Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 16/4
Fre 16/4-2010 10.00

Dagens navn er Mariane - oprindelsen til dagens navn er gået tabt
1636: Gennem en forordning får Københavns Universitet eneret på at udarbejde og forhandle almanakker.
1761: Et reskript forbyder oprettelsen af flere håndværkerlav.
1904: Kaptajn Peter Mærsk Møller stifter sammen med sin 28-årige søn, Arnold Peter Møller, rederiet A/S Dampskibsselskabet Svendborg.
1940: Margrethe Alexandrine Thorhildur Ingrid fødes på Amalienborg.
1940: Færøerne bliver besat af britiske tropper
1964: Ni mænd, som deltog i det store engelske togrøveri i 1963, bliver ved retten i England idømt mellem 25 og 30 års fængsel 
Solopgang: 06:10 Solnedgang: 20:21 Dagen er tiltaget 6 timer og 59 min

CO-SØFART KALENDER

Kirsten Østergaard - Medlemsmøde/Reception Bornholm
Ole Strandberg - Medlemsmøde/Reception Bornholm
John Ibsen - Medlemsmøde "Crown Of Scandinavia"
Christian Petersen - Medlemsmøde "Crown Of Scandinavia"
Henrik Mikkelsen - Ombord på "Crown Of Scandinavia" København
Ole Philipsen - Ferie

FRA MEDIER

Mærsk
Socialdemokraterne vil alligevel ikke lukke A. P. Møller-Mærsk
Det gamle arbejderparti vil alligevel ikke tvangsopløse rederigiganten og andre store virksomheder, hvis partiet kommer i regering, og selskaberne undlader at lukke mindst 40% ind i bestyrelsen. Det var ellers meldingen torsdag morgen, hvor partiets ligestillingsordfører Julie Rademacher talte for at gøre brug af de hårde midler i ligestillingens navn. Men nu siger hun, at ”hun bløder den lidt op” og selvfølgelig ikke vil tvangsopløse virksomheder, men prøve med andre sanktioner.
Business.dk, 15/4, 11:42, http://www.business.dk/karriere/s-fortryder-vil-alligevel-ikke-lukke-maersk

Aktiestigninger vil fortsætte
Investorerne køber op på en strøm af gode nyheder og både selskabets A- og B-aktier stiger stødt. Kursfesten slutter ikke foreløbig, for der er stadig meget at indhente på aktiemarkedet. Først og fremmest fordi Maersk Line stadig ligger under det langsigtede indtjeningspotentiale. Investorerne er netop opmærksomme på, hvad der sker i Maersk Line, fordi det er den del af koncernen, der har trukket resultatet i minus, og givet det dårligste resultat nogensinde sidste år. Derudover skæves der meget til fragtraterne, som har holdt niveauet – selv efter, at der er kommet mere kapacitet ind på markedet.
Borsen.dk, 15/4, 11:50, http://borsen.dk/investor/nyhed/180870/

McKinney køber familie-aktier
I går valgte 96-årige Mærsk Mc-Kinney Møller, at købe yderligere 10 A-aktier i rederigiganten på et tidspunkt, hvor aktien er i det højeste niveau, siden aktiemarkedet blev rystet i september 2008. Han udnytter hermed en forkøbsret til at købe andre familiemedlemmers aktier (slægtsaktier). Aktierne, til lige godt 40.000 kr. stykket, er allerede en god investering.
Mærsk-aktierne er steget med ca. 10% på 2 dage, og analytikere fra Jyske Bank ser mulighed for stigninger på op til 75.000 kr.
Borsen.dk, 15/04, 18:46, http://borsen.dk/karriere/nyhed/180909/

Robert Uggla erkender, at det er svære tider for sit rederi
Topchefen for det Mærsk-ejede tankskibsrederi Broström, Mærsk Mc-Kinney Møllers barnebarn Robert Uggla erkender at rederiet har det svært, men er overbevist om, at Broström kommer til at klare sig godt i forhold til konkurrenterne over de næste 5 til 10 år. "Der er stadigvæk besparelser at hente i Broström. Men de store besparelser er fundet. Der kommer ikke flere store fyringsrunder, organisationen er på plads nu" udtaler Robert Uggla til nyhedsportalen Maritimedanmark.dk.
Maersk Tankers købte i januar 2009 Broström for 7,3 mia. svenske kroner. De to rederier over verdens største flåde af produkttankere på 275 skibe. Rederiet beskæftigede ved opkøbet 1285 medarbejdere - heraf de 285 i land. I dag er over halvdelen af de landbaserede stillinger skåret væk.
RB-børsen/Maritimedanmark.dk, 15/04, 08:04, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7669

