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 4/2, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 551,08 DKK
100 Euro = 757,49 DKK
Danske Bank, 5/2, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 40,900 (-1010)
APM B-aktie: 42.650 (-1000)
D/S Norden: 232,40 (-9,20)
D/S Torm: 58 (-3)
DFDS: 392,50 (-3,50)
Mols-Linien: 61,50 (+4)
Børsen, 5/2

(Christian P)

THORA LUND

Image28589__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1