Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

67 pct. af verdens lande har cabotage-beskyttelse

CO-Søfart - 20. juli 2017

Den første grundige undersøgelse af udbredelsen af cabotage rummer flere overraskelser. Emnet får større og større fokus i ITF. Illustration: Slides fra SRI's rapport på ITF-kongressen

67 pct. af verdens lande har cabotage-beskyttelse

Den første grundige undersøgelse af maritime cabotage-regler på globalt plan afslører, at et flertal af verdens lande benytter sig af cabotage-lovgivning indenfor det maritime for at beskytte egne rederier og arbejdskraft mod konkurrence.

Af Hanne Hansen

Er cabotage-regler vejen frem til beskyttelse af egen lokal arbejdskraft, og på sigt fastholdelse af kompetencer og et nationalt maritimt erhverv?

Spørgsmålet er blevet stadigt mere aktuelt i ITF, Internationalt Transportarbejderforbund, der har nedsat en taskforce.
Organisationen Seafarers Rights International har på opdrag fra netop ITF gennemført den første gennemgribende undersøgelse af cabotage-lovgivningens udbredelse. Resultaterne blev fremlagt på ITF-Kongressen i Sydafrika først i juni.

Resultaterne af kortlægningen rummer flere overraskelser.
For det første, at et overvejende flertal af stater benytter sig af cabotage-lovgivning. Dels at udviklingen går i retning af, at flere stater bevæger sig i retning af beskyttelse af egne virksomheder og arbejdskraft ved lovgivning, der begrænser effekten af globaliseringen.

-Resultaterne vakte en del debat på ITF-Kongressen. Og der er ingen tvivl om, at ITF i de kommende år vil fokusere på mulighederne, der ligger i at begrænse den negative effekt af globaliseringen ved at fremme cabatage-lovgivning, siger Ole Philipsen, formand for Metal Maritime og CO-Søfart. Han deltog i kongressen i Sydafrika, hvor studiet blev fremlagt.

Cabotage med mange fordele

Undersøgelsen klarlægger også baggrundene for cabotage-reglernes udbredelse. Lande, der indfører cabotage-lovgivning har følgende bevæggrunde / opnår følgende fordele:

- Fair konkurrence
- Bevare maritime kompetencer / rekruttering og uddannelse
- Fremme jobmulighederne for egne nationale søfarende
- Fremme nationale transportvirksomheder/rederier
- Skibenes sikkerhed
- Beskyttelse af miljøet
- National sikkerhed
- Public service

Cabotage-regler er ifølge undersøgelsen især udbredt på det amerikanske kontinent, hvor 23 lande ud af i alt 35 har lovgivning, der begrænser udenlandske aktører/arbejdskrafts muligheder. I Europa har ca. 40 pct. af landene cabotage-lovgivning.

-Vi vil formentlig også i Europa se, at flere lande indfører cabotage. I Norge er emnet politisk til diskussion og overvejelse i erkendelse af, at fastholdelse af maritime kompetencer og arbejdspladser kræver lovgivning. ITF har nu med undersøgelsen klarlagt hvad, der på kongressen var en øjenåbner for mange. Og ITF vil fremme emnet polisk i de enkelte lande, der har maritime aktiviteter, siger Ole Philipsen.

 

illus ITF17 3 1200pxlres