Chokregnskab fra BornholmsTrafikken
For blot 4 måneder siden forudså selskabet at komme ud af 2009 med et underskud på 50 mio. kr., men nu præsenterers et årsregnskab der viser et underskud på 123,8 mio. kr. Det er endda efter, at det statsejede selskab har fået 142 mio. kr. i vederlag fra staten som betaling for opfyldelse af kontrakten om færgebetjeningen af Bornholm.
Underskuddet er påvirket af, at BHT har tabt 82 mio. kr. på sit engagement i bl.a. Nordic Ferry Services og har været nødsaget til at nedskrive selskabets færger med i alt 55 mio. kr. BHT har også tabt de 7 mio. kr., der blev skudt ind i >Wings of Bornholm<.  Direktør Mads Kofod må dermed nøjes med en løn på 2,3 mio. kr. for 2009, fordi årets resultat ikke udløser bonus.
Bornholms Tidende, 15/4, forsiden + side 4      

Tonnageskat i søgelyset hos SKAT
I efteråret 2009 blev alle rederiselskaber, der har valgt tonnageskat, samlet i afdelingen "Store Selskaber" under Skattecenter København. Opgaven varetages af medarbejdere i København og i Århus, og her har man konstateret en del fejl i selvangivelserne for 2008. Mange rederiselskaber er ikke opmærksomme på de særlige krav, der er i forbindelse med tonnageskatteordningen.
I 2010 vil SKAT derfor have særlig fokus på rentebegrænsning, deltagelse i K/S-projekter, fordeling af indkomst indenfor/udenfor ordningen og ,sidst men ikke mindst, om betingelserne for tonnagebeskatning er opfyldt.
SKAT udsender i maj et brev til selskaberne omkring de oftest forekommende fejl og mangler i selvangivelserne.
SKAT/Maritimedanmark.dk, 15/4, 12:35, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7673

Usandsynligt, at der kommer fly til og fra Danmark før midnat.
Det danske luftrum er lukket frem til klokken 12 midt på dagen, og bliver sandsynligvis forlænget med 12 timer i første omgang, udtaler pressechef for Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard, til Nyhedsbureauet Newspaq. Der bliver taget endeligt stilling til situationen her til morgen. Bliver flyveforbuddet udvidet, vil det ramme ca. 600 afgange og ankomster og berøre 50.000 passagerer i København alene. Aflysningerne kommer i kølvandet på det islandske vulkanudbrud, der betyder flyaflysninger over hele Europa. I Storbritannien har man i første omgang valgt at udvide forbuddet til klokken 19.
Avisen.dk, 16/4, 07:31, http://avisen.dk/ingen-fly-fra-koebenhavn-i-dag_125987.aspx

Outsourcing koster 3.400 arbejdspladser om året
En opgørelse fra årene 2001 til 2006 viser, at der årligt blev flyttet omkring 6.300 arbejdspladser til udlandet - eller sammenlagt omkring 35.000 arbejdspladser over 6 år - og det gør de store danske virksomheder er "verdensmestre" i flytning af arbejdspladser til udlandet, skriver erhvervsorganisationen DI i et tema om "Den internationale kamp om arbejdspladser" i forbindelse med DI's Globaliseringsredegørelse 2010. Ofte bliver udflytningen forsvaret med, at det i sidste ende sikrer de resterende danske arbejdspladser eller skaber nye, men nettoeffekten er alligevel et jobtab på gennemsnitligt 3.400 arbejdspladser om året.
Business.dk, 16/4, 06:42, http://www.business.dk/oekonomi/udflytning-koster-mange-danske-job

Mange forærer virksomhederne deres ferie
Hver fjerde får ikke holdt hele ferien, mens hver ottende mister ubrugte feriedage, viser ny undersøgelse som CA a-kasse har lavet.
Halvdelen af dem, der ikke når at holde ferie, får kompensation, da fire ud af 10 overfører ferien til næste ferieår, mens en ud af 10 får udbetalt de uhævede feriepenge i stedet.
Men for den anden halvdel eller samlet en ottendedel af alle deltagerne i undersøgelsen får ikke gjort noget ved de ubrugte feriedage og de er derfor spildt. Det sker primært fordi 23,8% ikke ved, at ferieloven giver mulighed for at de første fire ferieuger holdes i det ferieår, de hører til mens resten kan overføres til det nye ferieår efter aftale med arbejdsgiveren.
Ritzau/Folketidende.dk, 15/04, 13:28, http://folketidende.dk/hver-ottende-foraerer-virksomheden-ferie

Ledige er dobbelt så hårdt ramt af langtidssygefravær som beskæftigede
Nye tal fra 3F viser, at omkring 4,5% af både de beskæftigede og de ledige var sygemeldte i over tre uger i 2009. Men det er de ledige, der havde det længste sygefravær, når først de er blevet syge i over tre uger. 1/3 af de beskæftigede var syge i over 9 uger, mens det blandt de ledige var mere end halvdelen. 26% af dem var endda syge i over et 1/2 år, mod 13% på beskæftigedes side. Internationale undersøgelser har vist, at ledighed i sig selv kan føre til mere sygdom.
3F.dk,15/4, 11:36, http://forsiden.3f.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100415/NYHEDER/100419880/2140/NYHEDER

Søfart nr. 15 bringer bl.a. følgende artikler:
Esvagt venter på spanske X-Bow’s
Esvagt arbejder på en løsning for at få færdiggjort to X-Bow nybygninger i Spanien. De to nybygninger fra Spanien, der bliver de første fartøjer efter Ulsteins karakteristiske X-Bow design til en dansk reder, skulle være leveret i 2009 mod en længerevarende charteraftale til Statoil. Det norske olieselskab er dog stadig indstillet på at vente på skibene. Esvagt har desuden netop afsluttet et omfattende nybygningsprogram i Singapore.

