Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...
Gidselsagen
Søn 12/5-2013 11.01
De filippinske gidsler fra "Leopard" og medierne

DE FIRE FILIPPINSKE GIDSLER
FRA "LEOPARD"
 

Gennem det 838-dage lange gidseldrama, efter kapringen af coasteren "Leopard" fra det danske rederi Shipcraft, har vi stort set kun i bisætninger hørt om de fire filippinske besætningsmedlemmer. Også i den dokumentarfilm, som efterfølgende frigivelsen af de seks gidsler 30. april blev vist på TV2, og som var optaget af en norsk-somalisk freelance-journalist, blev der kun fokuseret på "Eddy og Søren", mens de fire filippinere - måske efter eget eller strategisk ønske - kun blev vist som umælende statister.  

Særlige forpligtelser
CO-Søfart har særlige forpligtelser i forhold til udenlandske søfarende der sejler i den danske DIS-flåde. Gennem DIS-kontaktudvalget (Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 2010, Dansk Metals Maritime Afdeling, Maskinmestrenes Forening og Søfartens Ledere), er der indgået en forpligtende aftale, i følge hvilken DMMA via CO-Søfart koordinerer assistance til udenlandske søfarende, i den udstrækning de søfarende har det nødigt i relation til dansk lovgivning og danske myndigheder. 

Arbejdsulykker
Assistancen omfatter helt overvejende erstatningssager i forbindelse med arbejdsskader. DMMA/CO-Søfart modtager efter en særlig fuldmagt, kopier af alle anmeldelser af udenlandske søfarendes arbejdsskader. I alle tilfælde, hvor der ikke er tale om rene banalitetsulykker, fremsender vi en brochure med informationer om det danske erstatningssystem,  samt et tilbud om at afgive fuldmagt til den relevante fagforening i Danmark (alle menige, elektrikere og cateringofficerer henhører under DMMA/CO-Søfart, og ellers navigatørernes og maskinmestrenes foreninger). 

Når en fuldmagt er afgivet følger vi sagen i Arbejdsskadestyrelsen, sikrer at der udbetales sygedagpenge og holder kontakt til Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart. Når afgørelser om ménerstatninger og erstatninger for erhvervsevnetab er truffet i Arbejdsskadestyrelsen, vurderer vi afgørelserne, foreslår eventuelt anke, og skriver i praksis ankerne på de søfarendes vegne. 

Med hensyn til anker, er der lejlighed til her at nævne, at vi for tiden fører ualmindeligt mange ankesager om erhvervsevnetab. Det skyldes en, efter vores mening selvmodsigende strid om hvorvidt erhvervsevnetabet skal beregnes direkte i forhold til lønninger i den søfarendes hjemland - når arbejdsulykken har gjort den søfarende permanent "unfit for duty" til søs. 

De fire  filippinere
DMMA/CO-Søfart forsøgte forud for frigivelsen 30. april at få oplyst navne på de filippinske søfarende, således at vi i forbindelse med et Manila-besøg medio marts, kunne kontakte de pårørende, hvilket ikke var muligt, bl.a. med begrundelsen at vi ikke måtte indgive de pårørende falske håb. 

Umiddelbart efter frigivelsen modtog DMMA/CO-Søfart kopier af fire anmeldelsesblanketter til Arbejdsskadestyrelsen. 

De seks frigivne gidsler blev mødt et ukendt sted i Europa af SOS-International, med henblk på et "vende tilbage til normal tilværelse"-forløb før de endeligt bliver hjemsendt til familie og venner (i skrivende stund er det netop oplyst at de skulle være hjemme). SOS-International medbragte en skrivelse fra Søfartsstyrelsen med oplysninger om rettigheder iht dansk lovgivning, herunder om sygedagpenge og erstatningsret fra Arbejdsskadestyrelsen. I den forbindelse er de fire filippinere oplyst om DMMA/CO-Søfarts rolle, og har fået oplyst kontaktinformationer hertil (incl. kontakt til CO-Søfarts repræsentant i Manila). 