Stålvirksomhed flytter shipping til Danmark
Danmark er blevet en betydelig aktør i tørlastmarkedet rigere, efter at den store, russisk-ejede stål-trading- og produktionsvirksomhed Carbofer har flyttet sine shippingaktiviteter til København. Foreløbigt omfatter aktiviteterne en operatørvirksomhed med 14 skibe på t/c samt ansvaret for transport af 12-15 mio. ton råvarer og stålprodukter om året.

VLCC til Clipper
Clipper har nu taget levering af den første af de i alt fire nye VLCC’ere, rederiet har i ordre på to forskellige kinesiske værfter. Samtidig er to af rederiets ældre enkeltskrogs-enheder, »Shinyo Sawako« og »Shinyo Jubilee«, solgt fra, således at Clippers VLCC-flåde nu består af »Shinyo Mariner« fra 1995 samt de fire nybygninger, som leveres i perioden 2010-2012. Den første og netop leverede nybygning er »Harbour Splendor« på 297.000 t.dv., som er bygget på Dalian Shipbuilding.
 
Shippingelever søger forgæves
Optaget af nye elever er over de seneste to år mere end halveret. Ifølge tallene fra Danmarks Skibsmæglerforening vil organisationens medlemmer i år optage omkring 35 elever. Samme tal var i 2008 på knapt 100. -Ansøgerne står i kø, men shippingvirksomhederne optager alt for få elever, siger Tonny Dalhøj Paulsen, formand for Danmarks Skibsmæglerforening.

Fuldt indtag til jubilæumstogt
63 nye elever indledte i tirsdags deres nye tilværelse om bord på skoleskibet »Georg Stage«. Skibet, der i år kan fejre 75 års fødselsdag, har til årets togt haft omkring en snes skrevet op på venteliste og i alt har 87 ansøgt om at komme med. -Vi oplever, at nysgerrigheden efter skibet vokser, og forespørgslerne på at komme med starter tidligere, siger kaptajn Karl Zilmer. Som vanligt er en tredjedel af de optagne elever i år piger.

Visa-regel giver kontant problem
Besætningsskifte i dansk havn har siden 5. april været genstand for udstrakt administrativt bøvl, når det omfatter udstedelse af Schengen-visum til de søfarende. Udstedelse af Schengen-visum blev fra og med den nævnte dato pålagt et gebyr på 450 kr. Det i sig selv er overkommeligt, men at gebyret skal erlægges i kontant betaling – og det vel at mærke i danske kroner – har betydet omfattende hovedbrud hos blandt andre skibsmæglere, der varetager opgaven med besætningsskiftet lokalt på vegne af rederi, operatør, managementfirma eller crewing-agenten.

Green-Jakobsen ser mod Norge
IT-undervisningsfirmaet Green-Jakobsen har indledt et tæt samarbejde med det norske firma Seagull, der arbejder med management indenfor maritim uddannelse og træning. Konkret har Seagull overtaget en 20 pct. andel i Green-Jakobsen med option på at overtage en større procentdel. Horten-baserede Seagull beskæftiger sig ligesom Green-Jakobsen med E-learning og CBT-systemer (Computer Based Training), og har kontrakt med mere end 500 kunder på globalt plan, svarende til en portefølje på over 7.000 skibe.

Krydstogtboom i 2011
Krydstogtbranchens markante vækst i disse år afføder også stigende aktivitet i branchens tredjevigtigste geografiske område, Østersøen. Det ses tydeligt hos de tre største danske krydstogthavne, som nu kan begynde at danne sig et reelt overblik over næste års sæson. Hos CMP er der allerede anmeldt 325 anløb i 2011, hvilket tyder på at rekorden fra 2009 vil blive brudt. Også i Århus og Rønne er der nye rekorder på vej. Århus vil bl.a. blive besøgt af Cunards 148.000 bt. store »Queen Mary 2«.

Semco ombygger for millioner
Semco Maritime i Esbjerg har bevæget sig ind på et helt nyt forretningsområde. Erfaringerne fra mange års arbejde med ombygning, reparation og renovering af borerigge skal nu anvendes til ombygninger af skibe. Aktuelt er det norske forsyningsskib »Island Patriot« i Esbjerg Havn, hvor det i de kommende måneder skal bygges om for 50 mio. kr. Skibet skal have udstyr om bord, der skal bruges til at hente mere olie og gas op fra undergrunden.

BALTIC DRY INDEX
3.001 (+35) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 536,90 DKK
100 Euro = 734,24 DKK
Danske Bank, 16/4, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 45.280 (+1.720)
APM B-aktie: 46.790 (+1.760)
D/S Norden: 263,00 (+3,30)
D/S Torm: 63,00 (+2,50)
DFDS: 399,00 (-1,00)
Mols-Linien: 57,00 (0)
Børsen, 16/4

(Barno)

THORA LUND

Image29282__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1