Når det må antages at de fire er landet så godt som muligt på fødderne i deres hjemland, og hverdagen er ved at indtræffe sig, formentlig i løbet af en måned eller to, planlægger CO-Søfart et nyt besøg i Manila.

 

MEDIERNE 

Uden noget sidestykke, har gidselaffæren fra "Leopard" afdækket et mediemæssigt stridsspørgsmål om hvorvidt presseomtale af en gidselaffære er til gavn eller skade for gidslerne. 

Medieeksperten Lasse Jensen der har et ugentligt program på P1 "Mennesker og Medier", har også en ugentlig "klumme" i Information. Den 8. maj var overskriften: 

Gidselsagen er et eksempel på en række aktørers tvivlsomme roller: fra Ekstra Bladets daglige dækning over de 'pæne' mediers tavshed til rederiets vilje til at spytte i kassen. 

I forkortet form opremser Lasse Jensen i klummen forskellige tillidsparadokser: 

* Har man tillid til Ekstra Bladet er der ingen tvivl: Gidslerne var ikke sluppet fri uden bladets medvirken (forside 1. maj: "SÅDAN FIK JEG DEM FRI"). 

* Har man tillid til udenrigsministeren og en række politikere er der ingen tvivl: Ekstra Bladet har forsinket, forhalet og fordyret frigivelsen. 

* Har man tillid til Politikens chefredaktør er der ingen tvivl: Ekstra Bladet er under anklage for at stå i spidsen som mediepartner for de somaliske pirater. 

* Har man tillid til rederiet er der ingen tvivl: 30.000 kroner om dagen til et britisk sikkerhedsselskab og et energisk vedholdende arbejde for at få gidslerne hjem. Rederiet anerkender Ekstra Bladets indsats i sidste fase af forhandlingerne. 

* Har man tillid til den norsk-somaliske journalist er der ingen tvivl: det var interne piratstridigheder der forsinkede og fordyrede forhandlingerne. 

Vi efterlades med rigtig meget tvivl og rigtig mange åbne spørgsmål. Hovedtvisten (når vi ser bort fra rederiets tvivlsomme rolle) handler om medieopmærksomhed eller medielukkethed. Piraterne har informanter i alle lande og ophidses pengemæssigt når de ved der er pres på frigivelse i gidslernes hjemlande. Sådan ser Udenrigsministeriet det af gode grunde. Det er en behagelig konklusion som kan holde presset på personalet i ave og gøre de nødvendige svar - og også orienteringen til familier - standardiserede. Ekstra Bladet skal sælge aviser og uafhængigt af konklusionerne på de åbne spørgsmål, er de ligeglade med de enkelte mennesker de sætter i gabestokken. Om de spiller den gode eller den onde rolle, er ligegyldigt - hvad siger oplaget. 

Det kan undre at vi i dag ikke har en langt bedre forståelse for forhandlingernes psykologi, end vi tilsyneladende har. Hvad koster skib, ladning og mennesker? I TV2-news maratondækning 30. april blev der nævnt nogle interessante tal. En dansker koster fem millioner og en filippiner en kvart million danske kroner i runde tal! 

Der er rigtig meget vi kan blive forvirrede over. Også de professionelle rådgiveres rolle. Fra dem slipper der slet ikke noget ud, og de har selvfølgelig også deres egne interesser. Med hundredvis af gidselsager siden "Danica White" i 2007, burde alle, både pirater og rådgivere, kende formlen. Kapret skib, beregning, betaling. Set bort fra de særlige omstændigheder et rederi som Shipcraft må antages at have været, eller interne pirat-stridigheder som den norsk-somaliske journalist omtaler. 

I dilemmaet om mediedækningen, har vi i CO-Søfart valgt den umiddelbart set "nemme" holdning. Vi tror på at mediepres øger prisen og forhaler løsladelse. Velvidende at det slet ikke altid er så let endda, og at der er tale om et valg. 

PS
At fire filippinske gidsler er frigivet efter "Leopard", er kun ganske perifert omtalt i filippinske medier, og det kan måske mane til eftertanke om medier og løsesummens størrelse, - jævnfør ovenstående om prisen for en dansker og prisen for en filippiner - for det samme danske rederi. 

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX